Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke om Henning leser kommentarer, men her har du en "ung" IT-utdannet uten unger og ansvar som sier seg enig. Jeg kunne tenkt meg å jobbe 2 dager på hjemmekontor, og hadde satt pris på fleksibilitet rundt hjemmekontor, men å gi slipp på kaffeprat og fysisk samhandling på jobben ville for meg vært et stort tap!

Skal til og med si meg enig i kontorlandskap meningene i artikkelen, landskap fungerer om man er mindre enn 5 totalt og alle disse jobber tett på et prosjekt. For alle andre situasjoner er det stort sett et kjempe minus.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"jeg vil ikke". Tror det er de tre ordene som best oppsummerer innlegget fra Henning.

 

Folk er veldig forskjellige og hva som passer best varierer. For noen er mest produktive når de er i kontinuerlig dialog med andre og har fysisk nærhet til kollegene. Andre er mer produktive når de kan isolere seg og få jobbe uforstyrret.

 

Produktivitet er en ting, trivsel er en annen faktor. Også her er det forskjeller på hva de enkelte foretrekker. En tredje faktor er ledelse og koordinering. Noen ledere håndterer distribuerte team på en veldig god måte, mens andre er helt avhengig av en gammeldags "oppstilling og avmelding"-form for ledelse.

 

Personlig foretrekker jeg å jobbe på hjemmekontor. For meg øker det produktivitet, og fleksibiliteten øker trivselen. Og heldigvis så jobber jeg for ledere som håndterer det å lede distribuerte team (men usikker på om alle trives med det). At Henning ønske fysisk tilstedeværelse på kontoret, er helt ok. Men man bør ikke komme dit at Henning kan tvinge meg tilbake til kontoret kun fordi han selv er avhengig av selskap... 

 

En annen faktor er at permanente hjemmekontor åpner for at man kan ansette fra hele landet. Har man et team som faktisk fungere å jobbe distribuert, kan man få nye kolleger uten at disse er nødt å flytte ned til Oslo-gryta. De kan sitte hjemme i vakre Lofoten og være like produktive derfra... Tror ikke dette er noe som skjer over natten etter pandemien, men etterhvert som permanente hjemmekontor blir mer vanlige, og organisasjonene mer modne, så kan dette forhåpentligvis bli en realitet.

 

PS: Jeg har jobbet i IT-bransjen i omtrent 30 år, så regnes nok av noen som en av disse såkalte "dinosaurene". Men det betyr ikke at jeg går rundt med en "det var bedre før"-type holdning.

Endret av Leorand
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ingen skal få meg til å tro at kontorlandskap er bedre og mer produktivt enn egne kontorer. Det er vel ikke helt usannsynlig at mange takknemlig har flyktet fra landskapet til hjemmekontoret det siste året for å få litt fred til å jobbe. Kontorlandskap er ikke fremtiden. Håper jeg virkelig.

Jeg kan godt tenke meg at dette er en av hovedårsakene til at mange vil fortsette å jobbe hjemme. Det finnes vel få artikler som fremhever hvor positivt det er med åpent kontorlandskap. Allikevel tror enhver bedriftseier at hen vet bedre enn alle andre og endelig har funnet løsningen på trivelig åpent kontorlandskap. Det ironiske er at disse nye kontorlandskapene innebærer stadig flere stillesoner og mindre arbeidsrom, som blir opptatt av de første som kommer på jobb ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja takk til hjemmekontor. Jeg jobber i et åpent kontorlandskap med 20 andre kolleger. Kollegene mine er veldig hyggelige men sosialt krevende og et forstyrrende element i jobben. Jeg er mer effektiv og konsentrert hjemme, og har mer energi etter jobb. Kaffeprat og småsnakk med kolleger som jeg har lite til felles med er ikke er savn. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
atlemag skrev (2 minutter siden):

Nettopp.... en stor del av årsaken bak ønske til hjemmekontor er jo at det er "et eget kontor".
 

Ja, nemlig. Jeg forstår jo at de som har eget kontor eller cellekontor med 2-3 andre kolleger kanskje ønsker seg tilbake til jobben, men for meg som deler kontoret mitt med 20 andre kolleger som alle skal føle seg sett, få snakket og bli hørt med sine livsproblemer hele tiden så er det veldig mye støy å forholde seg til. Jeg tilbringer jo ikke dagene sammen med disse folkene fordi jeg har valgt det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Men jeg vil ikke. Ikke nødvendigvis bare fordi jeg er en dinosaur. Permanent hjemmekontor kan nok høres fristende ut for nyutdannede IT-folk på vei opp som ikke har unger og forpliktelser, men gi dem noen år så har de nok justert den oppfatningen litt. 

Jeg har unger og forpliktelser, og det er en av grunnene til at jeg liker hjemmekontor. Det gir meg mer tid til å passe på barn og utføre mine forpliktelser fordi jeg trenger ikke å pendle og jeg kan ta korte pauser fra arbeidet.

