Gå til innhold

Polestar vs tesla?


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som har meninger? selv syns jeg i første øyekast Polestar er bedre kjøp i prisklassen?

men er ingen ekspert, hva tror dere? Er Volvo bedre en tesla på service og pris og fremtidig mulighet på selvkjøring android og brukervennlighet?

Nå som tesla laderne blir mulighet å leie spørs vel om tesla y til rund 600 000 kr er verdt det, når momsen blir mulig og om service og annet gjør det lønnsomt? Så hva mener dere som har lengere erfaringer? Da leser kun youtube og informasjon er vel forskjell på førerasistent

https://group.volvocars.com/company/innovation/autonomous-drive

https://www.caranddriver.com/news/a32381082/volvo-xc90-autonomous-highway-pilot-future/

Men usikkert om det vil ta tid? noen som vet hva slags android versjon biler i dag har? er det versjon 6?

Muligens Xpeng P7 https://www.tv2.no/a/13981538/ men spørs de har god nok økomi å kunne konkurere mot tesla og volvo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge autoindex 2021/2020/2019/3018 er Tesla verst på service i Skandinavia. En stor mengde feil hva kvalitet og montering angår, flere klager på knirk og dårlig interiørkvalitet.

Tesla er et nytt merke, så det er vanskelig å ta testen helt for god fisk, men sammenligner man dette med klager hos Forbrukerrådet ser man at det er store problemer der. Tesla har satt flere rekorder på antall klager der.

For meg er Tesla dritkule biler som er relativt gode å kjøre, billige og har utrolig mange kule funksjoner. Det sagt, basert på egne opplevelser, egne prøvekjøringer og en vurdering av opplevd kvalitet ville jeg ikke eid en idag.

Jeg hadde styrt unna Tesla idag, men det er flere fornøyde kunder. Tesla kunder er også lojale, og det er jo et godt tegn.

 

 

Volvo har en av de beste serviceavtaler du får, hos Bilia som vinner brukerundersøkelser jevnlig. Der er du trygg på å få god service.

 

Din neste bil vil aldri kjøre helt selv, men Tesla er klart best her pr idag. I prisklassen til model Y er det flere biler som kjører "selv", skifter fil, planlegger lading langs ruten, tipser om trafikk så lenge du har henda på rattet. Tesla kan i tillegg til dette kjøre av og på motorvei selv og utføre andre trafikale oppgaver ingen andre kan.

Tesla er nydelige biler med god plass, fin pris og kule funksjoner. Kan du leve med en litt større risiko hva gjelder feil? Om ikke finnes det flere gode alternativer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avhengig av hvilken modell du kjøper, så er Tesla overlegen. Med mindre du kjøper en Tesla som er utenfor reklamasjon, så er det ikke veldig stor risiko og kjøpe Tesla.

Er et par fordeler med Polestar, nemlig android auto/CarPlay og et (potensielt) mer erfarent service nettverk.

Samtidig bruker Polestar Google. Er det noe jeg ønsker å holde meg langt unna, så er det de. 
 

Samtidig så er det flere barnesykdommer med Polestar. Da de er et nyoppstartet firma med lite tidligere erfaring på å bygge en elbilplattform.

Vil altså si det er sjeldnere feil på Tesla mtp på programvaren, da programvaren er en av de største fordelene til Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det ikke en spørreundersøkelse akkurat som viste at Tesla eier var de mest fornøyde?

Folk har så mye forskjellig behov når det gjelder bil at det blir vanskelig å kåre en vinner mellom Polestar 2 og Tesla Model 3. Finnes en dullion tester på YouTube.

For min del så er motorveirekkevidde viktig, og der er det kun Tesla som leverer. Så innen noen andre kommer opp med noe i nærheten av samme forflytningshastighet i 130 km/t så er det kun Tesla som gjelder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste:

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/nissan-intelligent-mobility.html

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Så eldre biler er jo ikke verdiløse men er usikkert på verditap, eneste som er sikkert er biler over 600 000 vil økes i pris på bruktmarkedet siden de får moms, med mindre risikoen er høyere med brukt. Det som avgjør prisen er vel hvor god service produsentene gir og om det er mange eller få biler og konkuranse. For er jo mange som har lange leveringstider. Som gjør de som selger brukt kan ta høy pris.

Er også usikkert på lengere tid da ting kan jo endres.

Sitat

Var det ikke en spørreundersøkelse akkurat som viste at Tesla eier var de mest fornøyde?

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058

https://www.tu.no/artikler/anders-selger-mandagsbilen-det-er-mindre-feil-pa-min-gamle-ford-mondeo-enn-pa-teslaen/473444

Men skal jo sies noen tjener penger å selge brukte tesla så er jo risiko hva man gjør. Hvis feil blir funnet spørs vel om flere vil kjøpe tesla brukt om det ikke består naf test.

BMW og audi kan jo få variene erfaringer på forskjellig bilmerker så ville muligens vurdert noe annet, noen mener BMW skiller seg ut fra andre biler. Men spørs om service er det. Koster jo å gi service så kan vel ikke forvente all mulig av å sende epost til produsent.

