Jump to content
Petter Lønningen

KOMMENTAR: – Hvorfor er norske dataspillanmeldelser så overfladiske?

Recommended Posts

Jeg tenker du har mange gode poeng i artikkelen, men samtidig tror jeg kanskje slike ting bør belyses i ett annet fora enn i selve spillanmeldelsen.

Som nevnt er hovedgrunn for å lese spillanmeldelser å finne ut om spillet er gøy eller ikke.

Jeg leser selv kun for å finne ut hvor godt spillet er skrudd sammen mht gameplay historiedriv å eventuelle bugs å annet.

La for all del ikke alt bli helt NRK og overnorskt, hvor politisk korrekthet å frykten for at noen kan bli støtt av ett eller annet skal få trumfe alt!

Å sist men ikke minst, at vi som mennesker ler av eller finner underholdning i sterotyper, er fordi verden faktisk er stappfull med "ekte" stereotyper, det er ikke til å komme unna rett og slett.

Politisk korrekthet å frykt for lawsuits å annet mye tull fra statene ble glatt og elegant adoptert her på andre sia av dammen

Edited by Thalboo
  • Like 9

Share this post


Link to post

Politikk i et dataspill har ingenting å gjøre, Et spill skal være underholdning og kun det. Eventyr.
The last of Us 2 burde aldri vært laget vel og merke, har aldri i mitt liv blitt så skuffet av et spill, der rotet de det til.


 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Gunfreak skrev (2 minutter siden):

Om du ikke liker politikk i dataspill så ikke spill de spillene.

Men jeg regner med når du sier ikke åoltiki dataspill mener du ikke sånn politikk jeg ikke liker i dataspill,  men sånn politikk jeg liker kan være i dataspill. 

Jeg gjentar Politikk i et dataspill har ingenting å gjøre, Et spill skal være underholdning og kun det. Eventyr.
Hva var det du ikke skjønte i den setningen? 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Viktig overskrift, men du overkompliserer årsakene.

Du er litt inne på det når du sier det ikke er mye penger i norsk dataspilljournalistikk, men det påvirker ikke hva det skrives om, fordi ingen spillsider er interessert i å skrive gode anmeldelser, fordi det gir ingen penger i kassa. Akkurat som de ikke er interessert i å skrive om de beste spillene, fordi de gir ikke penger i kassa, og det er her problemet ligger. Ingen trenger noen dypere analyse av tullespill som Call of Duty og Last of Us da. Hvis det er det du egentlig mener har du bommet totalt på målet.

Alt handler om penger, og på grunn av måten det kommersielle spillmediumet er, så er det eneste som gjelder for spillmediene å tekkes pubertale gutter, og de er ikke interessert i å lese om spill, de er interessert i å lese at spillene de heier på, på sin favorittkonsoll er best.

Kommentarene til denne artikkelen vil florere om at spill bare er noe hjernedødt man kan "kose seg med" (liggende som slakt i sofaen eller godstolen), og de er ikke interessert i at man tar et steg tilbake og ser på spill som noe mer.

Det er som å prøve å selge inn at man skal slutte å anmelde Marvel-filmer, men i stedet anmelde filmer som går på Cannes-festivalen, til medlemmer av Marvel-fanklubben. Lykke til med det, og lykke til med å tjene penger på det.

Dataspill er kultur, som du sier, men det finnes ingen medier som er interessert i, eller har kapital til å dekke det, fordi i motsetningen til film og musikk så er publikummet til kulturdelen av dataspill forsvinnende liten.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Du ønsker å kritisere Vold i skytespill og CO2 utslipp i fly simulatorer. 😄😄😄

Unnskyld meg, men du er på bærtur. Det er som å høre på Lan Marie Berg forsvare milliardoverskrider i Oslo. Det funker bare ikke.

  • Like 9

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Ghost pirate LeChuck said:

Jeg gjentar Politikk i et dataspill har ingenting å gjøre, Et spill skal være underholdning og kun det. Eventyr.
Hva var det du ikke skjønte i den setningen? 

Så du spiller nesten ingen spill du da.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Ghost pirate LeChuck skrev (35 minutter siden):

Jeg gjentar Politikk i et dataspill har ingenting å gjøre, Et spill skal være underholdning og kun det. Eventyr.
Hva var det du ikke skjønte i den setningen? 

Hvis noen ønsker å bruke sin tid og penger til utvikling av et spill med et politisk budskap, må de såklart få lov til det? Så kan vi som forbrukere bare styre unna de spillene vi ikke vil spille. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
23 minutes ago, radiohodet said:

Alt handler om penger, og på grunn av måten det kommersielle spillmediumet er, så er det eneste som gjelder for spillmediene å tekkes pubertale gutter, og de er ikke interessert i å lese om spill, de er interessert i å lese at spillene de heier på, på sin favorittkonsoll er best.

