Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forøvrig synes jeg det er greit å påpeke at det er et ganske stort gap mellom overlagt skattesvindel eller utnyttelse av goder og annet. Altså vite hva du gjør og ikke vite hva du gjør. Samtlige politikere som har blitt tatt i disse sakene har bevisst forsøkt å utnytte systemet. Jeg ser enkelte forsøker å få det til å se ut som de ikke visste hva de gjorde.

Om vi så har en vestkantgutt som får en thrill av å naske i butikker er en annen sak selv om det også er kriminelt. Dette er kjent fenomen blant butikkeiere på Frogner i Oslo, det er oftest de bemidlede/privilegerte som nasker i butikkene deres for litt spenning i hverdagen. Så kan psykologer si hva de vil om dette i media. Hvorvidt dette gjelder Moxnes eller ikke får så være, men profilen treffer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg ikke helt forstår i moxnes saken. Alle ser ut til å ha glemt Stoltenberg som rygget på en bil og la igjen en falsk lapp. 

Hvorfor slapp han så lett unna?

Det virker som alle de korrupte i politikken og de som støtter dem hiver seg på denne saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

En ting jeg ikke helt forstår i moxnes saken. Alle ser ut til å ha glemt Stoltenberg som rygget på en bil og la igjen en falsk lapp. 

Hvorfor slapp han så lett unna?

Det virker som alle de korrupte hiver seg på denne saken.

Han sa han var lei seg og hadde gjort opp saken. Noe særlig mer baluba ble det vel ikke. 

Moxnes saken er litt annerledes, siden det er løgner og endringer av forklaringer underveis. Det kan hende han hadde sluppet lettere unna ved å kjøre strategien til Stoltenberg, ved å si: "Jeg er lei meg, og har gjort opp saken"

Det er også litt andre tider nå, sosiale medier får ting til å ta fyr, samtidig som tilliten til våre politikerer begynner å bli tynnslitt. Det skal altså mindre til for at noe blåses opp nå, kontra den gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

En ting jeg ikke helt forstår i moxnes saken. Alle ser ut til å ha glemt Stoltenberg som rygget på en bil og la igjen en falsk lapp. 

Hvorfor slapp han så lett unna?

Det virker som alle de korrupte i politikken og de som støtter dem hiver seg på denne saken.

Langt verre saker har blitt oppdaget:

  • overlagt juks med minister-boliger
  • Skattejuks
  • Kameraderi og fordeler i arb.livet etter endt politikerkariærre
  • Dop, vold og overgrep
  • osv, osv ...

 

Hvorfor vi henger oss så mye opp i Moxnes vet jeg ikke. Kanskje fordi det er sommer og agurktid, og det stengt tatt ikke skjer så mye viktig? 🙃

At han prøvde å bortforklare seg med løgn og atter løgn etter han ble tatt, er selvfølgelig svært uheldig for ham. 

Andre politikere har vært flinkere til å skylde på at de «ikke forstod», «ikke visste» eller at feilen skyldes «systemet». Alltid smart å ha noen å legge skylden på?!?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Theo343 said:

Alle ser ut til å ha glemt Stoltenberg som rygget på en bil og la igjen en falsk lapp. 

Hehe ja du det hadde jeg helt glemt. Bulke-jens. Men det er jo lenge siden må vel være hva 12-14 år tilbake? Så idiotisk også så pinlig. Han ble i årevis omtalt som bulke-jens, både av folk han hadde skuffet i eget parti og noen politiske motstandere. Men bulke-jens var tross alt en ekte statsmann og en klar leder. Det er mer enn man kan si om jonas'n. Som køler det til hver gang har står foran mikrofoner. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg syntes Støre framsto som en skikkelig statsmann når han var utenriksminister. Kanskje fordi han ikke trengte si så mye, bare være høy og mørk. Så skulle han vel ordne opp som helseminister, og da ble han mer grå og usynlig. Som han har vært siden.

