Gå til innhold

Hva koster det å produsere strøm med bensinaggregat?


RaymondK

Anbefalte innlegg

I disse tider med mye fokus på stigende strømpriser så hadde det vært  interessant å fått med i perspektivet hva strømmen fra små aggregater koster. Har et 5kW aggregat stående i garasjen i tilfelle rottefelle, regner med at det kanskje gir mest strøm pr. liter bensin på rundt 80% belastning. Ved lave belastninger produserer det vel mest varme og lyd. En slik 4 takts ottomotor har kanskje en virkningsgrad på 0,35(?) generatoren 0,9

Bensinpris på 19kr/literen. Energi i bensin: 43,9 Mj/liter. Noen som kan hjelpe å regne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaymondK skrev (3 minutter siden):

I disse tider med mye fokus på stigende strømpriser så hadde det vært  interessant å fått med i perspektivet hva strømmen fra små aggregater koster. Har et 5kW aggregat stående i garasjen i tilfelle rottefelle, regner med at det kanskje gir mest strøm pr. liter bensin på rundt 80% belastning. Ved lave belastninger produserer det vel mest varme og lyd. En slik 4 takts ottomotor har kanskje en virkningsgrad på 0,35(?) generatoren 0,9

Bensinpris på 19kr/literen. Energi i bensin: 43,9 Mj/liter. Noen som kan hjelpe å regne?

Andre får ta seg av regnestykket, men jeg er ganske overbevist om at et strømagregat drevet av bensin vil være langt dyrere. Man må også ta med vedlikeholdutgiftene ved drift av et slikt apparat. 

Funker fint som nødstrøm kilde, men ikke noe annet tror jeg. 

Solcelle derimot har jeg mer tro på. Men koster en del i oppstartsfasen. krever en del investering med en gang, men kan tjenes inn på sikt, litt avhengig av jvor man bor. Her i Norge er vel fortjenesten ganske liten. I Spania vil jeg tro man kan få veldig godt utnytte av solcelle. 

Dessutan skal man ha litt av eg aggregat for å fore en husstand med strøm i dag. En ting er taklamper og utelys, en annen ting er moderne kjøkken med induskjonstopper etc. som krever minst 25 ampere kurs for full utnyttelse av EN plate. Man skal ha litt av et aggregat for å kunne levere dette og samtidig strøm til resten av huset. Varmepumpe, varmtvannsbreder og evt. annen fyring, kjøleskap, vaskemaskin, oppvaskmaskin, mikrobølgeovn, stekeovn, varmekabler etc. 

Men som nødstrøm på hytta, eller for bruk i garasje o korte perioder hvor man ikke har innlagt strøm kan det være en løsning. Eller evt. på byggeplasser etc. 

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (1 time siden):

I disse tider med mye fokus på stigende strømpriser så hadde det vært  interessant å fått med i perspektivet hva strømmen fra små aggregater koster. Har et 5kW aggregat stående i garasjen i tilfelle rottefelle, regner med at det kanskje gir mest strøm pr. liter bensin på rundt 80% belastning. Ved lave belastninger produserer det vel mest varme og lyd. En slik 4 takts ottomotor har kanskje en virkningsgrad på 0,35(?) generatoren 0,9

Bensinpris på 19kr/literen. Energi i bensin: 43,9 Mj/liter. Noen som kan hjelpe å regne?

Basert på tallene du oppgir blir det ca. 6 kr/kWh. Men det blir nok i praksis raskt nærmere 10 kr/kWh. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg som har en PHEV kjører jo rundt med et bensinaggregat under panseret.

Gjett hva som er billigst av å lade opp batteriet til bilen med:

Strøm fra hjemmet eller bensin?

Mener jeg har lest at bilen bruker ca. 3 liter bensin for å lade batteriet (12kWh) opp til 80%.

I praksis blir det sånn ca 0,4 liter per kWh, mellom 5 og 10 kr alt etter pumpeprisen.

Ca. 7,50 kr per kWh med en bensinpris på 19 kroner literen.

Jeg håper ikke vi ser strømpriser helt der oppe...

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, 1Dr.E said:

Jeg som har en PHEV kjører jo rundt med et bensinaggregat under panseret.

Gjett hva som er billigst av å lade opp batteriet til bilen med:

Strøm fra hjemmet eller bensin?

Mener jeg har lest at bilen bruker ca. 3 liter bensin for å lade batteriet (12kWh) opp til 80%.

I praksis blir det sånn ca 0,4 liter per kWh, mellom 5 og 10 kr alt etter pumpeprisen.

Ca. 7,50 kr per kWh med en bensinpris på 19 kroner literen.

Jeg håper ikke vi ser strømpriser helt der oppe...

Veldig relevant sammenligning! Hadde vel aldri i verden trodd at det kunne blitt rimeligere med bensinmotor enn nett strøm. Men interessant å ha i bakhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppvarming er det klart største forbruket i en bolig og dermed der man henter mest på sparing. Hvis hensikten er å spare strøm til boligen så er det bare dumt å kjøre drivstoffet gjennom en "maskin" med 35% virkningsgrad for å varme opp boligen. Mye mer energieffektivt å brenne drivstoffet direkte for oppvarming. Oljekamin, propanbrenner, diesel-webasto etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
16 minutes ago, RaymondK said:

Hvem har sagt noe om hus, oppvarming og strømsparing?

 

On 10/6/2021 at 6:48 AM, RaymondK said:

I disse tider med mye fokus på stigende strømpriser...

Det er fordi at de aller fleste som bruker strøm bruker den til å varme opp huset sitt og det er nettopp derfor det har vært mye fokus på økende strømpriser - de dekker basisbehovet med å varme opp bolig. Når du da startet det første innlegget som du gjorde er det heller naturlig at diskusjonen ble dreid dit.

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (På 6.10.2021 den 21.29):

Veldig relevant sammenligning! Hadde vel aldri i verden trodd at det kunne blitt rimeligere med bensinmotor enn nett strøm. Men interessant å ha i bakhodet.

Hvorfor ikke? Sør Korea fyrer jo nærmest kun på fossilt og de har sinnsykt mye lavere strømpriser enn oss. Dog uten CO2 avgift osv...

 

Billig energi=velferd, vi har gitt bort velferden til EU og GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/3/2021 at 10:30 PM, E.C. said:

 

Det er fordi at de aller fleste som bruker strøm bruker den til å varme opp huset sitt og det er nettopp derfor det har vært mye fokus på økende strømpriser - de dekker basisbehovet med å varme opp bolig. Når du da startet det første innlegget som du gjorde er det heller naturlig at diskusjonen ble dreid dit.

Du har kanskje rett. Det var nå mest for å sammenligne, og se hvor mye dyrere det ville vært å produsert strømmen selv vs. å koble seg på nettet. Bensinaggregat er vel det laveste innstegsnivået der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...