Gå til innhold

Når verden går under.


Anbefalte innlegg

Sikkert som mange andre her så leste jeg i en av avisene her en dag at verden går under om noen tiår. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, eller hvilken avis dessverre. Forskere sa vi var sekunder på kl.24. Verdens undergang altså.

Klimakrise, økonomisk krise og pandemier ble nevnt. Jeg ble så mismodig. Det er ikke det at jeg eller de rundt meg dør. Alle skal dø. Men jeg tenkte på historien. På Michelangelo og Einstein. Og alle i mellom og før og etter som har betydd noe for verden. Det er jo helt meningsløst alt sammen om ikke historien blir tusener av år til. At plutselig er alt slutt, og så har alle genier på hver sin måte blitt en saga blott. Fordi vi som ikke er genier, er en håpløs masse av ødeleggende vesener. Tenk det. At vi bare på så kort tid, tross alt, ødelegger hele denne fantastiske planeten. Så sinnsykt meningsløst. Tror virkelig noen at vi vitrkelig vil emigrere til Mars og ta med seg historien om alle de store menneskene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hører man mye på predikanter som taler verdens undergang lenge nok kan selv den mest hardbarkede og djerve bli depressiv.

Derfor kan jeg foreslå noe annet som styrer i motsatt retning: Denne kanalen som omtaler futuristiske idéer:
https://www.youtube.com/channel/UCZFipeZtQM5CKUjx6grh54g

Dette er en kanal man fint kan høre uten å nødvendigvis se på skjermen, selv om det er brukt mange fancy animasjoner innimellom.

 

Og hvis man ligger å funderer på hvor lenge vi kan holde det gående, gir denne litt perspektiv:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig bra svart av @geir__hk.
Fakta er at verden aldri har vært tryggere enn det den er i dag. Stadig færre lever i ekstrem fattigdom, stadig færre av oss sulter. Aldri før har vi hatt en så teknologisk utvikling i et så stort tempo som vi har sett de siste 50-100 årene. Vi har aldri hatt så stor levestandard noen sinne. Aldri før har vi jobbet så lite, tjent så mye - og blitt så gamle. 

Men; mennesker er også lette å manipulere. Vi endrer meninger og holdninger litt for lett - alt etter miljø og påvirkninger. Legger man øyne og øre mot en side, og en side alene - mot en side av en sak. Så er de fleste av oss tilbøyelige til å bli overbevist. Kritisk tenkning uansett hva man suger til seg av informasjon er derfor helt essensielt. 

Alt som har er en start har også en slutt. Joda. Verden går under. Det er vel estimert om ca 1 milliarder år når sola er brent opp.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/6/2021 at 9:33 PM, Milhouse85 said:

Veldig bra svart av @geir__hk.
Fakta er at verden aldri har vært tryggere enn det den er i dag. Stadig færre lever i ekstrem fattigdom, stadig færre av oss sulter. Aldri før har vi hatt en så teknologisk utvikling i et så stort tempo som vi har sett de siste 50-100 årene. Vi har aldri hatt så stor levestandard noen sinne. Aldri før har vi jobbet så lite, tjent så mye - og blitt så gamle. 

For å nyansere med vårt forbilde USA: er det ikke slik at barna der borte kan forvente å få det materielt værre og mer usikkert enn foreldrene? Sånn typisk?

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

For å nyansere med vårt forbilde USA: er det ikke slik at barna der borte kan forvente å få det materielt værre og mer usikkert enn foreldrene? Sånn typisk?

USA er ikke verdens navle. Jeg syns det er ganske latterlig at vi glorifiserer USA som er slags forbilde. Det handler nok først å fremst om at det meste av populærkulturen vi suger til oss kommer derfra. Selv om unge i USA vil få det dårligere enn sine foreldre - betyr ikke det at de vil leve i slum & elendighet. De vil fremdeles har ha det veldig bra. Bare ikke like bra. Det kan selvfølgelig diskuteres. 

Ser man på folketallet i verden totalt sett utgjør USA kun 4,25%. Et menneske er verd like mye uavhengig fra hvor de kommer fra. Kina består til sammenlikning av 17,9% - og de har opplevd en ekstremt stor utvikling de siste 50 årene. Så om USA går litt tilbake, og større nasjoner går frem. En utvikling som sannsynligvis vil fortsette. Er det en fremgang totalt sett. 

