Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Subara said:

På tross av alle sakene blant politikerne i det siste, er Norge fortsatt ett av de minst korrupte landene i verden.

Er det egentlig slik? Eller er korrupsjonen mer fordekt eller i mindre skala?

Vi har en gjeng på stortinget nå der nær halvparten er lovbrytere og svindlere. Er det noen som helst som tilsier at denne bulkegjengen skal klare å si nei om noen tilbyr penger, fordeler eller andre goder de higer etter?

Det er avdekket mer korrupsjon i kommunene enn på stortinget - men det er vel kun for at små forhold lokalt gjør det mer gjennomsiktig?

Vi har politikere som bedriver skattesvik, samtidig som de fordømmer skatteflyktninger. Som sniker til seg gratis bolig, og gratis strøm. Jukser med reiseregninger og svindler her og der og nå også politikere som jukser på master'n. Vi har smk som begår lovbrudd for å skjerme statsministeren. Og vi har altså fått et helt økosystem rundt vår politiske elite som er mest opptatt av at politikerne skal få kjøre på slik de lyster selv om det bryter med norsk lov. 

Tror du virkelig at disse søppelmenneskene takker nei om de får et tilbud som egentlig frister? Husk at korrupsjon kan skape gevinst for den som kjøper politikere, selv om kun en eller noen få politikere biter på. 

Alle disse politikerne som er avslørt de siste årene får meg til å tro at før eller siden så vil det avdekkes et ras av saker som viser den egentlige situasjonen i det politiske Norge. 

Om noen for 10 år siden hadde spurt meg om jeg hadde trodd vi noen gang skulle komme dit at halvparten av stortinget er forbrytere og skattesvikere så ville jeg blitt rystet bare av å få spørsmålet og hadde selvsagt svart "nei det skjer nok aldri i Norge". Men der er vi altså nå. Og ennå mer skittent spill vil avdekkes nå når ballen først har begynt å rulle. Flere løfter på teppekanten og kikker inn, og flere vil grave i dette. 

Jeg minner om at skjulte og hemmelige kontoer i skatteparadis alt har blitt avslørt en gang også hos noen politikere. Ingen grunn til å tro at det ikke vil komme flere slike saker fremover. For moral og etikk er blitt mangelvare hos vår politiske elite. Og da kan alt skje. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Kahuna said:

Denne tråden er i ferd med å bli en runkesirkel for autoritetshatere.

For en merkelig uttalelse. Du snur jo alt på hodet. 

Grunnen til at folk reagerer er jo at omfanget på snusk, svindel, bedrageri, skattesvik og tyveri og spising av lasset nå har berørt nesten halvparten av politikerne på stortinget. Dette handler ikke om å hate autoriteter. At du forsøker å snu saken opp ned må jeg bare riste oppgitt på hodet over. 

Dette handler om mer enn bare tillit til politikerne. I ytterste konsekvens danner disse avsløringene også et langt mørkere bilde, som viser at antallet politikere med tvilsom moral og etikk nå er så høy at oddsen for å treffe en kjeltring vs politiker med moral nå er nesten 50/50. 

Hva tror du det gjør med korrupsjon? Hva tror du de som sitter på betydelige midler tenker om de trenger litt drahjelp for å få endret en konsesjon, eller bende regelverk slik at de kan få ennå større økonomisk gevinst? 

Det er jo plenty med spindoctors i både denne tråden og andre tråder om tilsvarende emner som alltid forsøker å minimere alvoret av det politikerne blir tatt for, eller som forsøker å endre hendelsesforløp til fordel for politikerne, eller som på andre vis bedriver historieforfalskning eller kjører igang whataboutisme for å få tråden(e) til å spore av. Deres mål er få folk til å tenke at lov og regel brudd begått av politikerne ikke var gjort i vinnings hensikt men mest bare en bagatell på grunn av dårlig informasjon. 

Det faller jo på egen urimelighet. Likevel så brukes den taktikken om ikke på hver side i denne tråden, så skal du jommen ikke bla mange sider før du ser eksempler på dette. Det er gjerne også de samme brukerne som kjører på. Jeg trenger jo ikke engang oppgi brukernavnet på disse, for dere som har fulgt tråden vet det jo. Og disse "sminkerne" som forsøker å polere og sminke politikernes ugjerninger de vet jo selv hvem de er. 

