Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Fibonacci said:

Det er kanskje litt drøyt å måtte kjøpe seg ny bolig for å tilpasse seg jobben sin.

Og noen liker faktisk å ha fri når de har fri, og være på jobb når de er på jobb. Men vi er alle forskjellige.

Du kan dra på kontoret om du ønsker.

Men for de fleste av oss så ønsker vi å ha en større bolig. Vi bor bare i små leiligheter fordi vi må.

Har ikke boligen min plass til et kontor, så er det mye annet den heller ikke har plass til. Og jeg kan bruke kontoret til underholdning når jeg ikke er på jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (44 minutter siden):

Det er kanskje litt drøyt å måtte kjøpe seg ny bolig for å tilpasse seg jobben sin.

Og noen liker faktisk å ha fri når de har fri, og være på jobb når de er på jobb. Men vi er alle forskjellige.

Veldig mange kjøper bustad som er tilpassa jobben for å ikkje ha for lang reisevei, så det er ikkje noko nytt.

Eg klarar fint å skilje mellom jobb og fri når eg jobbar heime, men det er ikkje alle som får det til. Ikkje treng eg store arealet for å kunne gjere jobben heller.

Som sagt, one size doesn’t fit all. Det er i dag enklare å jobbe heimefrå for dei som vil og eg synest det er supert. Spesielt for dei med familie som slit med tidsklemma. Om begge i eit forhold brukar ein halvtime til jobb kvar dag og kan jobbe heime 2-3 dagar i veka så får dei 4-6 timar meir fritid per veke til saman.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å ha et skille mellom arbeidstid og fritid?

Det er litt naivt å tro at dette er like uproblematisk for alle andre som det er for deg. For min del er det også ganske uproblematisk, men for mange kan det bli stressende. Du har kanskje jobbmailen på mobilen og svarer på mail utover arbeidstid for ikke å komme på etterskudd for eksempel. Da jobber du i praksis gratis i fritiden, om du ikke noterer brukt tid og fører det som arbeidstid likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er fortsatt mye som er uklart med hjemmekontor. De fleste bedrifter har ikke laget helt klare retningslinjer for hva de vil akseptere av hjemmekontor, og hvis de har det, er det typisk kun en hybridløsning (si 2 dager hjemmekontor i uka, som NTNU har innført). En del bedrifter i USA har også gått tilbake på lovnader om permanent hjemmekontor, selv om en del ansatte da allerede hadde flyttet langt bort fra den fysiske arbeidsplassen.

Jeg tror også mange avventer å gå inn for permanent hjemmekontor før de har følt på hvordan det er å ha hjemmekontor mens "alle andre" er på kontoret. Da kan en fort føle seg utenfor, og gå glipp av en del muligheter. De gjorde et eksperiment i Kina (før korona), hvor en halvdel fikk hjemmekontor. Det de så var at delen som hadde hjemmekontor hadde 50% mindre sannsynlighet for å bli forfremmet ( https://www.nber.org/digest/sep13/evidence-chinese-experiment-working-home ), selv om hjemmekontor også hadde mange fordeler.

Bedrifter i USA, da typisk tech-industrien, har eksperimentert litt med hjemmekontor, men det er flere tilfeller hvor lønna du får avhenger av hvor du bor i landet. Det er på sett og vis rimelig at lønna til en viss grad følger bokostnader, men det gjør det også betydelig mindre attraktivt å flytte ut til gokk hvis en uansett kun får lønn som matcher levekostnader der. Det er også et moment som kan måtte avklares. 

