Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det der er derimot veldig relevant bruk av måletall, og naturligvis bekymringsverdig.

Selv om jeg gjentar at vi har et ganske bra system her og i Norden generelt - fordi systemet og kulturen i Norden fortjener det -  og selv om vi ligger nær toppen på indekser som Transparency Index og Happiness Index betyr det ikke at utviklingen er bra. Den er ikke bra noe sted, heller ikke i Norge.

Også vi i Norge har mye å strekke oss etter. VG mener at Hoel kan bli en god statsråd selv om han begikk medlemsjuks for tredve år siden. Jeg tenker at dyktighet kanskje ikke er det viktigste poenget nå. Det viktigste poenget nå er vel heller at den sittende regjeringen akkurat nå trenger statsråder som ikke skader tilliten til regjeringen eller Stortinget.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alvorlig juks belønnes med ... tada ... ny stilling!

Sandra Borch går fra statsråd for forskning- og høyere utdanning til å bli stortingsrepresentant i justiskomiteen.

Er dette en straff, belønning, eller et nøytralt karrieresteg? Er det sånn at politikeres alvorlige juks ikke får noen reelle konsekvenser utover 3 uker ekstra ferie? Hva gjør slik behandling med tilliten til politikere?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
On 6.2.2024 at 11:22 PM, Neffi said:

Så du mener det er folkene som reagerer på handlingene som gjør feil her? 

Vi har dessverre sett endel varianter av nettopp dette i både denne tråden og liknende tråder. Der noen få forsøker å kuppe historien og snu den opp ned, i et forsøk å vaske politikerne rene og fri fra sine synder. Hersketeknikker er et av verktøyene som brukes. Målet virker å være å eie narrativet, slik at den virkelige historien begraves i så mange lag av løgn og usannheter at flest mulig kjøper deres versjon. 

Men selv om de fronter at "det er farlig for demokratiet å påpeke lov og regel brudd begått av politikerne" så er det jo deres måte å håndtere virkeligheten på som er skadelig for demokratiet. For om vi aldri tar et oppgjør med ukulturen blant politikere og deres personlige vilje og ønske til å karre til seg mer en de har krav på, vel da vil slik adferd bare eskalere og til sist så vil sniking med gratis bolig, og juks med reiseregninger være våre minste problemer, for da vokser også grådigheten og sjansen for økt korrupsjon vil vokse. Da ender vi fort der at vi drømmer om den tiden vi lå godt an på korrupsjonsindeksen og kun trengte ettergå de problemene vi har avdekket de siste årene. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 2/7/2024 at 10:13 AM, skaftetryne32 said:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17935627/4-av-5-bryter-trafikkreglene-se-fylkesoversikten?publisherId=5653809

4 av 5 nordmenn bryter trafikkreglene, for eksempel ved å kjøre litt for fort.

Det sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

I sommer velger 12 prosent bilferie, fremfor flyplass- og bagasjekaos. Tallene kommer fra Frendeundersøkelsen, utført av Norstat.

- Jeg håper alle sjåfører tenker seg godt om før de bryter noen trafikkregler i sommer. Det er ikke opp til deg bak rattet å avgjøre om reglene du bryter er alvorlige, eller om andres liv er i fare, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Han sier reglene er til for å holdes og for at du og alle du er glad i skal være trygge. 

Fylkesoversikt - Her bryter de trafikkreglene

  1. Agder – 84 prosent
  2. Viken – 83 prosent
  3. Trøndelag – 80 prosent
  4. Rogaland – 79 prosent
  5. Nordland – 78 prosent
  6. Troms og Finnmark – 75 prosent
  7. Vestland – 75 prosent
  8. Vestfold og Telemark – 73 prosent
  9. Innlandet – 71 prosent
  10. Møre og Romsdal – 69 prosent
  11. Oslo 67 prosent

Det er godt Politiet i hvertfall har én avdeling med mer enn nok ressurser med høyt prioritert arbeid. Så der er vi nok ganske trygge per nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 2/7/2024 at 11:28 AM, Snikpellik said:

Det kan du si, og grunnen til det er kanskje et tveegget sverd som kommentaren i VG egentlig tar opp. Det handler om hvor mye vi skal tolerere, og hva som egentlig trenger å skandaliseres. Jeg frykter at vi kan være litt på vei til at hver minste lille ting skal dras opp i skandale-kategorien.

