Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Men dette er ikke hybridtid hvor man møter opp f.eks. 3 av 5 dager i uken.

 

Det er jo akkurat det det er, og omtrent slik jeg har jobbet i flere år (det var nok mer i retning 1.25 dag i gjennomsnitt på hjemmekontor).

 

En professor har undervisning typisk to dager i uka, og møte med studenter et en annen. 

Samme med testing av prototyper. Når en først er inne kan en likegodt unnagjøre en full arbeidsdag på kontoret. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Camlon said:

 

Da får de møte opp på jobb hver dag.

Løsningen er ikke å fjerne hjemmekontor sånn at slike mennesker skal føle seg komfortabel.

Hvem snakker om å fjerne det? Det er snakk om at det ikke fungerer like bra som alle. Slapp av, du skal nok få ha hjemmekontoret ditt ;)

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Det er jo akkurat det det er, og omtrent slik jeg har jobbet i flere år (det var nok mer i retning 1.25 dag i gjennomsnitt på hjemmekontor).

En professor har undervisning typisk to dager i uka, og møte med studenter et en annen. 

Samme med testing av prototyper. Når en først er inne kan en likegodt unnagjøre en full arbeidsdag på kontoret. 

Forskjellen er at du selv bestemmer når og hvor lenge du er på kontoret.

F.eks. en person velger å komme på mandag og gjøre all prototypetestingen, mens en annen kommer på kontoret hver dag og gjør litt testing av og til.

Hybridtid slik det er planlagt er ikke dette. Det er at man skal møte opp på dager som sjefen har bestemt. F.eks. du er i Gruppe A, så da skal du møte opp på mandag til onsdag. Om du faktisk trenger å dra på kontoret er irrelevant, du må møte opp uansett. Denne modellen handler om fylle setene i kontoret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Forskjellen er at du selv bestemmer når og hvor lenge du er på kontoret.

F.eks. en person velger å komme på mandag og gjøre all prototypetestingen, mens en annen kommer på kontoret hver dag og gjør litt testing av og til.

Hybridtid slik det er planlagt er ikke dette. Det er at man skal møte opp på dager som sjefen har bestemt. F.eks. du er i Gruppe A, så da skal du møte opp på mandag til onsdag. Om du faktisk trenger å dra på kontoret er irrelevant, du må møte opp uansett. Denne modellen handler om fylle setene i kontoret.

Hybridløsninger kan innbefatte begge deler, det er ikke så strengt definert.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Hybridløsninger kan innbefatte begge deler, det er ikke så strengt definert.

Forskjellen er at å møte opp til kontoret etter behov er noe vi allerede gjør under korona.

Diskusjonen handler om hva som skjer etter korona, og da handler hybridtid om at man får visse dager hvor man får lov til å være hjemme. Det sees derfor på som en slags gave til de ansatte som liker hjemmekontor og ikke et seriøst forsøk på å gå for hjemmekontor.

Det kommer nok til å være en del firmaer som først går for hybrid og så reduserer antall hjemmedager over tid. Dette er firmaer som ikke ønsker hjemmekontor i det hele tatt. Men det kommer også nye firmaer med ansatte over hele Norge/verden, hvor man bare møter opp etter behov. De kommer til å gjøre det bedre, fordi de kan mye lettere holde kostnadene nede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Forskjellen er at å møte opp til kontoret etter behov er noe vi allerede gjør under korona.

Diskusjonen handler om hva som skjer etter korona, og da handler hybridtid om at man får visse dager hvor man får lov til å være hjemme. Det sees derfor på som en slags gave til de ansatte som liker hjemmekontor og ikke et seriøst forsøk på å gå for hjemmekontor.

Det kommer nok til å være en del firmaer som først går for hybrid og så reduserer antall hjemmedager over tid. Dette er firmaer som ikke ønsker hjemmekontor i det hele tatt. Men det kommer også nye firmaer med ansatte over hele Norge/verden, hvor man bare møter opp etter behov. De kommer til å gjøre det bedre, fordi de kan mye lettere holde kostnadene nede.

Jeg er ikke så overbevist om at de vil gjøre det bedre. Om bedriften er toppstyrt, hvor alle nye ideer kommer ovenifra, er jeg enig. Det er derimot mange bedrifter hvor de faglige nye ideene komme "fra gulvet", og der har rett og slett hjemmekontor store utfordringer.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, PingEnt said:

Jeg er ikke så overbevist om at de vil gjøre det bedre. Om bedriften er toppstyrt, hvor alle nye ideer kommer ovenifra, er jeg enig. Det er derimot mange bedrifter hvor de faglige nye ideene komme "fra gulvet", og der har rett og slett hjemmekontor store utfordringer.