Quote

Hvorfor skulle jeg ville jobbe for en organisasjon som ikke bryr seg om jeg er til stede eller ikke? Som kalkulerer med at ikke alle er der samtidig, og derfor kan tilby færre fysiske arbeidsplasser enn de har ansatte, for å spare utgifter? Som betaler meg kun for tjenesten jeg leverer, og som de da like godt kunne ha fått av noen andre?

Det viktigste er tjenesten du leverer, det er hva de ansettet deg for. Andre kan også møte opp på kontoret hvert dag, så de kan like lett erstatte deg om du møter opp hver dag. 

At ledere fokuserer på tjenesten ansatte leverer og ikke trynefaktor er bare positivt.

 

Quote

For jeg er mer enn det jeg produserer, jeg er en fyr jeg tror folk liker å treffe og å snakke med i levende live i lunsjen. Og jeg har fått mye input og ideer og moro og minner fra kolleger som jeg har tatt med meg videre i karrieren og i privatlivet. Noen tar med seg kolleger hjem og gifter seg med dem.

Arbeidsplassen er ikke et sted for å møte andre mennesker og det er definitivt ikke stedet for å finne seg en date. 

Personlig så prater vi om jobbtemaer i lunsjen, så da er det ikke noe stor forskjell siden vi kan snakke om jobbtemaer på slack også.

 

Quote

Og hvorfor skulle jeg tilbringe enda mer tid hjemme enn jeg allerede gjør?

Hvorfor skulle jeg ønske å tilbringe 8 timer hver dag på et trist kontor og 2 timer i transport, når jeg kan tilbringe tiden i mitt koselig hjem 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror det er forskjell på arbeidsoppgaver. Om du bruker hele arbeidstiden din til å løse tickets på Trello, er nok ikke fysisk kontor så relevant for deg. Hvis du derimot også jobber med å utvikle nye ideer og prosjekter, kan hjemmekontor være til stort hinder for de små samtalene en har på gangen og i pausene. Det er også en del ting som er betydelig enklere på et fysisk kontor, som å få oversikt over hvilke prosjekter som løper og bli involvert i disse.

Vi har iallfall sett at de kortsiktige arbeidsoppgavene fungerer fint på hjemmekontor, men vi har mistet litt av den langsiktige tenkingen og oppbygningen av nye prosjekter for fremtiden. 

Selv hadde jeg regelmessig 1 eller 2 dager med hjemmekontor før korona, og følte det var veldig effektivt, men det blir også ueffektivt for min del å ha 100% hjemmekontor. (Sitter på eget kontor på jobb)

Lenke til kommentar

Du finn sjølvsagt ikkje noko som fungerer for alle, men korona har gjort det lettare for at dei som ynskjer kan jobbe i alle fall delar av veka heime og bruke mindre tid til transport. Eg trur ikkje ei bedrift set mindre pris på den tilsette av den grunn.

Undersøkingar viser at det er veldig mange som synest meir bruk av heimekontor er positivt, men dei færraste ynskjer 100% heimekontor. Med ein kombinasjon får du både meir tid heime og tid til å prate med kollegaer ved kaffiautomaten.

Lenke til kommentar
atlemag skrev (8 timer siden):

Nettopp.... en stor del av årsaken bak ønske til hjemmekontor er jo at det er "et eget kontor".
 

Det er nok mange ulike årsaker til at folk ønsker hjemmekontor, eller ikke ønsker det. 

At vi får "egetkontor" av arbeidsgiver sånn helt uten videre når pandemien er over og arbeidslivet vender tilbake til det normale er  utopisk å håpe på. Men det er lov å drømme. For min del plages jeg ikke mye av å sitte i landskap. Om jeg er så mye mer effektiv på et egenkontor enn i landskap at det lønner seg for arbeidsgiver aner jeg ikke, og det er jeg sikker på arbeidsgiver ikke gjør heller. Forskning har visst vist et 23% effektivitetstap i landskap. Det er sikkert riktig. Kanskje koster et egenkontor mer en 23% Ikke vet jeg, og jeg tviler på det har streifet min arbeidsgiver å undersøke.

Selv om mange har ulike årsaker til at de ønsker seg det de ønsker, ser det ut til at de fleste vil foretrekke en kombinasjon, 50/50, give or take. For min del tror jeg ikke jeg er så interessant å høre på i lunsjen at jeg vil ofre to timer av fritiden min hver eneste dag for å berike mine kollegers måltid frivillig. Jeg bruker normalt ti timer i uka på kollektivreise til og fra jobb. Det er rett og slett ikke nødvendig. Det er sløsing, med min tid, mine penger, samfunnets ressurser og whatnot. Rett og slett ikke bærekraftig. Og hva ligger bak når en arbeidsgiver ikke vil tillate bruk av hjemmekontor f.eks. to dager i uka? Har man dokumentert tydelige problemer og vansker med ordningen under pandemien forstår jeg skepsisen, men er det virkelig den erfaringen man har gjort seg, jevnt over? 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (22 timer siden):

 Jeg kunne tenkt meg å jobbe 2 dager på hjemmekontor, og hadde satt pris på fleksibilitet rundt hjemmekontor, men å gi slipp på kaffeprat og fysisk samhandling på jobben ville for meg vært et stort tap!

