Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Jeg ble forsøkt svindlet på eBay i vinter av en selger i Hong Kong. Bestilte en kabelstrippemaskin derfra inklusiv frakt med betingelser om at selger skulle sende innen 10 businessdager. Da 12 av dem var gått forespurte jeg sporingsnuimmer og fikk et som blei levert i England uka etter. Spør nå om hva som skjer og får etter flere purringer svar om at dette er en tung maskin (78kg) så den var sendt med båt. De hadde også lagt inn opp til 2 måner leveringstid. Etter at den tida var utgått sendte jeg ny forespørsel om når den blei levert og fikk til svar at det tok lengre tid på grunn av Covid. Jeg hadde tid så venta ytterligere 3 uker før jeg spør på nytt. Nå blir jeg bedt om å vente 10 dager til som da blir ut over eBay sin "Monet back quarranty" så jeg forklarer at jeg vil registrere en sak mot selger dagen før garantien går ut. Uka etter det igjen får jeg e-post fra eBay med spørsmål om saken var løst, noe den ikke var der jeg svarer at jeg ønsker "refund". Nå tar det en halvtime så var melding om refund hos paypal som jeg betalte med motsatt. 2 måner etter dette er fortsatt ingen kabelstrippemaskin ankommet fra den kanten så mistenker selger aldri sendte den.

Forsøkte å få kjøpt samme maskina fra flere selgere men fikk refundert pengene dagen etter med beskjed om at de ikke kunne sende til min zip kode.

Endte med å kjøpe 110v versjon av maskina fra Amazon, da gikk det både fort og smertefritt å få maskina fra et annet kontinent. Måtte jo også ha transformator ettersom jeg ikke har 110v i veggen her, også den kjøpt på Amazon. Den var sågar CE merket med riktig CE font men hadde det jeg ville kalle kinakvalitet i kabler og kontakter.

Så blir nok ikke å kjøpe mere en høyst nødvendig fra eBay etter dette. Ali Express har jeg ikke erfaring med så det kan jeg ikke uttale meg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generiel vil jeg si saken er ganske grei hvis den blir borte i posten, er selgeren som har bevisbyrden så hos aliexpress og ebay er det lett å få tilbake penger der. Men skulle man være uheldig om selgeren vil forfalske bevis kan det i verstefall slå over på kjøper. Husk de som er kriminelle har vel lite uansett å tape på forfalskning av bevis.

Men det som er vanskeligere er når man kjøper en billig vare og man ikke blir informert den er helt ubrukelig, man kan være heldig noen ganger men i lengden må man ofte ha gode bevis og være forbred hvis man taper for ofte kan man bli utestengt i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Så kommer selvsagt fanboy'ene og skriker ut her og nevner CE og UL godkjenninger og hvor uhyre brannfarlige de kinesiske loddestasjonene er.

:wee: Takk for den.

Om noe selges (veldig) billig så har man gjerne spart inn kostnader et sted. Kvalitetskontroll på det man selger, for eksempel. Vi er jo enige i at Aliexpress og Ebay funker slik at du betaler, selger sender, og så har ikke partene noe mer med hverandre å gjøre. Hvorfor skulle produsenten bry seg om at det de selger funker som forventet i mer enn tre uker? Eller at det ikke kortslutter? Man betaler 20 dollar for en dings som en kinesisk ufaglært, evt. trettenåring, skrur sammen. Det blir litt sånn "går det så går det". Funker det? Så bra! Funker det ikke? Jaja. 

Kanskje ikke loddestasjoner er noe problem, det har jeg ikke greie på i det hele tatt. Men du nevnte mobillader, det er typisk en ting jeg aldri hadde funnet på å bestille fra en sånn plass. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har handla litt elektronikk og batteriet fra hobbyking og etter å ha opplevd at et par dyre kinaservoer døde i lufta på RC helikopter kjøper jeg ikke kritisk elektronikk derfra heller. Men har handlet batterier og servoer som har vart lenge derfra også så det er litt hit ore miss med billig kinakvaltetd elektronikk.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

:wee: Takk for den.

Om noe selges (veldig) billig så har man gjerne spart inn kostnader et sted. Kvalitetskontroll på det man selger, for eksempel. Vi er jo enige i at Aliexpress og Ebay funker slik at du betaler, selger sender, og så har ikke partene noe mer med hverandre å gjøre. Hvorfor skulle produsenten bry seg om at det de selger funker som forventet i mer enn tre uker? Eller at det ikke kortslutter? Man betaler 20 dollar for en dings som en kinesisk ufaglært, evt. trettenåring, skrur sammen. Det blir litt sånn "går det så går det". Funker det? Så bra! Funker det ikke? Jaja. 

