Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, oophus said:

Det å gi score basert på akselleromereren i bilen gir ikke nødvendigvis sikrere sjåfører? Må du unnvike et mulig uhell og må bråbremse så får du ikke tilgang til Beta og dyrere forsikring, der systemet gir deg dårligere score enn personen som snittet barnet eller hva det er man bråbremser for. 

Når den glidende snittet kun varer i ei uke, så er dette også tøys. De med dårlig score klarer fint å være "bestemor" I ei uke. 

Du så jeg nevnte dommedagsprofeti? Du havner vel direkt i den kategorien nå, for du er så opptatt av å finne noe du "ta" Tesla på at du går utrolig langt i å krisemaksimere. 

Du viste kanskje ikke at selv om noen har fått tilgang til Beta så betyr ikke det at de ikke kan miste tilgangen? Kjører du som en kuk så mister du tilgangen til FSD Beta. 

Du MÅ jo heller ikke bruke Tesla forsikring, og den er vel uansett ikke i EU ennå? Dessuten så er det neppe et system der en unnamnøver ødelegger prisen på forsikringen? Tesla har nok tenkt over dette og lagt en plan. 

Du får fortsette å tenke ut alle mulige scenarioer der fsd beta blir katastrofe, for det virker jo som det er blitt en favoritt syssel. Og kanskje er fagfeltet ditt nært nok beslektet til at du har en langt dypere forståelse av åssen fsd virker. Men har det aldri slått deg at Tesla sikkert har minst tusen ingeniører og andre smarte ansatte som sitter å tenker gjennom alt dette? Det kan jo tenkes at en av dem faktisk har kommet opp med ideer du ikke har tenkt, det er jo tross alt jobben deres. 

Jeg tror du kan puste helt rolig fremover. Kommer nok til å gå bra dette her, helt til en tulling gjør bort seg i ruset tilstand eller so et forsøk på å hacke deler av fsd eller begrensningene. Da vil den saken få enormt med presse og du vil få fylt dagene meg gjøremål på forumet med dystre spådommer og plenty av "hva var det jeg sa" før de konkluderer med rus og Tesla fortsetter sin fsd testing. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (1 minutt siden):

Du så jeg nevnte dommedagsprofeti? Du havner vel direkt i den kategorien nå, for du er så opptatt av å finne noe du "ta" Tesla på at du går utrolig langt i å krisemaksimere. 

Ta ballen og ikke mannen. 

bojangles skrev (1 minutt siden):

Du viste kanskje ikke at selv om noen har fått tilgang til Beta så betyr ikke det at de ikke kan miste tilgangen? Kjører du som en kuk så mister du tilgangen til FSD Beta. 

Jo, er jo det jeg sier? Det å måle god/dårlig sjåfør basert på en aksellerometer er noe GM har gjort ei stund allerede. Det fungerer dårlig. 

Der man får beskjed om å kjøre mer forsiktig så har ikke systemet sett at man bremser hardt pga en mulig risiko. Feks et dyr som står i grøftekanten, eller en fotball noen kan finne på å løpe etter. 

Hvis du opplever at FSD Beta ryker ei uke pga du prevantivt sakker ned farten ved mulig farlige situasjoner så straffer du gode sjåfører istedenfor, og de som ikke så ballen eller dyret blir belønnet selv om situasjonene går greit ei majoritet av gangene. 

bojangles skrev (9 minutter siden):

Dessuten så er det neppe et system der en unnamnøver ødelegger prisen på forsikringen? Tesla har nok tenkt over dette og lagt en plan. 

Tesla har ikke løst autonomi, det er tydelig der de deiser inn i politi og brannbiler? Hvordan skal systemet dømme gode sjåfører og dårlige sjåfører når det i seg selv er en dårlig sjåfør som krever deg til lokal Fallback? 

bojangles skrev (12 minutter siden):

Jeg tror du kan puste helt rolig fremover. Kommer nok til å gå bra dette her, helt til en tulling gjør bort seg i ruset tilstand eller so et forsøk på å hacke deler av fsd eller begrensningene. Da vil den saken få enormt med presse og du vil få fylt dagene meg gjøremål på forumet med dystre spådommer og plenty av "hva var det jeg sa" før de konkluderer med rus og Tesla fortsetter sin fsd testing. 

