Gå til innhold

Toppmoms på elbil nå er dårlig klimapolitikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes iallefall at partiene som vil innføre dette skal være ærlige på at sosial utjevningspolitikk prioriteres høyere enn klimamålene.

Helt konkret vil innføringen sannsynligvis vri salget over på hybrider i denne klassen. Noen vil kanskje også fristes til en siste runde med kraftig motorisert fossilbil, gjerne typen influencere med nok penger. Behovet for sosial ujevning gjennom moms på større elbiler burde i det minste vært kombinert med andre virkemidler, som en samtidig avgiftsøkning på øvrige hybrid og fossilbiler i samme priskategori.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva gjør vi 31.12.2024 dersom elbilsalget i familiebilsegmentet fremdeles ikke utgjør mer enn 50-60%? Skal vi fortsette inn i evigheten fordi det finnes noen særinger der ute som av prinsipp ikke kjøper elbil? Hvor skal grensen gå for at det er greit å innføre avgifter? 

Får vi lov av EU, så kunne man sett for seg at man allerede nå varsler en avgiftsendring: gradvis innføring av MVA på alle elbiler og gradvis økning av utslippsrelaterte avgifter fra 2025. Så må man huske på å ikke endre avgiftene på drivstoffet, for da blir det usosialt igjen. Det er de fattige i samfunnet som skal kjøre bensin- og dieselbiler i 20 år til. Det er rart om de fattiges moderparti (AP) skal øke kostnadene deres.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
Lenke til kommentar

Du er nok inne på noe der. Det er forsåvidt helt greit å innføre mva på elbiler, men på samme tid bør tilsvarende kostnadsøkning påføres fosile nybiler. På den måten gir man insentiver til å kjøpe elbil. Om man bare øker prisen på elbil blir det hele litt rart mtp. det personlige 2025 målet samt parisavtalen (da biler har lang levetid må man ha lang tidshorisont).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Luksusskatter er gammeldags. Det er mye bedre å heller sette en fast støtte til refusjon av noe som tilsvarer momsen på en fornuftig elbil.

Ja, det er det resten av verden gjør. "Så du har tenkt å kjøre helelektrisk fra A till B? Kjempefint, her har du 100 000 kroner. Kjøp deg den elbilen du ønsker. Om du insisterer på å kjøre fra A til B med en kjempedyr elbil så får du betale for resten av egen lomme." 

TØI har beregnet at å fjerne momsfritaket over 600k har veldig liten effekt på klimautslippene fra bilparken. Dette er Elbillforeningen selvfølgelig fullt klar over når de skyver klimaet foran seg i kampen mot denne fornuftige endringen i subsidiene. 

Endret av uname -i
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er på tide å pensjonerte elbilforeningen, den bruker klimakortet til å skjule god gammeldags grådighet. Særnorske elbilfordeler er vel i dag det desidert dyreste klimatiltak som finnes. Vi er nå en del av EU sine utslippskrav,  og de har strammet inn nok til at norske særavgifter ikke gir mening lenger. At elbilforeningen ikke har fått med seg dette virker svært usannsynlig. Så hvordan skal jeg da tolke artikkelen?

 

Som nevnt av andre, man kan gi en fast sum for hver elbil (men summen bør være edruelig, samfunnet har også andre oppgver), og hold høye avgifter på nye bensin/diesel biler. Bruk noe av det man sparer på å gi alle i Bergen sentrum varmepumper, så slipper vi at de blir sjuke av dårlig luftkvalitet også.  Problem løst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en besynderlig svakt underbygget Miljø-argumentasjon av elbilforeningen. Plug-in hybrid er et columbiegg som både hensyntar at småkjøring/bykjøring er den mest miljøbelastende bruken av bil, og at det er distriktsnorge som blir hengende etter på grunn av sparsomt ladetilbud. Jeg menr grensen på 50km rekkevidde er faktabasert. Mener å huske det meste er under 40 km? Skal elbilforeningen ha troverdighet på utslipsreduksjon som argument så må de også ta med nytteverdien av subsidiene. Det er også feil at økende rekkevidde/større batterier på rene elbiler gir økende miljøgevinst. Det er vel snarere tvert om når man passerer 400km?

