Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, JarleGutt said:

Fullt mulig det, men MANGE kommer til å få sjokk på de kommende regningene...

Kun de som ikke skjønner at man må ha en buffer til dager med "regn". Seks månedslønner er ikke for mye, minst tre. Det er en regel som heter at hvis du ikke i teorien kan kjøpe fem av en vare uten at det er noe stress, så har du ikke råd. Det mange gjør er at de skraper sammen penger og sitter blakk igjen etterpå. Voksne folk som må ringe hjem til mor og far og be om penger fordi de har gått på en smell i privatøkonomien. De handlet opp alle pengene og har ikke noe til hva som måtte oppstå. Mange er voksen kun i alder og ikke i tanke og handling.

Folk er ikke bare på null i dag. De har hundretusener i brukte kredittrammer i stedet for å ha en bufferkonto og ting på stell. Det er mange fordeler ved å bruke kredittkort, både bonuser og forsikring, men regninga må betales hver måned. Kredittrammer skal man ha, men de skal ikke være brukt. Stadig ser jeg folk som har brukte kredittrammer som fremdeles snakker om alt de skal kjøpe som de egentlig ikke har råd til. At man kan skyve regningene foran seg ei stund er ikke det samme som at man har råd.

TridentZ Z5 5600 C36 kom ikke på lager i går heller. Ny sjanse lille julaften. Slik går nå dagene for de som håper at brevvekter (hovedkort) skal kunne tas i bruk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

Kun de som ikke skjønner at man må ha en buffer til dager med "regn". Seks månedslønner er ikke for mye, minst tre. Det er en regel som heter at hvis du ikke i teorien kan kjøpe fem av en vare uten at det er noe stress, så har du ikke råd. Det mange gjør er at de skraper sammen penger og sitter blakk igjen etterpå. Voksne folk som må ringe hjem til mor og far og be om penger fordi de har gått på en smell i privatøkonomien. De handlet opp alle pengene og har ikke noe til hva som måtte oppstå. Mange er voksen kun i alder og ikke i tanke og handling.

Folk er ikke bare på null i dag. De har hundretusener i brukte kredittrammer i stedet for å ha en bufferkonto og ting på stell. Det er mange fordeler ved å bruke kredittkort, både bonuser og forsikring, men regninga må betales hver måned. Kredittrammer skal man ha, men de skal ikke være brukt. Stadig ser jeg folk som har brukte kredittrammer som fremdeles snakker om alt de skal kjøpe som de egentlig ikke har råd til. At man kan skyve regningene foran seg ei stund er ikke det samme som at man har råd.

TridentZ Z5 5600 C36 kom ikke på lager i går heller. Ny sjanse lille julaften. Slik går nå dagene for de som håper at brevvekter (hovedkort) skal kunne tas i bruk.

Finn har jo florert i DDR5 siste ukene. Har ikke du råd å betale dobbel pris bør du vel ikke handle til normal pris heller ? :) 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fikk deler fra Tyskland på morgenen idag. Testa kjapt forskjellen på Noctua NH-U12A vs loopen. På 50/47 1,230V så var tempen ca 65’C vs 90-95’C-ish med luftkjøleren etter 10 min. 
 

Kan benche 53/50, men looper fint 52/49 på 1,325V i R23. Temp er ca 85’C peak etter ca 50min. RAM kjører 4000 17-17-17-32-364-2T gear 1. 1,3V SA, og 1,5 V. ikke fintuna i det hele tatt, men satser på å få tweaket og stabilisert rammen rundt der. 
 

Hva får dere med looper av temperaturer i CB eks?

Lenke til kommentar
On 12/22/2021 at 11:38 PM, Dragonlove said:

Det er mange som får sjokk ja, men vi som har vært litt smarte har låst prisen

Hvor dyrt det ville bli visste ingen. Det er flaks mer enn smart. Men vi får se når det langsiktige regnskapet gjøres opp. I hovedsak er det sjelden lønnsomt å låse eks. renta på banklånet. De som har størst grunn til å låse slikt er de som er avhengig av forutsigbare utgifter fra måned til måned.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Hvor dyrt det ville bli visste ingen. Det er flaks mer enn smart. Men vi får se når det langsiktige regnskapet gjøres opp. I hovedsak er det sjelden lønnsomt å låse eks. renta på banklånet. De som har størst grunn til å låse slikt er de som er avhengig av forutsigbare utgifter fra måned til måned.

Jeg har ikke bindingstid, har fast pris på 99 øre og kan når som helst avslutte avtale, til nå har det iallefall vært meget gunstig, men avtalen varer bare ut januar og kan settes opp i pris med 14 dagers varsel, noe jeg ikke har fått ennda så da har jeg iallefall hatt 114 øre til halve desember og 99 øre til og med halve januar.

 

Til nå har jeg iallefall spart penger 🙂

Lenke til kommentar
12 hours ago, Carillo said:

Helt riktig. Ram er første prioritet. Cpu er nesten poengløst å gjør noe med selv på vann. 

Merka fort dette.. Spesielt med temperaturene. 

Altså driter jo litt om CPU trekker 170W, eller 250W, men ytelseforskjellen på 5 vs 5.2 er ikke rare greiene i R23. Merka rammen var vanskeligere når jeg pusha kjernen langt nok, noe som forøvrig er normalt. Så satser på at jeg lander på en 51/48 som 24/7 på noe ala Sub 1,280V. Fine temps, og greit strømtrekk. 
 

Tviler på at rammen min klarer bedre enn 4000 gear 1, cl17 straight, men får teste ut i romjula. IMCen er nok bedre enn den jeg hadde på 10900Ken. 
 

Litt sent, men god jul til dere her inne!☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (23 timer siden):

15'C mellom kjernene. Er dette normalt? Kaldeste ligger på 70'C, varmeste på 85'C. Tenker å prøve å remounte blokka. Er montert "goofy". HK IV pro.

Monteringsfeil det der! Samt at du kanskje har bomma med pastaen ;) Fort gjort i disse tider!

Demonter og monter på nytt med ny pasta så kommer det seg nok ska du se :)

Lenke til kommentar
17 hours ago, sveibuen said:

Monteringsfeil det der! Samt at du kanskje har bomma med pastaen ;) Fort gjort i disse tider!

Demonter og monter på nytt med ny pasta så kommer det seg nok ska du se :)

Tja. Prøvde å snu blokka og montere "normalt". Samme tempforskjell på samme kjerner grovt sett. Dette er etter ca 25 min med R23.

 

2021-12-27.png

Endret av Christian Thork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (51 minutter siden):

Tja. Prøvde å snu blokka og montere "normalt". Samme tempforskjell på samme kjerner grovt sett. Dette er etter ca 25 min med R23.

Har litt samme mønsteret som deg med en kjerne som er betydelig mye kaldere enn de andre, dog i mindre grad (8 grader mellom varmest og kaldest). Så du artikkelen hos Igor's lab? Tror ikke det er årsaken hos meg, men kan være verd å sjekke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...