Og så kom vi til 2017. Da AP gikk høyt og tydelig ut med at de skulle øke skatten med flere milliarder, men tvert og brått nektet å svare på hvordan disse pengene skulle brukes og hvilke tjenester de skulle forbedre. Presenterte kostnaden men ingenting om fordeler. Snakker om selvmål. Og til alt overmål valgte de tidenes kleineste foto av Støre. [Omtalt bl.a. i Aftenposten]

5057762.jpg?chk=901573

Har alltid virket på meg som om valgkampanjen var laget for å få kastet AP-lederen. Det var Trond Giske som var mastermind bak valgkampanjen, og sto klar til opprykk. Men det var vel ikke akkurat det som skjedde for hans del i 2018.

Edit: fant ikke en plakat, men Erna så i alle fall hyggelig ut på buttonsene de brukte i 2017:
image.jpeg.3f47a772dcb3cf5448ef305f78aaeb09.jpeg

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Borten Moe om Økokrim-undersøkelser: – Jeg har ikke hatt innsideinformasjon

Ola Borten Moe har kjøpt våpenaksjer og sier han har brutt regjeringens retningslinjer. Nå skal saken behandles i kontrollkomiteen – og Økokrim varsler undersøkelse.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) innrømmer brudd på regjeringens habilitetsregler, etter aksjekjøp i Kongsberg Gruppen. Borten Moe sier han også har brutt regjeringens retningslinjer for aksjehandel, avslørte E24 fredag.

  • Borten Moe brøt regelverket da han i januar var på et regjeringsmøte om en milliardkontrakt til ammunisjonsprodusenten Nammo. Uka før kjøpte han aksjer for over 400.000 kroner i Kongsberg Gruppen, som indirekte eier 25 av Nammo.
  • Statsråden brøt også habilitetsregelverket da han deltok i et møte i regjeringen 30. mars, da regjeringen økte rammen for kontrakten med Nammo.
  • Han innrømmer også andre aksjekjøp de sista åra, og at disse har vært et brudd på regjeringens retningslinjer.

Ennå en kriminell politiker? Økokrim er på saken. Uansett om kommer frem at det er kriminelt eller ikke er det vel ikke utenkelig at det har tilflytt Borten Moe informasjon som gjorde at han valgte aksjer i kongesberg-gruppen på akkurat det tidspunktet?  Det viser jo uansett at politikerne er for opptatt av å mele sin egen kake - det blir vel smått tid til politikk når hver våkne time i døgnet brukes til å pønske ut hvordan de skal tøye regelverk eller snike til seg ekstra fordeler de ikke har rett til eller hvordan de kan unngå å betale skatt eller ansette venner og familie i godt betalte stillinger. 

 

Det stopper jo aldri dette her. Nå må vi få på plass regler som gjør at kriminelle politikere utestenges fra politikken i en gitt periode.

 

https://www.nrk.no/norge/ola-borten-moe-_sp_-innrommer-brudd-pa-habilitetsregler-1.16490578

 

Med alt som er kommet opp bare i år så kommer det helt sikkert flere saker. Det virker jo som Jonas'n har mistet helt kontroll over skuta. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturstridig for ledere å ikke benytte seg av kunnskap de har som andre ikke har. Derfor er det viktig med strenge regler og hard straff for politikere i økokrimsaker. Jeg tror jo ikke helt på at det blir streng straff, men denne saken vil påvirke hvordan politikere oppfører seg i år framover. ...Tenker jeg, da.

Håper det får noen reelle konsekvenser. Jeg liker dårlig når sjefen går ut og sier 'det er synd på ham'.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel da har Borten Moe trekt seg som statsråd, og også trekt seg som nestleder i SP og tar ikke gjenvalg i 2025.

Det er jo ryddig når han nå først ble fersket i dette. Men han blir jo sittende på stortinget med millionlønn likevel. 

Men dette viser at vi trenger et regelverk som gjør at politikere som bryter lover og regler blir fritatt fra sine politiske verv. En time out. Det er et tillitsverv. Når politikere bryter lover og regler som forsvinner også den tilliten velgerne hadde til politikeren. Og da er det helt naturlig at politikerne blir fradømt sitt verv. Vi trenger et nytt regelverk. 

