Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Camlon said:

Jeg snakker om pauser ansatte tar utenfor offisielle pauser. F.eks. røykere bruker arbeidstiden til å gå ut og røyke.

Offisielle pausetider?! For folk det er aktuelt å gi hjemmekontor til?! Her er det snakk om folk som tar seg 5 minutters skjermavbrekk hvert 20 minutt for å spare øynene, for eksempel. Eller folk som tar seg en gåtur midt på dagen for å rense opp i hjernen, eller en kaffepause. I slike kontormiljø er det ikke så strengt med offisielle pauser.

 

Quote

Om du er typen som er umulig å få tak i utenfor arbeidstid, så er sjansen høy at de velger deg.

Nei, det stemmer faktisk ikke, med mindre det er din eneste metrikk. Klart, hvis man ikke produserer noe mer under arbeidstiden enn å svare på telefonen er det kanskje aktuelt, men de fleste av oss blir vurdert på andre kriterier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmekontor er fantastisk, men det må være et dedikert rom som man ikke bruker til annet. Tiden som går tapt på å reise unødvendig er alene argument nok. Ja til arbeidsro og mulighet til å etablere det kontoret man trenger.

Det beste er muligheten til å jobbe så kort eller lenge som det passer seg siden arbeidsplassen kun er sekunder unna og man kan skifte mellom den aktiviteten som er mest gunstig i øyeblikket uten alt for store overganger eller tap av tid.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Offisielle pausetider?! For folk det er aktuelt å gi hjemmekontor til?! Her er det snakk om folk som tar seg 5 minutters skjermavbrekk hvert 20 minutt for å spare øynene, for eksempel. Eller folk som tar seg en gåtur midt på dagen for å rense opp i hjernen, eller en kaffepause. I slike kontormiljø er det ikke så strengt med offisielle pauser.

 

Nei, det stemmer faktisk ikke, med mindre det er din eneste metrikk. Klart, hvis man ikke produserer noe mer under arbeidstiden enn å svare på telefonen er det kanskje aktuelt, men de fleste av oss blir vurdert på andre kriterier.

Om du får deg jobb hvor du sitter i telefon, så vil du få spesifikke tider hvor du kan ta pause. Der er ingen ekstra pauser tillatt, men du slipper også å gjøre noe etter jobb. De fleste orker ikke dette i lengden og finner seg noe annet.

I andre yrker så er det mer fleksibelt, men businessen stopper ikke opp bare fordi du ikke er på jobb. Om du ikke tar telefonen så overfører du bare problemet over til noen andre eller fører til dyre forsinkelser.

Om du tror arbeidsgiver ikke legger merke til dette, så tror du feil og du kan fort ende opp arbeidsløs når økonomien snur.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Camlon said:

 

I andre yrker så er det mer fleksibelt, men businessen stopper ikke opp bare fordi du ikke er på jobb. Om du ikke tar telefonen så overfører du bare problemet over til noen andre, som kanskje ikke vet hvordan man løser dette.

Om du tror arbeidsgiver ikke legger merke til dette, så tror du feil og du kan fort ende opp arbeidsløs når økonomien snur.

De fleste av oss jobber med andre som også respekterer privattid. Den er par unntak som leger osv, men i det store og hele er det ingen krise om en e-post først blir besvart neste arbeidsdag. I de bedriftene i Norge hvor det er viktig at noen tar telefonen ASAP har man vaktsordninger som blir kompensert -- jeg kjenner folk som har dette. Forskjellen er altså at de blir betalt for tiden de er tilgjengelige utenfor vanlig arbeidstid. Din oppfatning av arbeidshverdagen i Norge passer ikke med virkeligheten. Jobber du i det hele tatt i Norge? <

Systemet du skisserer er også vanvittig ueffektivt. Man kan av gode grunner være utilgjengelig på fritiden i en perioden (si man er på fjelltur). Hvis bedriften stopper opp fordi du ikke svarer på en epost, har bedriften et dårlig system. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

De fleste av oss jobber med andre som også respekterer privattid. Den er par unntak som leger osv, men i det store og hele er det ingen krise om en e-post først blir besvart neste arbeidsdag. Din oppfatning av arbeidshverdagen i Norge passer ikke med virkeligheten. Jobber du i det hele tatt i Norge?

Jeg jobber for et norsk firma, men bor i Kina. Mine kollegaer er fra ulike steder i verden.