I det hele tror jeg ikke vi får se eventuelle store samfunnsmessige endringer før et par år etter korona -- folk kommer nok til å avvente litt før de eventuelt velger å flytte langt utenfor byen for å ha hjemmekontor, hvis de i det hele tatt velger det (eller får mulighet til det). Jeg tror vi kommer til å se et par opportunister som utnytter mulighetene nå og selger unna leiligheten i Oslo til skyhøy pris for å kjøpe slott på bygda, men en eventuell flyttebølge (som jeg ikke er overbevist at kommer til å skje) tror jeg ikke er aktuell før om et par år.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, quantum said:

Det er litt naivt å tro at dette er like uproblematisk for alle andre som det er for deg. For min del er det også ganske uproblematisk, men for mange kan det bli stressende. Du har kanskje jobbmailen på mobilen og svarer på mail utover arbeidstid for ikke å komme på etterskudd for eksempel. Da jobber du i praksis gratis i fritiden, om du ikke noterer brukt tid og fører det som arbeidstid likevel.

Ja, jeg svarer på meldinger utover arbeidstid. Det krever så lite av meg å bruke et par minutter på å svare på en melding og det er ekstremt nyttig for personen som venter på svar. 

Joda du jobber gratis, men arbeidsgiver betaler også deg for tiden du kaster bort på jobb, så det går opp i opp.

 

9 minutes ago, PingEnt said:

Bedrifter i USA, da typisk tech-industrien, har eksperimentert litt med hjemmekontor, men det er flere tilfeller hvor lønna du får avhenger av hvor du bor i landet. Det er på sett og vis rimelig at lønna til en viss grad følger bokostnader, men det gjør det også betydelig mindre attraktivt å flytte ut til gokk hvis en uansett kun får lønn som matcher levekostnader der. Det er også et moment som kan måtte avklares. 

Det gir ingen mening at man skal få lavere lønn, fordi du bor i et område med lavere bokostnader. Dette høres ut som noe som blir gjort av noen tech-selskaper som bryr seg mer om politikk enn penger.

Og det bare øker insentivet til å flytte til gokk, fordi du kan tilby å gjøre samme arbeid for en lavere pris. Hvorfor betale 110k for noen som bor i NY når man kan betale 70k for noen som bor i Texas?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Det er fortsatt mye...

Utvilsomt, det er både langsiktige og kortsiktige virkninger. Og man har alle ulik motivasjon for den "hjemmebrøken" man synes passer best for en selv. Dette med å flytte lengre unna arbeidsplassen er nok et tema for noen, og du har nok rett i at de det gjelder sikkert avventer og ser hvor vi "lander" før de hopper i det. Andre effekter kommer raskere, for eksempel at presset på miljø, kollektivtrafikk og veinett avtar, dette ser vi allerede i dag. Når restriksjonene fjernes blir det mer trafikk igjen, siden graden av hjemmekontorbruk trolig vil avta, men det er å håpe vi ikke kommer tilbake til nivået vi var før pandemien, det er ikke bærekraftig rett og slett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Camlon said:

Det gir ingen mening at man skal få lavere lønn, fordi du bor i et område med lavere bokostnader. Dette høres ut som noe som blir gjort av noen tech-selskaper som bryr seg mer om politikk enn penger.

Lik det eller ei, det er slik det fungerer i praksis. En utvikler i Oslo får mer lønn enn en i Trondheim. En utvikler i Zurich får mer enn en i Oslo igjen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Lik det eller ei, det er slik det fungerer i praksis. En utvikler i Oslo får mer lønn enn en i Trondheim. En utvikler i Zurich får mer enn en i Oslo, igjen.

Det er fordi hjemmekontor var ikke normalt før korona. Hvis området er dyrt, så må man ha høyere lønn for å få noen til å komme til kontoret hver dag.

Men for firmaer hvor alle jobber fra hjemmet, så gir det ingen mening å gi ulik lønn etter levekostnadene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Men for firmaer hvor alle jobber fra hjemmet, så gir det ingen mening å gi ulik lønn etter levekostnadene.

Men det er nok ikke det som kommer til å skje. Man vil ha hybridløsninger, og da kan det være at de som jobber fra kontoret får noe høyere lønn av ulike grunner. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Fortell oss, hvorfor er det så vanskelig å svare på meldinger utenfor arbeidstid?

