Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Cursio said:

Regner med den yter bedre i spill uten e-cores aktivert ja, særlig siden du får kjørt høyere ring speed. Men er du sikker på at HT off er det beste valget for spill i dag? Er det ikke ganske lenge siden spill hadde problemer med å håndtere HT threads?

Til variert workstation-bruk / raw performance er det vel mer logisk å la e-cores være aktivert? E-cores vil jo kunne ta seg av bakgrunnsoppgaver og lavprioritetstasks, jeg regner ikke med at høyere ring speed og høyere clock på p-cores tar igjen den ytelsen man taper på å deaktivere e-cores?

Får veldig bra med ht=on med 12900k i BF 2042, så veldig mye dårligere er det ikke med ht=on. Har nå kjørt med fattigkjernene på også. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (13 timer siden):

E-Core er flott det til multitasking og produktivitet. De som skal spille kan kjøpe 12600k eller 12400.

Tenk hvis man etter hvert kan få 16 P-Cores og 128 E-Cores.

TechPowerUp har mer kredibilitet enn moroklumpene hos Hardware Unboxed.

E-cores er nok mest mynta på bærbare mtp at de er ekstremt energieffektive. På desktop, spesielt spill-prosessorer er jeg litt ambivalent, det Mumriken sier om at han f.eks kan klokke ring høyere og generelt får bedre spillytelse med dem deaktivert er gode poenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Cursio said:

Er det ikke ganske lenge siden spill hadde problemer med å håndtere HT threads?

Kommer ann på hvor mange kjerner du har. En 6700k 4c/8t yter bedre med ht, men når du kommer oppi 8-10 kjerner så suger windows scheduler..

Skulle liksom bli så bra med win11, men den er vist like dårlig som tidligere 🤣

Merk; det er snakk om marginer med ht on vs off

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei, har akkurat prøvd å montere en arctic freezer ii 360 a rgb inn i en Corsair 5000x og asus strix gaming-f hovedkort men det ser ikke ut som det er plass... Er det noen som skjønner hva det er jeg gjør galt? Trodde det ville være mer en nok plass til en 360 kjøler i corsair 5000x.  Jeg har ikke plugget inn hovedkortet men det virker ikke som om det vil være plass til å plugge in CPU power eller CPU fan med viften plassert riktig med hullene.

image_50392065.JPG

image_67185409.JPG

image_67212289.JPG

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
chrisf skrev (6 minutter siden):

Hei, har akkurat prøvd å montere en arctic freezer ii 360 a rgb inn i en Corsair 5000x og asus strix gaming-f hovedkort men det ser ikke ut som det er plass... Er det noen som skjønner hva det er jeg gjør galt? Trodde det ville være mer en nok plass til en 360 kjøler i corsair 5000x.  Jeg har ikke plugget inn hovedkortet men det virker ikke som om det vil være plass til å plugge in CPU power eller CPU fan med viften plassert riktig med hullene.

image_50392065.JPG

image_67185409.JPG

image_67212289.JPG

Ser ut for at du har montert i feil hull, prøv å monter i de avlange hullene der oppe.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragonlove said:

Ser ut for at du har montert i feil hull, prøv å monter i de avlange hullene der oppe.

Takk for svar! Hvis jeg plasserer radiatoren på de avlange hullene øverst på ytre del av kabinettet (altså det som synes på bildet), treffer jeg ingen hull på indre del av kabinettet. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragonlove said:

Ikke mulig å plassere radiator på oppsiden?

Oppsiden? Mener du foran? Ja det vil jeg vil tro, men jeg trodde virkelig at arctic freezer ville passe på toppen. Tror du det er hovedkortet som er problemet eller skal det faktisk være så trangt at man må plugge inn CPU power og sånt før man installerer radiatoren? 

Lenke til kommentar
chrisf skrev (1 time siden):

Oppsiden? Mener du foran? Ja det vil jeg vil tro, men jeg trodde virkelig at arctic freezer ville passe på toppen. Tror du det er hovedkortet som er problemet eller skal det faktisk være så trangt at man må plugge inn CPU power og sånt før man installerer radiatoren? 

Nei, jeg mener på oppsiden også viftene under, på ene bildet ditt ser vi jo kabinettet ovenfra, skal det ikke være ett deksel over der? Har selv montert radiator på oppsiden i ett kabinett hvor det opprinnelig var 2 140 vifter, med ett sånn mesh deksel over der igjen.

Lenke til kommentar
chrisf skrev (3 timer siden):

Oppsiden? Mener du foran? Ja det vil jeg vil tro, men jeg trodde virkelig at arctic freezer ville passe på toppen. Tror du det er hovedkortet som er problemet eller skal det faktisk være så trangt at man må plugge inn CPU power og sånt før man installerer radiatoren? 

Er på ingen måte unormalt å plugge inn EPS12V og eventuelle vifter før radiator monteres i min bok, men du har to alternativer:

  1. Flytt viftene til oversiden av kabinettet, og fest radiatoren med medfølgende skruer i taket.
  2. Flytt radiator til front
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...