Men uansett hvor du jobber, så kan det bli dyrt hvis du ikke svarer. F.eks. de går en inspeksjon nå og får ikke appen til å fungere. Hvis du ikke hjelper dem så vil de ikke kunne gjennomføre inspeksjonen og du har da ført til tap på minst titusen kroner.

Og hva om du er på ferie. Da får man ikke svar neste arbeidsdag, men må vente en uke eller 2. Det kan bli fort bli veldig dyrt hvis du sitter på kritisk informasjon, f.eks. en passord til en tjeneste.

Arbeidsgiver legger merke til slike ansatte, fordi andre ansatte må rydde opp etter dem, og de er det første som må dra hvis firmaet må nedbemanne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Jeg jobber for et norsk firma, men bor i Kina. Mine kollegaer er fra ulike steder i verden.

Men uansett hvor du jobber, så kan det bli dyrt hvis du ikke svarer. F.eks. de går en inspeksjon nå og får ikke appen til å fungere. Hvis du ikke hjelper dem så vil de ikke kunne gjennomføre inspeksjonen og du har da ført til tap på minst titusen kroner.

Og hva om du er på ferie. Da får man ikke svar neste arbeidsdag, men må vente en uke eller 2. Det kan bli fort bli veldig dyrt hvis du sitter på kritisk informasjon, f.eks. en passord til en tjeneste.

Arbeidsgiver legger merke til slike ansatte, fordi andre ansatte må rydde opp etter dem, og de er det første som må dra hvis firmaet må nedbemanne.

Det du beskriver nå er tilfeller som blir løst med å ha vaktordning i de fleste norske bedrifter. At denne informasjonen kun ligger på en person som du beskriver er nok til at ledelsen burde blitt byttet ut for lenge siden.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

Det du beskriver nå er tilfeller som blir løst med å ha vaktordning i de fleste norske bedrifter. At denne informasjonen kun ligger på en person som du beskriver er nok til at ledelsen burde blitt byttet ut for lenge siden.

Vakten kan ikke svare på alle mulige spørsmål, så det er ingen redning.

Og de aller fleste firmaer er ikke så organisert at alt er tilgjengelig igjennom et sentralt system. Mindre bedrifter har ofte litt rot i systemene sine. Ikke alle bedrifter i Norge er giganter som Telenor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Vakten kan ikke svare på alle mulige spørsmål, så det er ingen redning.

Og de aller fleste firmaer er ikke så organisert at alt er tilgjengelig igjennom et sentralt system. Mindre bedrifter har ofte litt rot i systemene sine. Ikke alle bedrifter i Norge er giganter som Telenor.

En vakt er ofte bare en ordning som går på rundgang blant de ansatte. 

Det gjøres kanskje ikke perfekt i alle bedrifter, men det du beskriver er en bus factor på én person. Hva gjør firmaet du jobber for hvis du blir utsatt for en ulykke? Går hele greia i vasken? Et godt styrt firma er avhengig av at slik informasjon er fordelt på flere. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

En vakt er ofte bare en ordning som går på rundgang blant de ansatte. 

Dette er bare gigantfirmaer med titals like ansatte som driver på med.

Mindre firmaer har ofte ansatte som er spesialisert til ulike felt og vakten kan derfor bare hjelpe med enkelte temaer.

 

Quote

Det gjøres kanskje ikke perfekt i alle bedrifter, men det du beskriver er en bus factor på én person. Hva gjør firmaet du jobber for hvis du blir utsatt for en ulykke? Går hele greia i vasken? Et godt styrt firma er avhengig av at slik informasjon er fordelt på flere. 

Om firmaet er godt styrt så er logininformasjon dokumentert og en annen ansatt kan prøve å sette seg inn i systemet og finne ut hvordan det fungerer. Hvis det ikke er det, så får man kontakte leverandøren og be om hjelp til å logge inn. 

Men om dette er noe som kan vente, så venter man heller til personen kommer tilbake fra ferie og gjør noe annet i mellomtiden. Men utsettelser kan koste mye penger, og personen som dro på ferie kunne lett ha unngått det ved å holde kontakt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Camlon said:

Dette er bare gigantfirmaer med titals like ansatte som driver på med.

Mindre firmaer har ofte ansatte som er spesialisert til ulike felt og vakten kan derfor bare hjelpe med enkelte temaer.

 

 

Vet om firmaer med 20 ansatte som gjør dette, så du tar helt feil.

 

7 minutes ago, Camlon said:

Om firmaet er godt styrt så er logininformasjon dokumentert og en annen ansatt kan prøve å sette seg inn i systemet og finne ut hvordan det fungerer. Hvis det ikke er det, så får man kontakte leverandøren og be om hjelp til å logge inn. 