Kanskje ikke loddestasjoner er noe problem, det har jeg ikke greie på i det hele tatt. Men du nevnte mobillader, det er typisk en ting jeg aldri hadde funnet på å bestille fra en sånn plass. 

Nå er vel produksjonskostnadene i Kina helt annerledes enn her hjemme på berget. I tillegg så kjøper man som oftest rett fra produsent og sparer mange mellomledd. Dessuten så tenker jeg dem selger i mye større kvanta og kan ikke sammenlignes med Norske butikker som Clas Ohlson etc. som er totalt usynlige og fullstendig ubetydelige i forhold. 

Vi må slutte og tro at vi Nordmenn er så gode på alt. 

Selvsagt får man skrot og juglerier på AliExpress også. Ingen tvil om det. Men dem som ender opp med slike varer vil jeg tro som oftest er dem som sorterer på pris, kjøper det billigste og håper det beste. 

Jeg har som sagt mottatt over 1000 pakker fra AliExpress og jeg kan telle på en hånd de gangene varen ikke sto til forventningene. Men jeg har fått igjen pengene for disse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (17 timer siden):

Har handla litt elektronikk og batteriet fra hobbyking og etter å ha opplevd at et par dyre kinaservoer døde i lufta på RC helikopter kjøper jeg ikke kritisk elektronikk derfra heller. Men har handlet batterier og servoer som har vart lenge derfra også så det er litt hit ore miss med billig kinakvaltetd elektronikk.

Nå er det ikke Kina sin skyld at Hobbyking velger å tenke profitt og dermed kjøpe inn dårlig kvalitet fra Kina for å tjene mest mulig penger. Det er meget stor sannsynlighet for at Hobbyking nettopp kjøper fra AliExpress eller evt. Alibaba. Så hvorfor la nettbutikker som Hobbyking bestemme hva du skal kjøpe?

Gå inn på AliExpress selv og spar minst ett mellomledd og sitt igjen med "profitten" selv. Man skal ikke gjøre veldig mye research før man finner en pålitelig leverandør. Disse er som oftest LITT dyrere enn de aller billigste og har mange salg og høyere rating. 

Bare gå inn på elefun.no. Jeg tror veldig mye derfra kommer rett fra Kina og kanskje til og med AliExpress, men koster mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Nå er det ikke Kina sin skyld at Hobbyking velger å tenke profitt og dermed kjøpe inn dårlig kvalitet fra Kina for å tjene mest mulig penger. Det er meget stor sannsynlighet for at Hobbyking nettopp kjøper fra AliExpress eller evt. Alibaba. Så hvorfor la nettbutikker som Hobbyking bestemme hva du skal kjøpe?

Gå inn på AliExpress selv og spar minst ett mellomledd og sitt igjen med "profitten" selv. Man skal ikke gjøre veldig mye research før man finner en pålitelig leverandør. Disse er som oftest LITT dyrere enn de aller billigste og har mange salg og høyere rating. 

Bare gå inn på elefun.no. Jeg tror veldig mye derfra kommer rett fra Kina og kanskje til og med AliExpress, men koster mer. 

Dette blir litt off topic men la gå for det handler om kvalitet på kinesisk elektronikk. Siden oktober 2020 har jeg kjørt i Maxus varebil som må kunne sies å inneholde en del kinesisk elektronikk og den er full av gøyale feil med elektronikken i tillegg til at byggekvaliteten på bilen er elendig. Og selv om man kan argumentere med at mye av det vi har i vesten er produsert i Kina så virker det som kvaliteten blir ekstra dårlig i det øyeblikket de skal eniginere, designe og produsere alt selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet du nevner her er langt mer sammensatt enn som så. SKal man konkurrere med de "store" som "VW" etc. så må man levere volum. Folk flest vil heller ikke betale like mye eller mer penger for en kinesisk bil. Vertfall ikke nordmenn. 

Derfor så må prisen ned og med synkende pris går også kvaliteten ned. 

Hvis man går rundt og tror at man får en VW/Mercedes/Toyota killer når man kjøper seg en Maxus så har man allerede skutt seg selv i foten mener jeg. 

Lenke til kommentar

Tips ang Ali Express handel.

Vær forsiktig når du shopper lithium-batterier. Mye dårlig kvalitet.