Sitat

Volvo har en av de beste serviceavtaler du får, hos Bilia som vinner brukerundersøkelser jevnlig. Der er du trygg på å få god service.

Utdyp dette? er det lettere å få hjelp? billige pris eller?

Nå er vel volvo dårlig på 2 hjul trekk særlig bensin så vet ikke hvordan er med EL biler mange som sitter fast ved is og snø på fjellet usikkert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Var det ikke en spørreundersøkelse akkurat som viste at Tesla eier var de mest fornøyde?

Folk har så mye forskjellig behov når det gjelder bil at det blir vanskelig å kåre en vinner mellom Polestar 2 og Tesla Model 3. Finnes en dullion tester på YouTube.

For min del så er motorveirekkevidde viktig, og der er det kun Tesla som leverer. Så innen noen andre kommer opp med noe i nærheten av samme forflytningshastighet i 130 km/t så er det kun Tesla som gjelder.

 

Testen jeg henviste til var denne:

https://www.elbil24.no/nyheter/bilmerkene-eierne-er-mest-fornoyd-med/73787967

Brukeropplevelsen og lojalitet er bra, men jeg vil vite hva folk som har hatt bilen på service har opplevd. De har opplevd flest feil av alle. 28% av kundene opplevde en ny feil (!) Fremfor å fikse den de satte bilen på verksted for. 

Jeg sier ikke at Tesla lager biler med mange feil, eller at de har ræva serviceordninger, men at det bør stillet et lite spørsmålstegn ved kvaliteten pr idag. Den neste bilen min kan godt bli en, så fremt de bedrer seg.

Det er få, om noen bilmerker som har en så fanatisk brukergruppe som Tesla, det kan derfor være vanskelig å orientere seg på nettet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, oyoygard said:

Hva slags bil har du i dag?
Hvilke behov har du til ny bil?

 

26 minutes ago, LMH1 said:

Nå er vel volvo dårlig på 2 hjul trekk særlig bensin så vet ikke hvordan er med EL biler mange som sitter fast ved is og snø på fjellet usikkert.

Så igjen, hva slags bil har du i dag og hva slags behov har du siden du har det med å sitte fast ved is og snø på fjellet usikkert...

Lenke til kommentar

Det er vel to relativt like biler.

Teslaen bruker batteriet mer effektivt og har hatt en stor fordel i nettverket av superladere. Bilen har derimot ganske store problemer med byggekvalitet og jeg stiller meg litt mer tvilende til hvor godt bilen holder over tid på grunn av det.

Polestar er bygd på volvos mangeårige erfaring og byggekvaliteten er topp. De har derimot ikke optimalisert bilen i like stor grad som en elbil og bruker unødvendig mye strøm sammenliknet med tesla. Det kan kanskje endre seg etterhvert som programvaren forbedres. Polestar virker for meg også som en mer praktisk bil bl.a fordi tilhengerfeste kan trekke 1500kg i motsetning til 900kg på tesla. Jeg ser det også som en fordel at du får service gjennom en etablert aktør som bilia.

Personlig ville jeg gått for polestar.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene mine har Honda har vel hatt Seat, Mazda etc.

Fordel med full selvkjøring ellers vurder man vel pris og lønnsomhet over tid vil har vel snitt 15 til 20 års levetid før fleste bytter særlig bensin og diesel. Er vel fordel med bil som egnes på ferie etc mange biler har trang plass man må nesten ha varebil som er bygd for 5 seter for å være sikker på plass er problem bør vel helst klare 20 mil men fleste klarer nok det som har 40 kilowatt med  80%  av orginal igjen nedgradert batteri.

https://www.tu.no/artikler/oppdatering-gir-polestar-og-volvo-lengre-rekkevidde/507340

https://elbilforum.no/index.php?topic=49825.0

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/11/03/tesla-hacker-5g-connection-hotspot-software/amp/

https://blogs.intel.com/iot/2019/05/07/polestar2/#gs.7uzke7

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, LMH1 said:

er problem bør vel helst klare 20 mil men fleste klarer nok det som har 40 kilowatt med  80%  av orginal igjen nedgradert batteri.

1hk = 735W.
Så 40kW / 0.735kW = 54 hk

Hvorfor mener du det er en forutsetning at biler har mer enn 54hk effekt for å kjøre lenger enn 20 mil? De aller fleste biler i dag har vel mye mer effekt enn det.

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar
oyoygard skrev (9 minutter siden):

1hk = 735W.
Så 40kW / 0.735kW = 54 hk

Hvorfor mener du det er en forutsetning at biler har mer enn 54hk effekt for å kjøre lenger enn 20 mil? De aller fleste biler i dag har vel mye mer effekt enn det.

Ja en del elbiler er oppi 1.8 kW per mil noen er nedi 1.5 kW per mil så er forskjell på sommer og vinter og om bilen har god effekt ingen biler har energimerking som er litt rart. Siden bensin og diesel er mellom 0.8 liter per mil og rundt 0.5 liter diesel per mil. Men er jo avhengig av mye.