Dette handler ikke om å hate politikere eller autoriteter. Dette handler om å hate at noen politikere bryter samfunnets normer, regler og landets lover. Alt for å berike seg selv på samfunnets regning. Slikt gjør oss sårbare for mulig korrupsjon og faktisk også for at fremmede makter kan få kontroll over 1 eller flere politikere basert på handlinger politikerne vil forsøke å skjule for resten av nasjonen. 

Det er gode grunner til at de som har en jobb som tilsier sikkerhetsklarering ikke kan være rotehuer med økonomien, og ikke kan ha begått kriminelle handlinger som tilsier dom og soning. 

Politikere trenger ingen sikkerhetsklarering, likevel kan fremmede makter feks russland utøve press på norske politikere dersom de oppdager at politikerne har ting de ønsker å skjule. Så alvorlig er faktisk summen av disse avsløringene. Og som alltid når kriminelle opererer så avdekker vi aldri 100% av all kriminalitet som foregår. Slik er det nok også blant den politiske eliten. Og det gir grunn til ettertanke når vi vet at nesten halvparten av den politiske eliten på stortinget ikke er til å stole på. 

Hvor mange av politikerne som ennå ikke er tatt for noe lov eller regelbrudd er likevel en aktiv lovbryter som fortsatt tilraner seg midler fra fellesskapet bare at vi ennå ikke vet om det?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Denne tråden er skapt for å røre opp under misnøye, bobler over av whataboutisme, og helt hinsides feil balanse. Etter tradisjonell oppskrift. Det handler om å systematisk jobbe for å bryte ned en ekstern fiende (Norge) gjennom å bygge opp under indre motsetninger og svekke tiltroen til staten gjennom demagogi.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange folk er korrupte og uærlige. Politikere er folk. Ergo er det naturlig at også mange politikere er korrupte og uærlige. At folk til stadighet blir overrasket over dette, overrasker meg. 

Man skulle selvsagt ønske at politikere holdt en høyere moralsk standard enn folk flest, men det er ikke god moral som får en opp og frem i verden. 

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Mange folk er korrupte og uærlige. Politikere er folk. Ergo er det naturlig at også mange politikere er korrupte og uærlige. At folk til stadighet blir overrasket over dette, overrasker meg. 

Man skulle selvsagt ønske at politikere holdt en høyere moralsk standard enn folk flest, men det er ikke god moral som får en opp og frem i verden. 

Folk flest er bryter ikke lover og regler. Hvor har du det fra?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Det har jeg fra livet.

Mulig jeg omgås eksepsjonelt uærlige mennesker, men jeg tviler. Det ville vært usannsynlig. 

Ja, livets harde skole trumper jo vitenskapen, så da får vi bare sitte her som lovbrytere alle sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (9 minutter siden):

Ja, livets harde skole trumper jo vitenskapen, så da får vi bare sitte her som lovbrytere alle sammen.

Jeg har ikke sagt at alle er lovbrytere, bare at uærlighet er nokså utbredt blant vanlige folk og dermed må vi også forvente at det er nokså utbredt blant politikere. 

Feks. vet vi at gjennomsnittspersonen lyver rundt fire ganger om dagen. Og at tjue prosent av nordmenn har kjøpt håndverktjenester svart. At åtte av ti bryter fartsgrensen jevnlig. At rundt halvparten av befolkningen er utro mot partneren sin. Et cetera, et cetera. 

Så det burde ikke overraske oss at når mange vanlige mennesker lyver, sniker seg unna, manipulerer og bedrar, så gjør politikere det også. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at alle er lovbrytere, bare at uærlighet er nokså utbredt blant vanlige folk og dermed må vi også forvente at det er nokså utbredt blant politikere. 

Feks. vet vi at gjennomsnittspersonen lyver rundt fire ganger om dagen. Og at tjue prosent av nordmenn har kjøpt håndverktjenester svart. At åtte av ti bryter fartsgrensen jevnlig. At rundt halvparten av befolkningen er utro mot partneren sin. Et cetera, et cetera. 

Så det burde ikke overraske oss at når mange vanlige mennesker lyver, sniker seg unna, manipulerer og bedrar, så gjør politikere det også. 

