Gå til innhold

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, tommyb said:

Jeg har kun erfaring fra privat sektor - IT-bransjen. Det er utenkelig at vi inngår en avtale uten å spesifisere rammene. For begge parter. Hvis man ikke har bestemt på forhånd hvordan timer kan brukes og hvem som betaler for dem, vil aldri et prosjekt bli ferdig. 

Edit: vi har statlige og private kunder fra inn- og utland. Det samme gjelder i alle sammenhenger.

Det er forskjell på konsulenttimer i en avtale og konsulenttimer som ikke er innenfor en avtale (skilles ofte på tybe arbeide eller om man ikke har en avtale). Det er som regel de utenfor avtalen det blir diskusjoner rundt når fakturaen kommer :) I tillegg er ikke alle oppdrag et prosjekt, noen er oppdrag som faktureres fortløpende etter antall timer brukt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er det. Nå jobber ikke vi på konsulentbasis, men vi bruker dem noen ganger. Igjen så er det utenkelig at vi ikke skulle ha avtalt hvordan vi skal faktureres for tilleggsoppgaver.

Men da har vi vel bevegd oss bort fra temaet politikere og møter. Hvis jeg må ta et møte in person og reise til Oslo, fakturerer vi forøvrig en hel dag. Men det er jo fordi det går en hel dag, selv for et timeslangt møte. Politikere beveger seg endel, vil tro de kan ha alle typer med flere kvarter-lange møter i et maraton, eller noen ganger reiser til en by bare for et eneste møte. Strengt tatt mener jeg at dette burde tilrettelegges så godt som mulig for dem - for å få fokus på det de skal gjøre og ikke reiseregninger.

Så jeg er ikke blant de som vil være gnien på diett etc. Tvert imot tror jeg at risikoen for low level korrupsjon minker desto bedre grunnpakka til politikere er. Fattige politikere er skitne politikere. Det motsatte er naturligvis ikke nødvendigvis sant, og det vil alltid være unntak fra normen. Men sammenligner vi oss med de fleste andre land så har vi amatørmessige, velmenende og naive politikere som ikke har lært hvordan man kan være korrupte. Er de uskyldige? Nei, de er politikere. Men på politikerskalaen fra Trump til Dalei Lama så er de noe nærmere sistnevnte.

Naturligvis vil jeg at de skal ha oppfølging av regler, regler som ikke legger opp til misbruk, straff ved misbruk, osv. Jeg vet ikke om ordningene deres er åpne for misbruk. Men jeg vil ikke si at de er for gode basert på de siste sakene vi har diskutert. Noen i denne tråden skisserer et bilde om at de burde ha det dårligere enn vanlige ordninger i det private næringsliv. Kanskje fordi de selv har dårligere kår enn private næringslivsfolk, og sammenligner med egen situasjon. Javel, det er en ærlig mening - men det synes jeg er uheldig for når vi skal rekruttere nye politikere. Og vi trenger nye politikere.

Unntatt KrF. Jeg håper Bollestad forblir stjerneskuddet i minst tredve år til.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var veldig spesielt den saken rundt notatet. Sjokkerende lesning. Dessverre viser det seg at akkurat so kyniske er politikernes "gode hjelpere". No ruller pengene til advokater for knekke skatteetaten. For en nedrig gjeng. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JxAoaX/stortinget-punger-ut-for-jurister-i-krangel-med-skatteetaten

Stortinget har alt svidd av millioner til advokater i denne saken. Den desperasjonen de har, da virker det so det er veldig mange so frykter konsekvensen av sine handlinger. Hvor mange ha jukset? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, horrorr said:

Frykter vel at det er enklere å starte tellinga fra motsatt ende å se på hvor få som ikke har jukset..