Dette blir vel nesten litt for dumt, gjør det ikke? Det er ganske enkelt et spørsmål om ikke krever noe svar. Men likevel; Det fins noe som kalles fritid, hvor man gjerne holder på med noe som kalles private gjøremål. Dette kan være alt fra å ligge på sofaen, til å trene, holde på med familielogistikk (ref. tidsklemma) og en hel rekke andre ting som egentlig ikke angår spørsmålet siden fritid ikke skal være behovsprøvet. Så å svare på en melding eller to utenfor arbeidstiden, som vel er det nivået vi kan anta det ligger på i ditt tilfelle, er nok veldig uproblematisk for deg, spesielt om sofaen er din foretrukne fritidsaktivitet. Men for folk som driver med friluftsliv, trening, tight familielogistikk osv. og det dreier seg om fler enn to meldinger, så kan det oppleves som om det begynner å dra seg til litt, særlig om arbeidet er sånn at det tærer litt mentalt, da trenger man fritid til å hente seg inn så man gjør en god jobb i arbeidstiden. Få på toppen dårlig ergonomi, så får du fysisk slitasje i tillegg. Hvis du da for eksempel har holdt på slik at dette skillet er blitt visket ut, så er det skapt forventning til at du får unna så og så mye mail og ditto saker pr. dag. Da er du egentlig fanget når slitasjeproblemen dukker opp en vakker dag, uansett om de er mentale eller fysiske. Det er en grunn til at vi har Arbeidsmiljøloven.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Men det er nok ikke det som kommer til å skje. Man vil ha hybridløsninger, og da kan det være at de som jobber fra kontoret får noe høyere lønn av ulike grunner. 

Det kommer til å skje. Årsaken til at de vil ha hybridløsninger er fordi mange firmaer har et kontor med lange kontrakter og vil derfor ikke kaste bort investeringen. Flere og flere bedrifter vil droppe å ha kontor, fordi da sparer de masse i leie.

Om du jobbe hjemmefra mandag til onsdag, så kan du også jobbe hjemmefra torsdag og fredag. Når over halvparten uansett ikke er der, så gir det enda mindre mening å ikke komme til kontoret. 

Over tid vil hybridløsningen forsvinne og man møter istedenfor opp på fabrikker, arbeidsplasser og samlinger. F.eks. en ingeniør må reise til fabrikken oftere, men trenger ikke å sitte i kontorlandskapet lenger.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Camlon said:

Det kommer til å skje. Årsaken til at de vil ha hybridløsninger er fordi mange firmaer har et kontor med lange kontrakter og vil derfor ikke kaste bort investeringen. Flere og flere bedrifter vil droppe å ha kontor, fordi da sparer de masse i leie.

Om du jobbe hjemmefra mandag til onsdag, så kan du også jobbe hjemmefra torsdag og fredag. Når over halvparten uansett ikke er der, så gir det enda mindre mening å ikke komme til kontoret. 

Over tid vil hybridløsningen forsvinne og man møter istedenfor opp på fabrikker, arbeidsplasser og samlinger. F.eks. en ingeniør må reise til fabrikken oftere, men trenger ikke å sitte i kontorlandskapet lenger.

For noen jobber, kanskje. For andre tror jeg det er helt urealistisk. Man trenger den dynamiske omgangsformen for å utvikle nye prosjekter. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, quantum said:

