Gå til innhold

Anbefalte innlegg

4 hours ago, bojangles said:
8 hours ago, Subara said:

På tross av alle sakene blant politikerne i det siste, er Norge fortsatt ett av de minst korrupte landene i verden.

Er det egentlig slik? Eller er korrupsjonen mer fordekt eller i mindre skala?

  

4 hours ago, tommyb said:

Det er egentlig slik.

 

 

Ja det har du fortsatt å gjenta omtrent siden første side i denne tråden. Du har valgt å tro på de første forklaringene politikerne kom med etter at de ble fersket og du har lagt skylden på systemet for at politikerne kom til å snike til seg gratisboliger de ikke skulle hatt. 

Men summen av brudd viser jo at dette egentlig handler om en pill råtten kultur hos vår politiske elite. Det er ikke dårlig informasjon som gjør at noen velger dokumentforfalskning for å bo gratis. Eller når de klarer å selge boliger uten skatt selv uten å ha bodd i boligen. Det handler om vinnings hensikt. 

Da er det ikke de som reagerer på maktmisbruk, tyveri, skattesvik osv som det er noe feil med. Da er det politikerne som må starte med seg selv.  

Endret av bojangles
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, tommyb said:

Denne tråden er skapt for å røre opp under misnøye, bobler over av whataboutisme, og helt hinsides feil balanse. Etter tradisjonell oppskrift. Det handler om å systematisk jobbe for å bryte ned en ekstern fiende (Norge) gjennom å bygge opp under indre motsetninger og svekke tiltroen til staten gjennom demagogi.

Nei det er politikerne som øker risikoen for at fremmede makter skal klare å utnytte politikere eller staben rundt når de stadig vekk bryter lover og regler. Slike ting er jo en av greiene fremmede makter leter etter når de skal finne politikere de kan skvise og ha i sin hule hånd. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vi mister jo ikke tilliten til hverandre, vi mister tilliten til den politiske eliten som gang på gang blir avslørt som kriminelle, tyver, skattesniker osv. Du og jeg skal jo ikke endre vår oppfatning av hva som er rett og galt fordi så mange politikere er tatt med hånden i kakeboksen. 

Og jeg argumenterer for at til tross for disse eksemplene på grådighet og uærlighet, så er ikke politikerne noe mer uærlige enn resten av befolkningen. Det er viktig at vi har dette perspektivet så vi ikke mister tilliten til et politisk system som har tjent oss godt. 

bojangles skrev (19 minutter siden):

Nei nå får du gi deg, verden er jo ikke svart hvit heller. Det er ikke slik at du enten er en bråkjekk lovbryter som stjeler fra fellesskapet eller så er du en treiging som ikke kan snakke med andre mennesker. 

Du leser meg feil. Det eksempelet var ikke brukt for å beskrive lovbrytere (den trauste politikeren kan være like korrupt som den overfladiske broileren), men for å vise at egenskapene vi velgere belønner i politikere ikke nødvendigvis er egenskapene vi egentlig ønsker at de har.  

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Og jeg argumenterer for at til tross for disse eksemplene på grådighet og uærlighet, så er ikke politikerne noe mer uærlige enn resten av befolkningen. Det er viktig at vi har dette perspektivet så vi ikke mister tilliten til et politisk system som har tjent oss godt. 

Kulturmodellen sier at slike politikere vil stimulere den generelle kriminaliteten i befolkningen. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 minutter siden):

Kulturmodellen sier at slike politikere vil stimulere den generelle kriminaliteten i befolkningen. 

Og jeg sier ikke at det er bra at det er sånn, bare at vi ikke bør bli så sjokkerte. 

Folk er uærlige og politikere er uærlige, og så må vi sørge for at vi har gode systemer som avdekker denne uærligheten. Det positive med slike saker er at det gjør at systemet endres og forbedres. Det er feks. nok langt verre å bløffe på reiseregninger nå enn for fem år siden.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 timer siden):

Dette handler ikke om å hate politikere eller autoriteter.

Og like fullt er det akkurat sånn det ser ut. Enkelte i denne tråden bruker *veldig* harde ord om Erna og Sindre. Og spekulerer ganske fritt om koblinger mot økokrim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er hvert eneste år innsatte i norske fengsler som henger seg eller på annet vis avslutter sitt eget liv. Jeg tror likevel ikke at du tenker at pga av selvmord så får vi slutte å sende dømte forbrytere i fengsel? 

Tønne saken kan heller ikke være et evig frikort for politikere som bryter lover og regler. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Snikpellik said:

En bra og viktig kommentar. Om terskelen for hva som er uakseptable feil senkes altfor lavt, vil vi ende opp med dårligere politikere og et samfunn tynnslitt for tillit. 

Jeg husker tilbake til milleniumsskiftet eller deromkring. Politikernes lønninger var stadig et tema i dagspresse og på nyhetene. Argumentene de som var for ennå høyere lønninger til politikerne var at dersom vi ikke økte lønnen ville vi ikke få gode politikere. Nå 24 år senere er det vel nesten sånn at en kan spørre seg om det var vel anvendte penger?`Fikk vi de politikerne vi ønsket oss? 

