Gå til innhold

Polestar vs tesla?


LMH1

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Reg2000 said:

Polestar virker for meg også som en mer praktisk bil bl.a fordi tilhengerfeste kan trekke 1500kg i motsetning til 900kg på tesla. Jeg ser det også som en fordel at du får service gjennom en etablert aktør som bilia.

1000kg på min 2019 Model 3. Er kun de aller første som ble levert i Norge i 2019 som hadde 910kg.

Er vel 1600kg på Model Y som leveres nå.

Ang service så kommer jo Tesla hjem eller på jobben din å fikser på bilen. Det er meget praktisk å slippe å ta fri fra jobb for å måtte levere inn bilen for å fikse noe småtteri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, hekomo said:

Nei, de har ikke store problemer med byggekvalitet. 

Eh de har ligget på topp på lister over flest feil på nye biler. Tilogmed Musk har innrømmt at de har problemer med byggekvaliteten på bilene.

Mulig kundene synes det er helt greit med feil på bilene da de tydeligvis er fornøyde.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
13 minutes ago, LMH1 said:

Men hvordan er prisene? For hvis man ikke er innenfor garanti eller det er noe?

For man kan vel ikke bruke https://www.mekonomen.no/

eller Meca.no Eller ligdene på nyeste biler, er vel mest eldre som er ute for service. Men blir vel fort kostbart.

Prisen på hva?

Du kan fint bruke mekonomen for å kjøpe deler til din bil om ønskelig. Men tror ikke de har så veldig stort utvalg av deler til elbiler enda.

Så lenge det er garanti på bilen krever vel alle (unntatt Tesla) at man følger serviceheftet for å beholde garanti, men det er ikke påkrevd at du må ta servicen hos dem. Den kan du ta hvor som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 timer siden):

Tesla har vel blant de mest fornøyde og lojale kundene (og dette er målt flere steder i verden, blant annet en undersøkelse Bloomberg gjorde av flere tusen Tesla-eiere i USA), så man kan jo lure på hvordan dette passer sammen med påstander om service og kvalitet.

Det henger absolutt ikke sammen, AutoIndex er ansett som relativt trygg data og den motsier dette. Det er 250 Tesla eiere i undersøkelsen, dette er mennesker som har fått utført service i Norge, Sverige og Danmark. Det finnes selvfølgelig unntak akkurat som med andre merker, men dette er faktiske 2020 kunder. 

Det er to forskjellige ting, kvalitet på service og kvalitet på bil. Jeg har ingen problemer med å forstå at de aller fleste Teslaer er sikkert gode biler. 

De sliter med det samme stort sett overalt:

https://www.cnbc.com/2019/03/11/teslas-biggest-problem-is-customer-service-new-bernstein-survey.html

Jeg hadde en Model 3 Performance på test før bilkjøpet mitt, denne var helt ny. Bilen hadde skjevheter i tak og karosseri og løst setebelte baki. Deler av døren var ikke lakkert og den var veldig grov i overflaten. Stor og fin kupe, oversiktlig og fin. God å kjøre, om mulig litt vel stiv (sikkert meg som begynner å bli gammel)

Jeg har hatt noen dårlige opplevelser med service, og dette er viktig for akkurat meg. Det finnes bilmerker med et godt nettverk av verksted, og det er en fordel for oss som vektlegger slikt. 

Jeg sier ikke at Tesla er dårlige biler, men den utfordringen de må løse for å stjele BMW/Mercedes/Audi kunder blir å få en premium-feel på det de lager. Alt det andre er der, Model 3 er den peneste bilen i sin klasse.

 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (12 timer siden):

Eh de har ligget på topp på lister over flest feil på nye biler. Tilogmed Musk har innrømmt at de har problemer med byggekvaliteten på bilene.

Mulig kundene synes det er helt greit med feil på bilene da de tydeligvis er fornøyde.

Du snakker sannsynligvis om den falske JD Power-undersøkelsen som ble avslørt som søppel.

De har ikke store problemer med byggekvalitet. Hadde de hatt det, så hadde det vært ekstremt dyrt for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg hadde en Model 3 Performance på test før bilkjøpet mitt, denne var helt ny. Bilen hadde skjevheter i tak og karosseri og løst setebelte baki. Deler av døren var ikke lakkert og den var veldig grov i overflaten.

