Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en dårlig situasjon som kan føre til at jeg mister jobben min og det blir umulig å nedbetale boliglånet mitt. Er det noen som har råd på hva kan jeg gjøre, er det noe hjelp som jeg kan få, eller om jeg har rett til noe hjelp i det heletatt, av staten, komunne osv. Mvh

Endret av Michael Yusufsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær i forkant og spar så mye penger du kan.

Sett opp budsjett så du har oversikt.

Reduser utgiftene dine til det du må ha for å få ting til å gå rundt.

Vær tidlig ute med kontakt med banken for å se på muligheter for avdragsfrihet osv.

Sørg for å melde deg hos NAV så tidlig som mulig så du korter ned ventetid på utbetaling så tidlig som mulig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 minutt siden):

Vær i forkant og spar så mye penger du kan.

Sett opp budsjett så du har oversikt.

Reduser utgiftene dine til det du må ha for å få ting til å gå rundt.

Vær tidlig ute med kontakt med banken for å se på muligheter for avdragsfrihet osv.

Sørg for å melde deg hos NAV så tidlig som mulig så du korter ned ventetid på utbetaling så tidlig som mulig.

Hei nomore, takk for svaret. Kan du si litt mer om hva Nav kan hjelpe meg  og hva må jeg gjøre får og få den hjelpen.mvh

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (25 minutter siden):

Dersom du tror at NAV hjelper deg med å betale renter/avdrag på lån tror jeg nok du blir skuffet...

Hei Sverre, jeg tror mer på at, de som har bidratt med skatt, skal få igjen noe hjelp den dagen de møter på problemer. Har ikke vi rett til det?

Endret av Michael Yusufsen
Lenke til kommentar
Michael Yusufsen skrev (15 minutter siden):

Hei Sverre, jeg tror mer på at, de som har bidratt med skatt, skal få igjen noe hjelp den dagen de møter på problemer. Har ikke vi rett til det?

Spørs jo hva du definerer som hjelp.
Hjelp i form av stønader som dagpenger, arbeidsavklaringspenger etc - ja, om du oppfyller kriteriene til det, så får du de (etter å ha søkt med korrekt dokumentasjon og gitt en 4-6 ukers saksbehandlingstid)

Om du spør direkte om hjelp til å betale boliglån, så vil svaret være: nei.
Da er det forventet at du selger bolig og bruker eventuelt overskudd til å holde deg flytende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NAV vil ikke dekke avdrag på boliglån, det er det bare å glemme som flere har nevnt over her. Men banken hvor man har boliglånet vil i allefall være et godt sted å starte. De kan nok innvilge avdragsfrihet en periode. Studielånet har man opp til 36 utsettelser på og søkes enkelt på Lånekassas nettsider, man trenger ikke å oppgi noen grunn heller for hvorfor man søker. Faktisk så har de vel ut 2021 gjort det sånn at man pga corona ikke "bruker" noen av utsettelsene man har fått, så nå er det på en måte "gunstig" å utsette.  Edit var visst bare ut juni 2021 det 
https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/problemer-med-a-betale/ 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge boligen er belånt med under 60% så kan man ha inntil 5 års avdragsfrihet.

Er belåningen over 60% så er du prisgitt bankens velvilje. I utlånsforskriftene så gis det mulighet for midlertidig lettelser i betalingen (avdragsfrihet). Banker tolker midlertidig til opptil 6 mnd, men får som ofte innvilget kortere perioder som så utvides.

Etter 6 . Mnd så er du enda mer avhengig av bankens velvilje. Hvis banken innvilget mer avdragsfrihet så må banken "merke" lånet som potensiell mislighold. Dette vil da påvirke bankens kostnad ved ditt lån vesentlig. Her vil nok et godt kundeforhold med lite forsinkede betalinger etc ha stor betydning for hva banken velger å gjøre.

Hvis du har betalt raskere ned på boliglånet enn hva som var planlagt så har mulighet til å forlenge lånet ut til opprinnelig nedbetalingstid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Michael Yusufsen skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det sånt da?

For da har du ikke mistet jobben din. Du har valgt å avslutte den, og da forventes det at du tar avgjørelser basert på at du skal klare deg i tilsvarende antall uker før du får stønad.

Og kan man ikke det, så sier man ikke opp før man har ny jobb

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange er bå dessverre dårlig på økonomiske prioriteringer og feks kjøper seg en brus på jobb hver dag. Til nød for å beholde bolig overlever du helt fint på brød og vann et par uker for å spare noen tusen i måneder. Men så er det spørsmålet om du prioriterer feks god mat eller ha bolig fremtidig. Bare som et eksempel 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...