Hvis vi dømmer lovbrudd ulikt, så forstår du vel sikkert også at det er snakk om ulik grad av alvorlighet? Korrupsjon med felleskassen som lidende part er noe annet enn å lyve til naboen om hvor stor fisk man fikk.

Skal man bruke din logikk her, kan vi ikke levere ett eneste barn i barnehagen, for i så fall vil alle forgripe seg på barnet.

Når vi klarer å bygge romraketter, så klarer vi sikkert å ha flere nyanserte tanker i hodet på en og samme tid, tror du ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (8 minutter siden):

Hvis vi dømmer lovbrudd ulikt, så forstår du vel sikkert også at det er snakk om ulik grad av alvorlighet? Korrupsjon med felleskassen som lidende part er noe annet enn å lyve til naboen om hvor stor fisk man fikk.

Skal man bruke din logikk her, kan vi ikke levere ett eneste barn i barnehagen, for i så fall vil alle forgripe seg på barnet.

Når vi klarer å bygge romraketter, så klarer vi sikkert å ha flere nyanserte tanker i hodet på en og samme tid, tror du ikke?

Selvsagt er det ulik grad av alvorlighet på uærlighet. 

Men det har nå bredt seg en oppfatning av at vi har et kobbel av politikere som er uvanlig uærlige, griske og korrupte, mens jeg argumenterer for at de egentlig bare oppfører seg som folk flest. 

Feks. når Sandra Borch ble tatt for å plagiere masteroppgaven, gikk tankene mine med en gang til en venninne som har gjort akkurat det samme med sin master. Og hun er bare den ene jeg vet om, det er sikkert mange flere jeg kjenner som har plagiert og fusket på diverse innleveringer og oppgaver som har vært med på å gi dem jobb og posisjoner. 

Ikke at det gjør Borch sin plagiering noe bedre, bare at handlingen hennes ikke overrasker meg. Jeg ser akkurat den samme uærlige oppførselen både i mitt eget liv, og i forskningen.  

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er det ulik grad av alvorlighet på uærlighet. 

Men det har nå bredt seg en oppfatning av at vi har et kobbel av politikere som er uvanlig uærlige, griske og korrupte, mens jeg argumenterer for at de egentlig bare oppfører seg som folk flest. 

Feks. når Sandra Borch ble tatt for å plagiere masteroppgaven, gikk tankene mine med en gang til en venninne som har gjort akkurat det samme med sin master. Og hun er bare den ene jeg vet om, det er sikkert mange flere jeg kjenner som har plagiert og fusket på diverse innleveringer og oppgaver som har vært med på å gi dem jobb og posisjoner. 

Ikke at det gjør Borch sin plagiering noe bedre, bare at handlingen hennes ikke overrasker meg. Jeg ser akkurat den samme uærlige oppførselen både i mitt eget liv, og i forskningen.  

Så for at en forbrytelse skal være noe å snakke om, eller å slå ned på, så må den være så unik at vi ikke kjenner noen som har gjort noe tilsvarende? Litt sånn verre enn Breivik?

Nå er det to modeller som vi i hovedsak bruker for å forklare lov- og regelbrudd. Den ene er nyttemodellen og den andre er kulturmodellen. Sistnevnte baserer seg fellesskapets moralske kultur. Hva tror du skjer når våre statsoverhoder regelrett gir faen i å følge regler? De som er profilerte og offentlige? Burde ikke de fremstå som gode eksempler og forbilder til inspirasjon og etterlevelse, fremfor å legitimere juks og bedrag med bortforklaringer og bagatelisering av egne valg og handlinger? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (13 minutter siden):

Så for at en forbrytelse skal være noe å snakke om, eller å slå ned på, så må den være så unik at vi ikke kjenner noen som har gjort noe tilsvarende? Litt sånn verre enn Breivik?

Jeg sier verken at man skal la være å snakke om det eller slå ned på det. Snarere det motsatte. Jeg prøver bare å sette politikernes oppførsel i perspektiv opp mot resten befolkningen. Det verste som kan skje med demokratiet vårt er at vi mister tilliten til hverandre, slik det har skjedd i mange andre land.  