For moro skyld... Norge består av så lite som 0,07% av verdens befolkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var muligens ikke for å påstå at USA er verdens navle, men for at peke på at det finnes usikkerheter knyttet til narrativet om at alt stadig går fremover.
Uten å gå inn på hva disse usikkerhetene skal bestå av alle sammen, finnes fremdeles de samme tendensene som har drevet krig, lidelse, og ødeleggelse i moderne tid fremdeles, og det er nok greit å være bevisst at man står ovenfor utfordringer som kan snu situasjonen nokså øyeblikkelig, selv om det selvsagt er fornøyelig at ting målbart er bedre idag enn igår.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror at de fleste oppfatter verden ut fra de inntrykk og det som skjer rundt hver enkelt persons egne boble. Det er jo tross alt det som er verden sett fra et enkeltindivid sitt perspektiv.
Ekstremt mange av disse inntrykkene er bilder fortalt av en tredjepart uten at man har hele konteksten eller forståelsen bak. Tredjepart er ofte et medium som gjerne må levere "sjokkerende nyheter" for å skape blest og interesse; som igjen gir klingende mynt i kassa. Leser man Dagbladet som nesten daglig slår opp "sjokkerende nyheter" om en eller annen ny fremmed insekt som har blitt observert i norsk fauna. Så kan de blåse opp en slik sak i dimensjoner som om det nærmest var dommedag å regne. (Nåja...). Tabloider "må" det, såkalte clickbates og det som er sjokkerende, skaper frykt og er katastrofalt selger mer enn gladsaker og agurknyheter. Da kan man lett får et inntrykk av at det går til helvete med verden. 

Så er det vel også mye psykologi her. Jeg føler at man alltid sier ting som "det var bedre før i tia" - og man forbereder seg på det verste. Kanskje ligger det biologisk anlagt i oss. Det er jo kjent fra et psykologisk perspektiv at dersom man forventer det verste. Blir man ikke like overrasket og utsatt for traumer. Altså; det er en overlevelsesstrategi. 

Det er utrolig hvor flott og vakker verden KAN bli. Dersom man forholder seg til nokså nøytrale og objektive nyhetskilder. Verden er selvfølgelig ikke rosenrød. Men den er heller ikke slik 100% av media fremstiller den. Jeg skriver 100% - fordi det er rett å slett umulig å være helt nøytral når man legger frem fakta som tredjepart. 

Allikevel er det ganske enkelt å sjekke statusen i verden ved å studere enkle tall og statistikk. 
- Her er vel det enkleste og mer håndfaste beviset på at det går fremover med verden. 
Kilde: https://ourworldindata.org/life-expectancy

image.png.397b939f248d35b9fd43def0f708529a.pngAlli

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke glem (min gud) *flaks*. Det *kan* hende at positive trekk i dagens verden beror på tilfeldigheter og ikke noe lovmessig forutbestemt noe. For eksempel Kina kom seg opp såpass fort fordi det (tilfeldigvis) var marked rundt dem for både billige varer og arbeidskraft (som tiltrakk seg investeringer). Dette kan kanskje sees på som historisk flaks (som de klarte å utnytte). Om kanskje 30-50 år vil det ikke være et slike muligheter. Robotiseringen har da kommet lengre og flere vil sikre sin forsyninger. Kanskje blir det heller ikke viktig å "vinne" (hevde seg) i en global økonomi dersom en likevel klarer å produsere nok lokalt (jmf 3D-printing, matproduksjon på små kontrollerte arealer innomhus etc).

Altså: globalisering har fått mange ut av fattigdom og sult. Men dette kan sees på som en tilfeldighet, og det er ikke sikkert at det er noe "lovmessig" i denne samemnheng. Globalisering kan kanskje også føre til fattigdom, sult og kaos?

Husk at i perioden 1950-1962 (?) hadde vi *flaks* når vi unngikk atomkrig. Andre verdens-krigs tenkning og holdninger dominerte der man godt kunne utslette byer for å oppnå militære fordeler. Også norske byer var prikka inn som mål for atom-angrep.  1000-vis av mål var blinket ut i Europa. Atomvåpen var ansett som billigere enn konvensjonelle våpen ("more bang for the bucks"). Det er mest nærliggende å tro at *flaks* gjorde at vi unngikk utslettelse. 

Flaks kan forklare mye. Det er feil å tro at man er på lag med sannheten når man trekker historiske tråder som passer inn i ens ideologi 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, lada1 said:

Husk at i perioden 1950-1962 (?) hadde vi *flaks* når vi unngikk atomkrig.

Flaks har vi hatt, ja. Det var mange ganger at verden var veldig nære total utslettelse, at det kom ned til avgjørelsen til èn offiser på den ene eller den andre siden. 
Det er også verdt å holde et godt øye med grensekonfliktene mellom India-Pakistan og India-Kina. Disse konfliktene holder heldigvis lav intensitet og begrenser seg til enkeltstående småskalaangrep med artilleri eller andre, mindre våpen. Men alle tre partene i disse konfliktene er atommakter. Og konflikter er dynamiske -  de kan endre seg raskt og uten forvarsel. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (56 minutter siden):

Flaks har vi hatt, ja. Det var mange ganger at verden var veldig nære total utslettelse, at det kom ned til avgjørelsen til èn offiser på den ene eller den andre siden. 
Det er også verdt å holde et godt øye med grensekonfliktene mellom India-Pakistan og India-Kina. Disse konfliktene holder heldigvis lav intensitet og begrenser seg til enkeltstående småskalaangrep med artilleri eller andre, mindre våpen. Men alle tre partene i disse konfliktene er atommakter. Og konflikter er dynamiske -  de kan endre seg raskt og uten forvarsel. 