De aller fleste bedrifter er toppstyrt.

Normalt er det et styre som styres en titals ledere, som styrer de ansatte. Firmaer med "flat" struktur er ofte enda mer toppstyrt, siden det finnes få mellomledere som kan utfordre styret.

Ja, det finnes unntak så du trenger ikke fortelle oss hvor flott det fungerer der du jobber 😉

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Dette kan oppsummeres med "jeg vil ikke!". 

Om jeg f.eks. driver med trening, så sjekker jeg ikke mobilen mens jeg trenger, men jeg sjekker den etter at jeg er ferdig. Da får jeg f.eks. en melding "I hvilket prosjekt kan jeg teste ..." Jeg svarer da hvilket prosjekt de kan teste og fortsetter dagen.  Om de spør om noe som tar veldig lang tid, og det er ikke kritisk så vil jeg bare be dem gjøre noe annet i mellomtiden.

Hva er egentlig problemet? Det hindret meg ikke for å nyte dagen, og det tok ikke noe mer tid enn f.eks. å svare en melding fra et familiemedlem.

"Det hindret meg ..." meg er vel det operative ordet her tror jeg. Tenk litt lengre enn din egen nesetipp. Hvis du ikke klarer å skille mellom familie og arbeidsgiver er du ganske priviligert hvis du ikke opplever det som et problem (og ikke jobber i en familiebedrift, da ... :0)

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, quantum said:

"Det hindret meg ..." meg er vel det operative ordet her tror jeg. Tenk litt lengre enn din egen nesetipp.

Du beskrev ikke hvordan du ble hindret. 

Det du faktisk gjorde var å anklage meg for å sitte på sofaen hele dagen, og så listet du en rekke unnskyldninger. Du får ikke dårlig ergonomi av å bruke 5 min på å svare på et spørsmål på mobilen.

 

Quote

Hvis du ikke klarer å skille mellom familie og arbeidsgiver er du ganske priviligert hvis du ikke opplever det som et problem (og ikke jobber i en familiebedrift, da ... :0)

Her har du det opp ned. Å kunne ignorere arbeidsgiveren utenfor arbeidstid er et privilegium du vil slite med å finne utenfor vestlige rike land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

1 hour ago, Camlon said:

De aller fleste bedrifter er toppstyrt.

Normalt er det et styre som styres en titals ledere, som styrer de ansatte. Firmaer med "flat" struktur er ofte enda mer toppstyrt, siden det finnes få mellomledere som kan utfordre styret.

Ja, det finnes unntak så du trenger ikke fortelle oss hvor flott det fungerer der du jobber 😉

Stemmer dette for bedrifter hvor hjemmekontor er aktuelt, da? Spesielt bedrifter hvor lesere av TU.no jobber i Norge? Jeg har mine tvil om at faglige nye ideer fra sivilingeniører er irrelevante.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Camlon skrev (31 minutter siden):

Du beskrev ikke hvordan du ble hindret. 

Det du faktisk gjorde var å anklage meg for å sitte på sofaen hele dagen, og så listet du en rekke unnskyldninger. Du får ikke dårlig ergonomi av å bruke 5 min på å svare på et spørsmål på mobilen.

 

Her har du det opp ned. Å kunne ignorere arbeidsgiveren utenfor arbeidstid er et privilegium du vil slite med å finne utenfor vestlige rike land.

For å ta det siste først, så befinner vi oss i et såkalt vestlig rikt land. Deretter; hvordan du tilbringer fritiden din er saken uvedkommende, som allerede nevnt. Dog mulig jeg tråkket på en øm tå? Artig, i såfall, men uansett irrelevant. Til slutt, som jeg også skrev, dette handler ikke om å ofre fem minutter av fritiden til å svare på en eller to meldinger. Det klarer de fleste uten å oppleve det som arbeidslivet invaderer fritiden. Du er heldig som er såpass priviligert at du ikke forstår problemstillingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid det "bare er å svare på et par meldinger". Avhengig av hva man driver med, kan innholdet i en slik melding sette i gang tankerekker og merarbeid som ikke er over på et par minutter. Det er litt kjedelig å få hele kvelden ødelagt fordi man begynte å surre med en krevende jobbmelding på fritiden.