Trenger egentlig en ganske liten fillesak fra 33 år tilbake ha noe å si for om en statsråd skal beholde jobben, når statsråden til og med er åpen om det som skjedde? Opposisjonen vil selvfølgelig bruke slikt for alt det er verdt, men jeg synes det er viktig å minne oss på at alle vanlige mennesker gjør feil, og det inkluderer politikere. Jeg vil heller ha folk som har gjort feil og lært av dem i ministerpostene enn tilsynelatende uangripelige, "perfekte" mennesker. Hvis ikke snevrer vi inn hvem som kan bli, og orker å være politikere.

Med det sagt, så mener jeg selvfølgelig samtidig at vi skal holde politikere og folkevalgte til en høy standard og at det har vært flere saker som har vært alvorlige.

Det kan godt hende mer alvorlige forhold ble kostet mer under teppet før i tiden. Det skjer nok i mindre demokratiske stater også i dag *host..* Men dette kan ikke sidestilles med "cancel culture" syken som ellers rir samfunnet. Dette er kun fremgang i å sikre demokratiet ved å avdekke alvorlige forhold.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Alvorlig juks belønnes med ... tada ... ny stilling!

Sandra Borch går fra statsråd for forskning- og høyere utdanning til å bli stortingsrepresentant i justiskomiteen.

Er dette en straff, belønning, eller et nøytralt karrieresteg? Er det sånn at politikeres alvorlige juks ikke får noen reelle konsekvenser utover 3 uker ekstra ferie? Hva gjør slik behandling med tilliten til politikere?

Quote

Ultimately, failing upwards or sideways is a particularly pernicious form of political corruption. It perpetuates elitism, closes off opportunities for progressive change, and serves to alienate the government from the governed

Det er godt vi har et sterkt demokrati i Norge og ikke oppfører oss som en "bananrepublikk" i slike alvorlige forhold vi har sett mye av siste 5 år... eller vent :hmm:

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Alvorlig juks belønnes med ... tada ... ny stilling!

Sandra Borch går fra statsråd for forskning- og høyere utdanning til å bli stortingsrepresentant i justiskomiteen.

Er dette en straff, belønning, eller et nøytralt karrieresteg? Er det sånn at politikeres alvorlige juks ikke får noen reelle konsekvenser utover 3 uker ekstra ferie? Hva gjør slik behandling med tilliten til politikere?

Pill råttent.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Alvorlig juks belønnes med ... tada ... ny stilling!

Sandra Borch går fra statsråd for forskning- og høyere utdanning til å bli stortingsrepresentant i justiskomiteen.

Er dette en straff, belønning, eller et nøytralt karrieresteg? Er det sånn at politikeres alvorlige juks ikke får noen reelle konsekvenser utover 3 uker ekstra ferie? Hva gjør slik behandling med tilliten til politikere?

Dette er positivt! Hun sitter på Stortinget og er nødt til å være i en komite. Justiskomiteen er der hun er minst innflytelsesrik og kan gjøre minst «skade».

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et nedrykk. Jeg vil tro det er andre komiteer som har enda mindre prestisje, men komiteene har fagområder. Det naturlige når hun skal tilbake på Stortinget fra Regjeringen fra den rollen hun hadde der, ville vel vært Utdannings- og forskningskomiteen. At hun ikke går inn der, viser tydelig at ikke engang restkunnskapen hennes får brukes på dette feltet. En solid "demotion", som det heter på nynorsk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 minutter siden):

Det er et nedrykk. Jeg vil tro det er andre komiteer som har enda mindre prestisje, men komiteene har fagområder. Det naturlige når hun skal tilbake på Stortinget fra Regjeringen fra den rollen hun hadde der, ville vel vært Utdannings- og forskningskomiteen. At hun ikke går inn der, viser tydelig at ikke engang restkunnskapen hennes får brukes på dette feltet. En solid "demotion", som det heter på nynorsk. 

Riktig. Jeg skjønner ut fra likerklikkene over at ikke alle har satt seg helt inn i detaljene om hvordan Stortinget vårt fungerer eller hva som står i forretningsordenen, men dette er altså det beste utfallet for alle som ønsker at Borch straffes hardest mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Dette er positivt! Hun sitter på Stortinget og er nødt til å være i en komite. Justiskomiteen er der hun er minst innflytelsesrik og kan gjøre minst «skade».

Stortinget er en ekstremt privilegert arbeidsplass som kun bør være forbeholdt folk med integritet nok til å være der.

3 hours ago, tommyb said:

Det er et nedrykk. Jeg vil tro det er andre komiteer som har enda mindre prestisje, men komiteene har fagområder. Det naturlige når hun skal tilbake på Stortinget fra Regjeringen fra den rollen hun hadde der, ville vel vært Utdannings- og forskningskomiteen. At hun ikke går inn der, viser tydelig at ikke engang restkunnskapen hennes får brukes på dette feltet. En solid "demotion", som det heter på nynorsk. 

