Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Men mitt poeng er at det skjer hos de fleste som driver med tilsvarende systemer.

Stor forskjell mellom hovedårsakene til at det skjer her og der. Tesla sliter med OEDR (object and event detection and response) , mens kartdata står for mesteparten av feilene hos de andre. Slår man hastighetsjustering av fra kartdata så forsvinner også "ghost bremsingen" I stor grad. Slik går ikke når OEDR systemet tar feil av månen og gult lys hos Tesla... Eller baklysene på en motorsykkel som for den tolkes til å være ei bil mye lengre bak i dybden. 

Man må også sammenligne type systemer. Tesla's system og hardware er lovet å bli et system som kan tjene folk $30k i året. Det skal kunne kjøre seg selv fra kyst til kyst, så hardware må naturlig nok være "bedre" enn hardware som selges som nivå 2 assister ellers. Da er det greit flaut at man må sammenligne et system med en slik "design intent" til systemer som selges og bygges for å være nivå 2 ADAS for å gjøre situasjonen til Tesla bedre. 

AEB mellom Tesla uten AP, med AP og/eller med FSD er helt likt (såfremt sensor og hardwarepakken er lik). Når dette ikke er tilfredsstillende på bilene på generell basis, og ikke fungerer hos FSD så ser man jo hvor "ståa" ligger mot firma som faktisk allerede er ute med førerløse biler. Fungerende AEB er nødt til å være prioritet nr 1 før man kan slippe en bil ut i det fri uten menneskelig barnepass. Så lenge Tesla ikke løser AEB så løser dem heller ikke FSD. For løser dem AEB hos FSD uten å patche dette over til bilene på generell basis, så kan de få kjeft på lik linje med Ford for Ford Pinto saken. AEB er en sikkerhetskritisk funksjon, og Tesla har null intensjon av å ha en bedre AEB i FSD Beta enn i bilflåten sin ellers. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (11 timer siden):

Ja men dette er jo helt OK sålenge det IKKE er Tesla.

Det er Tesla som skal TAS, fordi... fordi at vi ikke liker Elon Musk sannsynligvis. Han har nok hatt altfor stor suksess, og DET liker vi IKKE. Derfor skal Tesla tas, og derfor skal SpaceX tas. Og derfor skal The Boring Company tas. Og alt mulig annet  Elon musk får til, den eklingen. 😉

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Tesla kjører ei rar egen definisjon på noe i beta fasen isåfall. 

Det er da åpenbart at Full Seklvkjøring beta ikke har noe med full selvkjøring å gjøre. Dette er dualismen i markedsføringen, først få folk til å tro at dette har noe med selvkjøring å gjøre slik at de bruker penger på produktet og kan pumpe opp aksjen. Og når skavankene brettes ut i offentligheten så må jo folk skjønne at det er Beta og ikke har noe med selvkjøring å gjøre allikevel. Til tross for navnet.

Merk at Beta brukes feil. Alle produkter som slippes i beta-utgave fungerer, men med bugs. Full Selvkjøring betyr at man kan sitte i baksetet mens bilen tar deg til destinasjonen. En beta-utgave ville for eksempel måtte stoppe hvis det var noe den ikke fikk til. Men her må man sitte i førersetet og tviholde på rattet. Det er ren og skjær svindel fra A til Å.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, uname -i said:

Det er da åpenbart at Full Seklvkjøring beta ikke har noe med full selvkjøring å gjøre. Dette er dualismen i markedsføringen, først få folk til å tro at dette har noe med selvkjøring å gjøre slik at de bruker penger på produktet og kan pumpe opp aksjen. Og når skavankene brettes ut i offentligheten så må jo folk skjønne at det er Beta og ikke har noe med selvkjøring å gjøre allikevel. Til tross for navnet.

Merk at Beta brukes feil. Alle produkter som slippes i beta-utgave fungerer, men med bugs. Full Selvkjøring betyr at man kan sitte i baksetet mens bilen tar deg til destinasjonen. En beta-utgave ville for eksempel måtte stoppe hvis det var noe den ikke fikk til. Men her må man sitte i førersetet og tviholde på rattet. Det er ren og skjær svindel fra A til Å.

 

Beta software er det ingen so ikkje er selvplager so setter i produksjonsservere. Og her skal software fungere i en analog verden. Du snakker om å sitte i baksetet. Du er vist ikke helt oppdatert rundt fsd? Fsd er ikke autonom level 4 +. Det er fører so er juridisk ansvarlig hele tiden. Selvsagt vil ikke Tesla slippe en beta software og si at det er level 4, det skjønner du jo selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

 

Beta software er det ingen so ikkje er selvplager so setter i produksjonsservere. Og her skal software fungere i en analog verden. Du snakker om å sitte i baksetet. Du er vist ikke helt oppdatert rundt fsd? Fsd er ikke autonom level 4 +. Det er fører so er juridisk ansvarlig hele tiden. Selvsagt vil ikke Tesla slippe en beta software og si at det er level 4, det skjønner du jo selv. 