Borten Moe kunne spart seg for å kommentere kritikken og si at kritikerne skaper trøbbel for demokratiet. Det er jo de slipe, griske og lovbrytende politikerne som skaper trøbbel for demokratiet. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Da venter vi bare på Moxnes, med eller uten solbriller.

Dersom alt han har gjort galt, er å stjele et par solbriller én gang, så ser jeg ikke helt problemet. Alvorlighetsgraden er (for meg) for lav.

Er han derimot en notorisk nasker, som stjeler og karrer til seg støtt og stadig er det enkelt: da må han selvfølgelig også gå! (Og utfra videoen jeg så, fikk jeg faktisk inntrykk over at dette hadde de gjort før — men jeg kan jo ikke vite!)

Hvorvidt Rødt sine tilhengere har tillit aner jeg ikke. Jeg har uansett ingen planer om å stemme Rødt ved neste valg — og bryr meg ikke særlig om hvem som styrer skuta.

Hva de som faktisk stemmer på Rødt synes, kunne vært interessant å vite. Ønsker de å ha en brillenaskende kjeltring ved roret?

 - Men igjen, jeg synes egentlig alvorlighetsgraden akkurat her er for lav til å kreve at han trekker seg. Da er det verre med alle som har fått en stortingdbolig kastet i fanget på falskt grunnlag. Her snakker vi store verdier!!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke naskingen, men løgnene og håndtering i ettertid. Hvordan det hadde utspilt seg dersom han hadde vært ærlig eller valgt å ikke holde pressekonferanse der han pyntet veldig på hendelsen for deretter bli avslørt og sykmeldt vet vi ikke, men da kunne han sannsynligvis kunne kommet unna med det. Det er tross alt en fillesak, selve naskingen. 
 

det er urovekkende hvor mange som har blitt tatt for håpløse ting nå, og hvor mange som har måttet ta sin hatt å gå. Det skaper en enorm mistillit til våre politikere, i lang tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Dersom alt han har gjort galt, er å stjele et par solbriller én gang, så ser jeg ikke helt problemet. Alvorlighetsgraden er (for meg) for lav.

Er han derimot en notorisk nasker, som stjeler og karrer til seg støtt og stadig er det enkelt: da må han selvfølgelig også gå! (Og utfra videoen jeg så, fikk jeg faktisk inntrykk over at dette hadde de gjort før — men jeg kan jo ikke vite!)

Hvorvidt Rødt sine tilhengere har tillit aner jeg ikke. Jeg har uansett ingen planer om å stemme Rødt ved neste valg — og bryr meg ikke særlig om hvem som styrer skuta.

Hva de som faktisk stemmer på Rødt synes, kunne vært interessant å vite. Ønsker de å ha en brillenaskende kjeltring ved roret?

 - Men igjen, jeg synes egentlig alvorlighetsgraden akkurat her er for lav til å kreve at han trekker seg. Da er det verre med alle som har fått en stortingdbolig kastet i fanget på falskt grunnlag. Her snakker vi store verdier!!

I et yrke hvor tillit er viktigste valuta i ansettelsesprosessen, blir det så feil som man kan få det hvis man med viten og vilje stjeler. Det er helt greit at det er lavt på den kriminelle stigen og at ikke verdiene er veldig store, men tillitsbruddet er like fullt der. Hadde han vært ansatt i butikken og stjålet, hadde han fått sparken, ikke fordi at ikke butikken kan bære kostnaden med et par solbriller, men fordi man ikke lenger kunne stole på vedkommende.