Er enig i mye du skriver, men spillpublikumet har utviklet seg de siste 10-20 årene. Kanskje det bare er slik at spillmediene ikke helt har oppdaget det enda. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hadde håpet artikkelen var en selvransakelse i den forstand at man ofte ikke går nok i dybden og ser et kritisk blikk på spillmekanikker, grafikk/ytelse, kontroll, story/setting etc.

Jeg tenker en anmeldelse, uansett medium, kun skal være en kjøpsveiledning og ikke noe mer enn det. Gjerne pakket inn i en god, original og interessant tekst som tenderer opp mot det vi kan kalle litteratur i seg selv, men til syvende og sist vil jeg sitte igjen med ett svar: Er dette spillet verdt min tid og penger?

Man kan selvsagt problematisere vold i dataspill, men det er neppe hensiktsmessig å gjøre i en anmeldelse av et skytespill. Skal man trekke GTA i poeng fordi det er voldelig? Gode kommentarer/features rundt spill og samfunn er alltid velkomment, men gjør seg dårlig inne i anmeldelsen. 

Ellers tenker jeg at spill i forhold til andre underholdsningsmedier er mer prisgitt teknologien og godt håndtverk og at man derfor må vie mer tekst til tørre fakta og ikke bare synsing/følelser.
 

Edited by kilik
  • Like 5

Share this post


Link to post
l0mf0mgl0mbl0og skrev (13 minutter siden):

Trenger man anmeldere da? Bare se metacritic eller en annen side der brukerne selv deler sine opplevelser.

Metacritic gir et gjennomsnitt av mange profesjonelle anmeldelser. Samme som Rotten Tomatoes for filmer. Det er riktig at brukerne også kan skrive sine anmeldelser der, men det kan man jo i mange andre diskusjonsfora også.

Så man trenger anmeldere, ja. At man er uenig anmeldere er jo bare en morsom del av hele greia med dataspilling, syns jeg. IGN er jo ofte helt på bærtur, men glimter til noen ganger.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dnig i at ei spelanmelding ikkje er stadeb for dei store refleksjonane over forhold utanfor sjølve spelet. Særleg når vi uansett ikkje sett samme krav til film- og musikkanmeldingar. 

Kor mange filmar eller album har fått trekk i anmeldinga fordi CO2 forbruket ved å frakte CDar ut i butikk er stort, eller fordi ein produksjonsassisten på filmsettet har fått dårlig lønn, eller fordi filmen eller låta inneholdt banning? 

Og vil det være rett å straffe ein kreativ produksjon på grunn av kreative valg. Det er mange spel som inneheld "unødvendig" vold, men det er det jaggu med mange filmar som har også. Av og til er voldsbruken ein del av undeholdninga. Dersom simulatorar og barnespel utan vold skal få betre terningskast enn skytespel så vil det i praksis gjere anmeldingane ubetydelege ettersom spelet ikkje blir rangert på rett premiss. 

Det er ingenting som hindrer gamer.no i å rangere spelanmeldingane slik at spel med god grafikk og dermed høgare straumforbruk og CO2 utslepp får dårleg karaktet, men er dette informasjon som leserane er interessert i? 

Ein må passe på å ikkje gå i samme fella som mat-testar har blitt gjennomført på dei siste åra. Mange mat-testar i dag samanliknar berre næringsinnhaldet og rangerere basert på "sunnheit" utan at jornalisten ein gong har smakt på produktet. Ein slik test kan forbrukaren sjølv gjere ved å samanlikne produktet i butikken, og då har jornalisten utspelt si rolle. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvor skal man i det hele tatt begynne?

Litt bakgrunn: Jeg skrev for Gamer for 10-15 år siden, og hvis du tror at ting har blitt verre siden den gang trenger du virkelig en liten oppvekker. Det var veldig mye verre. Internett-kulturen på den tiden var ensporet, og lynende aggressiv. Det fantes nesten ikke voksne mennesker på steder som dette, og det aller meste handlet om å opprettholde status quo. Anmelderne hadde låst seg inn i et tårn (jeg vet ikke om de har kommet ut av det) av intellektuell overlegenhet; de foraktet leserne sine dypt og inderlig fordi de fikk betalt for det de gjorde og spesielt fordi de forstod at spillanmeldelser ikke var objektive. Det var seriøst den store greia rundt 2010, og jeg håper at det har forandret seg.

