Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (9 timer siden):

Det er vel hva markedsføringen sier som er forskjellen. Autopilot høres ikke ut som et level 2 assist system. vw direktøren legger vel ikke ut videoer der han ikke holder i rattet og forteller at for 4år siden var menneske unødvendig i førersete

Nei problemet er at folk blander begreper. Autopilot er ikke ekvivalent med autonom. Autopilot i feks en båt er langt dårligere enn fører systemene i en tesla om en ser på nøyaktighet. Samme i ett fly.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nei problemet er at folk blander begreper. Autopilot er ikke ekvivalent med autonom. Autopilot i feks en båt er langt dårligere enn fører systemene i en tesla om en ser på nøyaktighet. Samme i ett fly.

Er ikke sikker på at det er mye dårligere. Ser man på størrelse på et skip med DP klarer de å holde posisjon innenfor en meter i godt vær. På en 100m lang båt er dette det samme som 5 cm på en bil. Det betyr at en bil med autopilot skulle klart seg fint over hardangervidda i full snøstorm uten å komme ut av kjørebanen. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Er ikke sikker på at det er mye dårligere. Ser man på størrelse på et skip med DP klarer de å holde posisjon innenfor en meter i godt vær. På en 100m lang båt er dette det samme som 5 cm på en bil. Det betyr at en bil med autopilot skulle klart seg fint over hardangervidda i full snøstorm uten å komme ut av kjørebanen. 

Hvorfor blander du nå DP og implisitt GPS inn i saken? Tror du GPS har mye å si når en bil skal holde seg på veien? Så kan du jo for moro skyld sammenlikne kostnadene for DP og for 'autopilot'.

Som det ble skrevet i tiden rett etter at selective availability ble slått av: 'nå kan GPS vise på hvilken side av veien du er, ikke bare på hvilken vei.' Dvs med tilgang til gode kart, en kompass (for kjøreretningen) og kamera(er) kunne du greie det meste allerede med pre-SA-off-GPS.

Endret av trikola
lagt til 'og kameraer'
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Hvorfor blander du nå DP og implisitt GPS inn i saken? Tror du GPS har mye å si når en bil skal holde seg på veien? Så kan du jo for moro skyld sammenlikne kostnadene for DP og for 'autopilot'.

Som det ble skrevet i tiden rett etter at selective availability ble slått av: 'nå kan GPS vise på hvilken side av veien du er, ikke bare på hvilken vei.' Dvs med tilgang til gode kart, en kompass (for kjøreretningen) kunne du greie det meste allerede med pre-SA-off-GPS.

Det var en påstand om at bilers autopilot var så utrolig mye mer nøyaktig enn skip og flys autopilot. Jeg sier bare at relativt er et skips autopilot ganske bra i forhold til størrelse på fartøy. Tviler på om et kamerabasert system ville ha klart det samme. De beregner posisjon utfra radar og gps signaler. Nøyaktighet er god. Du kan jo prøve å beregne avstand til andre skip h.j.a bilder og sammenligne med avstand målt med radar. Fiskebåter kan se ganske like ut om de er 30 meter eller 60meter lange Du skal være god for å slå radaren.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

På en 100m lang båt er dette det samme som 5 cm på en bil

Og forøvrig, når begynte det at nøyaktigheten av GPS-signalet var proporsjonalt med størrelsen av kjøre-/fartøyet GPS-mottakeren er montert på?

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Og forøvrig, når begynte det at nøyaktigheten av GPS-signalet var direkte proporsjonalt med størrelsen av kjøre-/fartøyet GPS-mottakeren er montert på?

Jeg snakker om relativ nøyaktighet. På en stor båt er 2m nøyaktighet omtrent det samme som 10cm på en bil. Ergo er gps nok til å gi skip tilstrekkelig nøyaktighet. De kjører tross alt ikke på 3m breie veier. 

Akkurat som en bils nøyaktighet vil være håpløs innen kirurgi eller for en sveiserobot

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Det var en påstand om at bilers autopilot var så utrolig mye mer nøyaktig enn skip og flys autopilot.

Ja, dersom den i tillegg benytter kamera og ikke bare er avhengig av GPS. Dette nytter ikke i fly og båter fordi kameraene viser ingenting som er nyttig. Nå kan du legge tro og tvil til side i denne saken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Ja, dersom den i tillegg benytter kamera og ikke bare er avhengig av GPS. Dette nytter ikke i fly og båter fordi kameraene viser ingenting som er nyttig. Nå kan du legge tro og tvil til side i denne saken.

Poenget er at systemene er nøyaktige nok for å navigere uten kollisjoner så lenge man ser alle fartøy man kan kollidere med.

Det gjør man ikke alltid. Er du kaptein på et cruise skip og ser du er på kollisjonskurs med et 300m tankskip, er det da bok å regne ut fart og kurs for å passere tankskipet med 500m avstand? 

Nei, det kan være fartøy på utsiden av tankskipet verken radar eller kamera ser.

Dette har shipping industrien løst, men bilindustrien har fortsatt et kjempeproblem her.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Nei problemet er at folk blander begreper. Autopilot er ikke ekvivalent med autonom. Autopilot i feks en båt er langt dårligere enn fører systemene i en tesla om en ser på nøyaktighet. Samme i ett fly.