Er enig med de som mener at et likt tilskudd til alle som bytter fra brukt fossil til ny elektrisk er mer hensiktsmessig en dagens inneffektive momsfritak. Det bør også være en komponent som er et insitament til vraking av en fossilbil, som selvfølgelig må være førstegangsregistrert i Norge. Eksempelvis 50/50 på vrak og tilskudd, om man skal oppnå målet som vel er å bytte fra fossil til el?? Hvis man antar at median nybilpris er 350k, så blir jo momsen nær 100k i tilskudd, -flatt på alle biler. Kjøper man sin 1. bil så blir det en soleklar subsidiering av elbil i forhold dagens uforholdsmessige forfordeling av midler til kostbare biler som uansett er for de færreste. "Nullutslippet" fra slike biler er vel i dag nært halvparten av hva en liten fossilbil eller ladbar hybrid kan prestere?

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er i utganspunktet miljøfiendtlige på sammme måte som bensin- og dieselbiler. De har et stort miljøfortavtrykk. Bilene er ressurskrevende å lage og bruke. Både mht energi og materialer. Store tunge elbiler sliter også mye på veien og skaper store mengder mikroplastforurensning fra dekkene. Fjern elbilsubsidiene, dvs. alle fordelene, og bruk alle milliardene på noe som vil ha en effekt på miljøet, dvs. miljøvennlig og kollektivtransport til lands- og til vanns (inkl ferger). En får vanvittig bedre tjenester i hele landet om en bruker den vanvittige verdien av elbilfordeler på dette.

I innlegget gråter Elbilfoeningen for å opprettholde deres egne medlemmers urimelige fordeler.  Sjefene i Norwegian gråt sikkert også for å få sine komplett urimelige bonuser midt i Covid-krisen. Christina Bu i Elbilforeningen ønsker å fortsatte med å ta fra de fattige her i landet og gi til rike elbileiere med store miljøfiendtlige elbiler. Dette er umoralsk!

Endret av TorHansen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Moms på dyre elbiler er mer sosialt akseptabelt enn årsavgift som nå har blitt sneket inn på elbiler, nesten uten debatt. 

Nå er det plutselig 2000 i årsavgift uansett om man har en ti år gammel Miev eller en ny Tesla. Den avgiften burde flere protestere mot. En konsekvens av denne avgiften er at elbiler får et kortere liv, noe som er miljøbelastende.

Moms på det over 600 000 kan vi tåle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
esfets skrev (9 timer siden):

Synes iallefall at partiene som vil innføre dette skal være ærlige på at sosial utjevningspolitikk prioriteres høyere enn klimamålene.

Alle som tror det er enten eller, er allerede lurt trill rundt av folk som vil ødelegge klimapolitikken.

- Sosial utjevningspolitikk utøves med bunnfradrag, ulik skatteprofil på ulik inntekt, trygder og andre stønadsordninger

- Klimapolitikk utøves som klimapolitikk alene

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (9 timer siden):

Hva gjør vi 31.12.2024 dersom elbilsalget i familiebilsegmentet fremdeles ikke utgjør mer enn 50-60%? Skal vi fortsette inn i evigheten fordi det finnes noen særinger der ute som av prinsipp ikke kjøper elbil? Hvor skal grensen gå for at det er greit å innføre avgifter? 

Får vi lov av EU, så kunne man sett for seg at man allerede nå varsler en avgiftsendring: gradvis innføring av MVA på alle elbiler og gradvis økning av utslippsrelaterte avgifter fra 2025. Så må man huske på å ikke endre avgiftene på drivstoffet, for da blir det usosialt igjen. Det er de fattige i samfunnet som skal kjøre bensin- og dieselbiler i 20 år til. Det er rart om de fattiges moderparti (AP) skal øke kostnadene deres.

Fattigdomskortet altså! Jeg skulle likt å sett hvor stor andel av fossilbileierne som kan klassifiseres som fattige. Jeg gjetter på 1%, mens de resterende 99% er gretne stae grinebitere som ser det som en menneskerett å forurense med grunner som "fordi noen andre gjør det".

