Gå til innhold

Fremtiden til Afghanistan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, 0laf said:



Var det ikke dette Taliban lovet og bedyret ikke skulle skje.

Har vi noen andre kilder? Jeg sier ikke at Taliban ikke gjør det men "andre siden" har lett for å legge skyld der ting likevel ikke forekommer. Dette kan jo også være lynsjementalitet fra enkeltindivider og kaos i maktkampen som har oppstått innad i Taliban.

Jeg spør uten å ha satt meg inn i kildeinformasjonen. Men jeg forventet jo også at dette kunne skje og etterlyste at alle land hentet ut alle de har fått hjelp fra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
16 hours ago, plankeby said:

Merker meg at norske statsborgere med slekt i Afghanistan, nå klager stort over Norge i media.

Flere som har reist til Afghanistan i sommer klager og syter nå over at Norge ikke hjelper dem hjem umiddelbart. Noen bor i andre land enn Norge, men har norsk statsborgerskap. Altså familier på ferie/opphold i Afghanistan med norsk pass.

Afghanistan har da ikke vært listet som trygt ferieland i år, altså har folk dratt dit på ferie med viten om en risiko. Da syntes jeg det er ganske upassende å klage og kritisere norske myndigheter så sterkt nå, fordi man vil ha "VIP" fly til Norge umiddelbart på dagen.

Kan man finne historikk på reiseråd fra regjeringen.no?

For øvrig så er nok ikke Taliban så skremmende som media her vil ha det til.  For mange Afghanere betyr Taliban mulighet for fred og konservativ dyrking av islam, sistnevne har lange tradisjoner i Afghanistan. De er tross alt dritt lei krig og konflikter.

Jeg synes dette er et viktig innspill. Det er lett å se seg blind på propaganda som spiller på følelser og ikke minst barn.

16 hours ago, Dassen said:

Dette er hjerteskjærende. Mødre som sender spebarna sine over piggtrådgjerdene på flyplassen i desperasjon for å redde dem. Om det er det bedre alternativet i forhold til å leve under Taliban, så må det være ganske skremmende.

Av erfaring vet man også at får man barna ut av en dårlig situasjon har man større sjangse for selv å bli hentet i etterkant for å ta seg av barna dit de har kommet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Helt absurd situasjon. Hva er det beste man kan gjøre. Er det å la bare taliban og slike få ha kontrollen med disse landa, eller bør de bekjempes?

Nato burde stått i Afghanistan en stund til for å holde på styret som var der. Men generelt så bør en holde seg unna krig.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Hva er det beste man kan gjøre. Er det å la bare taliban og slike få ha kontrollen med disse landa, eller bør de bekjempes?

Hva mener du er alternativet, å drive å forsøke å trenge på dem et samfunnssystem de åpenbart ikke ønsker? For deretter og være verge og støttekontakt for disse folkene, og ofre norske liv og lemmer for å gjøre det til akseptable samfunn. Vi har ingen forpliktelser der om de ikke har evnen eller viljen til å kjempe mot Taliban, eller for en bedre fremtid.

Det finnes kun ett alternativ, og det er å forlate disse drittlandene og la dem styre seg selv.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Er det riktig at topplederen i Thaliban har bakgrunn i teologi? Litt belest? Det kan være en liten grunn til å håpe på mindre ekstremisme enn ellers.

Generelt har vel halvstuderte røvere større tendens til ekstremisme sammenlignet med beleste innen både religion og politikk. De mest ekstreme innen både kristenrom og islam har vel liten bakgrunn i teologien?   Og jeg husker de mest ekstreme marxistene i AKP - de hadde ikke lest mye i "Das Kapital" 🙂

Når teologien i seg selv er ekstrem så kan man ikke håpe på mindre ekstremisme.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (2 minutter siden):

Hva mener du er alternativet, å drive å forsøke å trenge på dem et samfunnssystem de åpenbart ikke ønsker? For deretter og være verge og støttekontakt for disse folkene, og ofre norske liv og lemmer for å gjøre det til akseptable samfunn. Vi har ingen forpliktelser der om de ikke har evnen eller viljen til å kjempe mot Taliban, eller for en bedre fremtid.