Det er større sannsynlighet for ferdsel i ruset tilstand med dette ja. Man trur jo at bilen klarer seg av seg selv jo bedre det blir. Se Twitter kommentarene etter uhellet nå sist. Folk spørr hvorfor i allverden sjåføren havnet i buret og spør hva poenget så er med Full Self Driving. 

Det er åpenbart at "autonowashing" er i full kraft hos folk flest. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@bojangles

Eksempel:

Folk bremser mindre for syklister. Stopper ikke for stoppskilt, og raser igjennom lyskryss på gult. 

Hvorfor? Jo, det å være en god sjåfør gjør at scoren din går nedover.... 

Opplever dem at de var uheldig ved et lyskryss der scoren går nedover, så spiller de den opp igjen ved å kjøre rolig rundt og rundt i nabolaget sitt. 

Diverse stygge ord kan brukes mot de som mener dette er et steg frem. Det er 10 steg tilbake, og en dårlig løsning satt i lys av etterforskningen som ei kriseløsning. 

Er nesten så en må starte å tru at EM kjører et kappløp mot NHTSA for å få dem til å sette ned foten. Så kan han skylde på dem istedenfor å innrømme brutte lovnader, når de først gjør det. 

Det triste er at dette blir ei enorm brems mot AV utvikling på generell basis. Som antatt tidligere og grunnen til at alle AV utviklere ser på Tesla som en idiot. 

 

Endret av oophus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Jo, er jo det jeg sier? Det å måle god/dårlig sjåfør basert på en aksellerometer er noe GM har gjort ei stund allerede. Det fungerer dårlig. 

Der man får beskjed om å kjøre mer forsiktig så har ikke systemet sett at man bremser hardt pga en mulig risiko. Feks et dyr som står i grøftekanten, eller en fotball noen kan finne på å løpe etter. 

Hvis du opplever at FSD Beta ryker ei uke pga du prevantivt sakker ned farten ved mulig farlige situasjoner så straffer du gode sjåfører istedenfor, og de som ikke så ballen eller dyret blir belønnet selv om situasjonene går greit ei majoritet av gangene. 

Tror du virkelig ikke at Tesla alt har tenkt den tanken også laget en løsning? De er jo ikke folk på tiltak, de ansatte hos Tesla. Det er smarte velutdannede mennesker. De blir nok ikke straffet for å svinge unna en elg. Og skulle de mot formodning ikke klare løse dette i sw så er det nok en backup plan på plass, slik at du kan klage og de kan hente ut video og bilder for å sjekke om story holder. Eller whatever smart de har kommet på. Du er neppe den første som tenker disse tankene. 

Du må ha selvtillit som en storokse om du virkelig ikke tror at noen hos Tesla alt har sett på dette og alt har tatt grep. Du er sikkert en smart mann,  men om det hundrevis eller tusenvis av like smarte fyrer som deg i en bedrift og de skulle løse den forsikringsbiten tror du virkelig ikke at de hadde klart det, bare fordi at du ikke ser en fullgod løsning på akkurat den biten? 

4 hours ago, oophus said:

Ta ballen og ikke mannen. 

 

Vel kanskje hadde jeg et dårlig ordvalg, men du krisemaksimerer jo også denne gangen. Akkurat som du har gjort tidligere i både denne tråden og ange andre Tesla tråder. Det er ikke et personangrep. Det er slik jeg oppfatter deg veldig ofte i tråder om Tesla. Og det kan ikke jeg gjøre noe med, men det kan du. 

4 hours ago, oophus said:

Tesla har ikke løst autonomi, det er tydelig der de deiser inn i politi og brannbiler? Hvordan skal systemet dømme gode sjåfører og dårlige sjåfører når det i seg selv er en dårlig sjåfør som krever deg til lokal Fallback? 

 

Nei Tesla har ikke løst selvkjøring, det er jo grunnen til at de betatester fsd. For å få data og real life testing. Og de har et system for å skille på tullinger og personer som fremstår stabile nok til å bli med på betatesten. Er løsningen fail safe? Neppe. Men litt ansvar for folk ta selv også. 

4 hours ago, oophus said:

Det er større sannsynlighet for ferdsel i ruset tilstand med dette ja. Man trur jo at bilen klarer seg av seg selv jo bedre det blir. Se Twitter kommentarene etter uhellet nå sist. Folk spørr hvorfor i allverden sjåføren havnet i buret og spør hva poenget så er med Full Self Driving. 

