Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette sitatet fikk meg til å tenke på det som ble diskutert tidligere i tråden, da jeg skrev at både Søreide og Huitfeldt var godt egnet som ambassadører:

Quote

- Først spurte vi Høyres utenrikspolitiske talskvinne Ine Eriksen Søreide om hun var interessert i å ta den jobben. Hun tenkte på saken og takket nei.

Sitat av Støre til NRK, via Dagbla'

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Medlem skrev (På 15.3.2024 den 12:04 PM):

Anniken Huitfeldt utnevnt som USA-ambassadør. Vi husker henne kanskje best for mannens aksjer, og ikke minst, opptreden på FrokostTV ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Zv6xoyuD-ZI

 

Bare jeg som synes dette er litt umelodisk? Worst case scenario hvis du blir tatt for korrupsjon er at du får en velbetalt ambassadørjobb... Hun er sikkert egnet, når hun ikke driver privat business med de hun møter i USA selvsagt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (42 minutter siden):

Bare jeg som synes dette er litt umelodisk? Worst case scenario hvis du blir tatt for korrupsjon er at du får en velbetalt ambassadørjobb... Hun er sikkert egnet, når hun ikke driver privat business med de hun møter i USA selvsagt.

Det er jo sånn det er å ha høye godt betalte stillinger i det offentlige hvor du er helt ubrukelig, du blir sparka oppover, hadde du hatt en vanlig jobb så hadde du fått sparken og fengsel eller noe verre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Aiven said:

Bare jeg som synes dette er litt umelodisk? Worst case scenario hvis du blir tatt for korrupsjon er at du får en velbetalt ambassadørjobb... Hun er sikkert egnet, når hun ikke driver privat business med de hun møter i USA selvsagt.

Hadde hun blitt tatt for korrupsjon, hadde hun vært i fengsel. Fakta > demagogi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om alle har samme grad av inkompetanse, men at det sitter politikere på poster over fagfelt de ikke er utdannet for er ikke noe nytt.

For å trekke det til ytterpunktet så sitter statsministeren med ansvar for alle fagfelt i landet, og det skal godt gjøres å finne en person med en så bred utdannelse. Det er nok en stor fordel om en statsråd har god kjennskap til fagfeltet i sitt departement, men hvert departement har faglig ledelse gjennom departementsråder, som ikke har politisk tilknytning. Det er disse som er forventet å gjøre de faglige vurderingene, ikke den politiske statsråden.

Så sånn sett var også jeg litt overrasket over den overraskelsen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 18.3.2024 den 9:35 AM):
Sitat

Ifølge Sandra Borch skrev hun sin masteroppgave i løpet av tre år. «Og, som jeg har vært åpen på», sa hun til kunnskapsavisen Khrono, «har jeg sikkert klippet og limt litt underveis».

Fordi hun «tror alle som skriver master henter litt her og der, limer inn i et dokument for så å skrive det til sitt eget».

Sitat

Mer husker hun ikke. Heller ikke navn og tittel på de to masteroppgavene som hun hadde hentet tekst fra.

Sandra Borch erkjenner å ha «gjort feil og slurvet». Men innrømmer ikke fusk. Eller juks. Hun vil ikke bruke de ordene.

Å ha begått en akademisk dødssynd som student, er så sin sak. Borch er ikke den første som har forbrutt seg, og blir garantert ikke den siste.

Men å høre en tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister blamere seg på denne måten, er mildt sagt utrolig.

Sitat

Nei, Sandra Borch, din klipp-og-lim-metode er slett ikke vanlig blant norske studenter.

Og ja, det er selve definisjonen på fusk. Som minister for forskning og høyere utdanning er det fagstatsrådens plikt å vite slikt.

Uff og huff.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/zEWeeK/helsepersonell-som-begaar-alvorlige-overgrep-mot-pasienter-skal-miste-autorisasjonen-for-alltid

Sitat

Helseminister Ingvild Kjerkol vil endre lovverket slik at helsepersonell som begår alvorlige overgrep mister autorisasjonen for alltid.