Jeg har et arbeid der en del av jobben ofte følger med inn i fritiden. Etter tretten år i yrket, kjenner jeg at jeg setter mer og mer pris på å ha "helt fri" når jeg har fri. Drar jeg på hytta og kobler helt av, kan jeg sove i ti timer i strekk. Det gjør jeg aldri hjemme.

Det er kanskje noe med at dess eldre man blir, dess mer setter man pris på den (fri)tiden man har.

Noen lever for å jobbe, mens andre jobber for å leve.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
9 minutes ago, quantum said:

For å ta det siste først, så befinner vi oss i et såkalt vestlig rikt land. Deretter; hvordan du tilbringer fritiden din er saken uvedkommende, som allerede nevnt. Dog mulig jeg tråkket på en øm tå? Artig, i såfall, men uansett irrelevant. Til slutt, som jeg også skrev, dette handler ikke om å ofre fem minutter av fritiden til å svare på en eller to meldinger. Det klarer de fleste uten å oppleve det som arbeidslivet invaderer fritiden. Du er heldig som er såpass priviligert at du ikke forstår problemstillingen.

Det var du som begynte å prate om hva jeg driver med på fritiden først, så ikke lat som om om du ikke bryr deg.

Oppførselen din er rimelig patetisk, og jeg forstår nå hvorfor du nekter å svare på meldinger utenfor arbeidstid. For deg er det en prinsippsak og du bruyr deg ikke om hvordan det påvirker din arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Det var du som begynte å prate om hva jeg driver med på fritiden først, så ikke lat som om om du ikke bryr deg.

Oppførselen din er rimelig patetisk, og jeg forstår nå hvorfor du nekter å svare på meldinger utenfor arbeidstid. For deg er det en prinsippsak og du bruyr deg ikke om hvordan det påvirker din arbeidsplass.

Jeg gjentar ennå en gang, nå uten egentlig håp om at det går inn; Hva man tilbringer fritiden med er ikke relevant. Det er fritid. Av det så følger det logisk at det heller ikke er relevant hva jeg tror du driver med på fritiden, det er irrelevant på mange forskjellige måter. Forøvrig er det å sitte på sofaen en ærlig sak, de fleste tilbringer tid der, ingen er anklaget for noe som helst. Oppsummert illusterer det du skriver egentlig bare det jeg alt har nevnt, du forstår ikke at arbeidslivet i Norge omfatter fler enn deg selv. 

Når det gjelder meg selv, i den grad jeg er relevant, så kan jeg ikke se annet enn at fantasien din løper helt av med deg, av det jeg har skrevet tidligere i tråden her fremgår det vel at jeg synes det er ganske uproblematisk å være tilgjengelig. Drar det tilstrekkelig ut i tid så fører jeg det som arbeidstid. At det oppfattes av meg som uproblematisk henger selvsagt sammen med at det skjer i tilstrekkelig liten grad. Og jeg, i motsetning til deg, kan det virke som, er ganske inneforstått med at dette er min arbeidssituasjon og at den ikke er representativ for alle andres.

Men selvfølgelig er det en prinsippsak, til syvende og sist. Man inngår en såkalt arbeidskontrakt som regulerer arbeidsgivers plikter og arbeidstakers plikter. Sistnevnte plikter da vanligvis å oppfylle en viss arbeidstid, mens førstnevnte plikter å utbetale en viss sum i lønn. Det er et ganske greit prinsipp i utgangspunktet at man forholder seg til dette. Arbeidslivet er regulert, her i et vestlig, rikt land som Norge.  Arbeidsmiljøloven, som allerede nevnt uten at det gikk opp et lys, er et eksempel på det.

 

 

Endret av quantum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, quantum said:

Jeg gjentar ennå en gang, nå uten egentlig håp om at det går inn; Hva man tilbringer fritiden med er ikke relevant. Det er fritid. Av det så følger det logisk at det heller ikke er relevant hva jeg tror du driver med på fritiden, det er irrelevant på mange forskjellige måter.

Og allikavel så skrev du 

"Så å svare på en melding eller to utenfor arbeidstiden, som vel er det nivået vi kan anta det ligger på i ditt tilfelle, er nok veldig uproblematisk for deg, spesielt om sofaen er din foretrukne fritidsaktivitet"

Her prøver du å indikere at de som mener det er uproblematisk å sende en melding eller to er slappfisker som sitter på sofaen. Når jeg påpekte dette. så klappet du deg selv på ryggen med denne kommentaren.

