Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

JarleGutt skrev (7 minutter siden):

vet ikke om jeg skal le eller gråte..... Av en eller annen grunn har jeg gått inn på WIFI versjonen, jeg har UTEN WIFI....SIkkert dette ja, skal si ifra

Jepp, da fungerte det....for en kløne jeg er....vel får skylde på at jeg er litt stressa...

Og jeg vet nå hvorfor det har skjedd; jeg hadde 2 tabs åpne, og av en eller annen grunn var den ene for WIFI modellen, og det var det jeg brukte da jeg skulle laste ned BIOs.

Bra det ordna seg, kan skje de beste :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart, med Asus Z690-Plus D4, bios 0707, så ser jeg IKKE oversikt over cores med en i5 12600K inne i CPU Power Management Control undermenyen, viser INGEN cores her. Er dette pga det er i5?!

Når jeg ser på videoer skulle denne vist alle cores, og vist da de som er best og dårligst for å si det slik ang ghz

Endret av JarleGutt
legge til
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (38 minutter siden):

Rart, med Asus Z690-Plus D4, bios 0707, så ser jeg IKKE oversikt over cores med en i5 12600K inne i CPU Power Management Control undermenyen, viser INGEN cores her. Er dette pga det er i5?!

Når jeg ser på videoer skulle denne vist alle cores, og vist da de som er best og dårligst for å si det slik ang ghz

Sikter du til silicon prediction (SP)? Jeg har også Asus Prime Z690-P D4 med nyeste bios, og har ikke funnet SP-tallene noen plass, mistenker de forbeholder silicon prediction til high-end kortene. Jeg trodde de skulle ligge under Ai Tweaker -> Ai Features, men jeg har ikke funnet noen slik undermeny i uefi.

(btw, nyeste bios for Prime Z690-P D4 er vel 0605, ikke 0707? Er det en beta-bios du har fått tak i kanskje? PRIME Z690-P D4|Motherboards|ASUS Global)

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Cursio said:

Sikter du til silicon prediction (SP)? Jeg har også Asus Prime Z690-P D4 med nyeste bios, og har ikke funnet SP-tallene noen plass, mistenker de forbeholder silicon prediction til high-end kortene. Jeg trodde de skulle ligge under Ai Tweaker -> Ai Features, men jeg har ikke funnet noen slik undermeny i uefi.

(btw, nyeste bios for Prime Z690-P D4 er vel 0605, ikke 0707? Er det en beta-bios du har fått tak i kanskje? PRIME Z690-P D4|Motherboards|ASUS Global)

Ja, er nok det jeg mener, skal være en liste som viser hvilke cores som forventes kjøres på hvilken ghz.

Lenke til kommentar
On 12/2/2021 at 8:39 PM, chrisf said:

Sånn ser kabinettet ut på toppen...

Jeg skjønner  ikke hvorfor det virker som om det ikke er plass

image_67213569.JPG

Jeg kom sent til festen, men la meg si hva jeg måtte gjøre. Har samme kjøler og kabinett som deg. Det er IKKE nok plass til å montere den i toppen på 'vanlig' måte, pga selve radiator blokka er så tjukk (ca 1 cm tjukkere enn mange andre radiatorer).

Det jeg endte opp med å gjøre var å skru av viftene, sette viftene OPPÅ toppen av kabinettet, og radiatoren på undersiden av toppen. Så radiator er da på innsiden og viftene på utsiden. Skruene går gjennom viftene og toppen og ned i radiatoren. Viftene blir da i pull, mot normalt push. Dette kabinettet har jo en slik topp at dette ikke er et problem, det blir allikevel et lokk over viftene.

Alternativet var med radiator i front, men da tviler jeg det blir plass til radiator med rørene ned, og en ny stor GPU. Ønsket heller ikke over tid at det skal bli problemer med luft i toppen av radiatoren dersom jeg hadde den med rørene opp, derfor tok jeg meg bryet med å feste den slik jeg gjorde i toppen. Er nå mye plass over hovedkortet, det er bare kablene til 6 og 8 pins som må pushes litt bak (HELT uten problem, god plass). Angrer ikke på at jeg gjorde det slik.