Nei de som blir med på Betatest vet at de skal kunne gripe inn hele tiden. Og dette er ikke full selvkjøring, men betatesting, slik at alkohol er forbudt akkurat som narkotika. Om en kriminell forsøker å prate seg ut av trafikkulykke eller uhell i ruset tilstand og forsøker legge skylden på Tesla det er slik noen mennesker er. Fyren kunne jo like godt kjørt ruset i en Bmw eller Mercedes slik mange gjør uten at det får spesielt mange overskrifter. Det er jo ikke det at de ikke vet de gjør noe galt, de bare forsøker å tone ned eget ansvar og skylde på alle andre. Feiginger rett og slett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Folk bremser mindre for syklister. Stopper ikke for stoppskilt, og raser igjennom lyskryss på gult. 

Hvorfor? Jo, det å være en god sjåfør gjør at scoren din går nedover.... 

Opplever dem at de var uheldig ved et lyskryss der scoren går nedover, så spiller de den opp igjen ved å kjøre rolig rundt og rundt i nabolaget sitt. 

Diverse stygge ord kan brukes mot de som mener dette er et steg frem. Det er 10 steg tilbake, og en dårlig løsning satt i lys av etterforskningen som ei kriseløsning. 

Er nesten så en må starte å tru at EM kjører et kappløp mot NHTSA for å få dem til å sette ned foten. Så kan han skylde på dem istedenfor å innrømme brutte lovnader, når de først gjør det. 

Det triste er at dette blir ei enorm brems mot AV utvikling på generell basis. Som antatt tidligere og grunnen til at alle AV utviklere ser på Tesla som en idiot. 

Og du føler at det er personangrep når jeg sier du krisemaksimerer? Hva er dette? Tror du det der er tesla eiere flest, eller en håndfull tettinger?  Og er dette uløselige problemer?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (55 minutter siden):

Tror du virkelig ikke at Tesla alt har tenkt den tanken også laget en løsning? De er jo ikke folk på tiltak, de ansatte hos Tesla. Det er smarte velutdannede mennesker. De blir nok ikke straffet for å svinge unna en elg. Og skulle de mot formodning ikke klare løse dette i sw så er det nok en backup plan på plass, slik at du kan klage og de kan hente ut video og bilder for å sjekke om story holder. Eller whatever smart de har kommet på. Du er neppe den første som tenker disse tankene. 

Hvorfor ikke basere dette på hvordan det fungerer? Folk har jo dette nå og jeg gav deg ei Twitter post som fint illustrerer problemet, og gitt deg et logisk dilemma å fundere på. 

De har ikke løst FSD, og det kjører som en full fjorten åring. Hvordan skal et slikt system, som kjører seg selv inn i brannbiler vurdere deg som sjåfør? 

De reagerer på at nedbremsning for syklister gir deg dårligere score... Så hva blir resultatet med slikt? 

 

20210926_233744.thumb.jpg.0c13244134e45dd1f42e676823b3d1e3.jpg

Joda. Ikke brems for dem, men prøv å ikke treff dem samtidig så går ikke scoren din ned. 

bojangles skrev (55 minutter siden):

Du må ha selvtillit som en storokse om du virkelig ikke tror at noen hos Tesla alt har sett på dette og alt har tatt grep.

Hvilke grep? Dette er blitt implementert i hu og hast, og det er tydelig allerde nå som man får mer og mer innsikt i hva som gjør at man går opp og ned i poengsystemet. 

Det er også håpløst å forvente at et system som er ei dårligere sjåfør enn de fleste av oss at det skal kunne bedømme og forstå hvorfor man feks bremser for noe. 

bojangles skrev (55 minutter siden):

Vel kanskje hadde jeg et dårlig ordvalg, men du krisemaksimerer jo også denne gangen.

Det å vise til problemer med funksjonen er krisemaksimering? 

bojangles skrev (55 minutter siden):

Det er ikke et personangrep. Det er slik jeg oppfatter deg veldig ofte i tråder om Tesla. Og det kan ikke jeg gjøre noe med, men det kan du. 

Du prater om meg fremfor å motbevise argumentene mine. Er det fordi du ikke klarer? Nest beste ting er å bedrive drittslenging liksom? 

bojangles skrev (55 minutter siden):

Og de har et system for å skille på tullinger og personer som fremstår stabile nok til å bli med på betatesten. Er løsningen fail safe? Neppe. Men litt ansvar for folk ta selv også. 