Alle storhetsmaktene med atomvåpen er heldigvis oppegående nok til å forstå ettervirkningen av et slikt angrep. Derfor brukes det stort sett kun til å "yppe med" - samt i  strategisk arbeid. Jeg er 100% sikker på at absolutt ingen land ønsker å bruke atomvåpen. Mellom 1950-62 som ble nevnt; var heller ikke ettervirkningen av atomvåpen like godt kjent som i dag. Det er nok mer sannsynlig at det skjer en ulykke der disse blir oppbevart. Men da skjer uhellet i atomvåpenet sitt hjemland.  

Heldigvis er det ingen bananrepublikker som innehar atomvåpen. Med unntak av Nord-Korea. Men jeg mener det heller ikke er en bananrepublikk som enkelte Afrikanske land. I motsetning til USA, Russland og for så vidt også Storbritannia og Frankrike som har vært tidligere (nåja; til dels fremdeles) kolonister, har Kina aldri i sin historie gått til krig mot en fremmed nasjon. 

Ingen ønsker en ny verdenskrig. Det er jeg overbevist om. De krigene vi ser i dag; er stort sett borgerkriger rundt usikkerhet/konflikter rundt et lokalt territorium - gjerne med et folkeslag uten eget land; eller som kanskje ikke føler seg hjemme i sitt hjemhørende distrikt og vil frigjøres. Du ser eksempler på dette i Iran/Irak/Tyrkia med Kurdere. Du har etniske folkeslag i Myanmar som blir "renset vekk". Det samme skjer internt i Kina. Til dels også i Russland.  Kina vil ha tilbake Hong Kong som Storbritannia okkuperte. Se bare her hjemme i Europa hvor kaotisk det er i Bosnia. Med Albanere, Serbere og Bosniere om hverandre - der byer er delt i to med Albanere på en side og Serbere på en annen i blant annet Kosovo. Ganske absurd å reise dit å se det med egne øyne. Nuja.

Lenke til kommentar

Altså, når det gjelder klima, så er det ikke det som kommer til å ta knekken på oss. Det er ikke kloden og menneskehetens framtidige eksistens som ligger i potten når det kommer til klimatrusselen, men hvor store skadene av menneskeskapte klimaendringer vil bli. Noe klimaforskerne er helt klar på. Synes de som prater som om det handler om vår eksistens (med paroler som «There's no planet b» og så videre) fint kan ta innover seg det, eventuelt melde seg ut av debatten. 👍

Lenke til kommentar
On 8/6/2021 at 7:02 PM, Jovia said:

Sikkert som mange andre her så leste jeg i en av avisene her en dag at verden går under om noen tiår. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, eller hvilken avis dessverre. Forskere sa vi var sekunder på kl.24. Verdens undergang altså.

Klimakrise, økonomisk krise og pandemier ble nevnt. Jeg ble så mismodig. Det er ikke det at jeg eller de rundt meg dør. Alle skal dø. ..

Opp med humøret, så dystert er det ikke.

Du misforstår «dommedagsklokken». Det handler ikke om utslettelse av menneskene, men om en total tilbakegang for sivilisasjonen.

Menneskeheten klarer fint å overleve klimakrisen, MEN klimakrisen kan føre til en langt, langt hardere tilværelse. Matmangel vil bli vanlig, ekstremvær vil bli vanlig. Produksjon av alle mulige dupiditter blir langt dyrere+++ Det vil bli flere konflikter og kriger. Forskere og arbeidskraft vil bli bundet opp i problemer som vi allerede har løst. Dette er forsking og arbeidskraft som ellers ville tatt oss fremover.


Det handler om at verden slik vi kjenner den går under.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Opp med humøret, så dystert er det ikke.

Du misforstår «dommedagsklokken». Det handler ikke om utslettelse av menneskene, men om en total tilbakegang for sivilisasjonen.

Menneskeheten klarer fint å overleve klimakrisen, MEN klimakrisen kan føre til en langt, langt hardere tilværelse. Matmangel vil bli vanlig, ekstremvær vil bli vanlig. Produksjon av alle mulige dupiditter blir langt dyrere+++ Det vil bli flere konflikter og kriger. Forskere og arbeidskraft vil bli bundet opp i problemer som vi allerede har løst. Dette er forsking og arbeidskraft som ellers ville tatt oss fremover.


Det handler om at verden slik vi kjenner den går under.

Ja, men dette er jo ikke så oppmuntrende 🙂

Det har vært interessant å se siden pandemien kom, hvor viktig mennesker syns det er å leve uansett hva slags liv man har og får. Jeg sier ikke at det er feil, bare interessant. Om livet blir en kamp døgnet rundt, år etter år, så vil de fleste uansett leve. Det er vel håp da, som får oss til å holde ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...