Er det ikke underlig at det ikke er noe info rundt politietterforskningen i saken, ei heller noe fra riksrevisjon? Journalister so kun har begrenset tilgang til info, og so ofte navigerer via postlister etter scoop og konkrete ting de kan kreve innsyn i, de har avdekket juks blant flere. Fra politiet er det helt tyst. Er det en reel etterforskning? Kreves det tilgang til arkiver, er det avhør og faktisk etterforskning eller er det en skinnetterforskning, der tiden ruller og går uten noen gjennombrudd?

Politiet er jo ellers kjent for lekking av etterforskningsdetaljer, i denne saken er det null lekkasjer. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

At det ikke er noe som helst informasjon rundt sakene i det offentlige rom virker noe rart. Dette er ganske så aktuelt og relevant for offentligheten.

Det eneste man finner er slike artikler som er ment å glatte over det som har skjedd. Rene PR kampanjer.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/forstaaelse-for-beslutningen.O26526R4Y
image.png.ae1244c405c74e353a90a0a2aabaf9ed.png
 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett, den info so er ute er sminkekunst i praksis, laget for at de skal endre historien slik at det ikke er politikerne so er griske svin, men reglene so er feil. 

I alle saker av en viss interesse er lekkasjer fra politikilder til landets aviser. I denne saken. Ingenting. ??

Lenke til kommentar

Er politikere generelt litt dårligere mennesker enn folk flest? Det er underslag, svindel med etterlønn, juks via mobilkjøp via mobilregning, reiseregninger, skatt, og boligjuks. So er det sexskandale, overgrep, osv. 

Også undrer folk seg over hvorfor politiske vedtak og gjennomføringer alltid tar veldig lang tid. No trenger en ikke undre seg lengre. Politikerne har rett og slett ikke tid til politikk fordi de har so mye kriminelt de skal ha unna først. Og etter at det er gjort er det tid for nepotisme, hjelpe venner og bekjente via sitt politiske nett, også er det jo festivitas etter det. Klart ting tar tid. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

Er politikere generelt litt dårligere mennesker enn folk flest? Det er underslag, svindel med etterlønn, juks via mobilkjøp via mobilregning, reiseregninger, skatt, og boligjuks. So er det sexskandale, overgrep, osv. 

Også undrer folk seg over hvorfor politiske vedtak og gjennomføringer alltid tar veldig lang tid. No trenger en ikke undre seg lengre. Politikerne har rett og slett ikke tid til politikk fordi de har so mye kriminelt de skal ha unna først. Og etter at det er gjort er det tid for nepotisme, hjelpe venner og bekjente via sitt politiske nett, også er det jo festivitas etter det. Klart ting tar tid. 

Usikker... Det finnes veldig mange politikere, og jeg opplever at de fleste oppfører seg ganske greit, og forholder seg til lover og regler. Så tror jeg også det er veldig vanlig blant alle arbeidstakere, at man karrer seg til ting man har krav på, altså reiseregninger, diettpenger, overtidsbetalt osv. Så tror jeg noen bedrifter har strenge kontrollfunksjoner, og andre ganske slappe. JEg mistenker at de med slapp kontroll utbetaler mye mer i slike utgifter enn de med streng kontroll. Kontrollen på stortinget ser ut til å nesten være fraværende.

Jeg tror også politikere kunne fått gjort veldig mye mer, dersom de ikke pratet så mye politikk, og heller samarbeidet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Det er underslag, svindel med etterlønn, juks via mobilkjøp via mobilregning, reiseregninger, skatt, og boligjuks. So er det sexskandale, overgrep, osv.

Ser ikke noe på lista som et utvalg på 169 vanlige folk ikke ville ha gjort, dessverre. Men det er nok mye avhengig av hva slags type folk og yrkesvalg vi snakker om. Jeg tror den gjennomsnittlige forretningsgründer er innom det meste der hvis han kan.

Isolert sett så mener jeg likevel at karrierevalget "politiker" tiltrekker seg folk som i utgangspunktet er litt dårligere mennesker. Først er de tiltrukket av makt. De må deretter ha skarpe nok albuer og være manipulative nok til å vinne over andre som er tiltrukket over makt. Mottiltak mot dette er at politikere ikke bør ha for stor privat makt og det bør være helt transparent hvem de snakker med og når.

