Gå til innhold

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Branden said:

Dersom utdanningsinstitusjoner skal bruke like lang tid på sensur/gjennomgang av en masteroppgave som i Kjerkhols tilfelle, så blir de aldri ferdige. Og ungdommen kommer ikke (spissformulert) ut i jobb før de blir pensjonister osv 😌

Det pleier ta å ta noen uker eller en måneds tid? Men da kanskje flere oppgaver fordelt på ulike personer. En ny gjennomgang vil jeg anta uansett tar lang tid, det er ekstraarbeid for universitetet og ikke noe som "haster", i motsetning til alt annet som må gjøres.

Finnes det noe svar som ikke blir kontroversiell her? Hvis det er fusk, hvorfor ble det ikke oppdaget første gang? Sensor sjekker ikke oppgaver skikkelig? Eller sjekker ikke politikernes oppgaver? Og hvis det ikke blir fusk, da er det et skred av andre studenter som vil skrike som har blitt utvist for mye mindre enn dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Mentos2 said:

Jeg har bestemt meg for å ikke stemme ved stortingsvalget i 2025, og jeg håper at så mange som mulig gjør det for å vise politikera at vi har fått nok av  tullet deres.

Det blir litt som å sitte i sofaen hjemme og vise fingern. Kulere å møte opp fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (På 2.2.2024 den 9:55 PM):

Hva tror du skjer med vanlige folk da?
Vi vanlige kan ikke bare "legge oss flate" også er alt glemt.

Det som skjer med 'vanlige folk' er at vi ikke får et rabiat kobbel med blodhunder etter oss som skal undersøke hver minste detalj i vår gjøren og laden. Det avlegges 15000 masteroppgaver i året. De som media undersøker nå er *ikke* fra vanlige folk. Feil de måtte gjøre blir konsekvent tolket som forsøk på juks, ikke noe snakk om 'uskyldig inntil det motsatt er bevist' her nei.

Denne tråden er i ferd med å bli en runkesirkel for autoritetshatere.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

På tross av alle sakene blant politikerne i det siste, er Norge fortsatt ett av de minst korrupte landene i verden.

Årlig rapport: Norge fortsatt blant verdens minst korrupte land – Sverige rekorddårlig

Sitat

Danmark er fortsatt verdens minst korrupte land, og Norge er stadig på fjerdeplass. For resten av verden er det få gode nyheter å melde.

Sitat

 

Peker på habilitetssakene

Transparency International Norge peker på at Norge har en negativ trend, sett over et tiårsperspektiv. Tilbake i 2012 var Norge nemlig ett poeng høyere.

– Habilitetssakene i norsk toppolitikk i fjor viste at vi også har integritetsutfordringer her hjemme, sier generalsekretær Guro Slettemark i Transparency International Norge.

Hun oppfordrer også norsk næringsliv til å foreta antikorrupsjonstiltak i virksomheten slik at de kan bidra til å bekjempe korrupsjon i andre land.

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Troen på plettfrie politikere

Vi gjør alle feil, store som små.

Sitat

Når man har gjort opp for seg, tatt en bot eller i verste fall sonet en fengselsstraff, så er man en fri mann eller kvinne. Det må også gjelde for politikere.

Tja, kommer kanskje an på hvor alvorlig det er. Kan være politikere bør være forbilder, som lærerne. Men at bred erfaring, også fra levd liv, kan bidra til at politikerne ser velgermassen bedre og hvor tiltakene må settes inn.

Sitat

Politikere skal først og fremst bedømmes på sine handlinger. Personlige feilgrep bør være underordnet. Alternativet er at vi får en politisk elite som er enda fjernere fra folk flest.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

På tross av alle sakene blant politikerne i det siste, er Norge fortsatt ett av de minst korrupte landene i verden.

Årlig rapport: Norge fortsatt blant verdens minst korrupte land – Sverige rekorddårlig

 

Eller kommer det av at Norge skårer høyest blant de skandinaviske landene i frykt for å melde korrupsjon og varsle i slike saker? Mener vi lå godt over 20% høyere enn både Sverige, Finland og Danmark.

Hvis ingen varsler, så finner vi jo så klart ikke korrupsjon i landet, men det betyr jo ikke at det ikke skjer her, kanskje heller tvert imot! 

Tør ikke varsle om korrupsjon, nordmenn verst – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Denne tråden er i ferd med å bli en runkesirkel for autoritetshatere.

Hele demokratiet og statens rettssikkerhet hviler på et fundament av at vanlige borgere (med gravejournalister) etterser overmakten. Hvis ikke har vi et Nord-korea før vi rekker å sukke. Alvorlig talt. 

Hva kaller du en stat man ikke kan kritisere?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Eller kommer det av at Norge skårer høyest blant de skandinaviske landene i frykt for å melde korrupsjon og varsle i slike saker? Mener vi lå godt over 20% høyere enn både Sverige, Finland og Danmark.