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Fattigdomskortet altså! Jeg skulle likt å sett hvor stor andel av fossilbileierne som kan klassifiseres som fattige. Jeg gjetter på 1%, mens de resterende 99% er gretne stae grinebitere som ser det som en menneskerett å forurense med grunner som "fordi noen andre gjør det".

Nå er ca. 20% av norges befolkning fattig i henhold til EUs fattigdomsgrense. Så det er nok litt mer enn 1%. Flere jeg kjenner i denne gruppen bruker ikke stort mer enn 20.000 - 40.000 på en bil, og dette er faktisk en enorm investering for dem. Elbiler blir rett og slett for dyre å kjøpe. Samtidig er det ikke akkurat anlegg for å eie elbil i bygdene, eller i mange av de norske småbyene. Men mange grinebitere finnes nok, også blant elbilister. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (6 timer siden):

Elbiler er i utganspunktet miljøfiendtlige på sammme måte som bensin- og dieselbiler. De har et stort miljøfortavtrykk. Bilene er ressurskrevende å lage og bruke. Både mht energi og materialer. Store tunge elbiler sliter også mye på veien og skaper store mengder mikroplastforurensning fra dekkene. Fjern elbilsubsidiene, dvs. alle fordelene, og bruk alle milliardene på noe som vil ha en effekt på miljøet, dvs. miljøvennlig og kollektivtransport til lands- og til vanns (inkl ferger). En får vanvittig bedre tjenester i hele landet om en bruker den vanvittige verdien av elbilfordeler på dette.

I innlegget gråter Elbilfoeningen for å opprettholde deres egne medlemmers urimelige fordeler.  Sjefene i Norwegian gråt sikkert også for å få sine komplett urimelige bonuser midt i Covid-krisen. Christina Bu i Elbilforeningen ønsker å fortsatte med å ta fra de fattige her i landet og gi til rike elbileiere med store miljøfiendtlige elbiler. Dette er umoralsk!

Vugge til grav analyser viser at elbiler er klart bedre for miljøet enn konvensjonelle biler. Dette til tross for at det også er mye miljøskader av disse. Her må man velge mellom forskjellige grader av ille, og den minst ille er selvsagt det beste. I hvert fall inntil videre. 

Investeringene i elbiler har vært nødvendig. Teknologien er bedret, og det er påbegynt anlegg for at dette skal bli mer normert. Tilsvarende er blitt gjort om det aller meste som vi i dag drar nytte av. En gang var det meste avhengig av enorm politisk initiativ, før det faktisk gagnet økonomien. Selvsagt er det irriterende at det er de som har mest som endte opp med å spare mest som følge av dette. Men det er de med ressurser som er pionerene i å finansiere mye av vår fremgang. 

Det hadde vært fint med bedre kollektivtransport. Problemet er at Norge har en kultur hvor svært mange nekter å benytte seg av det. Mange er for usikre og egoistiske til å gjøre det som er best for alle. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dDork skrev (2 timer siden):

Nå er ca. 20% av norges befolkning fattig i henhold til EUs fattigdomsgrense. Så det er nok litt mer enn 1%.

Hvor mange av de 20% har bil i det hele tatt? Jeg gjetter igjen på 1%.

dDork skrev (2 timer siden):

Flere jeg kjenner i denne gruppen bruker ikke stort mer enn 20.000 - 40.000 på en bil, og dette er faktisk en enorm investering for dem. Elbiler blir rett og slett for dyre å kjøpe. Samtidig er det ikke akkurat anlegg for å eie elbil i bygdene, eller i mange av de norske småbyene. 

Investeringskostnaden fordeles utover i tid ved å ta opp et billån. Bensinkostnaden og bompengekostnaden spares ikke i det øyeblikket man kjøper en elbil, men skjer spredt utover i tid. Besparelsen kan matche lånekostnaden sånn at man går i null fra dag én, uten å måtte ha noen fet sparekonto å tømme. Les eksemplet mitt på nytt. Det går helt fint å få det til å gå i null fra første dag.