Ikke kjøp kritisk flash-minne. Spesielt Micro SD kort bør du handle innlands.

Vær kritisk til ting som går på 220v hvis du vil unngå brannrisiko.

Ikke forvent garanti-erstatning. Du får normalt refundert prosenter av kjøpesummen selv om du får med dokumentasjon på garanti.

Tenk deg om før du kjøper, og skru gjerne ned forventningene et par hakk. Du handler med en annen kultur enn innlands.

Med det sagt kan du gjøre mange fornuftige kjøp.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 minutter siden):

Tips ang Ali Express handel.

Vær forsiktig når du shopper lithium-batterier. Mye dårlig kvalitet.

Ikke kjøp kritisk flash-minne. Spesielt Micro SD kort bør du handle innlands.

Vær kritisk til ting som går på 220v hvis du vil unngå brannrisiko.

Ikke forvent garanti-erstatning. Du får normalt refundert prosenter av kjøpesummen selv om du får med dokumentasjon på garanti.

Tenk deg om før du kjøper, og skru gjerne ned forventningene et par hakk. Du handler med en annen kultur enn innlands.

Med det sagt kan du gjøre mange fornuftige kjøp.

Dette syntes jeg var en veldig god konklusjon :) 

Alt handler om research og sunn fornuft. Man kan få dritt i alle butikker. Også Norske. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Clas Ohlson satte opp prisene på sine billig produkter fordi ingen kjøpte dem. Med høyere priser antok folk at det var bedre kvalitet, så da fikk dem salget. Ali Express lider nok av litt av det samme, men i motsetning til Clas Ohlson så er dem mindre kritisk til å sile ut dårlig kvalitet. Problemet til Clas Ohlson var at folk *trodde* kvaliteten ikke var noe bra, mens de kjøpte akkurat de samme varene til høyere pris.

Lenke til kommentar

Mange gode råd i tråden her. Ville bare nevne at jeg føler det er litt hjelp i om butikken som selger har et navn som er litt kjent.

Og også dette med merkenavn på produktene. Det er god hjelp i om produktet har et navn som er kjent eller som en kan sjekke opp.

F.eks fra det KSGER produktet nevn før i tråden der en har både merkenavn og en butikk som er "official store".

https://www.aliexpress.com/item/32951502929.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.1.3daf96f1plWLz4

https://www.aliexpress.com/store/1486111?spm=a2g0o.store_pc_home.pcShopHead_6041349.0

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Clas Ohlson satte opp prisene på sine billig produkter fordi ingen kjøpte dem. Med høyere priser antok folk at det var bedre kvalitet, så da fikk dem salget. Ali Express lider nok av litt av det samme, men i motsetning til Clas Ohlson så er dem mindre kritisk til å sile ut dårlig kvalitet. Problemet til Clas Ohlson var at folk *trodde* kvaliteten ikke var noe bra, mens de kjøpte akkurat de samme varene til høyere pris.

Helt enig. Vi mennesker (vertfall mange av oss) er ganske lettlurte når det kommer til hva vi TROR er kvalitet. Høyere pris betyr så absolutt ikke bedre kvalitet. Problemet blir å finne de gode produktene blandt de rimelige. 

Jeg føler feks. Biltema har jamt over gode varer i forhold til pris. Jeg har vertfall større tro på Biltema merket enn feks. Jula sitt billigmerke "Meec" og Clasern sitt "Cocraft". Men variasjoner finnes nok der også. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Mange gode råd i tråden her. Ville bare nevne at jeg føler det er litt hjelp i om butikken som selger har et navn som er litt kjent.

Og også dette med merkenavn på produktene. Det er god hjelp i om produktet har et navn som er kjent eller som en kan sjekke opp.

F.eks fra det KSGER produktet nevn før i tråden der en har både merkenavn og en butikk som er official store.

https://www.aliexpress.com/item/32951502929.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.1.3daf96f1plWLz4

https://www.aliexpress.com/store/1486111?spm=a2g0o.store_pc_home.pcShopHead_6041349.0

Jeg kjøper vertfall fra "Official Store". Om den faktisk er det vet jeg ikke, men jeg er vertfall veldig fornøyd med den jeg fikk derfra :) 

Men dette er et så simpelt produkt i utgangspunktet så jeg tror neppe en kinakopi av denne hadde vært et dårlig kjøp heller. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Tips ang Ali Express handel.

Vær forsiktig når du shopper lithium-batterier. Mye dårlig kvalitet.

