Jump to content
Simen1

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?

Meningsmålinger  

13 members have voted

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      5
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      3
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      2
    • Gir elbileiere skadefryd
      7
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      2
    • Føler seg økonomisk skviset
      10
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      3
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      11
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      1
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      1
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      10
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      4
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      1
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      2
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      2
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      1
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      5
    • Ingen netto effekt
      6
    • Forsinker
      2


Recommended Posts

sedsberg skrev (2 minutter siden):

Motorsykler har ganske dårlig aerodynamiske egenskaper, men luftmotstanden er likevel mye lavere enn for biler siden de er så små.

"the drag coefficient of a motorbike can range from 0.5-1.0 which is double that of a modern car...despite the smaller frontal area, the drag coefficient of a motorbike is so high that its total drag is often larger than a car. "

https://airshaper.com/videos/motorcycle-aerodynamics/qrH_QBOrqbw

Sitat

Jeg tror heller grunnen til det relative høye forbruket er at motorsykler som regel er "morrokjøretøy" og blir kjørt veldig aktivt, som igjen gir høyere forbruk. Omtrent som at en sportsbil vil ha høyere forbruk enn f.eks. en Yaris.

Det vil kanskje være rett for reelt forbruk. For forbruk oppgitt av produsent (jeg limte inn 0.35 for en BMW-sykkel som så mer ut som en jobb-reise-sak enn et leketøy) så antar jeg at man bruker normerte tester?

-k

Share this post


Link to post
knutinh skrev (13 minutter siden):

En MC kan transportere (1-2)/5 så mange personer og en brøkdel av bagasjen til en vanlig personbil. Den bør stå i garasjen ~halve året i store deler av Norge, risikoen for skade og død er stor og man er utsatt for vær og vind. Med det som kontekst så tror jeg at svaret er utelukkende "JA". MC har uforholdsmessig høyt forbruk. Rett nok kan forbruket være lavere enn personbil, men det er likevel langt høyere enn hva man med en viss rimelighet ville ha gjettet uten kjennskap til faktisk forbruk.

Når en dieselbil med plass til 5 personer kan bruke ned mot 0.3 liter/mil så ville et "rimelig" forbruk for ICE MC være 0.3/[2.5 5]=[0.12...0..06] l/mil. Evt så kan man droddle med at en MC på 200kg burde bruke 10% av energien til en personbil på 2000kg (eller er relasjonen kvadratisk?)

"Kan transportere 4 - 5 personer"... Hjelper lite når matpakkekjøreren kjører alene i bilen. Bedre om h*n kjører en mc da.

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

"Kan transportere 4 - 5 personer"... Hjelper lite når matpakkekjøreren kjører alene i bilen. Bedre om h*n kjører en mc da.

Antall passasjerer er selvsagt en joker her, men en moderne Peugot diesel (2017) bruker altså mindre drivstoff enn en BMW «urban commute» motorsykkel (2021). En liten bensin hybrid har kanskje enda lavere relativt utslipp, spesielt i rush? Dårligere om h*n kjører MC da.

Kanskje eksemplene jeg fant fram ikke er representative. Kanskje det finnes jobb sykler som bruker 0.1 eller 0.2 på mila slik at de er bedre for miljøet enn en liten Fransk bil - så lenge man kjører alene. Som miljøtiltak vil jeg argumentere for å fylle opp bilen heller enn å kjøpe MC. Hvis du klarer deg med MC + buss (f.eks.) så er det en ting. Men for mange av oss så vil man evt eie både MC og bil, begge to må produseres.

k

 

Edited by knutinh

Share this post


Link to post

Jeg kan se at det finnes mennesker som er i stand til å planlegge samkjøring, men jeg kan ikke se noen vei fra å være meg til å være en av dem. Kjenner ingen naboer, kommer aldri til samme tid til jobb, kommer aldri til samme tid fra jobb, og vet aldri hvilke ærender jeg blir bedt om å gjøre på vei til eller fra jobb, eller til og med i arbeidstiden. Strengt tatt er jeg litt imponert over folk som får til samkjøring, men er nesten litt usikker på om det finnes spesielt mange som har så enkle liv. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
tommyb skrev (10 minutter siden):

Jeg kan se at det finnes mennesker som er i stand til å planlegge samkjøring, men jeg kan ikke se noen vei fra å være meg til å være en av dem. Kjenner ingen naboer, kommer aldri til samme tid til jobb, kommer aldri til samme tid fra jobb, og vet aldri hvilke ærender jeg blir bedt om å gjøre på vei til eller fra jobb, eller til og med i arbeidstiden. Strengt tatt er jeg litt imponert over folk som får til samkjøring, men er nesten litt usikker på om det finnes spesielt mange som har så enkle liv. 

Jeg kan heller ikke planlegge noe slikt.

Jeg kunne ha gjort samkjøring dersom telefonen idet jeg satt meg inn i bilen instruerte meg til å stoppe et sted i nærmiljøet og plukke på 1-4 passasjerer, og samfunnet gav meg rabatt på bompenger eller adgang til kollektivfelt.

Telefonen vet opplagt det den trenger å vite for når jeg setter meg i bilen så foreslår den at jeg skal på jobb og sier hvor lang tid det vil ta.