Men om dette er noe som kan vente, så venter man heller til personen kommer tilbake fra ferie og gjør noe annet i mellomtiden. Men utsettelser kan koste mye penger, og personen som dro på ferie kunne lett ha unngått det ved å holde kontakt.

Eller så kan man planlegge hva man gjør mens den personen er på ferie før de drar på ferie.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Vet om firmaer med 20 ansatte som gjør dette, så du tar helt feil.

Hvordan svarer salgspersonen tekniske spørsmål om appen og hvordan svarer utvikleren om salgspørsmål. 

Om de 20 ansatte har omtrent samme jobb så går det, men ellers ikke.

 

Quote

Eller så kan man planlegge hva man gjør mens den personen er på ferie før de drar på ferie.

Har du noensinne jobbet for et firma med tidsfrister? Ingen av oss har tid til en planleggingsmøte hver gang noen drar på ferie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Hvordan svarer salgspersonen tekniske spørsmål om appen og hvordan svarer utvikleren om salgspørsmål. 

Om de 20 ansatte har omtrent samme jobb så går det, men ellers ikke.

Det er ikke snakk om at alle 20 skal på vakt. Salgspersoner osv er lite aktuelle for en teknisk vakt, for eksempel. Dette er også en ordning som praktiserer i de fleste farmafirmaer -- da altså lokale avdelinger som sjeldent er særlig større enn 100-150 stykker.
 
 

Quote

Har du noensinne jobbet for et firma med tidsfrister? Ingen av oss har tid til en planleggingsmøte hver gang noen drar på ferie.

Ja, og  det er fullt mulig å få tid til å planlegge hvis ikke firmaet er helt vanstyrt slikt ditt later til å være. Dere har en bus factor på 1, og har i tillegg absolutt ikke noe tid til å planlegge en gang i året?! Si meg, er sjefen en bavian?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Det er ikke snakk om at alle 20 skal på vakt. Salgspersoner osv er lite aktuelle for en teknisk vakt, for eksempel. Dette er også en ordning som praktiserer i de fleste farmafirmaer -- da altså lokale avdelinger som sjeldent er særlig større enn 100-150 stykker.

Skal apputvikleren svare på spørsmål om webutvikling? Jobber du engang med IT, fordi du viser rimelig stor inkompetanse når du snakker om en teknisk vakt.

Hvis man skal ha en vakt per disiplin så ender man opp med å ha vakt flere ganger i uken og da kan man like så godt bli kontaktet ved behov.

 

Quote

Ja, og  det er fullt mulig å få tid til å planlegge hvis ikke firmaet er helt vanstyrt slikt ditt later til å være. Dere har en bus factor på 1, og har i tillegg absolutt ikke noe tid til å planlegge en gang i året?! Si meg, er sjefen en bavian?

Folk tar ferie en gang i året i ditt firma?

Eller mener du seriøst at man skal ha et møte hvor man planlegger alle ansattes ferier og all informasjon som vi skulle trenge fra dem?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Skal apputvikleren svare på spørsmål om webutvikling? Om du tror en teknisk valg holder så er det tydelig at du ikke vet hva du prater om.

Hvis man skal ha en vakt per disiplin så ender man opp med å ha vakt flere ganger i uken og da kan man like så godt bli kontakted ved behov.

Det er virkelig begrenset hva som trengs å svares på ASAP. Noen ting må en si må vente til neste dag, for eksempel, men hvis kunden ikke respekterer det, så er det kanskje like greit, ellers er en rett og slett et for lite firma.

3 minutes ago, Camlon said:

Folk tar ferie en gang i året i ditt firma?

Eller mener du seriøst at man skal ha et møte hvor man planlegger alle ansattes ferier og all informasjon som vi skulle trenge fra dem?

Man har et par fellesferier iløpet av året. Ett møte var kanskje å overdrive, men det er ikke så mye mas å planlegge litt før påske, sommer, høst og jul. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Det er virkelig begrenset hva som trengs å svares på ASAP. Noen ting må en si må vente til neste dag, for eksempel, men hvis kunden ikke respekterer det, så er det kanskje like greit. 

Så hvis kunden ikke får utført inpeksjonen fordi appen feiler, så skal man bare be dem vente?

Store firmaer kan kanskje holde på slik, men små og mellomstore bedrifter vil gå konkurs.