Level 4 var det Musk lovet skulle være på plass for over to år siden. Det er helt klart at full selvkjøring er L4, hva skal man i tilfelle kalle et L4-kapabelt system? Megafull selvkjøring? Superduper selvkjøring?

Jeg gjentar, det er ren svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Helt idiotisk også, all den tid jeg aldri har tatt oppkjøringen på autopilot. Mange som farter rundt å gjør rare ting i trafikken 

Tror ikke det er lov. Har sett flere som gjør dette for å irritere andre. Å bråbremse rett foran en trailer man er irritert på er ikke ukjent. Det går jo bra noen ganger andre ikke. Jeg gjør det aldri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Med den kjørestilen ville man ikke blitt sluppet løs i trafikken. Unødvendig oppbremsing på motorvei vil vel kunne føre til tap av førerett også.

Men jeg har ikke brukt dette under førerprøven så det er ikke aktuelt. Ja unødvendige ting kan føre til konsekvenser, noe jeg ser hver dag. Både fra folk i Tesla samt andre biltyper. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (37 minutter siden):

Tror ikke det er lov. Har sett flere som gjør dette for å irritere andre. Å bråbremse rett foran en trailer man er irritert på er ikke ukjent. Det går jo bra noen ganger andre ikke. Jeg gjør det aldri

Tror du har missforstått hva fantom bremsing er. Det er en justering av farten på kanskje 1-5 km/t. Altså er det ikke en hurtig bråbrems, selv om det kanskje kan føles slik. Altså vill en ikke få ett vogntog i rumpen. Det er iallefall min erfaring. Og nei, jeg sier ikke at dette er ok, skulle helst vært foruten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Tror du har missforstått hva fantom bremsing er. Det er en justering av farten på kanskje 1-5 km/t. Altså er det ikke en hurtig bråbrems, selv om det kanskje kan føles slik. Altså vill en ikke få ett vogntog i rumpen. Det er iallefall min erfaring. Og nei, jeg sier ikke at dette er ok, skulle helst vært foruten. 

Brukere rapporterer om kraftig fantombremsing, noen så sterke at sikkerhetsbeltet slår til.

I Trøndelag forårsaket en slik oppbremsing kjedekollisjon. Det kan være greit at potensielle kjøpere er klar over dette slik at de kan gjøre et informert valg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Tror du har missforstått hva fantom bremsing er. Det er en justering av farten på kanskje 1-5 km/t. Altså er det ikke en hurtig bråbrems, selv om det kanskje kan føles slik. Altså vill en ikke få ett vogntog i rumpen. Det er iallefall min erfaring. Og nei, jeg sier ikke at dette er ok, skulle helst vært foruten. 

Hvem prøver du å lure nå Salvesen. Det der er ikke riktig og det vet du :) 

Det er videoer fra f.eks Teslabjørn som viser hva som skjer, bilen tror det står en person i veibanen - reagerer slik den gjør når du kjører imot en vegg. Bilen tror som sagt det er en person der. Videoen heter This has to stop. Den er to år gammel.

Jeg har selv sett og opplevd ghost braking ved forbikjøring. Det kan være litt ekkelt, og er man ikke kjent med det - helt våken, kan det være risikoøkende.

 

EDIT: Men ikke mer risikoøkende enn andre tilsvarende systemer, aka eldre og utdaterte biler som i3, 225XE, eldre toyotaer osv. De sliter med akkurat det samme forøvrig.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Level 4 var det Musk lovet skulle være på plass for over to år siden. Det er helt klart at full selvkjøring er L4, hva skal man i tilfelle kalle et L4-kapabelt system? Megafull selvkjøring? Superduper selvkjøring?

Jeg gjentar, det er ren svindel.

Huff du er slitsom. Idag er Tesla L2 og det er ikke ett fullverdig system, pluss at det er i BETA, noe Tesla opplyser alle sine kunder om. Fører har ansvaret, og ska kunne gripe inn hele tiden.  At du er tungnem er da ikke hverken Musk eller Tesla's feil? 

over tid satser Tesla på L4. Vil det skje? Tror det. Spesielt siden andel beta testere stadig vokser og datamengden vil vokse utenkelig raskt. 

FSD er per idag for spesielt interesserte og de so ikke trenger eller ønsker det kjøper det ikke. De so kjøper vet akkurat hva de kjøper. Hvordan er det svindel?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Hvem prøver du å lure nå Salvesen. Det der er ikke riktig og det vet du :) 

Det er videoer fra f.eks Teslabjørn som viser hva som skjer, bilen tror det står en person i veibanen - reagerer slik den gjør når du kjører imot en vegg. Bilen tror som sagt det er en person der. Videoen heter This has to stop. Den er to år gammel.

Bare i dag er det flere innlegg på elbilforum som klager på det samme. Nettet er fullt av historier. TU har skrevet om det. Og det er massiv rapportering til trafikksikkerhetsmyndighetene i USA.

Tror Salvesen bare lurer seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...