Ikke kjøp kritisk flash-minne. Spesielt Micro SD kort bør du handle innlands.

Vær kritisk til ting som går på 220v hvis du vil unngå brannrisiko.

Ikke forvent garanti-erstatning. Du får normalt refundert prosenter av kjøpesummen selv om du får med dokumentasjon på garanti.

Tenk deg om før du kjøper, og skru gjerne ned forventningene et par hakk. Du handler med en annen kultur enn innlands.

Med det sagt kan du gjøre mange fornuftige kjøp.

Hvor bør man handle i så fall finnes noen få 32\64 GB som funger fint er verre med 512 gb og 1 tb til lav pris.

finnes nok batterier til mobiler og laptop som er ok men også noe man bør styre unna.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219316931

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219472895

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219877872

hvor de skaffer dette fra er uvist. Kan være alt fra ebay til wish og aliexpress.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 minutter siden):

Hvor bør man handle i så fall finnes noen få 32\64 GB som funger fint er verre med 512 gb og 1 tb til lav pris.

finnes nok batterier til mobiler og laptop som er ok men også noe man bør styre unna.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219316931

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219472895

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219877872

hvor de skaffer dette fra er uvist. Kan være alt fra ebay til wish og aliexpress.

Mange av batteriene du linker til kommer fra batteripakker fra EL-sykler og ikke minst gamle laptoper etc. Her kan man gjøre mange gode kjøp faktisk. Kjøpt selv en batteripakke av en på Finn til 250 kroner for 10 stk. batterier som kom fra en EL-sykkel. 

Disse batteriene har jeg testet alle sammen og alle ga en kapasitet på rundt 2.600mA og hadde lav indre motstand. Deisse fungerer i mange år til til småprosjekter.

Når man kjøper batterier som har vert en del av en pakke, så er det som oftest kun noen få batterier i pakken som er ødelagte og grunnen til at batteripakkene ofte kastes (resirkuleres). Men jeg har åpnet en drøss av laptop batterier og tatt ut cellene og 90% av dem fungerer i beste velgående. 

Bare pass på at det er anerkjente batterier som Samsung, LG etc. Jeg vil mye heller ha et 10 år gammelt brukt LG batteri av god kvalitet enn et flungende nytt Kinabatteri full av grus. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dyreste jeg har kjøpt på Ebay var en VHF radio til underkant av 1k
Tilsvarende i Norge kostet den gang 7k

Stort sett så kjøper jeg ting som jeg ikke finner i Norge, eller som koster såpass mye at jeg tar sjansen på å få noe billig.

Viktig å lese detaljene nøye, og ikke bare se seg blind på bildene.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Jeg tror problemet du nevner her er langt mer sammensatt enn som så. SKal man konkurrere med de "store" som "VW" etc. så må man levere volum. Folk flest vil heller ikke betale like mye eller mer penger for en kinesisk bil. Vertfall ikke nordmenn. 

Derfor så må prisen ned og med synkende pris går også kvaliteten ned. 

Hvis man går rundt og tror at man får en VW/Mercedes/Toyota killer når man kjøper seg en Maxus så har man allerede skutt seg selv i foten mener jeg. 

For å dra diskusjonen til billig elektronikk igjen så er prisen litt urelevant i forhold til hva et produkt skal kunne utrette så lenge det er reklamert med at det skal kunne i henhold til datablad, når da utstyr som følger med, i dette tilfelle ryggekamera, sentrallås, instrumentbelysning og dekktrykkovervåking som bilen kom med ikke fungerer eller slutter å fungere etter kort tid, ja da er det for dårlig i sin helhet.
Man kan selvsagt ikke bedømme et produkt for funksjoner det ikke har og ikke blei reklamert for men det som følger med skal fungere i henhold til beskrivelse.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig. For å si det sånn, man er ikke mye skuddredd hvis man tør og kjøpe en kinesisk bil i Norge med de avgiftene vi har som gjør at bilen uansett koster nær opp til andre biler. Jeg ville vertfall ikke slengt en halv mill på bordet for en kinesisk bil. Såpass magefølelse har jeg. Kineserne er sikkert gode på mye, men at dem på stående fot kan ta opp kampen med veletablerte bilprodusenter i Norge hvor avgiftene er skyhøye og kundene kravstore kan jeg vanskelig forestille meg blir suksess. 

Jeg sier ikke at Kinesere er best på alt. Langt i fra. Jeg sier at mange lider av dårlig dømmekraft. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...