Dette systemet fungerer ikke. Det er tydelig allerede i måten de kjører runder rundt huset for å få opp poengene om den vanlige ferden gav minuspoeng. 

bojangles skrev (55 minutter siden):

Nei de som blir med på Betatest vet at de skal kunne gripe inn hele tiden.

Så da glemmer vi all vitenskapelige studier rundt dette? Alle vet at Q-tips ikke skal brukes i ørene også. 

 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 timer siden):

Og du føler at det er personangrep når jeg sier du krisemaksimerer? Hva er dette? Tror du det der er tesla eiere flest, eller en håndfull tettinger? 

Gary Black er ultra bull TSLA med 85,5k følgere. Dette er ikke hvem som helst, og nedover i diskusjonen og i andre diskusjoner så får en innblikk i hvordan dette fungerer og hvor håpløst enkelt det er å "game" en g-force sensor - som jo mye av dette er basert på.
image.thumb.png.22af6f8454941d7e5eaf015e88afcd48.png

Hans klistrede post i toppen av sin Twitter profil ser slik ut. Han håndterer penger for investorer og prater tøys for å pumpe TSLA aksjen ukentlig. Dette er folk Tesla "fanboys" følger og stoler på. Det er jo ikke rart, siden TSLA er aksjen som han har vektet seg mest i? 

image.png.5f483a3783043307b10e12e16a1d7059.png

Sitat

Og er dette uløselige problemer?

 

Ja, det er uløselig da det gir null mening!  Det øyeblikket FSD forstår alle sammenhenger og vil være en god "dommer" for oss sjåfører som faktisk er betydelig sikrere enn den, så er vi ikke i førersetet lengre. Menneskelig Fallback faller bort så kjapt FSD er bedre enn mennesket. Dette er som å ha "big brother" over skulderen din, der den er verdens verste "back-seat driver" som sier at du gjør ting feil, når du faktisk gjør ting rett i mange tilfeller. 

Hva ville du selv valgt å gjøre, om du merket at det å bremse for gult lys gav dårligere score, og dermed gjorde at du risikerte å miste muligheten for å bruke det du har betalt $10,000 for? Gir denne funksjonen deg større eller mindre sannsynlighet for å "cruise" mellom lyskrysset mens du håper at lyset forblir gult? 

Folk som nå prøver å få best mulig score for å få tilgang til dette "spiller" systemet for å få best mulig score. Når de bremser for syklister så går poengsummen ned. Når de bremser for gult lys, så går poengsummen ned. Når de bremser for folk med et hundebånd i hånda med hunden skjult bak et objekt, så går poengsummen ned. 
De vet også hvordan de får poengsummen opp. Kjør rolig rundt nabolaget der sannsynligheten er liten for at du møter objekter systemet ikke forstår til å gi deg dårlig score for god dømmekraft, slik at du får bedre score. 

Så igjen, hva mener du skal til for å fikse dette? 

Hva dette gjør i praksis er å luke bort områder hvor AP/FSD gjør det dårlig. De som har få "handovers" og få harde nedbremsninger kjører daglig på ruter som AP/FSD gjør det bra på. Dette er altså ikke for å trene opp systemet til å være bedre da det vil gi en motsatt effekt. Det er for å få opp statistikken for hvor bra systemet håndterer seg hos de som får tilgang, ettersom de som får tilgang er de som kjører enklere ruter daglig/eventuelt "gamer" systemet med å kjøre enklere ruter daglig. 

Endret av oophus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 9/26/2021 at 11:03 AM, uname -i said:

Tesla:

  1. Kunde betaler $10 000 for det ikke-eksisterende produktet Level 5 selvkjøring
  2. Gå gjennom den nedverdigende opplevelsen å bli overvåket og vurdert på ubestemt tid for å få tilgang til en betaversjon av en Level 2 førerassistent som man allerede for 3 år siden har betalt for.
  3. Være gratis testsjåfør for verdens rikeste mann.
  4. Nervene i helspenn fordi autonomiens svar på sjimpansen Julius når som helst kan vrenge inn i fotgjengere og fortauskanter og som ubetalt testsjåfør tar du all risikoen selv for å prøve å forhindre det.