Hvis ingen varsler, så finner vi jo så klart ikke korrupsjon i landet, men det betyr jo ikke at det ikke skjer her, kanskje heller tvert imot! 

Tør ikke varsle om korrupsjon, nordmenn verst – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Stemmer at en del varslere har fått gjennomgå, så det er ikke rosenrødt nei. Man må ha sterk rygg.

Sitat

– Virksomhetene må sørge for at de har gode varslingsrutiner på plass. De må sørge for at det er trygt å varsle.

Husker bla. broren til Lars Monsen. Konfliktskye ansatte, som antagelig de fleste av oss er, vil jo heller ikke finne på å varsle. Håper at klimaet blir bedre for det, etter alle politikersakene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (3 minutter siden):

Hele demokratiet og statens rettssikkerhet hviler på et fundament av at vanlige borgere (med gravejournalister) etterser overmakten. Hvis ikke har vi et Nord-korea før vi rekker å sukke. Alvorlig talt. 

Hva kaller du en stat man ikke kan kritisere?

Hva kaller du et samfunn hvor de minste forseelser blåses opp ut av alle proporsjoner og konsekvensene ikke står i noe som helst fornuftig forhold til overtredelsene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Hele demokratiet og statens rettssikkerhet hviler på et fundament av at vanlige borgere (med gravejournalister) etterser overmakten. Hvis ikke har vi et Nord-korea før vi rekker å sukke. Alvorlig talt. 

Hva kaller du en stat man ikke kan kritisere?

Også Støres ferskeste statsråd har svin på skogen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onXB97/jonas-gahr-stoere-har-full-tillit-til-oddmund-hoel-etter-jukseinnroemmelse

Hva slags ukultur lever hos de «kjekkeste av de kjekke» ?
Fremadstormende maktmennesker med de spisseste albuene synes tydeligvis at det ok å bruke løgn, svindel og kriminalitet for å oppnå fordeler.

Her har jeg gjennom et langt liv gjort mitt beste for å holde stien ren. Min eneste «synd» er 2 parkeringsbøter og disse var til og med tvilsomme og utstedt av kjeltringfirmaet Europark.

Så erfarer jeg at samfunnstoppene slipper unna. Fy f*** ….

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hva kaller du et samfunn hvor de minste forseelser blåses opp ut av alle proporsjoner og konsekvensene ikke står i noe som helst fornuftig forhold til overtredelsene?

Politikere i ministerposter utformer lover og regler vi vanlige borgere skal forholde oss til. Når lover og reglene ikke gjelder for dem selv, er de ikke skikket til slike stillinger. Det er forskjell på å være politiker og minister. En partileder trenger HR egenskaper, for rollen er å lede folk. Ministere trenger lov og regel-forståelse. Brudd innefor disse områdene har en direkte peker til svekket evne til rollen sin. Krevende? Tja. Men det er ikke sånn at alle mennesker utnytter en hver sjangse til å lure systemet. De færreste gjør det. I alle fall etter de formative ungdomsårene. Vi snakker ikke om forglemmelser her, slikt som parkeringsbøter og fartsovertredelser. Heller ikke rus i ulike situasjoner. Vi snakker om helt bevisste valg gjort for å lure systemet de selv er med på å lage reglene for.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Også Støres ferskeste statsråd har svin på skogen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onXB97/jonas-gahr-stoere-har-full-tillit-til-oddmund-hoel-etter-jukseinnroemmelse

Hva slags ukultur lever hos de «kjekkeste av de kjekke» ?
Fremadstormende maktmennesker med de spisseste albuene synes tydeligvis at det ok å bruke løgn, svindel og kriminalitet for å oppnå fordeler.

Her har jeg gjennom et langt liv gjort mitt beste for å holde stien ren. Min eneste «synd» er 2 parkeringsbøter og disse var til og med tvilsomme og utstedt av kjeltringfirmaet Europark.

Så erfarer jeg at samfunnstoppene slipper unna. Fy f*** ….

Fullstendig enig. Disse skal representere våre stamfedre rundt leirbålet, og de viser oss at vi kan bryte alle regler så lenge ingen ser på. Det er fullstendig sjukt! Aner ikke hvordan det har blitt sånn. Null moral, og bare karriere, ego og betalte mediahus som skal fremstille de i et kunstig etos. 

'Å komme seg fram i livet' handler altså om å tråkke ned alle på sidesporet, ikke om å prestere. 

De stemmene i denne tråden som prøver å hvitvaske disse, er vel gjerne lønnet av tilhørende parti.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Neffi said:

Eller kommer det av at Norge skårer høyest blant de skandinaviske landene i frykt for å melde korrupsjon og varsle i slike saker?

 

Nei.

Transperancy International er en god kilde. Det du nevner er parametre for å måle scoren, og det er naturligvis også parametre for å måle scoren i alle de andre landene også. Vi er ikke på toppen på alle parametre, eller på lista, men vi har et målbart transparent samfunn, og dette er blant de aller beste måtene å evaluere det på.