Det er veldig få som ønsker å gi slipp på dette  tror jeg. Utifra hva jeg leser og hører diverse steder virker det som flertallet foretrekker noe omkring en 50/50-løsning, for eksempel to dager i uka, som du foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (55 minutter siden):

Du finn sjølvsagt ikkje noko som fungerer for alle,

Det er vel dette som er noe av kjernen, la hver enkelt praktisere det som fungerer best for hver enkelt, innenfor noen rammer som sikrer at det kommunikasjonsmessige, sosiale og kulturmessige fortsatt ivaretas. Da får man noe som fungerer  for fler enn bare de som foretrekker kontoret på jobben hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Det største problemet med hjemmekontor er når man har en bolig som ikke er egnet til permanent kontor.

Man får ikke noe skille mellom arbeidstid og fritid. Så det blir til at man aldri helt er fri, og aldri helt er på arbeid. Det er stressende i lengden når man bare beveger seg mellom senga og stuebordet, og eneste forskjellen når klokka bikker 16 er at man setter laptopen et annet sted.

Det er det samme med å ta med arbeid på ferie. Når jeg er på ferie, skal jeg ha fri - ikke sitte å jobbe. Det ødelegger ferien.

Når det er sagt, er åpne kontorlandskap noe forbannet tull, men den diskusjonen har eksistert lenge før korona kom.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Så det blir til at man aldri helt er fri, og aldri helt er på arbeid.

Da passer det ganske enkelt best for deg å dra på kontoret hver dag, og da gjør du ganske enkelt det. For min del oppleves ikke det problemet noe mindre når jeg ikke jobber hjemme. Og om arbeidet sklir inn i fritiden spiser det neppe så mye av fritiden som pendlingen gjør. Dessuten ligner dette litt på det som kalles fleksitid, klarer jeg ikke slutte kl 16, men fortsetter til 17 eller 18, så avspaseres det en annen gang, akkurat som når man blir sittende lengre på kontoret. For min del, i hvertfall. Poenget her er at vi alle er forskjellige, og da kan det være fint å ha muligheten til å tilpasse arbeidet litt slik hver enkelt foretrekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er veldig positivt med corona er at hjemmekontor er blitt mer akseptert. Ja takk til permanent hjemmekontor for min del. Mye mer effektivt og man slipper "kaffepraten" som stjeler tid. Heldigvis driver jeg enkeltpersonsforerak og kan styre dette mye selv. Mine kunder er blitt mye mer villig til å ta møter over nettet enn at jeg fysisk må møte opp. 

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar
12 hours ago, Fibonacci said:

Det største problemet med hjemmekontor er når man har en bolig som ikke er egnet til permanent kontor.

Hovedårsaken til dette problemet er at du må pendle til jobb hver dag.

Om du ikke må pendle så kan du flytte til et sted hvor boligprisene er ikke så høye og kjøpe en bolig som har plass til hjemmekontor.

 

Quote

Man får ikke noe skille mellom arbeidstid og fritid. Så det blir til at man aldri helt er fri, og aldri helt er på arbeid. Det er stressende i lengden når man bare beveger seg mellom senga og stuebordet, og eneste forskjellen når klokka bikker 16 er at man setter laptopen et annet sted.

Det er det samme med å ta med arbeid på ferie. Når jeg er på ferie, skal jeg ha fri - ikke sitte å jobbe. Det ødelegger ferien.

Personlig synes jeg det er helt greit å bruke litt av ferien til å hjelpe mine kolleger. Jeg hater ikke jobben min og så lenge jeg fortsatt har tid til å gå ut, så er det ikke noe problem å ta en kort telefonsamtale.

Hvorfor er det så viktig for deg å ha et skille mellom arbeidstid og fritid?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Hovedårsaken til dette problemet er at du må pendle til jobb hver dag.

Om du ikke må pendle så kan du flytte til et sted hvor boligprisene er ikke så høye og kjøpe en bolig som har plass til hjemmekontor.

 

Personlig synes jeg det er helt greit å bruke litt av ferien til å hjelpe mine kolleger. Jeg hater ikke jobben min og så lenge jeg fortsatt har tid til å gå ut, så er det ikke noe problem å ta en kort telefonsamtale.

Hvorfor er det så viktig for deg å ha et skille mellom arbeidstid og fritid?

Det er kanskje litt drøyt å måtte kjøpe seg ny bolig for å tilpasse seg jobben sin.

Og noen liker faktisk å ha fri når de har fri, og være på jobb når de er på jobb. Men vi er alle forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...