Det er en grådighetskultur i både politikk og næringsliv, hvor man bevilger seg selv og likesinnede goder og fordeler andre ikke har, og når man blir tatt med buksen nede, slipper man ofte billig fra det. Skal man rydde opp i det, kan man ikke se gjennom fingrene med en så overlagt og simpel handling som tyveri.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

😮

Er enig i at gevinsten var lavere enn man kunne fryktet. Selv om jeg ikke anser dette som lommerusk. Om ikke annet kan han spandere solbriller på familien sin .. 😛

Sitat

Hvis vi tar utgangspunkt i sluttkursen til Kongsberg Gruppen på Oslo Børs torsdag ettermiddag, som var 450,60 kroner pr. aksje, tilsvarer det en gevinst på 19.200 kroner, medregnet utbytte på 12.000 kroner tjente Moe 31.200 kroner.

Dersom han ikke hadde blitt oppdaget, så hadde han neppe solgt nå. Da hadde han ventet og ventet. Tipper jeg. Dersom selskapet har fått - eller vil få - flere store statlige kontrakter, er det jo ikke usannsynlig at inntjening og dermed kurs skal ytterligere opp!?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/22/2023 at 9:01 AM, Cascada81 said:

I et yrke hvor tillit er viktigste valuta i ansettelsesprosessen, blir det så feil som man kan få det hvis man med viten og vilje stjeler. Det er helt greit at det er lavt på den kriminelle stigen og at ikke verdiene er veldig store, men tillitsbruddet er like fullt der. Hadde han vært ansatt i butikken og stjålet, hadde han fått sparken, ikke fordi at ikke butikken kan bære kostnaden med et par solbriller, men fordi man ikke lenger kunne stole på vedkommende.

Det er en grådighetskultur i både politikk og næringsliv, hvor man bevilger seg selv og likesinnede goder og fordeler andre ikke har, og når man blir tatt med buksen nede, slipper man ofte billig fra det. Skal man rydde opp i det, kan man ikke se gjennom fingrene med en så overlagt og simpel handling som tyveri.

Ikke bare det, men det er også vanskelig for folk flest å ha sympati med en tyv når de ikke stjeler selv. 
De aller, aller fleste som tjener halvparten eller mindre av det Moxnes gjør går ikke rundt og stjeler. De er mer sannsynlig å ha vært offer for tyveri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, qualbeen said:

Dersom han ikke hadde blitt oppdaget, så hadde han neppe solgt nå. Da hadde han ventet og ventet. Tipper jeg. Dersom selskapet har fått - eller vil få - flere store statlige kontrakter, er det jo ikke usannsynlig at inntjening og dermed kurs skal ytterligere opp!?

Ja det er kjempeproblematisk det menneskelige forfallet vi ser og har sett nå blant våre politikere. Det er grådigheten som rår og personlig vinning er målet. Om lover må brytes eller "tilsidesettes" for at at politikerne skal få gevinst så er det jo mange av dem som gledelig gjør det. Hvordan skal vi stole på at disse slaskene kan ta en avgjørelse til det beste for nasjonen? 

Det øses ut økonomisk støtte til de riktige organisasjoner - dvs de der politikerne har venner og kjente i nøkkelposisjoner. Eller de ansetter venner i godt betalte posisjoner. 

Når det gjelder Borten Moe spesielt har veldig mange reagert med avsky, og økokrim skal undersøke om det også er klare lovbrudd som gjør aksjekjøpene straffbare. Uansett utfall er det liten tvil om at her handlet Borten Moe i vinnings hensikt. Han valgte disse aksjene spesielt fordi han var sikker på at den informasjonen han besatt som markedet ikke kjente til ville gi ham en større gevinst over tid enn om han hadde valgt feks fond, eller aksjer i selskaper der han ikke hadde noen innside informasjon. 

I monologen da han kunngjorde at han forlater sin posisjon og trekker seg som NK SP snakket han også om "et hardere klima og ordskifte var en trussel mot demokratiet" eller noe slikt. Slik jeg forstod det så mente han at det er de som diskuterer og er kritisk til politikernes handlinger som må roe seg, og ikke ødelegge demokratiet. Javel? Ville det ikke vært mer korrekt av ham å si at det er politikere som ham som utnytter systemet til egen vinning som skaper politikerforakten og som er den faktiske trusselen mot demokratiet? For det er jo politikernes kriminelle adferd som dytter oss fra et demokrati og mot et kleptokrati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...