Fra linken:

Quote

På meg virker det som norske statsråder nå knapt tør å bli påspandert en kaffekopp. De er nervøse og drilles av Statsministerens kontor på alt fra taxiregler til fordelsbeskatning.

Men de fleste av oss har vel noe i fortiden som vi helst ikke vil snakke om.

Likevel bør det gå an å bli politiker i Norge. Til og med en fusker og en tyv fortjener nye sjanser.

Her virker det for meg som et forsøk på sminking av realitetene. For fakta er at også kriminelle kan bli politikere. Og vi har politikere i dette landet som har blitt tatt for kriminalitet. Er straffen sonet og gjort opp er det historie. 

Det vi ser idag, det er jo ikke gamle synder fra tiden politikerne var fattige studenter som slet med å ha råd til både husleie og brød. Dette er synder mange av dem har gjort som godt voksne vel utdannede mennesker med en årslønn det er mulig å leve et helt greit liv på. Og det er vel også det at de bruker sin posisjon og sitt tillitsverv til forsøke å snike til seg mer enn de har krav på som gjør at folk blir forbannet. For de lever jo ikke på sultelønn i utgangspunktet. Og likevel så har valgt å snike til seg mer. Mens de står på talerstolen og snakker om økte skatter. 

At de drilles i hva som kan aksepteres er jo perfekt, slikt skulle de tatt tak i for lenge siden. Dog er jeg usikker på om en påminnelse om hvor grensene går er nok til at politikerne avstår fra å melke sin posisjon så hardt som mulig, selv om de skulle komme til å bryte noen lover og regler underveis. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.2.2024 at 10:21 AM, Windfarmer said:

Du beklager deg over manglende tillit til politikere, men hva med tilliten til bl.a. de som gjentatte ganger ikke får med seg fakta i Finnes/Solberg saken?

Ventet Økokrim bare et par timer etter at saken sprakk før de henla saken uten å foreta egne undersøkelser?

Aksjehandelssaken til Solbergs ektemann "sprakk" i august/september 2023. Økokrim henla saken etter egne og selvstendige undersøkelser den 2. november 2023, og det etter at de hadde:

"Beslutningen er nå klar, og Økokrim har konkludert med at det ikke er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold.

– Økokrims anliggende har vært å vurdere om det er holdepunkter for at det har forekommet overtredelser av verdipapirhandelloven. Det har vi ikke funnet indikasjoner på, sier sjef for Økokrim Pål K. Lønseth.

Ser etter indikasjoner på straffbare forhold

Økokrims vurdering baserer seg på faktiske aksjehandler. Handlene er grundig vurdert opp mot de faktiske opplysningene som foreligger, for eksempel kursstigning, og grunnlag for kursstigning."

Økokrim åpner ikke etterforskning mot Solberg eller Finnes - Økokrim (okokrim.no)

Så riktig svar er ikke "et par timer," men "et par måneder," og det etter at Økokrim gjennomførte selvstendige undersøkelser.

Med andre ord er det ganske så fritt frem for å drive med det de fleste av oss forstår er en form for innsidehandel så lenge det foregår via en ektefelle. Fint å vite....

Ellers alltid godt å vite hvor man har etaten inkl. særorganer nå i disse tider.

https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1721-norsk-politi-under-andre-verdskrig.html

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, bojangles said:

 

Ja det har du fortsatt å gjenta omtrent siden første side i denne tråden. Du har valgt å tro på de første forklaringene politikerne kom med etter at de ble fersket og du har lagt skylden på systemet for at politikerne kom til å snike til seg gratisboliger de ikke skulle hatt. 

Men summen av brudd viser jo at dette egentlig handler om en pill råtten kultur hos vår politiske elite. Det er ikke dårlig informasjon som gjør at noen velger dokumentforfalskning for å bo gratis. Eller når de klarer å selge boliger uten skatt selv uten å ha bodd i boligen. Det handler om vinnings hensikt. 

(...)

Politikerne gjør masse dritt, de. Måletallene er klare, og det du driver på med i denne tråden er helt ute av perspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

14 hours ago, VifteKopp said:

Og jeg argumenterer for at til tross for disse eksemplene på grådighet og uærlighet, så er ikke politikerne noe mer uærlige enn resten av befolkningen. Det er viktig at vi har dette perspektivet så vi ikke mister tilliten til et politisk system som har tjent oss godt.

Det er det jeg sier. Når måletallene viser at vi har et av verdens beste systemer, skal man gjøre finjusteringer på det, ikke late som det er minst like ille som Russland og bare et hakk bedre enn Nord-Korea. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

En bra og viktig kommentar. Om terskelen for hva som er uakseptable feil senkes altfor lavt, vil vi ende opp med dårligere politikere og et samfunn tynnslitt for tillit

Er det ikke der vi er på god vei allerede?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (28 minutter siden):

Er det ikke der vi er på god vei allerede?

Det kan du si, og grunnen til det er kanskje et tveegget sverd som kommentaren i VG egentlig tar opp. Det handler om hvor mye vi skal tolerere, og hva som egentlig trenger å skandaliseres. Jeg frykter at vi kan være litt på vei til at hver minste lille ting skal dras opp i skandale-kategorien.

