Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Camlon said:

En erfaren apputvikler har alt tilgjengelig og oppdatert og har en god ide hva problemet kan være. Webutvikleren trenger kanskje 2 dager for å finne ut årsaken til probemet, mens apputvikleren kan finne det ut iløpet av 10 minutter.

Dette er arbeid man skal ha betalt for. Hilsen en webutvikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Camlon said:

Ok, dette er siste kommentar.

Her viser du klart at du ikke forstår hva du prater om. For at en webutvikler skal sette opp en app, så må han få rettigheter, laste ned titals av GB for utviklingsmiljøet, laste ned prosjektet, legge inn passordene til de ulike pluginene og så må han prøve å forstå appen som består av flere tusen filer. Du tror han klarer å gjøre dette på en kveld eller tidelig morgen sånn at han kan debugge et problem for en kunde.

En erfaren apputvikler har alt tilgjengelig og oppdatert og har en god ide hva problemet kan være. Webutvikleren trenger kanskje 2 dager for å finne ut årsaken til probemet, mens apputvikleren kan finne det ut iløpet av 10 minutter.

Derfor kontakter man personene som vet hva de driver på med selv om personen har fri.

 

Igjen du viser tydelig at du ikke vet hva du prater om.

Mange av de ansatte sitter med åresvis med erfaring. Du kan ikke overføre denne kunnskapen iløpet av et møte, spesielt ikke igjennom et felles møte. Det eneste du vil klare er å gi de andre ansatte en viss forståelse for hva de driver på med.

Ingenting galt med kunnskapsoverføring, men det vil alltid være ansatte som sitter med informasjon som andre ikke vet. 

Siste kommentarer. Her viser du at du ikke ønsker å forstå hva jeg skriver. Jeg forventer at enten har en nok apputviklere til at en kan spre vaktene, eller så kan også webutvikleren nok til å svare på enkle debuggingspørsmål som ikke innebærer å starte opp IDEen. Er buggen så ille at IDEn må fyres opp, kan en uansett vente til neste dag, alt annet er oppskrift på katastrofe.

 

Jeg snakker ikke om å overføre all kunnskap. Jeg snakker om å overføre nok til at en kommer igjennom ferien. Selv drar jeg ofte på fjellturer og har nada forbindelse i to uker. Det går helt fint fordi vi klarer å planlegge (og jeg jobber altså med forskning hvor en er ansatt for fagkunnskap, ikke for at en slikker støvler)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, quantum said:

Jeg skrev vel over at du må se lengre enn din egen nesetipp, men jeg begynner å lure på om du har noen nese i det heletatt. Kanskje i mangel av noe å feste den på? Det er ikke sånn for alle arbeidstagere i landet at antall meldinger man får utenfor arbeidstiden begrenser seg til en eller to om dagen. Det er heller ikke sånn at alle surrer så mye i arbeidstiden at de må kompensere for det på fritiden. For å være helt ærlig tror jeg nok det er unntaket og ikke regelen. 

Her kommer personen som bare kan kaste dritt. 

Jeg snakket om å svare på en eller 2 meldinger etter arbeidstid, ikke å jobbe masse. Om det blir for ofte, så sier man naturligvis nei.

Og både du og PingEnt skrev poster i arbeidstid, og dere kan ikke unnskylde på tidsforskjell slik jeg kan. Så du er en av unntakene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Camlon said:

 

Og både du og PingEnt skrev poster i arbeidstid, og dere kan ikke unnskylde på tidsforskjell slik jeg kan. Så du er en av unntakene?

Hørt om fleksibel arbeidstid?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Camlon said:

 

Jeg snakket om å svare på en eller 2 meldinger etter arbeidstid, ikke å jobbe masse. Om det blir for ofte, så sier man naturligvis nei.

 

Løgn. Du snakket om å fyre opp en IDE for å gjøre debugging.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Om det blir for ofte, så sier man naturligvis nei.

Bravo. Men det er altså dette som kan oppleves problematisk, det blir for ofte og det oppleves samtidig vanskelig å si nei, og da klarer man ikke opprettholde det skillet man ønsker mellom fritid og arbeidstid. Å svare på én melding utenfor arbeidstid sier seg vel selv at er uproblematisk for de aller, aller fleste, det er neppe relevant å diskuere, og du må dessverre derfor fortsette på egenhånd.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, PingEnt said:

Hørt om fleksibel arbeidstid?

Du mener å surrer så mye i arbeidstiden at man må kompensere for det på fritiden.

Du må jo jobbe lenger fordi du pratet med meg.

 

14 minutes ago, PingEnt said:

Løgn. Du snakket om å fyre opp en IDE for å gjøre debugging.

Noe som ikke trenger å ta mer enn 10 minutter for en erfaren utvikler. 

Etter å identifisert problemet, så kan man enten gjøre en quick fix sånn at de kan fortsette eller informere at problemet vil ta tid å løse og vente til neste dag. Om du bare lar dem henge, så skaper du frustrerte kunder og firmaet kan risikere å miste kunden til en konkurrent.