 Dog mulig jeg tråkket på en øm tå? Artig, i såfall, men uansett irrelevant.

Hadde ikke du vært så fokusert på hva jeg driver med, så hadde vi aldri pratet om dette.
 

Quote

Når det gjelder meg selv, i den grad jeg er relevant, så kan jeg ikke se annet enn at fantasien din løper helt av med deg, av det jeg har skrevet tidligere i tråden her fremgår det vel at jeg synes det er ganske uproblematisk å være tilgjengelig. 

Men selvfølgelig er det en prinsippsak, til syvende og sist. Man inngår en såkalt arbeidskontrakt som regulerer arbeidsgivers plikter og arbeidstakers plikter.

Du skrev en langt avsnitt alle potensielle problemer med å svare på en melding eller to etter jobb, men når sjefen ber deg om å gjøre noe fritiden så jobber du allikavel. :p

Relatert til prinsipper, så jobber de færreste 100% av arbeidstiden. De tar seg pauser av og til. Hvis arbeidsgiver må betale for at du slapper av i arbeidstiden, hvorfor er det da for mye å forvente at du bruker noen minutter av fritiden på å svare arbeidsgiver eller kollegaer om de trenger hjelp?
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Camlon said:

Relatert til prinsipper, så jobber de færreste 100% av arbeidstiden. De tar seg pauser av og til. Hvis arbeidsgiver må betale for at du slapper av i arbeidstiden

Pauser kan faktisk være en del av arbeidet. Ingen forventer at none er "på" gjennom hele arbeidsdagen. Det er ofte bedre å ta pauser for å få høyere peaks, heller enn å kjøre på tomgang gjennom hele dagen. 

Men klart, har en japansk bedriftskultur som ideal så er det kanskje noe annet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Pauser kan faktisk være en del av arbeidet. Ingen forventer at none er "på" gjennom hele arbeidsdagen. Det er ofte bedre å ta pauser for å få høyere peaks, heller enn å kjøre på tomgang gjennom hele dagen. 

Men klart, har en japansk bedriftskultur som ideal så er det kanskje noe annet.

Absolutt, firmaer som ikke tillater pauser ender opp med ansatte som blir utbrent og slutter. Du trenger ikke å dra til Japan for å oppleve dette, det holder å få seg jobb som teknisk support.

Det samme gjelder andre vei, ansatte som nekter å svare på telefonen i fritiden fører til forsinkelser. Derfor blir slike ansatte ofte sparket hvis det er lett å sparke ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Camlon said:

Absolutt, firmaer som ikke tillater pauser ender opp med ansatte som blir utbrent og slutter. Du trenger ikke å dra til Japan for å oppleve dette, det holder å få seg jobb som teknisk support.

Men en pause regnes som en del av jobbtiden og jobben. Den er en nødvendig aktivitet som må gjøres for at resten av jobben skal fullføres.
 

Quote

Det samme gjelder andre vei, ansatte som nekter å svare på telefonen i fritiden fører til forsinkelser. Derfor blir slike ansatte ofte sparket hvis det er lett å sparke ansatte.

I Kina og Japan muligns. I Norge vil du slite med en slik begrunnelse, og det er ikke kultur for å gjøre det. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har 100% forståelse for artikkelforfatter, men jeg ser den gyldne middelvei. Det er ikke ping pong som jeg vil ha fra en arbeidsgiver, det er en avslappet tilnærming til hvor du gjør jobben din. En arbeidsplass der det ikke er et problem at du tok tre dager hjemmekontor fordi du ville ha mest mulig tid på kvelden etter jobb til å f.eks. pusse opp huset.

Jeg trenger kontortid for rutinen sin del, men elsker muligheten til å ta hjemmekontor akkurat når jeg vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Men en pause regnes som en del av jobbtiden. 

I Kina og Japan muligns. I Norge vil du slite med en slik begrunnelse, og det er ikke kultur for å gjøre det. 

Jeg snakker om pauser ansatte tar utenfor offisielle pauser. F.eks. røykere bruker arbeidstiden til å gå ut og røyke.

I Norge kan de sparke deg rimelig lett hvis de trenger å spare penger. Om du er typen som er umulig å få tak i utenfor arbeidstid, så er sjansen høy at de velger deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...