Dette er åpenbart ikke noe som er noe problem med de fleste biler som leveres ut. Alle produsenter har enkelte biler som feilproduseres eller lignende. Ikke noe spesielt ved Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 7.8.2021 den 19.22):

Volvo har en av de beste serviceavtaler du får, hos Bilia som vinner brukerundersøkelser jevnlig. Der er du trygg på å få god service.

Det gjelder vel ikke poestar i så fall?

Fikk epost dette er vanlig garanti:

Sitat

Inkluderte tjenester ved kjøp av en ny  Polestar 2:

3 års originalservice (3 år/50 000 km)
3 års tilkoblede tjenester
3 års veihjelp
5 års nybilgaranti

1 års 10 % rabatt avtale hos mer.

Hva service vil koste etter 3 år/50 000 km, har vi pr dags dato ingen
oversikt over.

Faktisk har vel både Tesla, https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Nissan har:Nissan har 5 år/100 000 km garanti (Varebiler med forbrenningsmotor har 5 år/160 000 km) – det som oppnås først Fri Nissan Assistance er inkludert i bilens garantiperiode Din Nissan er ogå beskyttet av 5 års garanti på lakk og 12 års garanti mot gjennomrusting

Så Poelstar er vel unntaket. Hvorfor forbrenningsmotor gir lengere garanti kan jo diskuteres?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Du snakker sannsynligvis om den falske JD Power-undersøkelsen som ble avslørt som søppel.

De har ikke store problemer med byggekvalitet. Hadde de hatt det, så hadde det vært ekstremt dyrt for dem.

Jeg snakker om den falske propaganda testen ja. De har hatt utfordringer med byggekvalitet, noe de m aller fleste seriøse undersøkelser viser. Samtlige bilemodeller har hatt langt flere problemer pr bil enn norm i markedet. 

Det er ingenting som er basert på JD Power her, men det som blir mer og mer åpenbart er noe jeg skrev i første innlegg her:

Tesla har de mest fanatiske kundene, og diskutere med de kan bli litt slitsomt. 

Det finnes egne ekkokammer på nett bedre egnet for deg.

Bilia har vunnet brukerundersøkelser hvert år, det er det jeg mener. De er fine å forholde seg til, noe Tesla ikke er rent statistisk. 

JD Powers testen er propaganda (ansett som meget nøyaktig)

AutoIndex testen kan ikke stemme (basert på faktiske Tesla kunder og faktiske reparasjoner)

Tesla sliter ikke med byggekvalitet (Rekorder i USA, returer, Musk bekrefter hva Munro rapporterer)

Tesla har god service (rekord i Norge på klager, 3 år. Alle dreide seg om service og byggekvalitet)

Det er noen som lever i en alternativ virkelighet her.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Jeg snakker ikke om selve avtalen men hva som skjer når du leverer bilen på service, hvor Bilia har sanket brukerpriser i årevis.

Utover dette får man serviceavtale og utvidet garanti.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke egen erfaring en min bror bestilte Polestar etter at han fikk audiens hos forhandler og fikk prøve en bil en drøy halvtime, jeg satt på en tur og vi fant iallfall ut at om man er over 160-165 så er ikke dette rett bil, vi er begge under 180 og vi satt nesten på gulvet men likevel måtte vi bøye hodet hvis vi skulle se ut av sidevinduene. Bilens høyde virker jo grei men da skulle bakkeklaringen vært mindre, vi fant også ut at det var svært dårlig plass til bena hvis man skulle ha passasjerer og av en eller annen grunn virket det som det gikk ei stang tvers over begge forsetene som gjorde at det var vanskelig og finne en god sittestilling uten at man fikk vondt i halebeinet. En annen ting var at pga. dårlig dekning i parkeringshuset der han bor sleit han med dekning. Han solgte bilen etter 4 måneder og 160 mil, en av hans arbeidskollegaer solgte sin etter bare 100 mil så moralen er, kjøp ikke bil etter bare en kort prøvetur og etter å ha lest noen tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs på budsjettet ditt rett og slett. Eg ville ha bil under 400k, så for meg stod valget mellom Tesla Model 3 SR+ og Polestar Standard Range.