 

1: Betatesting har en lang historie, også for produkter folk eller bedrifter betaler for. Ofte er det ønsket om å nå et felles mål som gjør at endel er villige til å betateste. Har du betalt 10 000$ for FSD så er det vel å forvente at du faktisk ønsker en fullt ut fungerende FSD uten begrensninger. Om målet er viktigere enn politikken kjennes det sikkert naturlig å bli en del av FSD beta, for det kan bety at du raskere når ditt eget mål om fullstendig FSD. 

2: Nedverdigende sier du? Er du sikker på at alle tenker helt likt som deg akkurat på dette? Tror jeg ville følt det var helt ok å bli vurdert om det betød at jeg kunne blitt en del av betagjengen. For meg ville opplevelsen av å delta langt overstige tanken på mine kjøreferdigheter er blitt vurdert. Krenka pga an automatisert vurdering, du legger lista for krenkelser lavt, men ok, jeg skal ikke diktere hva du føler. Men enn så lenge så trenger du jo ikke bekymre deg veldig, siden fsd beta ikke er i europa og selv når det kommer så har du jo ikke en Tesla hjemme så sjansen for at dine kjøreferdigheter skal bli vurdert og du bli krenket er vel forsvinnende små?

3; Igjen. Politikk eller raskeste vei til målet? Pragmatisk tilnærming eller stå steilt på gamle tanker og meninger? Du vurderer selv hva du vil. Folk er frie til å velge selv. Ingen tvinger deg til å betateste, og hater du tanken på å bidra til mindre ulykker i trafikken eller at tallet på trafikkdrepte og alvorlig trafikkskadde mennesker går kraftig ned så velger du bort betatesting. Minner om at rikinger som blant annet Bill Gates og gjengen bak Google, osv i flere tiår alt har benyttet seg av gratis testere. Så dette handler ikke om at Tesla eller Musk ønsker å utnytte folk med mindre penger enn dem. Det handler om å samle nok data og RL erfaringer til at det gjør en forskjell, og nå valgte de "dugnadsmodellen" eller beta testing. Helt greit i min bok. For dette kan skaleres opp slik at de får nok data til at det gjør en forskjell. 

4; Om du har dårlige nerver bør du nok absolutt takke nei til Beta Er dårlige nerver en god grunn til å ikke bli en de av betatestingen? Om du skulle bli så galen at du en dag har kjøpt deg en Tesla, og Tesla har fått igang betaprogrammet også her så synes jeg du bare skal hive deg på som betatester. Om du ofte kjenner på mye nerver pga Tesla's gjøren og laden så er det kanskje en samtale du burde ta med fagfolk? Samtaleterapi har jeg hørt mye godt om. Angst og eksponeringsterapi er vist en greie. Sjekk det ut, kanskje det hjelper? At du setter ord på det du føler er jo uansett en veldig god begynnelse og det er ikke noe du bør eller skal skamme deg over. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Politikk eller raskeste vei til målet?

Raskeste vei til målet ville vært å utføre god trening for sine beta-testere, og lære dem opp i ODD for funksjonene til bilen, slik at de forstår hvor man med størst mulig sannsynlighet vil se feil, og hvor systemet vil være bra. Man ville også rapportert om "handovers" slik at man gir lettere rom for reguleringene fremover der man kan bevise med statistikk - offentlig statistikk, at systemet forbedres - slik at man ved et tidspunkt får enklere tilgang til AV utvikling i flere land.  

SAE J3016 ble ikke designet og skrevet ved å vete ei finger for å sjekke hvor vinden blåser. Den er designet gjennom undersøkelser og vitenskap. Det å ignorere dette, blir den tregeste veien til målet - og ikke den kjappeste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

LOL

Haugevis av Tesla-eiere bruker hele sin fritid på å kjøre rundt som bestemor på 80 slik at de aller nådigst får lov til å bruke et produkt de har betalt $10 000 for. "Vær så snill, Elon. Jeg er villig til å gjøre HVA som helst".

Her en som gjør sitt ytterste for å heve sin status i Tesla-kulten. Les nøye og vurder selv hvor utrolig trafikksikkert dette er:(i tillegg kan man gjette på hva slags mentalinstitusjon slike folk hører hjemme).

image.png.9e6120c78fab22401a211d1336171440.png

bojangles skrev (1 time siden):

 Krenka pga an automatisert vurdering, du legger lista for krenkelser lavt, men ok, jeg skal ikke diktere hva du føler.