Men er det med Android biler som med mobiler er mye utdatert? Konkurransen er ikke stor fleste kinesiske er nok risiko.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har en Polestar 2 PP og kjørte den i regnvær på Fosenhalvøya (Trøndelag) og den sitter som klistret på veien. Måtte rekke en ferge og det er helt hinsides hvor enkelt det er å kjøre forbi biler. Tung bil og lavt tyngdepunkt med støtdempere som demper begge veier (opp/ned) gjør at man bare smiler når man kjører i litt krevende forhold, samt at den har en fin bakkeklaring når man ender opp på en traktorsti, adios Porsche Taycan :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er mer ladning med Coop bonus og 10% rabatt på ladning? Må man regne med det er bare løfter som varer kort det første året? 

Største problemet er vel med apper som smartpark og easy park om det går automatisk?

Så den har Android 10 en del mobiler har Android 8.1. men usikkert når 11 blir standard. https://developer.android.com/about/versions/11/migration

Tja er vel en grunn for poestar gir 10% rabatt på lading. Oppstart og tidsbruk blir dyrere en Tesla. Blir spennende å se om blir mere problemer på Tesla lader.

Hjelper lite med 350 kW ionity lynlader.

Tja sier jo sitt usikkert hva heatingpump er blir det som vannbasert kjøling? 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DrAlban3000 said:

Testen jeg henviste til var denne:

https://www.elbil24.no/nyheter/bilmerkene-eierne-er-mest-fornoyd-med/73787967

Brukeropplevelsen og lojalitet er bra, men jeg vil vite hva folk som har hatt bilen på service har opplevd. De har opplevd flest feil av alle. 28% av kundene opplevde en ny feil (!) Fremfor å fikse den de satte bilen på verksted for. 

Jeg sier ikke at Tesla lager biler med mange feil, eller at de har ræva serviceordninger, men at det bør stillet et lite spørsmålstegn ved kvaliteten pr idag. Den neste bilen min kan godt bli en, så fremt de bedrer seg.

Det er få, om noen bilmerker som har en så fanatisk brukergruppe som Tesla, det kan derfor være vanskelig å orientere seg på nettet.

 

 

Tesla er den beste servicen jeg har opplevd.
Jeg har ganske tynt sammenligningsgrunnlag, eneste to andre bilene jeg har hatt med fabrikkgaranti er Porsche Panamera og Audi TT. 

For å illustrere. 
Hos Porsche
Måtte de bytte deler pga knirk i forstilling, kjent feil, men de påsto at det ikke var det, og jeg måtte inn 3 ganger på verksted før de hadde byttet alle delene som krevdes. Måtte stå på mitt for å få lånebil hver gang, og fikk utlevert Golf og e-up etc. 

Baklykter dugget, men de ville ikke bytte for det var ikke nok dugg, og skulle holde det under oppsikt.

Prisen på årlig service var så idiotisk dyr at det ødela neste hele gleden med bilen.

Hos Tesla
Måtte bytte deler pga knirk i forstilling i to omganger (knirka først høyre og så på venstre etter noen mnd.) Hele opplevelsen med å bestille service i appen og velge sted og time opplevdes veldig bra.
SMS når man kjører inn på plassen med instruksjoner. Måtte stå på mitt for å få lånebil, forsøkte seg med ¨über kreditt(!)

2. gang så fikk jeg SMS 2 dager før service med lånebilpapirer og byttet bare bil med de ute på plassen, super smidig.

Frunk motoren har gitt seg 2 ganger, begge ganger fikset de det på drop in iløpet av 1 time mens jeg ventet.

Trunk knapp ga seg, her var det ventetid på et par uker på delen, men de kom hjem til meg og byttet den på gårdsplassen. 

Ennå ikke hatt normal service (2 år 40k km)

 

Måten Tesla kommuniserer på er litt uvant, og de har nok endel mindre ansatte pr solgte bil enn andre merker, men alt i alt så synes jeg det fungerer veldig bra. Det er viktig å huske på at Model 3 er en billig-bil (bortsett fra drivlinjen) og legge ambisjonsnivået deretter. Virker som veldig mange Model 3 eiere ikke har eid bil før, og i hvert fall ikke ny bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 timer siden):

Jeg hadde styrt unna Tesla idag, men det er flere fornøyde kunder. Tesla kunder er også lojale, og det er jo et godt tegn.

Tesla har vel blant de mest fornøyde og lojale kundene (og dette er målt flere steder i verden, blant annet en undersøkelse Bloomberg gjorde av flere tusen Tesla-eiere i USA), så man kan jo lure på hvordan dette passer sammen med påstander om service og kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (13 timer siden):

Teslaen bruker batteriet mer effektivt og har hatt en stor fordel i nettverket av superladere. Bilen har derimot ganske store problemer med byggekvalitet og jeg stiller meg litt mer tvilende til hvor godt bilen holder over tid på grunn av det.

Nei, de har ikke store problemer med byggekvalitet. Og folk har kjørt Teslaene sine hundretusenvis av km og i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...