Planen var å teste begge to, men fikk såpass sansen for førstnevnte at eg la inn bestilling rett etter prøvekjøring. Henta min SR+ i juni og er storfornøyd med valget :-)

På papiret får man en del meir for pengane med Tesla enn Polestar:

Model 3 Standard Range Plus:
350 000,-
448km wltp
0-100km/t på 5.6s
Bagasjevolum på 425 liter
Varmepumpe
Bakhjulsdrift
LFP-batteri (kan trygt lade til 100% kver gang uten å bekymre seg for degradering)
(Upåklagelig ladenett med god dekning og gode priser)

Polestar 2 Standard Range:
390 000,-
420km wltp
0-100km/t 7.4s
Bagasjevolum på 405 liter
Ingen varmepumpe
Framhjulsdrift
(Støtter større hengervekt enn Model 3 forsåvidt)

 

Einaste grunn eg kan se for meg å heller gå for Polestar er om du har lyst på nokke som ikkje alle andre har.. :-)

Endret av vegs
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, vegs said:

Det spørs på budsjettet ditt rett og slett. Eg ville ha bil under 400k, så for meg stod valget mellom Tesla Model 3 SR+ og Polestar Standard Range.

Planen var å teste begge to, men fikk såpass sansen for førstnevnte at eg la inn bestilling rett etter prøvekjøring. Henta min SR+ i juni og er storfornøyd med valget 🙂

På papiret får man en del meir for pengane med Tesla enn Polestar:

Model 3 Standard Range Plus:
350 000,-
448km wltp
0-100km/t på 5.6s
Bagasjevolum på 425 liter
Varmepumpe
Bakhjulsdrift
LFP-batteri (kan trygt lade til 100% kver gang uten å bekymre seg for degradering)
(Upåklagelig ladenett med god dekning og gode priser)

Polestar 2 Standard Range:
390 000,-
420km wltp
0-100km/t 7.4s
Bagasjevolum på 405 liter
Ingen varmepumpe
Framhjulsdrift
(Støtter større hengervekt enn Model 3 forsåvidt)

 

Einaste grunn eg kan se for meg å heller gå for Polestar er om du har lyst på nokke som ikkje alle andre har.. 🙂

Har sett en haug med polestar 2 i oslo, samt nå skal et dansk taxi selskap kjøre med polestar 2 i oslo.

Så vil ikke si at man skiller seg veldig ut med ps2, Honda e derimot er veldig sjelden, kun 272 registrert mot ps2 sine 5473.

Men ja model 3 er enda mer vanlig pluss at du glemte å ta med at sr+ har autopilot mens ps2 har ingen form for cruise kontroll uten å legge på 30k for pilot pakka

Endret av onkel_jon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
vegs skrev (På 16.8.2021 den 10.51):

Model 3 Standard Range Plus:
350 000,-
448km wltp
0-100km/t på 5.6s
Bagasjevolum på 425 liter
Varmepumpe
Bakhjulsdrift
LFP-batteri (kan trygt lade til 100% kver gang uten å bekymre seg for degradering)
(Upåklagelig ladenett med god dekning og gode priser)

Men kan man leie tesla til 199 dollar i måneden? Rundt 2000 kr? Høres for godt å være sant er slik i USA man får full selvkjøring og ikke krav om lappen i USA? så kan det stemme eller er kundeservice så dårlig i USA og norge at de lover mere en hva som er forsvarlig?

Synd det ikke dekker forsikringen så usikker på hva forsikringselskapet sier om slikt? Om det blir 26 000 kr mere i forsikring per måned en de som hadde lappen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 8/8/2021 at 10:25 AM, hekomo said:

Tesla har vel blant de mest fornøyde og lojale kundene (og dette er målt flere steder i verden, blant annet en undersøkelse Bloomberg gjorde av flere tusen Tesla-eiere i USA), så man kan jo lure på hvordan dette passer sammen med påstander om service og kvalitet.

Mulig at det er målt fornøyde kunder opptil flere plasser, ja, men bare AutoIndex er AutoIndex. Videre måler AutoIndex flere faktorer adskilt som man ikke trenger doktorgrad for å se beveger seg langs selvstendige akser. Loyalitet til merket trenger ikke bety at man er fornøyd med hverken service eller kvalitet, men at man er fornøyd med merkevaren. Tesla har noe annet som kan gi høy loyalitet - en opplevelse av å ha et produkt som er langt foran andre teknologisk. Og så virker det som eierne må tåle at de ikke er like markedsledende på andre områder - igjen i følge de samme eierne på AutoIndex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...