Krenket? Folk blir drept av denne sosiopatens eksperiment. Du må være på en annen planet.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ja tesla er så fæle. De ønsker at folk ikke bremser unødig hardy, de ønsker at folk holder avstand, de ønsker at folk ikke kaster seg ut i svinger og unngår nesten kollisjoner.  De er så fæle altså! 

- Hard Braking = Man blir straffet for å bremse hardt. I mange tilfeller så er reaksjonstid og hard nedbremsning det som definerer en god sjåfør og forskjellen mellom en ulykke og ikke. 

- Unsafe Following = En bil som kjører inn foran deg på motorveien er en bil du naturlig nok bremser for for å gi nok rom. Dobbelt-straff for å være en god sjåfør der altså. For å hente opp igjen disse poengene, så setter man flere kilometre på veien fra de samme folkene som må "grinde" opp poengsummene igjen i områder som ikke gir like høy sjanse for at man får minuspoeng. 

- Forced Autopilot Dissadgadement = Første steg som gir mening. Ignorerer man farsler for å holde hendene på rattet, så får man minuspoeng. Problemet er at vekter til rattene selger som hakka-møkk fremdeles på Amazon. Vi er tilbake til Q-tip argumentet igjen. Folk ignorerer ting i liten skrift om de trur de selv kan gjøre ting korrekt. Folk stikker Q-tips i øret konstant hele tiden for å rense det, selv om det står på pakka at man ikke skal gjøre det. Og undersøkelser rundt hvor flinke man trur man er på veien som sjåfør, viser at 80% av oss antar at vi er bedre sjåfør enn snittet. Noe som jo i seg selv er umulig. Om bilen klarer å holde seg selv i midten av fila på motorveien og i køen man kjører daglig til og fra jobb, så vil man over tid få større og større lyst til å stole på systemet. Man gir lengre og lengre pauser med fokus mot veiene ettersom man tenker at "det å plukke opp noe fra gulvet gjør ingenting, bilen kjører av seg selv" eller hva som helst andre grunner til å kikke bort - som å skrive på Faceook osv. NHTSA etterforsker Tesla pga 10-12 kollisjoner med stasjonære objekter på motorveiene. Hvorfor foregår dette? Vel, det er forklart og godt dokumentert hvorfor man antok at det ville skje, og at tendensen vil øke jo bedre autonomi man får innunder nivå 2. Ved nivå 3, så er det ikke et problem lengre, siden objekter utenfor bilen skal bilen selv løse. Menneskes ansvar skiftes, og inkluderes kun når systemet eller bilen har kritiske feil. Som tap av sensorer, eller punktering. 

Jeg har sendt kilder som beviser tendensen, og hvorfor det er viktig med opplæring samt ordentlig DMS. Siden sist gang så har det kommet enda ei MIT studie som bekrefter dette, atter en gang. Skal jeg finne den for deg slik at du kan ignorere den atter en gang? 

- Aggressive Turning = Samme problem som "Hard Braking". Unnamanøvre er ofte ting som definerer en god sjåfør og ikke uhell mot det motsatte. Det å dømme folk basert på en akselerometer er og vil være idiotisk. Da ender man opp med dette i bakhodet og man prøver å være "snill" mot inputs for å komme seg unna farlige situasjoner. Se sykkel-eksempelet og en rekke twitter poster som er linket inn her allerede. De med "button" som "gamer" poengsummen har allerede startet å gi mindre plass til syklister fordi det er redd det vil gi minus-poeng til idiot-systemet, om de må svinge unna litt for hardt, eller bremse ned. Da er det tydeligvis bedre å drite i det og snitte folk, og håpe at det går bra slik at man kan fortsette å ha tilgangen til FSD Beta. 