Vi kan ha side opp og side ned med eksempler, men det kan alle andre land også. Måledataene er klare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Nei.

Transperancy International er en god kilde. Det du nevner er parametre for å måle scoren, og det er naturligvis også parametre for å måle scoren i alle de andre landene også. Vi er ikke på toppen på alle parametre, eller på lista, men vi har et målbart transparent samfunn, og dette er blant de aller beste måtene å evaluere det på.

Vi kan ha side opp og side ned med eksempler, men det kan alle andre land også. Måledataene er klare.

Vi vet jo selv om korrupsjonen som beveger seg i våre nærmiljø. Man må jo være stokk dum hvis man ikke skal se hvordan klanene og alliansene fungerer. Så du har jo rett i at vi har et transparent samfunn. Siden vi alle ser det og vet om det, men ingen sier noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes at habilitet må være vanskelig å bedømme, men nå har jeg heller ikke vært på kurs i det.

Alle vet at man kommer seg fram i livet gjennom nettverk. Dette er også 1. regel på jobbsøker-kurs hos NAV. Man får lettest jobb via bekjente. Hvordan skal man unngå det i et lite land, eller i en liten bransje? Å være aktiv blir sett på som positivt og da møter man gjerne andre mennesker. Gründere har frokostmøter. De overlever ikke uten et nettverk.

Men i stat og kommue skal man få jobben på nøytral grunn. Er man nær eller fjern venn.

Kanskje det ikke er så komplisert. Å bade i samme jacuzzi utløser inhabilitet. Trettebergstuen går av: Delte badebilde

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Det som skjer med 'vanlige folk' er at vi ikke får et rabiat kobbel med blodhunder etter oss som skal undersøke hver minste detalj i vår gjøren og laden. Det avlegges 15000 masteroppgaver i året. De som media undersøker nå er *ikke* fra vanlige folk. Feil de måtte gjøre blir konsekvent tolket som forsøk på juks, ikke noe snakk om 'uskyldig inntil det motsatt er bevist' her nei.

Denne tråden er i ferd med å bli en runkesirkel for autoritetshatere.

 

Politikerne i regjering og på storting har selv valgt å sitte i disse posisjonene, og mener jo derav at de er skikket til å styre og bestemme over andre menneskers liv. De vedtar lover og regler som alle andre skal følge. Og da mener jeg at de har et ekstra ansvar i å være ærlige og følge lovene selv,  de må tåle å bli sett litt ekstra etter i kortene. Det får de også klekkerlig betalt for i både lønn, pensjon, frynsegoder og alskens rådgivere (som de selv har bestemnt at de skal ha). Noe vanlige folk bare kan drømme om, om vi skulle være så uheldige å bli tatt i en "feil".

Jeg har null sympati med politikere, de har valgt det helt selv. Om man vet litt om hvordan disse partiene fungerer innad og hvordan valglistene blir laget, så vet man også at de aller fleste som blir satt opp og valgt inn har brukt spisse albuer og tråkket mange andre ned for å komme i posisjonen de sitter i. Det er som regel ikke de ærligste med uselviske intensjoner som blir valgt. Dette er folk man generellt bør være kritiske til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):

Jeg synes at habilitet må være vanskelig å bedømme, men nå har jeg heller ikke vært på kurs i det.

Alle vet at man kommer seg fram i livet gjennom nettverk. Dette er også 1. regel på jobbsøker-kurs hos NAV. Man får lettest jobb via bekjente. Hvordan skal man unngå det i et lite land, eller i en liten bransje? Å være aktiv blir sett på som positivt og da møter man gjerne andre mennesker. Gründere har frokostmøter. De overlever ikke uten et nettverk.

Men i stat og kommue skal man få jobben på nøytral grunn. Er man nær eller fjern venn.

Kanskje det ikke er så komplisert. Å bade i samme jacuzzi utløser inhabilitet. Trettebergstuen går av: Delte badebilde

Når vi har losjer i hele landet som rekrutterer utelukkende basert på makt, innflytelse og økonomi, så holdes hierarkiet i hevd.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (3 minutter siden):

Når vi har losjer i hele landet som rekrutterer utelukkende basert på makt, innflytelse og økonomi, så holdes hierarkiet i hevd.

Ja, men det vil alltid være et hierarki, fordi det er forskjell på folk. Men det bør absolutt holdes i sjakk, så det ikke blir for stor forskjell på folk. Makt og begjær, journalistene følger med.

Og vi må kjempe for rettigheter for vanlige folk. Eks. forhindre sosial dumping.

NAV-saken. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/feiltolkning-av-eos-reglene/informasjon-om-arbeidsavklaringspenger-sykepenger-pleiepenger-rehabiliteringspenger-eller-attforingspenger#chapter-5

Fri rettshjelp til lavtlønte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...