Lenke til kommentar
3 hours ago, JarleGutt said:

Jeg kom sent til festen, men la meg si hva jeg måtte gjøre. Har samme kjøler og kabinett som deg. Det er IKKE nok plass til å montere den i toppen på 'vanlig' måte, pga selve radiator blokka er så tjukk (ca 1 cm tjukkere enn mange andre radiatorer).

Det jeg endte opp med å gjøre var å skru av viftene, sette viftene OPPÅ toppen av kabinettet, og radiatoren på undersiden av toppen. Så radiator er da på innsiden og viftene på utsiden. Skruene går gjennom viftene og toppen og ned i radiatoren. Viftene blir da i pull, mot normalt push. Dette kabinettet har jo en slik topp at dette ikke er et problem, det blir allikevel et lokk over viftene.

Alternativet var med radiator i front, men da tviler jeg det blir plass til radiator med rørene ned, og en ny stor GPU. Ønsket heller ikke over tid at det skal bli problemer med luft i toppen av radiatoren dersom jeg hadde den med rørene opp, derfor tok jeg meg bryet med å feste den slik jeg gjorde i toppen. Er nå mye plass over hovedkortet, det er bare kablene til 6 og 8 pins som må pushes litt bak (HELT uten problem, god plass). Angrer ikke på at jeg gjorde det slik.

Takk for svar! Jeg endte opp med å montere AIO'en på siden og som intake i stedet for exhaust

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (4 timer siden):

Jeg kom sent til festen, men la meg si hva jeg måtte gjøre. Har samme kjøler og kabinett som deg. Det er IKKE nok plass til å montere den i toppen på 'vanlig' måte, pga selve radiator blokka er så tjukk (ca 1 cm tjukkere enn mange andre radiatorer).

Det jeg endte opp med å gjøre var å skru av viftene, sette viftene OPPÅ toppen av kabinettet, og radiatoren på undersiden av toppen. Så radiator er da på innsiden og viftene på utsiden. Skruene går gjennom viftene og toppen og ned i radiatoren. Viftene blir da i pull, mot normalt push. Dette kabinettet har jo en slik topp at dette ikke er et problem, det blir allikevel et lokk over viftene.

Alternativet var med radiator i front, men da tviler jeg det blir plass til radiator med rørene ned, og en ny stor GPU. Ønsket heller ikke over tid at det skal bli problemer med luft i toppen av radiatoren dersom jeg hadde den med rørene opp, derfor tok jeg meg bryet med å feste den slik jeg gjorde i toppen. Er nå mye plass over hovedkortet, det er bare kablene til 6 og 8 pins som må pushes litt bak (HELT uten problem, god plass). Angrer ikke på at jeg gjorde det slik.

Samme metode som jeg har gjort på en pc her med ett Cooler Master Kabinett318187020_2021-12-0619_42_45.thumb.jpg.524ba47e8e0794f00c59405415e416de.jpgIMG_20211206_194259.thumb.jpg.f22f7618a059e4b21e9a93d392eb3edd.jpgIMG_20211206_194356.thumb.jpg.25b58aaeba1fe8a25dbe19c48b516b88.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har klokka 12600K?

Testet kjapt 5,1/40/40 1,35V (1,3V under CB) og gikk noen runder i CB samt litt spilling (kun testa en times tid, så tidlig å si noe). 5,2 gikk ikke, iallefall ikke med kjøleren som står på nå. Merker jeg må få vann på den da den blir fort varm med Noctua 12-et-eller anna, rett oppunder 90’C.
 

Med gear 1 så slet jeg med å få opp minneklokken med ok timings, hjalp på gear to. 
 

Får bruke dagene på å lese meg inn, ble jo en spontan «oppgradering».:-p Ekstremt imponert over at den «gruser» det jeg klarte å klokke opp 10900Ken i div. Bench.

Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (2 timer siden):

Noen som har klokka 12600K?

Testet kjapt 5,1/40/40 1,35V (1,3V under CB) og gikk noen runder i CB samt litt spilling (kun testa en times tid, så tidlig å si noe). 5,2 gikk ikke, iallefall ikke med kjøleren som står på nå. Merker jeg må få vann på den da den blir fort varm med Noctua 12-et-eller anna, rett oppunder 90’C.
 

Med gear 1 så slet jeg med å få opp minneklokken med ok timings, hjalp på gear to. 
 

Får bruke dagene på å lese meg inn, ble jo en spontan «oppgradering».:-p Ekstremt imponert over at den «gruser» det jeg klarte å klokke opp 10900Ken i div. Bench.

Har hatt 1 12600K, og den var rundt SP50... Klarte 5,1ghz max. Imc'n var også mye svakere enn mine 12900k'r. Hvilken load line kjører du ? 

Lenke til kommentar

Når det gjelder DDR4 vs DDR5 på Alder Lake så ser man ikke særlige forskjeller når man ser på gaming isolert sett, men det interessante er gamingytelsen når man kjører andre tunge workloads parallelt. OptimumTech kjørte feks video transcoding samtidig som de benchmarket spill, og ser man på DDR4 vs DDR5 6000 så er det 76% økning på 1% lows og 86% økning på avg framerate. Det er jo en utrolig stor økning på ytelsen, bare ved å øke minnebåndbredden!

image.thumb.png.2f2e27757fb63de1204c7bf6eaa768e8.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Cursio said:

Når det gjelder DDR4 vs DDR5 på Alder Lake så ser man ikke særlige forskjeller når man ser på gaming isolert sett, men det interessante er gamingytelsen når man kjører andre tunge workloads parallelt. OptimumTech kjørte feks video transcoding samtidig som de benchmarket spill, og ser man på DDR4 vs DDR5 6000 så er det 76% økning på 1% lows og 86% økning på avg framerate. Det er jo en utrolig stor økning på ytelsen, bare ved å øke minnebåndbredden!

image.thumb.png.2f2e27757fb63de1204c7bf6eaa768e8.png

Nice find :)

Link til selve testen?
 

Lenke til kommentar
Cursio skrev (47 minutter siden):

Når det gjelder DDR4 vs DDR5 på Alder Lake så ser man ikke særlige forskjeller når man ser på gaming isolert sett, men det interessante er gamingytelsen når man kjører andre tunge workloads parallelt. OptimumTech kjørte feks video transcoding samtidig som de benchmarket spill, og ser man på DDR4 vs DDR5 6000 så er det 76% økning på 1% lows og 86% økning på avg framerate. Det er jo en utrolig stor økning på ytelsen, bare ved å øke minnebåndbredden!

image.thumb.png.2f2e27757fb63de1204c7bf6eaa768e8.png

Altså, for en noob. Prøver han med vilje å få større marginer?? DDR4 3200? 🤣

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Siden man kan tjene mye ytelse på raskere minne båndbredde og lavere latency, så tyder det for meg som at Intel burde ha designet Alder Lake litt bedre. F.eks gitt den en 4-kanals minnekontroller eller mer. Iallefall nok minne båndbredde til at det ikke er en flaskehals for CPU. Liksom 5% fra eller til er jo ikke noe problem, men når man kan tjene ~30% mer ytelse og sånt på å tweake minne, da skurrer det et sted spør du meg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Carillo said:

Har hatt 1 12600K, og den var rundt SP50... Klarte 5,1ghz max. Imc'n var også mye svakere enn mine 12900k'r. Hvilken load line kjører du ? 

Kjører vel noe midt på treet til å begynne med. 5/6? Skal sjekke senere. 
 

Frister litt å teste 12700K, men har jo ikke bruk for mer CPU kraft enn I5en har, så blir vel med tanken.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...