Hvor bra et system for autonomi er måles ut fra det domenet det opererer i. Et rutefly trenger ikke å ta hensyn til syklister, rundkjøringer og parkerte brannbiler. Derfor kan et fly styres autonomt i tusenvis av kilometer uten avbrudd. Dette i motsetning til det Tesla skamløst kaller Full Selvkjøring som knapt fungerer 50 meter i byen før sjåføren må gripe inn og forhindre en kræsj.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Altså,  systemet er langt bedre enn ett autopilot system. Det er forståelsen av autopilot som er problemet. Tesla har forklart hva de definerer som beta tidligere, og det er alle bil systemer. Det er ikke slik at Tesla ikke har interne tester selv. De fleste gjør som Tesla nå. Se på VW,  håpløst system som kom med bilene som de oppdaterer underveis. De dropper bare å kalle det beta. Men nå har du snudd diskusjonen helt. 

 

Igjen, antagelser. Vis til fakta,  vis til at tesla tester mindre enn andre. Med bevis. Ellers er det bare svada.

Hva er fakta nok for deg da? Et skriftlig parfymert brev fra Elon? Se på hvilke beviser du selv legger frem for dine påstander, og du har ikke engang middels kunnskaper om bil.

Jeg viser til at Tesla de 3-4 årene før lansering av Model 3 brukte i snitt ca 4,5 mrd  pr år i FoU. Det tallet sier deg sikkert ingenting, men det tilsvarer budsjettet til et Formel 1 team, eller til en småskala bilprodusent som produserer biler med begrenset bruksområde. Det er faktisk så lavt at det forklarer mye av den begredelige byggekvaliteten til Model 3, det forklarer hvorfor store deler av karosseriet til bilen ikke har noen funksjon, men kun er dødvekt (i følge Munro & Ass), at det blytunge batteriet ikke har noen bærende funksjon og at bilen har elendige NVH og akustiske kvaliteter. Rett og slett venstrehåndsarbeid hele bilen. VAG hadde til sammenligning et årlig FoU budsjett i samme periode på 85mrd kroner, og deres 2-3 største underleverandører hadde tilsammen omtrent det samme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Nei problemet er at folk blander begreper. Autopilot er ikke ekvivalent med autonom. Autopilot i feks en båt er langt dårligere enn fører systemene i en tesla om en ser på nøyaktighet. Samme i ett fly.

Jepp, det er fortvilende at folk ikke skjønner markedsføringen til Tesla...🙄

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.10):

Jeg viser til at Tesla de 3-4 årene før lansering av Model 3 brukte i snitt ca 4,5 mrd  pr år i FoU.

 

AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.10):

Det er faktisk så lavt at det forklarer mye av den begredelige byggekvaliteten til Model 3,

 

AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.10):

Rett og slett venstrehåndsarbeid hele bilen.

Ser du selvmotsigelsen? ;)

Det blir ikke 'venstrehåndsarbeid' før Tesla leverer dårligere kvalitet enn ventet i forhold til pengene de har brukt og her sier du jo selv at resultatet står i forhold til innsatsen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

 

Det blir ikke 'venstrehåndsarbeid' før Tesla leverer dårligere kvalitet enn ventet i forhold til pengene de har brukt og her sier du jo selv at resultatet står i forhold til innsatsen..

Det er jo rimelig åpenbart at de har brukt mesteparten av budsjettet på 2 av de 26 styreenhetene, mens resten av bilen er så som så.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.10):

Hva er fakta nok for deg da? Et skriftlig parfymert brev fra Elon? Se på hvilke beviser du selv legger frem for dine påstander, og du har ikke engang middels kunnskaper om bil.

Jeg viser til at Tesla de 3-4 årene før lansering av Model 3 brukte i snitt ca 4,5 mrd  pr år i FoU. Det tallet sier deg sikkert ingenting, men det tilsvarer budsjettet til et Formel 1 team, eller til en småskala bilprodusent som produserer biler med begrenset bruksområde. Det er faktisk så lavt at det forklarer mye av den begredelige byggekvaliteten til Model 3, det forklarer hvorfor store deler av karosseriet til bilen ikke har noen funksjon, men kun er dødvekt (i følge Munro & Ass), at det blytunge batteriet ikke har noen bærende funksjon og at bilen har elendige NVH og akustiske kvaliteter. Rett og slett venstrehåndsarbeid hele bilen. VAG hadde til sammenligning et årlig FoU budsjett i samme periode på 85mrd kroner, og deres 2-3 største underleverandører hadde tilsammen omtrent det samme.

Hva vet du om min kunnskap om bil? Unødvendig personlig påstander som bryter reglemanget. Skjerp deg, diskuterer ikke med slike som deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 29.5.2021 den 14.53):

Hvor bra et system for autonomi er måles ut fra det domenet det opererer i. Et rutefly trenger ikke å ta hensyn til syklister, rundkjøringer og parkerte brannbiler. Derfor kan et fly styres autonomt i tusenvis av kilometer uten avbrudd. Dette i motsetning til det Tesla skamløst kaller Full Selvkjøring som knapt fungerer 50 meter i byen før sjåføren må gripe inn og forhindre en kræsj.

Og hvor langt hadde flyet komt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 29.5.2021 den 12.34):

Er ikke sikker på at det er mye dårligere. Ser man på størrelse på et skip med DP klarer de å holde posisjon innenfor en meter i godt vær. På en 100m lang båt er dette det samme som 5 cm på en bil. Det betyr at en bil med autopilot skulle klart seg fint over hardangervidda i full snøstorm uten å komme ut av kjørebanen. 

Nå er ikke DP det samme som autopilot, det ligger i navnet. Det er god på akkurat det, holde en statisk posisjon. Tesla lager ikke ett DP system, så det blir veldig rart å sammenligne..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...