Om du er årsaken til at firmaet mister kunder, så øker du definitivt sjansen for at du mister jobben eller mister forfremmelser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
11 minutes ago, quantum said:

Bravo. Men det er altså dette som kan oppleves problematisk, det blir for ofte og det oppleves samtidig vanskelig å si nei, og da klarer man ikke opprettholde det skillet man ønsker mellom fritid og arbeidstid. Å svare på én melding utenfor arbeidstid sier seg vel selv at er uproblematisk for de aller, aller fleste, det er neppe relevant å diskuere, og du må dessverre derfor fortsette på egenhånd.

Men det er hva jeg snakket om. 

Jeg har ingen problemer med å si nei, hvis jeg vet at det kan vente. Det er begrenset hvor mange kritiske ting som kan skje iløpet av en måned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Camlon said:

Du mener å surrer så mye i arbeidstiden at man må kompensere for det på fritiden.

Du må jo jobbe lenger fordi du pratet med meg.

 

Nope, jeg fikset sykkelen min mens jeg eide deg i diskusjonen. Jobbet nok forrige slik at jeg avsparerer i dag. ;)

Quote

Noe som ikke trenger å ta mer enn 10 minutter for en erfaren utvikler. 

 

Etter å identifisert problemet, så kan man enten gjøre en quick fix sånn at de kan fortsette eller informere at problemet vil ta tid å løse og vente til neste dag. Om du bare lar dem henge, så skaper du frustrerte kunder og firmaet kan risikere å miste kunden til en konkurrent.

 

Om du er årsaken til at firmaet mister kunder, så øker du definitivt sjansen for at du mister jobben eller mister forfremmelser.

Det er forsatt betydelig større terskel enn "Jeg snakket om å svare på en eller 2 meldinger etter arbeidstid, ikke å jobbe masse. ", derav løgn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

Nope, jeg fikset sykkelen min mens jeg eide deg i diskusjonen. Jobbet nok forrige slik at jeg avsparerer i dag. ;)

Det er forsatt betydelig større terskel enn "Jeg snakket om å svare på en eller 2 meldinger etter arbeidstid, ikke å jobbe masse. ", derav løgn.

Å svare på en melding kan involvere litt arbeid, ingenting unormalt med det. 

Og ditt forsøk på å erklære deg selv som vinner, viser bare at du har tapt. Du eide forresten ingen med dine teite kommentarer om at webutvikleren skal debugge for apputvikleren. Hvordan kan du si noe så idiotisk og fortsatt tro at du har vunnet, eier du ingen selvinnsikt?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Å svare på en melding kan involvere litt arbeid, ingenting unormalt med det. 

 

Er du enig i at å svare på et par meldinger er betydelig mindre jobb enn å fikse en bug ved å fyre opp en IDE, for så å distribuere endringene til kunden?! Det du skrev var løgn.

Quote

Og ditt forsøk på å erklære deg selv som vinner, viser bare at du har tapt. Du eide forresten ingen med dine teite kommentarer om at webutvikleren skal debugge for apputvikleren. Hvordan kan du si noe så idiotisk og fortsatt tro at du har vunnet, eier du ingen selvinnsikt?

Traff en nerve skjønner jeg. Og du forstår fortsatt ikke poenget med vakttelefonen og hva webutvikleren kunne gjøre, men greit.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Er du enig i at å svare på et par meldinger er betydelig mindre jobb enn å fikse en bug ved å fyre opp en IDE, for så å distribuere endringene til kunden?! Det du skrev var løgn.

Traff en nerve skjønner jeg. Og du forstår fortsatt ikke poenget med vakttelefonen og hva webutvikleren kunne gjøre, men greit.

Som jeg sa, å svare på en melding kan involvere litt arbeid, ingenting unormalt med det. Skrive rene meldinger kan ta like lang tid, siden det blir litt fram og tilbake.

Og du skrev fortsatt at webutvikleren skal kunne debugge for apputvikleren sånn at webutvikleren kan ta vakt. Og så tror du at du har vunnet :lol:

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

 

Og du skrev fortsatt at webutvikleren skal kunne debugge for apputvikleren. Og så tror du at du har vunnet :lol:

Helt enkle ting som kan besvares på en melding som ikke innebærer å fyre opp en IDE/endre koden: ja, til en viss grad. Jeg skrev ikke perfekt, men heller ikke alle app-utviklere kan debugge sin egen app en gang.

 

Men, jeg må si jeg synes det er synd at du føler at du har så lite spisskompetanse at du må gjøre arbeidsgiver tilfreds 24/7. Enkelte av oss besitter nok kompetanse til at vi ikke trenger dette, og arbeider steder der fritiden er respektert. Beklager at dette ikke gjelder deg.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Helt enkle ting som kan besvares på en melding som ikke innebærer å fyre opp en IDE/endre koden: ja, til en viss grad. Jeg skrev ikke perfekt, men heller ikke alle app-utviklere kan debugge sin egen app en gang.