I Norge har vi fortsatt litt for lite transparens. Men de som sterkest søker makt i Norge ender opp i næringslivet, ikke i politikken. I Norge er det såvidt du får hatt deg med en attenåring før du bærer på hue og rævva ut av politikken. Det ville aldri skjedd med næringslivsledere, og der er man også vant til at når man snakker, lytter politikere. Når en politiker snakker, lytter ingen politikere. :-g

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet sannelig ikke. Det virker so politikerne er en gjeng narsissister so tenker de er hevet over alle lover og de tar for seg av alt de kan uten tanke for andre enn seg selv. Gjelder nok ikke alle selvsagt, narsissistiske trekk virker og ha langt større tetthet blant politikere enn resten av folket. Det er jo ingen ende på dritten de steller i stand eller hva de utnytter til egen vinning og tilfredsstillelse. Egne behov alltid prioritet nr 1. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er for store lønninger og for mange goder? At det ikke bare makten so politiker men og mange godene so har gjort at vi har endt opp med flere kriminelle og overgripere so politikere? Ville narsissister blitt dratt til politikken om vi hadde hatt mer edruelige kår for politikerne? De skandalene so har skapt presse er jo i seg selv nesten en trussel mot demokratiet, litt satt på spissen, Jeg registrer at flere og flere gir uttrykk for at de har stemt for siste gang, fordi det "bare er kriminelle gærninger so blir politikere". 

Statistisk er kanskje ikke andelen banditter i stortinget større enn ellers i samfunnet, men er det en trøst? Skandale etter skandale skaper pressedekning og selv naken og avkledd so er det ingen anger men fokus på bortforklaringer, og tåkelegging. Selv stortingets administrasjon går jo so langt at de forsøker skape et inntrykk av at skatteetaten ikke kan jobben sin og at det ikke politikerne so er griske, det er reglene so er vage.....

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

Kanskje det er for store lønninger og for mange goder? At det ikke bare makten so politiker men og mange godene so har gjort at vi har endt opp med flere kriminelle og overgripere so politikere? Ville narsissister blitt dratt til politikken om vi hadde hatt mer edruelige kår for politikerne? De skandalene so har skapt presse er jo i seg selv nesten en trussel mot demokratiet, litt satt på spissen, Jeg registrer at flere og flere gir uttrykk for at de har stemt for siste gang, fordi det "bare er kriminelle gærninger so blir politikere". 

Statistisk er kanskje ikke andelen banditter i stortinget større enn ellers i samfunnet, men er det en trøst? Skandale etter skandale skaper pressedekning og selv naken og avkledd so er det ingen anger men fokus på bortforklaringer, og tåkelegging. Selv stortingets administrasjon går jo so langt at de forsøker skape et inntrykk av at skatteetaten ikke kan jobben sin og at det ikke politikerne so er griske, det er reglene so er vage.....

Når det gjelder lønn så synes jeg den er helt grei. De har et stort ansvar, stor risiko for å miste jobb etter noen få år, stort mediepress og store krav til prestasjon. Lønna de får er ikke helt oppblåst hvis man sammenligner den med lignende stillinger i det private. 

Den siste tiden, har det dukket opp ekstremt mange skandaler, jeg tenker det er uting som har skjedd over tid og som nå blir avslørt, og mange av sakene som dukker opp er ganske gamle. Så kan man si det er bra det blir funnet ut av og sjekket, men det er heller ikke helt ukomplisert, fordi tilliten til de som styrer landet blir sterkt redusert og politikerforakten øker. Dette er ingen god utvikling det heller (for oss alle) , så jeg har en viss forståelse for at de prøver å komme seg ut av problemene juridisk. 

