Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Randeboy said:

Altså, for en noob. Prøver han med vilje å få større marginer?? DDR4 3200? 🤣

Like noob som Hw unboxed.... Bruker xmp å greier...

Kan ikke huske du har sagt dette med Ryzen tester der Intel kjører 2666mhz eller kanskje 3200c18 🤔.

Har du selv Ryzen cpu? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Randeboy skrev (3 timer siden):

Altså, for en noob. Prøver han med vilje å få større marginer?? DDR4 3200? 🤣

Jeg er ikke sikker, men regner jo med at de har noen greie brikker med DDR4 3200 CL14 XMP. Til gaming er jo det ganske bra, men båndbredden mangler selvfølgelig en del i forhold til de raskeste DDR4-settene.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 4.12.2021 den 7.35):

Hvorfor finner du slike benchmarks som "ingen" bruker. Hva tester denne benchmarken da? :p

Her er en ny rar bench, kan du/noen andre med Alder lake høyt klokka teste denne ? 😅

 

Sitat

 

Draw Call Performance In Fallout 4

There's a couple things you'll need to do, before you can jump in:

1. Download these two save files, and place them in your "My Games\Fallout4\Saves" folder: https://mega.nz/#!bxljwZiQ!foEekBl-RWzM8XY5HZYztBOQrBeEpbloSsgZNVH8yLw

2. Backup & replace your .ini files in "My Games\Fallout4" with these: https://mega.nz/#!X88FDB6I!x9FCxGAB79AsFLXN16xyiI4mRjs_CQ_FPOBZ-zYIsJs

3. In FalloutPrefs.ini, replace: sD3DDevice="AMD Radeon HD 7800 Series" with the value from your original FalloutPrefs file.

4. Download and install the latest ENB mod, by placing the files inside the "WrapperVersion" folder, into the same folder as your Fallout4.exe file: http://enbdev.com/mod_fallout4_v0311.htm

5. Replace the ENB .ini files with these: https://mega.nz/#!3kUHTY7K!GnxkhGoqX1WjnqxUsVHMbPhfmO5zFmB5Ys8dcMva048

6. Disable VSync in your GPU driver settings program


And once you're in the game:

1. Load the save(s)

2. Press Shift+Enter to bring up the ENB overlay

3. Click on the "Profiler" category. Pan the camera around until you get the same number of draw calls, as the number in the save. So for "Corvega11700draws21fps", try and get as close to 11700 draw calls as possible. Same gig for the DiamondCity save.

4. Note down your framerate, and number of draw calls.

 

G6tjHWP.png

 

Er purely en CPU/minne/os tweak drawcall bench som kjøres i 720p 😇 Kanskje noe for @N o r e n g ?

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (20 timer siden):

Like noob som Hw unboxed.... Bruker xmp å greier...

Kan ikke huske du har sagt dette med Ryzen tester der Intel kjører 2666mhz eller kanskje 3200c18 🤔.

Har du selv Ryzen cpu? :p

Skal jeg tippe vil differansen holde seg om de hadde testa max tweaka DDR4 vs DDR5, er nok ca like mye å hente på å gå fra 3200cl14 xmp til 4000-4300cl15 tweaka som å gå fra 4800cl40 til 6000cl36 tweaka ;) Er jo ganske logisk tenker jeg at høy båndbredde kan være viktigere ved transcoding enn latency :) Testen så ca 15% bedre ytelse fra 4800 til 6000 xmp, med tweaka timings på 6000 hadde de kanskje fått 5% til? Å gå fra 3200cl14 xmp til f.eks 4000cl14 tweaka gir nok rundt 20% det og vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

Skal jeg tippe vil differansen holde seg om de hadde testa max tweaka DDR4 vs DDR5, er nok ca like mye å hente på å gå fra 3200cl14 xmp til 4000-4300cl15 tweaka som å gå fra 4800cl40 til 6000cl36 tweaka ;) Er jo ganske logisk tenker jeg at høy båndbredde kan være viktigere ved transcoding enn latency :) Testen så ca 15% bedre ytelse fra 4800 til 6000 xmp, med tweaka timings på 6000 hadde de kanskje fått 5% til? Å gå fra 3200cl14 xmp til f.eks 4000cl14 tweaka gir nok rundt 20% det og vil jeg tro. 

Hynix er 6400/6600 c28 tweaket :p

Lenke til kommentar
On 12/7/2021 at 11:04 AM, Cursio said:

Når det gjelder DDR4 vs DDR5 på Alder Lake så ser man ikke særlige forskjeller når man ser på gaming isolert sett, men det interessante er gamingytelsen når man kjører andre tunge workloads parallelt. OptimumTech kjørte feks video transcoding samtidig som de benchmarket spill, og ser man på DDR4 vs DDR5 6000 så er det 76% økning på 1% lows og 86% økning på avg framerate. Det er jo en utrolig stor økning på ytelsen, bare ved å øke minnebåndbredden!

image.thumb.png.2f2e27757fb63de1204c7bf6eaa768e8.png

Dette er mye samme som jeg har sett på slike sammenligninger; generelt er det lite å hente på DDR5 pr i dag, men i noen tilfeller som dette, så er det mye å hente. Men dette er da også satt VELDIG på spissen; hvem spiller samtidig med de transcoder i bakgrunn (streaming trenger ikke transcoding)?..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...