Det finnes kun ett alternativ, og det er å forlate disse drittlandene og la dem styre seg selv.

ja.... vel? Ja det var forsåvidt det jeg spurte om, hva som er (det beste) alternativet, og du har ditt svar. Ja, det er flere som mener det, at disse landene bare bør overlates til seg selv.
Men så er det faren de utgjør for vår resten av verden også da, om de får utvikle sine regimer i fred. Det har vi sett nok av eksempler på. Terrorhandlinger og slik som IS utartet seg, inkludert å ødelegge historiske kulturskatter. Et sted ser det ut til at vi må sette grensen, og gjøre noe.
Er i villrede, fordi jeg ønsker ikke heller at vi skal involvere oss. Men det ser ut som disse Islamistene er som ustoppelige krypdyr, som bare hopper i døden om nøvendig, for å få destruert mest mulig av alt som ikke er som dem. Minner litt om hvordan Japanerne var i WWII.  Til slutt var det bare en ting å gjøre som vi vet. Vi vil jo helst ikke ende opp der igjen.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

ja.... vel? Ja det var forsåvidt det jeg spurte om, hva som er (det beste) alternativet, og du har ditt svar. Ja, det er flere som mener det, at disse landene bare bør overlates til seg selv.
Men så er det faren de utgjør for vår resten av verden også da, om de får utvikle sine regimer i fred. Det har vi sett nok av eksempler på. Terrorhandlinger og slik som IS utartet seg, inkludert å ødelegge historiske kulturskatter. Et sted ser det ut til at vi må sette grensen, og gjøre noe.
Er i villrede, fordi jeg ønsker ikke heller at vi skal involvere oss. Men det ser ut som disse Islamistene er som ustoppelige krypdyr, som bare hopper i døden om nøvendig, for å få destruert mest mulig av alt som ikke er som dem. Minner litt om hvordan Japanerne var i WWII.  Til slutt var det bare en ting å gjøre som vi vet. Vi vil jo helst ikke ende opp der igjen.

Om disse folkene ikke klarer å skape velfungerende samfunn og forvalte sine egne land, så er det ikke vår oppgave å ordne opp for dem. Disse landene må nesten faktisk beskytte sine egne kulturminner. Taliban utgjør neppe noen trussel, men skulle slike grupper true veste får vi tilintetgjøre dem, men vi skal ikke drive å styre landene deres fordi de selv ikke klarer det.

Alternativet er at vesten bare rekoloniserer hele den delen av verden og styrer landene for dem rett og slett, men ny kolonitid er ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (19 minutter siden):

Handler man i tråd med islam eller forbryter man seg mot islam ved å drikke alkohol og spise svin?

Nettopp. Så det er mulig å være en moderat muslim. Eller endog en «kulturell muslim» som er omtrent like engasjert i islam som det Nordmenn som er i kirka på julaften og i begravelser er - ikke så veldig.
 

Det er håp for verden. Eller?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Så det er mulig å være en moderat muslim. Eller endog en «kulturell muslim» som er omtrent like engasjert i islam som det Nordmenn som er i kirka på julaften og i begravelser er - ikke så veldig.
 

Det er håp for verden. Eller?

-k

Hva er en moderat muslim? Er det noen som er "muslim light"? Eller betyr det de som avviker fra muslimer som er generelt ekstreme? Ordet "moderat" antyder at islam generelt er ekstremt. 

Albanere anser seg nok ført og fremst som albanere fremfor muslimer. Det var tross alt forbudt og praktisere islam og kristendom i landet der i over 40 år.

Derimot vil du i den øvrige muslimske verden finne at en ganske stor andel ikke har like avslappet syn som albanere har, og er mye mer religiøse. Å tro at muslimer flest i verden har like avslappet forhold til islam som nordmenn har til kristendommen er rett og slett tullete.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (31 minutter siden):

Å tro at muslimer flest i verden har like avslappet forhold til islam som nordmenn har til kristendommen er rett og slett tullete.

Fint da at jeg ikke skrev noe i den retning i innlegget du quotet, da. Jeg mener, det ville være synd om jeg hadde tullete meninger.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Den kaotiske evakueringen nå. Regner man med at Talibanstyret senere kommer til å nekte folk å reise fra landet? 

alle som har rent mel i posen får sikkert dra? Er jo ikke Nord-Korea det her.

men, får ta et lite forbehold da jeg ikke vet hvordan det var der under forrige Taliban-regjeringstid fra 1996 til 2001

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jeg synes dette er et viktig innspill. Det er lett å se seg blind på propaganda som spiller på følelser og ikke minst barn.

Av erfaring vet man også at får man barna ut av en dårlig situasjon har man større sjangse for selv å bli hentet i etterkant for å ta seg av barna dit de har kommet.

At noen sender barnet sitt ut av landet er emosjonelt sterkt. Å få barnet til Norge er noe av det tryggeste man kan gjøre. Ikke bare med tanke på ivaretakelse av barnet men også at hele familien automatisk får rett til å komme etter, selv når familien senere er i trygghet eller flytter til annet land. Så for hver enslig mindreårig følger omtrent alltid  en familie på 5-7 personer etter, noe år senere. En politikk som bør ses på, særlig der familien senere lever trygt og har arbeid m.m. Et vanskelig tema, men jeg mener vi skal hjelpe den dem har reelt behov for beskyttelse, ikke økonomiske flyktninger eller personer til fare for samfunnet.

Nå får vi se hva det blir i Afghanistan når hverdagen etterhvert kommer på plass.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...