Greit nok.

Jeg ønsker at folk som har jukset på Masteroppgaver ikke skal sitte i viktige stillinger som Helseminister.

Hva er status på jukse-oppgaven til dette mennesket? Det har vært stille en stund i media nå.

Endret av _R2D2_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TV 2: Kjerkol hyrer advokat mot Nord Universitet

Sitat

Onsdag neste uke skal helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkols (Ap) masteroppgave behandles i nemnda for studentsaker ved Nord universitet.

Hun er anklaget for å ha plagiert deler av teksten i oppgaven.

Advokat Marianne Klausen skal forsvare henne i saken.

– Vi står overfor en såpass spesiell situasjon at det er naturlig for Kjerkol og hennes medforfatter å søke juridisk bistand, sier Klausen til TV 2.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, _R2D2_ said:

Går ut fra at hun betaler advokatutgifter av egen lomme?

Null stress for kjerkol det, hun har jo jukset seg til en master og ministerpost med dertil goder. /bad dad joke

Ja det kan da ikke være en sak hun skal belaste fellesskapet med?

Lenke til kommentar

Dessverre en sak til. Mannen er tidligere Høyre-politiker i Innlandet.

Tidligere Høyre-politiker tiltalt for grovt bedrageri

Sitat

Mannen fikk penger fra ulike direktorat fordi han var daglig leder i et prosjekt. Han skal òg ha forfalsket utdanning.

Sitat

...Han skal til sammen ha fått 943.000 kroner i tilskudd fra flere direktorat til et prosjekt han var daglig leder i.

...I tiltalen fra statsadvokaten står det at han rapporterte at de tildelte midlene ble brukt til å gjennomføre tiltakene, men dette stemte ikke.

...I juli 2023 skal han også ha opprettet faste overføringer til hans private konto fra den private organisasjonen på 500- og 1000 kroner.

...Han er også tiltalt for å ha forfalsket dokumenter om en intensjonsavtale med to NAV-kontor og Mental Helse.

...Han skal også ha forfalsket at han hadde en mastergrad fra universitetet.

Men det blir i hvert fall ryddet opp. Strafferammen på grovt bedrageri er fengsel i inntil seks år.

Lenke til kommentar
Sitat

Ap-kilder mener hun bør fortsette som helseminister – nær sagt uansett utfall.

https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-kjerkol-bor-fortsette-1.16837066

Sitat

– La meg slå fast her og nå: Vi skal vinne valget, sa Støre da han avsluttet sin tale til Arbeiderpartiets landsstyre i går.

https://www.nrk.no/norge/ny-maling_-na-er-ogsa-frp-storre-enn-ap-1.16836546

🤡🤡

Nedsnødde tullinger.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Økokrim henlegger etterforskningen mot Anette Trettebergstuen

Sitat

 

Etterforskninga mot tidligere kulturminister Anette Trettebergstuen er henlagt, bekrefter Økokrim i en pressemelding.

– Retts- og påtalepraksis tilsier at terskelen for å kunne straffes for tjenestefeil i form av om rene habilitetsbrudd er høy. Vi har på grunnlag av dette og sakens omstendigheter konkludert med at Trettebergstuen ikke har begått straffbare forhold, sier påtaleansvarlig og ass. Økokrim-sjef Inge Svae-Grotli.

– Saken kunne ikke fått noe annet utfall, men Økokrim burde innsett dette på et langt tidligere tidspunkt, sier advokat John Christian Elden i en pressemelding.

I februar ble det kjent at hun hadde vært etterforsket for brudd på habilitetsreglene da hun var statsråd.

Hun trakk seg som kultur- og likestillingsminister i juni i fjor, blant annet etter at venner av henne var utnevnt til betalte styreverv.

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (9 timer siden):

Du tenker han skulle lagt fram for landsstyret i eget parti en målsetning om å tape valget?

Tenker mannen kunne gått av, han er jo en vandrende krise for partiet.

Ikke at det gjør meg så mye, regner med de går på et heidundranes tap ved neste valg.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...