Sitat

Hva tror du skjer når våre statsoverhoder regelrett gir faen i å følge regler? De som er profilerte og offentlige? Burde ikke de fremstå som gode eksempler og forbilder til inspirasjon og etterlevelse, fremfor å legitimere juks og bedrag med bortforklaringer og bagatelisering av egne valg og handlinger? 

Optimalt sett burde våre folkevalgte vært de mest moralske av oss. Problemet er at god moral ikke nødvendigvis får deg opp og frem i det politiske systemet. Det er helt andre egenskaper vi velgere stemmer frem: som feks. karisma og taleevner. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Optimalt sett burde våre folkevalgte vært de mest moralske av oss. Problemet er at god moral ikke nødvendigvis får deg opp og frem i det politiske systemet. Det er helt andre egenskaper vi velgere stemmer frem: som feks. karisma og taleevner. 

Kanskje vi burde sørge for at det endret seg da? Fremfor å fremelske politikere som syns livet blir lettere når man gir litt mer faen?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, VifteKopp said:

Det verste som kan skje med demokratiet vårt er at vi mister tilliten til hverandre, slik det har skjedd i mange andre land.  

Vi mister jo ikke tilliten til hverandre, vi mister tilliten til den politiske eliten som gang på gang blir avslørt som kriminelle, tyver, skattesniker osv. Du og jeg skal jo ikke endre vår oppfatning av hva som er rett og galt fordi så mange politikere er tatt med hånden i kakeboksen. 

Dette må først og fremst politikeren selv rydde opp i, også må evt regel og lovbrudd som oppdages behandles på samme vis som om det var vanlige folks brottsverk. 

Hva skjedde med boligjukset og skattesviket til politikerne? Ingen straffeskatt, ingen grundig etterforskning av økokrim. De måtte bare betale tilbake det de hadde stjålet. Om du hadde gjort noe liknende ville du fått straffeskatt på toppen eller måtte rykke rett i fengsel. 

Konklusjonen må dermed bli at politikerne må skjerpe seg kraftig, og vi må ha en plan for hva vi gjør og hvordan vi behandler avvik. Slik at neste gang en eller flere politikere blitt tatt for regel/lov brudd så vil det få akkurat samme konsekvens som om det var vanlige arbeidere. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Kanskje vi burde sørge for at det endret seg da? Fremfor å fremelske politikere som syns livet blir lettere når man gir litt mer faen?

Lettere sagt enn gjort.

For å sette det på spissen:

En traust politiker som bruker lang tid på å sette seg i komplekse sakssystem og svarer journalister med lange utgreininger og masse forbehold, vil stort sett tape kampen om oppmerksomheten til velgerne mot en medietrent broiler som slenger ut lett siterbare quotes på tiktok og forsidene til vg og dagbladet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, VifteKopp said:

Lettere sagt enn gjort.

For å sette det på spissen:

En traust politiker som bruker lang tid på å sette seg i komplekse sakssystem og svarer journalister med lange utgreininger og masse forbehold, vil stort sett tape kampen om oppmerksomheten til velgerne mot en medietrent broiler som slenger ut lett siterbare quotes på tiktok og forsidene til vg og dagbladet. 

 

Nei nå får du gi deg, verden er jo ikke svart hvit heller. Det er ikke slik at du enten er en bråkjekk lovbryter som stjeler fra fellesskapet eller så er du en treiging som ikke kan snakke med andre mennesker. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Nei nå får du gi deg, verden er jo ikke svart hvit heller. Det er ikke slik at du enten er en bråkjekk lovbryter som stjeler fra fellesskapet eller så er du en treiging som ikke kan snakke med andre mennesker. 

Nei, men det er jo på en måte fint at det nevnes, at det ikke nytter med influensere i politikken.

Kanskje vi kan begynne å se verdien i politikere (og medmennesker) som diskuterer sak, som er høfflige og som har et indre moralsk kompass samt visjoner til motivatør? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Denne tråden er skapt for å røre opp under misnøye, bobler over av whataboutisme, og helt hinsides feil balanse. Etter tradisjonell oppskrift. Det handler om å systematisk jobbe for å bryte ned en ekstern fiende (Norge) gjennom å bygge opp under indre motsetninger og svekke tiltroen til staten gjennom demagogi.

Can you hear the people sing?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...