Nesten alle steder jeg har jobbet ville det å lyve om utdanning ført til at man måtte finne en ny arbeidsgiver og kanskje karriere om man ble tatt i det. 

Vi ser gang på gang at alvorlige forhold ikke får samme konsekvens som det får for "vanlige borgere".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Riktig. Jeg skjønner ut fra likerklikkene over at ikke alle har satt seg helt inn i detaljene om hvordan Stortinget vårt fungerer eller hva som står i forretningsordenen, men dette er altså det beste utfallet for alle som ønsker at Borch straffes hardest mulig.

Joda vi har hatt denne diskusjonen ganske mange ganger siste 3 årene og det er på tide å endre dette lovverket.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Du vil endre grunnloven?

Her har du en liste over endringer i grunnloven.
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_endringer_i_Norges_Grunnlov

Jeg forstår at du ikke ser problemet, så la meg gjøre det klarere.

Realiteten er at politikere ofte vil unnslippe konsekvenser som vanlige borgere ville møtt under lignende omstendigheter. Dette skyldes i praksis en kombinasjon av politisk innflytelse, juridiske smutthull, og systemiske svakheter som tillater en viss grad av immunitet. Dette er problematisk fordi det underminerer tilliten til rettssystemet og ideen om likhet for loven – en hjørnestein i demokratiet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

Vi har dessverre sett endel varianter av nettopp dette i både denne tråden og liknende tråder. Der noen få forsøker å kuppe historien og snu den opp ned, i et forsøk å vaske politikerne rene og fri fra sine synder. Hersketeknikker er et av verktøyene som brukes. Målet virker å være å eie narrativet, slik at den virkelige historien begraves i så mange lag av løgn og usannheter at flest mulig kjøper deres versjon. 

Mens vi snakker om løgn og usannheter og at noen forsøker å kuppe narrativet, er jo du selv et av de beste eksemplene på nettopp den type virksomhet. 

På mandag, ditt innlegg: bojangles skrev (På 4.2.2024 den 2:55 PM)

Hevdet du at Økokrim henla etterforskningen mot Finnes/Solberg, etter et par timer uten å foreta selvstendige undersøkelser.

Jeg påviste at dette er patent tøv, og at du umulig ikke kan ha fått med deg at Økokrim brukte to måneder på å vurdere om de skulle iverksette etterforskning, og det etter å ha undersøkt - på selvstendig grunnlag - de aksjehandler Finnes hadde utført i den perioden Solberg var statsminister.

Det er vanskelig å ha en fornuftig debatt når debattantene bare finner på sitt eget faktum hele tiden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Her har du en liste over endringer i grunnloven.
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_endringer_i_Norges_Grunnlov

Jeg forstår at du ikke ser problemet, så la meg gjøre det klarere.

Realiteten er at politikere ofte vil unnslippe konsekvenser som vanlige borgere ville møtt under lignende omstendigheter. Dette skyldes i praksis en kombinasjon av politisk innflytelse, juridiske smutthull, og systemiske svakheter som tillater en viss grad av immunitet. Dette er problematisk fordi det underminerer tilliten til rettssystemet og ideen om likhet for loven – en hjørnestein i demokratiet.

Hva mener du er relevant med den lista over endringer i grunnloven? Når jeg spør om du vil endre grunnloven sikter jeg åpenbart til det som er relatert til hva vi snakker om.

Sånn som det er i Norge er det bare folket som kan velge hvem som skal sitte på Stortinget, gjennom valg. Man kan ikke gå av selv eller bli kastet ut av andre enn folket. Hvis vi skal snakke om hjørnesteiner i demokratiet vårt, så er dette kanskje den aller viktigste av dem.

Konsekvensene av å endre dette og gjøre det mulig å kaste politiske motstandere ville være enorm, og endre hele det norske samfunnet. Jeg tror absolutt ikke tilliten til politikere ville økt på den måten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Stortinget er en ekstremt privilegert arbeidsplass som kun bør være forbeholdt folk med integritet nok til å være der.

Det er nettopp vi velgerne som avgjør hvem som skal jobbe på Stortinget, og vi som skal ta stilling til hvem som har integritet nok når vi stemmer på dem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det er nettopp vi velgerne som avgjør hvem som skal jobbe på Stortinget, og vi som skal ta stilling til hvem som har integritet nok når vi stemmer på dem. 

Det er jo heldigvis ikke eneste måten et demokrati fungerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...