Å optimalisere 1 million mennesker som skal fra ulike steder til ulike steder til ulike tider vha 250.000 biler er selvsagt et vanskelig problem, men jeg tipper man kan finne løsninger som er god nok. Problemet er heller å få gjennomslag hos brukere og myndigheter, å få moment slik at det ruller.

Det er ikke så veldig forskjellig fra Uber eller ride share apper, men fellesskapet må gi noe (eg redusert reisetid) og mange må bruke tjenesten før det blir verdt det.

Alle kan eller vil ikke noe sånt, men om halvparten av matpakkekjørerne haiket med andre så ville det være en massiv effektivisering mhp areal, utslipp og økonomi.

-k

Edited by knutinh

Share this post


Link to post
knutinh skrev (44 minutter siden):

Kanskje eksemplene jeg fant fram ikke er representative. Kanskje det finnes jobb sykler som bruker 0.1 eller 0.2 på mila slik at de er bedre for miljøet enn en liten Fransk bil - så lenge man kjører alene. Som miljøtiltak vil jeg argumentere for å fylle opp bilen heller enn å kjøpe MC. Hvis du klarer deg med MC + buss (f.eks.) så er det en ting. Men for mange av oss så vil man evt eie både MC og bil, begge to må produseres.

Jeg kjenner ikke bensinforbruket på diverse mc'er. Klart mange av dem bruker forholdsvis mye drivstoff i forhold til biler og busser.

MC er mest for moro og rekreasjon, pluss at de egner seg svært godt til pendling også. I minst halve året. Men husk at elektriske motorsykler er på full fart inn på markedet, selv om el-mc ligger minst 5 år bak elbil  enda.

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Men husk at elektriske motorsykler er på full fart inn på markedet, selv om el-mc ligger minst 5 år bak elbil  enda.

Som byboer så synes jeg at el-sykkel, el-sparkesykkel og ymse avarter er interessant. Hvis du skal kjøre <10km til jobb, hvis rushet uansett gjør at stor hastighet er utelukket, hvorfor ikke kjøre en doning som veier <10kg, som lar deg kjøre fra dør til dør, i sentrum, lar seg parkere ved kontorpulten, og som enklere lar seg kombinere med gående og syklende?

Det er absolutt problemstillinger ved å kombinere gående og "el-mopeder" som kan kjøre i 20-30km/t i oppover og nedoverbakker, samt har kraftig akselerasjon, men det er også muligheter.

-k

Share this post


Link to post
1 hour ago, knutinh said:

"the drag coefficient of a motorbike can range from 0.5-1.0 which is double that of a modern car...despite the smaller frontal area, the drag coefficient of a motorbike is so high that its total drag is often larger than a car. "

Det kommer nok stort an på type sykkel. Derfor de skriver "often".

www.powerslidemotorcycles.thumb.jpg.b8e1784f51ab9ffb91f5e911bcadefda.jpg

vs

desktop-motorcycle-home-111720-tc-inset.thumb.jpg.f39d1db12d807eedd2261a68ab9d0956.jpg

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Det kommer nok stort an på type sykkel. Derfor de skriver "often".

www.powerslidemotorcycles.thumb.jpg.b8e1784f51ab9ffb91f5e911bcadefda.jpg

vs

desktop-motorcycle-home-111720-tc-inset.thumb.jpg.f39d1db12d807eedd2261a68ab9d0956.jpg

Et noen av disse typiske sykler du vil kjøre til jobb med?

Syklelen jeg refererte til brukte 0.35 l på mila og så ut som noe jeg kunne tenkes til å kjøpe for jobbturer.

Et godt moteksempel ville være en anvendelig MC som bruker under 0.15 på mila. Jeg ser ikke bort ifra at sånne kan finnes.

-k

CB821F7D-31E3-4894-966A-642BDB6052DE.jpeg

Share this post


Link to post
1 minute ago, knutinh said:

Et noen av disse typiske sykler du vil kjøre til jobb med?

Nei. Det var for å poengtere at det er ekstrem stor forskjell på motorsykler så man kan ikke bare konkludere med at de alltid bruker mer drivstoff elelr har høyere vindmotstand.

Når det er sagt er det flere her på jobb som kjører Harley Davidson og GoldWing til jobb. Og et par med Yamaha R6 eller lignende.

  • Like 1

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Nei. Det var for å poengtere at det er ekstrem stor forskjell på motorsykler så man kan ikke bare konkludere med at de alltid bruker mer drivstoff elelr har høyere vindmotstand.

Jeg har vist til kilder som nevnte tall på luftmotstand og at motorsykler "ofte" har mer luftmotstand enn biler.

Jeg har vist til en ny, liten, urban motorsykkel som har større forbruk enn en Peugot personbil.

Jeg har ikke hevdet at MC nødvendigvis eller alltid har høyt forbruk, men det virker som om MC typisk bruker mer drivstoff enn jeg ville ha trodd ut fra vekt og nytteverdi.

Det finnes sikkert spesialiserte MC-er (med mye kåpe?) som har lavere luftmotstand enn normen. Kanskje finnes det også MC-er som har veldig lavt forbruk (<0.15 l/mil?). Hvis du kjenner til slike så ville jeg satt pris på å få vite om dem.

-k

Edited by knutinh

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...