Det som utvilsomt er viktig, er at politikere fremover rydder opp, holder seg på matta og leverer til de moralske og lovlydige forventingene folk har til de. Kanskje hadde det vært en ide å innføre en slags amnesti for gamle saker, slik at man kunne sette en strek og starte på nytt med blanke ark og bedre kontroll på hvilke goder politikere får innvilget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Kanskje hadde det vært en ide å innføre en slags amnesti for gamle saker, slik at man kunne sette en strek og starte på nytt med blanke ark og bedre kontroll på hvilke goder politikere får innvilget

Nei amnesti det kan jeg virkelig ikke tenke meg ville løst noenting for noen, bortsett fra evt. kriminelle politikere so ennå ikke er tatt. 

Hvordan tror du folk flest ville reagert? Antakeligvis helt likt so da vi hadde skatteparadissakene der eliten fikk amnesti ved og overføre pengene hjem. Folk flest var kokforbannet. Enda en gang viste deg seg at forbrytelser betaler seg, for eliten. Amnesti vil sikkert bare bidra til at det blir bedre kår for politikerforakten. 

Tiden er moden for at eliten faktisk blir stilt til ansvar for sine handlinger, selv der det vil bety fengsel eller bot. Resten av landet er ansvarlig for sine handlinger, det gjelder og eliten og politikere. Bort med silkehanskene og la den kriminelle eliten virkelig ta ansvar og straffen so følger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare Stortinget som har korrupsjon. Det er jo nokså mange etater som er involvert. Og dette er ingenting i forhold til enkelte privatbedrifter. 

Lovverket er samtidig skreddersydd slik at enkelte skal komme seg lettere unna enn andre. Her må man straffe med normer, for det er vanskelig ellers — og straffen som vurderes er svært avhengig av statusen til gjerningspersonen. For det finnes en rekke yrker som vurderes utenfor alminnelig strafferett. 

 

Man bør ta tak i slike tilfeller. Det er svært viktig at man ikke tillater landet å bli tilsvarende Storbritannia eller USA. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Nei amnesti det kan jeg virkelig ikke tenke meg ville løst noenting for noen, bortsett fra evt. kriminelle politikere so ennå ikke er tatt. 

Hvordan tror du folk flest ville reagert? Antakeligvis helt likt so da vi hadde skatteparadissakene der eliten fikk amnesti ved og overføre pengene hjem. Folk flest var kokforbannet. Enda en gang viste deg seg at forbrytelser betaler seg, for eliten. Amnesti vil sikkert bare bidra til at det blir bedre kår for politikerforakten. 

Tiden er moden for at eliten faktisk blir stilt til ansvar for sine handlinger, selv der det vil bety fengsel eller bot. Resten av landet er ansvarlig for sine handlinger, det gjelder og eliten og politikere. Bort med silkehanskene og la den kriminelle eliten virkelig ta ansvar og straffen so følger.

Litt av problemet med å røske opp i urgamle saker, når politikerne har endret sin adferd er at man fortsatt fremmer politikerforakt for noe som har skjedd for veldig lenge siden. Politikerforakt er ikke ønskelig, verken for politikere eller velgerne. Hvis tillitten faller dramatisk så er det dypt problematisk. På et eller annet tidspunkt må man nullstille, og heller følge med på hva politikerne gjør i sanntid. 

Er det snakk om grove ting fra fortiden, så kan det jo vurderes enkelte tiltak, men i det store og det hele, så er det slik at menigmann også slipper unna represalier, eller får mildere straffer dersom hendelsene de har gjort er langt tilbake i tid og ikke er altfor drøye. 

 

Lenke til kommentar

Vi snakker alt fra boligjuks, skattesvik, og faktisk og hendelser so grenser opp i eller over i seksuelle overgrep. Det eneste jeg tror kan hindre vekst i politikerforakten er det blir tatt et skikkelig røsk no, so faller alle politikerne so har gjort grove lovbrudd. Da kan de resterende og nye politikerne starte jobben for fornyet tillit. 

Dette er for alvorlig til at vi kan feie det under teppet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...