Du skrev 
"Det er forskjell på enkel debugging som jeg vil forvente at selv en webutvikler vil kunne gjøre for en app og vice versa og debugging som uansett vil ta mer enn en kveld"

Vet du engang hva debugging er? 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg trives greit på hjemmekontor, men etter snart 1,5 år hjemme med alle forstyrrelser som kommer ila dagen bygde jeg meg ett kontor i en bod. Her får jeg ett rolig sted å fokusere på. 

Gleder meg dog til å komme tilbake på kontoret for det sosiale, men jeg kommer nok til å jobbe en del hjemme fra uansett. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Du skrev 
"Det er forskjell på enkel debugging som jeg vil forvente at selv en webutvikler vil kunne gjøre for en app og vice versa"

Vet du engang hve debugging er for noe? 

Ja, det vet jeg. All debugging innebærer ikke å endre koden. Det kan for eksempel være at en hører hva kunden har prøvd å gjøre og sjekke at det de forventer faktisk er realistisk. Det er et naturlig første steg en uten inngående kjennskap til koden kan gjøre. Eventuelle endringer kan en gjøre neste dag -- det er å regne som fyllekjøring å endre koden og publisere den til kunden samme kvelden.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

Ja, det vet jeg. All debugging innebærer ikke å endre koden. Det kan for eksempel være at en hører hva kunden har prøvd å gjøre og sjekke at det de forventer faktisk er realistisk. Det er et naturlig første steg en uten inngående kjennskap til koden kan gjøre. Eventuelle endringer kan en gjøre neste dag -- det er å regne som fyllekjøring å endre koden og publisere den til kunden samme kvelden.

:rofl:

Det tar vesentlig mer tid enn en dag å publisere ny kode. Bare å få godkjennelse fra Apple tar 1 - 2 dager og du må igjennom PR og QA først. Har du noen erfaring overhodet?

Det man gjør er å identifisere problemet og så finne en kortsiktig løsning sånn at kunden kan fortsette arbeidet. De aller fleste kunder opplever ikke problemer, så mest sannsynlig kan man løse det med å forandre konfigurasjonen eller deaktivere noe data.

Man debugger med IDE-en for å finne ut årsaken til problemet, ikke for å forandre koden. Nå har du ihvertfall lært litt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Camlon said:

:rofl:

Det tar vesentlig mer tid enn en dag å publisere ny kode. Bare å få godkjennelse fra Apple tar ca 1 - 2 dager og du må igjennom QA først. Har du noen erfaring overhodet?

 

For alt jeg visste kunne det jo ha vært at dere bare ga ut APKen til Android uten QA. Ville ikke vært så rart for et firma med en bus factor på 1. Det er uansett veldig rart å skulle ta tak i dette samme kveld når endringer ikke kan komme før om et par dager.. 

 

8 minutes ago, Camlon said:

Det man gjør er å identifisere problemet og så finne en kortsiktig løsning sånn at kunden kan fortsette arbeidet. De aller fleste kunder opplever ikke problemer, så mest sannsynlig kan man løse det med å forandre konfigurasjonen eller deaktivere noe data.

Nå antar du at man kan finne en kortsiktig løsning. Det høres ut som cowboyarbeide.

 

Quote

Man debugger med IDE-en for å finne ut årsaken til problemet, ikke for å forandre koden. Nå har du ihvertfall lært litt.

Nå pleier jeg å endre koden i en IDE også, men det er kanskje bare meg...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

For alt jeg visste kunne det jo ha vært at dere bare ga ut APKen til Android uten QA. Ville ikke vært så rart for et firma med en bus factor på 1. Det er uansett veldig rart å skulle ta tak i dette samme kveld når endringer ikke kan komme før om et par dager.. 

Som jeg sa over, slike problemer blir ikke løst ved å forandre koden. Så det tar ikke et par dager å fikse problemet.

Og man bruker AAB, ikke APK.

 

Quote

Nå antar du at man kan finne en kortsiktig løsning. Det høres ut som cowboyarbeide.

Jeg har allerede svart på dette. 

"Etter å identifisert problemet, så kan man enten gjøre en quick fix sånn at de kan fortsette eller informere at problemet vil ta tid å løse og vente til neste dag."

 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

Som jeg sa over, slike problemer blir ikke løst ved å forandre koden. Så det tar ikke et par dager å fikse problemet.

Og man bruker AAB, ikke APK.

 

Jeg har allerede svart på dette. 

"Etter å identifisert problemet, så kan man enten gjøre en quick fix sånn at de kan fortsette eller informere at problemet vil ta tid å løse og vente til neste dag."

 

Og hva nøyaktig innebærer denne quickfixen om ikke endring av kode på en app eller en server? Konfigurasjon i appen? Eller bare si til kunden at de skal prøve noe annet? Det siste er noe jeg vil påstå aten webutvikler også kan foreslå. 

 

Uansett tror jeg vi gir oss her. Du trenger tydeligvis å føye deg for arbeidsgiver 24/7. Jeg derimot har nok kompetanse på det jeg driver med at det ikke er et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...