Dette blir vel nesten litt for dumt, gjør det ikke? Det er ganske enkelt et spørsmål om ikke krever noe svar. Men likevel; Det fins noe som kalles fritid, hvor man gjerne holder på med noe som kalles private gjøremål. Dette kan være alt fra å ligge på sofaen, til å trene, holde på med familielogistikk (ref. tidsklemma) og en hel rekke andre ting som egentlig ikke angår spørsmålet siden fritid ikke skal være behovsprøvet. Så å svare på en melding eller to utenfor arbeidstiden, som vel er det nivået vi kan anta det ligger på i ditt tilfelle, er nok veldig uproblematisk for deg, spesielt om sofaen er din foretrukne fritidsaktivitet. Men for folk som driver med friluftsliv, trening, tight familielogistikk osv. og det dreier seg om fler enn to meldinger, så kan det oppleves som om det begynner å dra seg til litt, særlig om arbeidet er sånn at det tærer litt mentalt, da trenger man fritid til å hente seg inn så man gjør en god jobb i arbeidstiden. Få på toppen dårlig ergonomi, så får du fysisk slitasje i tillegg. Hvis du da for eksempel har holdt på slik at dette skillet er blitt visket ut, så er det skapt forventning til at du får unna så og så mye mail og ditto saker pr. dag. Da er du egentlig fanget når slitasjeproblemen dukker opp en vakker dag, uansett om de er mentale eller fysiske. Det er en grunn til at vi har Arbeidsmiljøloven.

Dette kan oppsummeres med "jeg vil ikke!". 

Om jeg f.eks. driver med trening, så sjekker jeg ikke mobilen mens jeg trenger, men jeg sjekker den etter at jeg er ferdig. Da får jeg f.eks. en melding "I hvilket prosjekt kan jeg teste ..." Jeg svarer da hvilket prosjekt de kan teste og fortsetter dagen.  Om de spør om noe som tar veldig lang tid, og det er ikke kritisk så vil jeg bare be dem gjøre noe annet i mellomtiden.

Hva er egentlig problemet? Det hindret meg ikke for å nyte dagen, og det tok ikke noe mer tid enn f.eks. å svare en melding fra et familiemedlem.

Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange faktorer i menneskers liv, at det er umulig å lage en fasit for alle.

Noen er arbeidsnarkomane som aldri kan få nok arbeid, og gjerne jobber på fritiden.

Andre liker å sette en strek for arbeidet når arbeidsdagen er slutt, og heller konsentrere seg fullt om ikke-jobbrelaterte ting.

Noen har barn, andre har ikke. Noen er single, andre har samboer. Noen bor i et palass med god plass til et dedikert arbeidsrom, andre bor i en knøttliten leilighet eller andre former for bolig.

Det kommer også veldig mye an på hva man jobber med.

Det beste er at man fritt kan velge hvordan man selv vil ha det.

Det er en grunn til at det finnes noe som heter utbrenthet. Det er de som kjører på med full gass og tror det bare er å jobbe ubegrenset uten å koble av. Digital detox er også et fenomen som har dukket opp av en grunn.

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

For noen jobber, kanskje. For andre tror jeg det er helt urealistisk. Man trenger den dynamiske omgangsformen for å utvikle nye prosjekter. 

Det er riktig at det er mange jobber som ikke kan gjøres hjemmefra.

Men jeg kommer ikke på mange jobber hvor det gir mening å jobbe et par dager hjemmefra og resten på kontoret. Hybridmodellen eksisterer bare fordi firmaer har investert mye penger i kontorene sine og vil ikke at de skal bli kastet bort.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Det er visse jobbe som ikke kan gjøre hjemmefra, det er riktig. 

Men jeg kommer ikke på mange jobber hvor det gir mening å jobbe et par dager hjemmefra og resten på kontoret. Hybridmodellen eksisterer bare fordi firmaer har investert mye penger i kontorene sine og vil ikke at de skal bli kastet bort.

Jobber i forskning og utvkling er et flott eksempel. Det er en del ting en bare "må gjøre", altså essensielt ekvivalent med å løse Trello tickets, og det kan en godt gjøre hjemmeifra. Men så er det arbeid som handler om å finne nye prosjektideer og nye ideer -- det utvikles ofte best på gangene i startfasen. Det er også ting som å få innblikk i hva som skjer i andre prosjekter som skjer enklest med fysisk kontor. Kilde: Jobber i FoU og har hatt hybridmodell ganske lenge. 