Ærlig talt. Et system som trenger mennesket for å holde den i lanken er ikke et godt system for å dømme oss som sjåfører. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@oophus @uname -iNei det er kanskje langt fra perfekt, men det er da noe. Uansett er jo mange folk livsfarlige i trafikken så jeg fortsetter å heie på FSD og beta så vi på sikt kan få flest mulig gærninger bort fra offentlig vei, eller i det minste i baksetet uten ansvar.  Tesla's tilnærming er tross alt nybrottsarbeid. Om beta og alt rundt er direkte livsfarlig som enkelte virker å mene så stoler jeg på at de riktige instanser setter frem konkrete krav slik at Tesla får noen regler de må forholde seg til. Er det fravær av slikt tenker jeg at da er det trygt nok. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 minutter siden):

@oophus @uname -iNei det er kanskje langt fra perfekt, men det er da noe. Uansett er jo mange folk livsfarlige i trafikken så jeg fortsetter å heie på FSD og beta så vi på sikt kan få flest mulig gærninger bort fra offentlig vei, eller i det minste i baksetet uten ansvar.  Tesla's tilnærming er tross alt nybrottsarbeid. Om beta og alt rundt er direkte livsfarlig som enkelte virker å mene så stoler jeg på at de riktige instanser setter frem konkrete krav slik at Tesla får noen regler de må forholde seg til. Er det fravær av slikt tenker jeg at da er det trygt nok. 

"Det er da noe"... Ja, det er totalt feil måte å utvikle samt innføre AV utvikling på. Bevist gjennom studier og vitenskap samt kjennskap til hvordan vi mennesker forholder oss til autonomi. Best praksis, som er et opplag laget på tvers av hele bransjen gjennom SAE J3016 som Elon Musk selv utnytter for å love nivå 5 (nivåer dukket opp der, og ble definert den veien), er noe han selv ikke velger å følge når det gjelder delene rundt måten å utvikle samt implementere dette på. Hvorfor har de definert og blitt enige om disse tingene? Vitenskap, analyser og studier. 

Om du skal heie på måter å gjøre trafikken bedre på, så gjør det - men det er IKKE gjennom FSD. FSD's "Design intent" er å være innenfor nivå 2 autonomi. Det er fastslått mot DMV når de presset Tesla til å svare på hva det var - ref SAE J3016 - etter at en litt for stor mengde uhell startet å gjøre seg synlig i statestikken. Vi er fremdeles tidlig i løypa, men det at uhell skulle øke som følge av måten Tesla gjør dette på var allerede spådd og beskrevet tidligere. Ergo SAE J3016. 

Det at Tesla kjører et kappløp før regelverk er fastsatt mens de 100% er klar over risikoen det medfølger sier sitt om hva formålet med dette er. Om formålet kun er å gjøre veiene sikrere, så hadde de lansert funksjoner som gjør nettopp det. Blant annet DMS som koster dem nada å innføre på nyere biler. Problemet er at de KAN IKKE. De har lovet bort nivå 5 på dagens hardware og har murt seg selv i et idiotisk hjørne for å hause aksjeprisen i en periode der de holdt på å gå konkurs. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal FSD fungere når andre begynner med selvkjøring? Skal alle ha hvert sitt egne program til sin egen bil? Det blir jo svært lite effektivt uten kommunikasjon, for alle? 

Et felles system for alle, hvor bilprodusenter lager bilen "selvkjøring ready" hvor man legger inn den App/program som man trenger.  Det er først når alle bilene snakker sammen at det blir effektivt. En hel kø som kjører på grønt samtidig? Ahhhhh

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Hvordan skal FSD fungere når andre begynner med selvkjøring? Skal alle ha hvert sitt egne program til sin egen bil? Det blir jo svært lite effektivt uten kommunikasjon, for alle? 

Et felles system for alle, hvor bilprodusenter lager bilen "selvkjøring ready" hvor man legger inn den App/program som man trenger.  Det er først når alle bilene snakker sammen at det blir effektivt. En hel kø som kjører på grønt samtidig? Ahhhhh

 

 

Nå kjører vi mennesker fint uten ett slikt system. Hovedmålet til FSD er å komme frem uten å krasje. Og hvorfor skulle ikke Tesla snakket med ett sub system for å dele info? Alle bilene er på nett. Og de oppdaterer hardware stadig:)

Lenke til kommentar

Da er det bekreftet. Gjennom NDA'er så presser Tesla disse beta-testerne til å gi et rosenrødt bilde av FSD-skrotet.

Noen som husker for bare for kort tid siden hvor Electrek var Tesla-fansens høyborg? Det er nå så mye galskap at selv de har utviklet et snev av kritisk sans.

Dikene er i ferd med å briste.

Electrek: Tesla tells Full Self-Driving beta testers to share ‘selectively’ and ‘a lot of people want them to fail’

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...