 

Quote

Man har et par fellesferier iløpet av året. Ett møte var kanskje å overdrive, men det er ikke så mye mas å planlegge litt før påske, sommer, høst og jul. 

Ikke alle jobber i firmaer hvor alle må ta ferier samtidig og man må søke om å ta ferie.

Du glemmer også at hvis man har mange ulike typer ansatte, så er det fullstendig håpløst å organisere det i et møte. Man må ha en møte hver gang noen drar på ferie, og det har ingen tid til.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Så hvis kunden ikke får utført inpeksjonen fordi appen feiler, så skal man bare be dem vente?

Store firmaer kan kanskje holde på slik, men små bedrifter vil gå konkurs.

Og det er kun én person eller to som kan se på det nå? Det er forskjell på enkel debugging som jeg vil forvente at selv en webutvikler vil kunne gjøre for en app og vice versa, og debugging som uansett vil ta mer enn en kveld (og betydelig mer arbeid enn å bare besvare en epost) å fikse og ikke kan løses på pletten.

Quote

Ikke alle jobber i firmaer hvor alle må ta ferier samtidig og man må søke om å ta ferie.

Du glemmer også at hvis man har mange ulike typer ansatte, så er det fullstendig håpløst å organisere det i et møte. Man må ha en møte hver gang noen drar på ferie, og det har ingen tid til.

Man trenger ikke å planlegge før hver individuelle ferie, men en kan ha ett felles møte som planlegger omtrent hva som skal gjøre før diverse personer går ut i ferie. Det inkluderer kunnskapsoverføring slik at en ikke er avhengig av den ansatte som går ut i ferie.

Du gjør dette mye vanskeligere enn det er.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Radford said:

Ok Camlon og PingEnt. Back on topic kanskje?

Beklager, hjemmekontor gjør det vanskelig å fokusere noen ganger.

Lenke til kommentar

Ok, dette er siste kommentar.

23 minutes ago, PingEnt said:

Og det er kun én person eller to som kan se på det nå? Det er forskjell på enkel debugging som jeg vil forvente at selv en webutvikler vil kunne gjøre for en app og vice versa, og debugging som uansett vil ta mer enn en kveld (og betydelig mer arbeid enn å bare besvare en epost) å fikse og ikke kan løses på pletten.

Her viser du klart at du ikke forstår hva du prater om. For at en webutvikler skal debugge et enkelt problem i en app, så må han få rettigheter, laste ned titals av GB for utviklingsmiljøet, laste ned prosjektet, legge inn passordene til de ulike pluginene og så må han prøve å forstå appen som består av flere tusen filer. Du tror han klarer å gjøre dette på en kveld eller tidelig morgen sånn at han kan debugge et problem for en kunde.

En erfaren apputvikler har alt tilgjengelig og oppdatert og har en god ide hva problemet kan være. Webutvikleren trenger kanskje 2 dager for å finne ut årsaken til probemet, mens apputvikleren kan finne det ut iløpet av 10 minutter.

Derfor kontakter man en av personene som vet hva de driver på med selv om de har fri.

 

Quote

Man trenger ikke å planlegge før hver individuelle ferie, men en kan ha ett felles møte som planlegger omtrent hva som skal gjøre før diverse personer går ut i ferie. Det inkluderer kunnskapsoverføring slik at en ikke er avhengig av den ansatte som går ut i ferie.

Du gjør dette mye vanskeligere enn det er.

Igjen du viser tydelig at du ikke vet hva du prater om.

Mange av de ansatte sitter med åresvis med erfaring. Du kan ikke overføre denne kunnskapen iløpet av et møte, spesielt ikke igjennom et felles møte. Det eneste du vil klare er å gi de andre ansatte en viss forståelse for hva de driver på med.

Ingenting galt med kunnskapsoverføring, men det vil alltid være ansatte som sitter med informasjon som andre ikke vet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Du skrev en langt avsnitt alle potensielle problemer med å svare på en melding eller to etter jobb, men når sjefen ber deg om å gjøre noe fritiden så jobber du allikavel. :p

Jeg skrev vel over at du må se lengre enn din egen nesetipp, men jeg begynner å lure på om du har noen nese i det heletatt. Kanskje i mangel av noe å feste den på? Det er ikke sånn for alle arbeidstagere i landet at antall meldinger man får utenfor arbeidstiden begrenser seg til en eller to om dagen. Det er heller ikke sånn at alle surrer så mye i arbeidstiden at de må kompensere for det på fritiden. For å være helt ærlig tror jeg nok det er unntaket og ikke regelen. 

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...