Sett gjerne inn egne tall. Har man bensin/diesel-bil til 20-40 000 så er kanskje ikke en splitter ny 4x4 Enyaq den mest relevante sammenligningen, men bytt ut fossilen med en 5 år gammel VW e-golf til 80 000 eller noe sånt i stedet for. Det kan også gå i null, eller pluss, fra første dag. Kommer selvsagt an på hvor mye man kjører årlig. Siden lånekostnaden dominerer elbilkostnadene, mens drivstoff dominerer fossilbilkostnadene så får man incentiv til å bruke den mer og dermed få mer nytte ut av den, enn fossilbilen som svir i lommeboka hver mil den kjøres.

Bygder og småbyer er ofte bedre egnet for elbiler enn byer fordi det som regel er dyrere å parkere i byer og ha garasje osv. På bygda har jo "alle" både plass til minst et par biler foran huset, og gratis parkering.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
dDork skrev (2 timer siden):

Det hadde vært fint med bedre kollektivtransport. Problemet er at Norge har en kultur hvor svært mange nekter å benytte seg av det. Mange er for usikre og egoistiske til å gjøre det som er best for alle. 

Kollektivtransportens miljø- og klima-image er oppskrytt. Digre diesel-vogner som kjører med 20-50% passasjerer store deler av døgnet, legger om til piggdekk en måned før det er lov, sper på med strøsand og kjetting utover vinteren og beholder piggdekkene på til en måned etter at det ble ulovlig igjen.

Kom tilbake med det argumentet når bussene er elektriske, kjører piggfritt, ikke har strøsand eller kjetting og kjører fysisk mindre og lettere busser på de avgangene det forventes færre passasjerer. Da kan de begynne å konkurrere mot elbilene på miljø og klima. Men inntil da så er altså elbil overlegent dieselbusser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Luksusskatter er gammeldags. Det er mye bedre å heller sette en fast støtte til refusjon av noe som tilsvarer momsen på en fornuftig elbil.

Du ser at det har samme effekt, sant? Fritak for moms opptil 600k er ekvivalent med en støtte på 150k for kjøp av elbil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Fattigdomskortet altså! Jeg skulle likt å sett hvor stor andel av fossilbileierne som kan klassifiseres som fattige. Jeg gjetter på 1%, mens de resterende 99% er gretne stae grinebitere som ser det som en menneskerett å forurense med grunner som "fordi noen andre gjør det".

Skulle gjerne hatt elbil, hadde spart noen kroner i drivstoff, at jeg forurenser gir jeg en god f i 😉, men må ha en som går langt og har 4 hjuls drift, da er det tesla som er nærmest, det er ikke flust av hurtigladere her, er en ca 5 min unna her, kjører ca 300 km hver lørdag, (6-7 timer, uten tilgang på lading) , skulle det være mulig å kjøre sommer og vinter så må det bygges flere ladere her, det er postkjøring, og antar det i tillegg bruker en god del ekstra strøm? (uten å vite dette, har ikke prøvd elbil i daglig kjøring)

For å holde meg til tråden så er det en dårlig ide med ekstra utgifter på elbil

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Alle som tror det er enten eller, er allerede lurt trill rundt av folk som vil ødelegge klimapolitikken.

- Sosial utjevningspolitikk utøves med bunnfradrag, ulik skatteprofil på ulik inntekt, trygder og andre stønadsordninger

- Klimapolitikk utøves som klimapolitikk alene

Det virker nå som et billigkjøpt poeng blant velgere hvor de fleste av dem tross alt ikke har råd til ny bil overhodet. I valgkampdebatt vil Audi og BMW-skinnsetene bli trukket frem og velgermassen nikke anerkjennende på hodet at joda, dette er ikke bra. Elbilforeningen vil stå fullstendig parkert i slik sammenheng, såfremt de da ikke vedgår at joda, skinnsetene skal det betales for, men de skal alltid være DYRERE i en fossilt drevet eller hybridbil enn i en elbil. Den eneste måten å overleve på er ikke å kjempe mot avgifter, men å besørge at avgiftene øker tilsvarende for utslippskjøretøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...