Trenger egentlig en ganske liten fillesak fra 33 år tilbake ha noe å si for om en statsråd skal beholde jobben, når statsråden til og med er åpen om det som skjedde? Opposisjonen vil selvfølgelig bruke slikt for alt det er verdt, men jeg synes det er viktig å minne oss på at alle vanlige mennesker gjør feil, og det inkluderer politikere. Jeg vil heller ha folk som har gjort feil og lært av dem i ministerpostene enn tilsynelatende uangripelige, "perfekte" mennesker. Hvis ikke snevrer vi inn hvem som kan bli, og orker å være politikere.

Med det sagt, så mener jeg selvfølgelig samtidig at vi skal holde politikere og folkevalgte til en høy standard og at det har vært flere saker som har vært alvorlige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svar på spørsmålet mitt om Trettebergstuen, at man bruker økokrim i statsråders habilitetssaker, ikke bare i pengesaker. Altså ikke kontrollkomiteen på Stortinget som avgjør, eller Jonas Gahr Støre. Bare nysgjerrig på hvordan systemet virker. Det viser at man tar habilitetsspørsmål i politikken på høyt nivå på alvor. Vi kan ha tillitt til at det ordnes opp.

 

Sitat

 

Status som mistenkt

Grunnen til at Økokrim gikk ut i pressen forrige uke, var at både Dagens Næringsliv (DN) og Hamar Arbeiderblad (HA) stilte spørsmål om saken. HA tok kontakt med Riksadvokaten for å høre om status og fremdrift i saken. Riksadvokaten ba dem kontakte Økokrim, som bekreftet etterforskning av Anette Trettebergstuen. Lønseth opplyste også at Trettebergstuen har status som mistenkt (altså ikke siktet), og at hun etterforskes for om brudd på habilitetsregler kan utgjøre overtredelse av straffeloven paragraf 171 (tjenestefeil) eller paragraf 172 (grovt uaktsom tjenestefeil).

 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/02/05/ble-etterforsket-av-okokrim-uten-at-hun-visste-det/?fbclid=IwAR1xinWRh5HRDFhauRNk0YF8DGvaiGa44Mk0BGXn-V4grjxhxNZuu2q3_u8

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Så hva er konklusjonen? At det er helt greit at politikere bryter loven og snyter på fellesskapet siden mange bryter fartsgrenser?

Er poenget å gjøre narr her?

Artikkelen fra i dag(?) sier at det er et spekter fra ikke-skandaløse saker til skandaløse saker. Det gjelder også eksemplene i tråden her. I ene enden er fartsgrenser, som svært mange bryter, og noen ganger med overlegg. På andre enden er overlagt drap. Alle vifter med stråmenn, for det er tilsynelatende viktigere å gjøre narr her enn å diskutere seriøst.

Som grundig diskutert i denne tråden, var det store problemer med praksis og anbefalinger fra Stortingsadministrasjonen i forbindelse med pendlerboligene. Såvidt jeg kan huske var det også et spenn innenfor de berørte politikerne, fra noen som spurte administrasjonen og fulgte deres anbefalinger, som må sies å være å forsøke gjøre alt helt riktig, til noen som har lyvet til administrasjonen for å komme bedre ut av det. De som skrev falske leiekontrakter begår naturligvis dokumentforfalskning og det bør være straffbart. Jeg sliter med å si at de som mottok dårlige råd fra administasjonen har gjort noe uetisk, men det er en subjektiv vurdering. 

Den ene nye saken her, mållag-saken, synes jeg personlig er en verre etisk sak enn mange av de andre. Jeg sliter mer å synes dette er en fillesak. Ja, det er flere tiår siden, men etikk eksisterer ikke kun på et tidspunkt. Jeg husker vagt disse sakene og det var en utbredt ukultur knyttet til ungdomsorganisasjoner. Det ble gjort dokumentfalsk for å få inntekter man ikke hadde krav på. Rettsstaten dikterer at disse sakene ikke lengre er relevante, men disse er tillitsvalgte, og i dagens mediebilde så er det vanskelig å se hvordan dette lar seg kombinere med tillit.

Ikke desto mindre så er helhetsbildet i denne tråden ute av proporsjoner. Man ligger ikke på topp 10 i Transparency Index uten betydelig arbeid i å ha en så rent som mulig samfunn. Å antyde noe annet er uredelig, og mye av det som skjer i denne tråden er uredelig.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Innbyggerundersøkelsen 2024: Nedgang i tillit og tilfredshet | DFØ (dfo.no)

Tilliten innbyggerne har til alle de ni institusjonene det spørres om i undersøkelsen, har gått ned siden 2021. Innbyggerne har høyest tillit til domstolene og Politiet og lavest tillit til de politiske partiene.

De to institusjonene som har hatt størst fall i tillit siden 2021, er regjeringen og Stortinget. På en skala fra 0-10 svarer innbyggerne 5,0 for regjeringen og 5,4 for Stortinget i 2023. Tilsvarende tall i 2021 var henholdsvis 6,2 og 6,4. 

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...