Jeg var ganske syk på den tiden, men også overbevist om at jeg hadde noe å tilføre den jevne diskursen om spill, og selvfølgelig var det en oppskrift på katastrofe. De fleste artiklene jeg skrev var ganske tamme med mer fokus på lek og språk, og jeg går ut ifra at det var den linja jeg burde holdt meg på (selv om mange var sinte på grunn av det også), men når jeg en sjelden gang kvesset penna og skrev om ting som interesserte meg utløste det et helvete av dimensjoner. Jeg vet ikke hvordan dere opplever det i dag, men jeg tror ikke at ting som trussel-eposter, deling av personlig informasjon og bevisste google-søk på navn og bruker for å hente informasjon som er uvesentlig for sak er en del av hva dere opplever som skribenter i dag. Jeg var som sagt ikke helt frisk på den tiden, og sykdommen er for såvidt kronisk (Bipolar 1), så å måtte stå i de stormene jeg satte i gang bidro til å gjøre meg suicidal og paranoid. Tor-Steinar støttet meg ganske godt gjennom denne tiden, men etter at jeg skrev en anmeldelse som tydeligvis ikke burde ha vært publisert (den ble siden trukket), ble jeg så forbanna at jeg startet Spillborring: et alternativt nettsted for spillkritikk som aldri ble noen stor suksess, men som gjorde mange i spill-Norge fly forbanna fordi jeg våget å kritisere dem for det de på den tiden skrev om, som også var mye dårligere enn det man finner i dag. Dette holdt jeg på med i et par år mens jeg fortsatt ikke var frisk, og til slutt gav jeg det opp fordi jeg ikke følte at det var veldig stor vits i å skrive for en relativt liten målgruppe som uansett stort sett var rasende på meg. Jeg får for eksempel fortsatt ikke legge ut innlegg på Pressfire over ti år etterpå etter at jeg visstnok spammet diskusjonene deres med linker til ting jeg hadde skrevet. Faktum var at dette ikke skjedde en eneste gang (broren min linket til et par ting han skrev), men det er tydeligvis fortsatt såpass sårt for noen av de involverte at jeg eksisterer at jeg har blitt bannlyst fra å kommentere der (sist jeg forsøkte ble det vurdert som spam selv etter at jeg sendte klage). 

Uansett: Jeg gjorde mange ting feil, både fordi jeg var syk og fordi jeg hadde ting å kompensere for, men jeg håper at jeg gjorde noe riktig også. Jeg tror ikke jeg har satt andre spor enn at noen var provosert på meg for en haug med år siden, men vil uansett takke dem som sendte meg positive meldinger den gang for at de gav meg noen lyse øyeblikk i all dritten. Jeg gjorde det fordi jeg brydde meg også, og fikk aldri en krone for det jeg skrev (dette var mitt valg); jeg håpet å kunne ruske litt opp i alt tullet knyttet til anmeldelser, og få inn litt nye perspektiver; noe av det var ganske feilslått som tilnærming (jeg var veldig opptatt av at jenter skulle skrive om spill, for eksempel, men desto mer negativ til de som gjorde det fordi de ikke gjorde noe annerledes enn gutta), ønsket å utfordre Øystein Furevik på de "emosjonelle" tekstene hans siden det etter mitt syn skader perspektivet hans, og om jeg kalte han Norges verste spillanmelder et par ganger var det ikke fordi han skrev dårlig, men fordi han var verdt å kritisere. 

Jevnt over har ting blitt mye bedre siden den gang. Det hender jeg kommenterer artikler når jeg har en dårlig dag, men forsøker i størst mulig grad å holde meg unna alt som har med spilljournalistikk å gjøre. Er enig i mange av betraktningene til artikkelforfatter (man burde legge til estetikk og filosofi som temaer det definitivt er verdt å utforske i spilljournalistikk), og synes det er veldig synd at det er så få som brenner for analytiske perspektiver på spill (jeg ser noen unntak her fra tid til annen, og setter pris på det). Forøvrig er jeg stort sett konseptuelt enig med radiohodet (selv om hen kan være litt sleivete) når hen påpeker hvor skeiv dekningen av spill stort sett er (synes de fleste eksemplene på gode spill er ganske middelmådige), og setter stor pris på at noen gidder å slåss litt mot ensrettingen man ser og har sett. 

Håper at Gamer og andre vil gjøre en god jobb framover, og kanskje bidra litt til å løfte diskursen om tv-spill litt! At denne teksten dukker opp nå er et godt tegn. 

Med vennlig hilsen Tonny Albrigtsen

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Gunfreak skrev (1 time siden):

Så du spiller nesten ingen spill du da.

Jeg spiller spill som er politiske også selv om jeg mener politikk ikke har noe i spill å gjøre. Du fremstår som en 14-åring som prøver nytteløst å provosere med svarene dine :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...