Også universitetene er et godt eksempel hvor en må være på jobb deler av tiden for undervisning og noe veiledning av studentene. Hvis en underviser to timer en dag, vil en gjerne få unnagjort jobb i samme slengen, for eksempel, og trenger da kontor.

Det kan også være mer tekniske ingeniørbedrifter hvor en utvikler programvare som skal styre dippedutter. En kan gjøre noe utvikling hjemmeifra, men må kanskje ned på kontoret for å teste ut prototypene fysisk. Det trenger da ikke være snakk om å gå til noe fabrikk, men det kan være dippedutter en av enten fysiske eller sikkerhetsmessige årsaker ikke kan ta ut av kontoret.

Og så er det arbeid som delvis er sikkerhetsbelagt. Det er ikke nødvendigvis slik at en bruker 100% på noe som er taushetsbalgt, men kanskje 60%, og en må være på kontoret når en jobber med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Camlon said:

Hva er egentlig problemet? Det hindret meg ikke for å nyte dagen, og det tok ikke noe mer tid enn f.eks. å svare en melding fra et familiemedlem.

"Jeg har ikke depresjon, så hvorfor trenger noen mennesker antidepressiva? Jeg føler meg topp!"

Tingen er at folk kan oppleve avbrekket av fritiden annerledes. Du takler det fint, for andre kan det være nok til å ødelegge hele fritiden. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, PingEnt said:

Jobber i forskning og utvkling er et flott eksempel. Det er en del ting en bare "må gjøre", altså essensielt ekvivalent med å løse Trello tickets, og det kan en godt gjøre hjemmeifra. Men så er det arbeid som handler om å finne nye prosjektideer og nye ideer -- det utvikles ofte best på gangene i startfasen. Det er også ting som å få innblikk i hva som skjer i andre prosjekter som skjer enklest med fysisk kontor. Kilde: Jobber i FoU og har hatt hybridmodell ganske lenge. 

Også universitetene er et godt eksempel hvor en må være på jobb deler av tiden for undervisning og noe veiledning av studentene. Hvis en underviser to timer en dag, vil en gjerne få unnagjort jobb i samme slengen, for eksempel, og trenger da kontor.

Det kan også være mer tekniske ingeniørbedrifter hvor en utvikler programvare som skal styre dippedutter. En kan gjøre noe utvikling hjemmeifra, men må kanskje ned på kontoret for å teste ut prototypene fysisk. Det trenger da ikke være snakk om å gå til noe fabrikk, men det kan være dippedutter en av enten fysiske eller sikkerhetsmessige årsaker ikke kan ta ut av kontoret.

Og så er det arbeid som delvis er sikkerhetsbelagt. Det er ikke nødvendigvis slik at en bruker 100% på noe som er taushetsbalgt, men kanskje 60%, og en må være på kontoret når en jobber med dette.

Men dette er ikke hybridtid hvor man møter opp f.eks. 3 av 5 dager i uken.

Dette er hva jeg beskrev over, du møter opp når du har noe som trenger å bli utført i person. Det kan være undervisning, test av prototyper, inspeksjoner eller at du trenger å sjekke noe data som er sikkerhetsbelagt. De som driver med slikt arbeid måtte møte opp under korona også.

Hybridmodellen som de forventer å gjennomføre etter at korona har blitt ferdig, handler bare om å fylle setene på arbeidsplassen som de har investert masse penger i. Den modellen kommer til å forsvinne, fordi det er mye mer effektivt å la folk komme til arbeidsplassen etter behov.

 

5 minutes ago, PingEnt said:

"Jeg har ikke depresjon, så hvorfor trenger noen mennesker antidepressiva? Jeg føler meg topp!"

Tingen er at folk kan oppleve avbrekket av fritiden annerledes. Du takler det fint, for andre kan det være nok til å ødelegge hele fritiden. Folk er forskjellige.

Da får de møte opp på jobb hver dag.

Løsningen er ikke å fjerne hjemmekontor sånn at slike mennesker skal føle seg komfortabel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...