Gå til innhold

Model 3 Performance møter Porsche Taycan Turbo S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kristianev skrev (10 minutter siden):

Hva er det som er dørgende kjedelig med en Model 3? Må vel bare være design og byggekvalitet ettersom den har MYE flere features enn Taycanen. Ytelsen kan også sammenlignes selvom den ene koster 4x så mye. Også litt morsomt at den nyeste Taycanen har samme rekkevidde som en model X fra 2016.

Det er det som er litt interessant med elbilar. Fokuset er gått vekk frå køyreeigenskapar, korleis bilen er på veien, pålitelegheit, kostnad ved reparasjon osv. I staden for er 0-100, kilometer per lading, ladehastigheit og tekniske løysingar det som blir framheva. Eigenskapane er redusert til «Sammenlign»-funksjonen i nettbutikkar, på Prisjakt osv.

Dei som kjøper ein Porsche gjer ikkje det for alle funksjonane på skjermen når bilen står i ro. Ein Taycan er ikkje laga for langtur med familien, men likevel blir den samanlikna med Tesla fordi det er enklare og billegare å få inn store motorar i elbilar og ein Tesla har ganske kraftig motor. Om ein kun ser på spesifikasjonar så kjem Taycan dårleg ut, men det er på veien forskjellane dukkar opp. Klart du betalar ekstra for at Porsche er eit dyrt som produserer i mindre volum, mens Tesla vil levere både rimelege og dyre bilar på privatmarknaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
molna skrev (På 18.5.2021 den 19.54):

Leste jeg nettopp en test som sammenlignet en stygg og dørgende kjedelig allemannsbil mot en fullblods sportsbil?

INGEN vurderer enten den ene eller den andre av disse to.

I Teslaens forsvar skal det nevnes at fronten på Taycan ikke er helt på topp heller desverre.

Kjedelig? Du har aldri eid en Model 3 engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 timer siden):

Kjedelig? Du har aldri eid en Model 3 engang.

Tviler ikke på at det er spennende å eie en amerikansk bil. Men for de fleste er vel det at bilen ikke er spennende som er ønsket. 
 

Med det mener jeg. Må bilen på verksted denne uka?. Får jeg opp dørene i morgen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (22 timer siden):Å sidestille TM3 med TTS blir som å sammenligne en rimelig Golf med en Ferrari.

 

Golfen knuser Ferrari på samtlige punkter. Større bagasjerom, mer taklast, bedre plass for passasjerer, sikrere, hengerfeste, økonomi og driftssikkerhet. Alt kan sammenlignes og det er artig når sånne som deg får helt tydelig panikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla model 3 virker jo som et utrolig bra kjøp. Porsche får deg til å se ut som en douche, det er litt av problemet. Er du ung kommer folk til å tenke at du er pappagutt, er du gammel kommer folk til å tenke du er en gris. Ikke bare bare. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
PgUp skrev (8 timer siden):

Tesla model 3 virker jo som et utrolig bra kjøp. Porsche får deg til å se ut som en douche, det er litt av problemet. Er du ung kommer folk til å tenke at du er pappagutt, er du gammel kommer folk til å tenke du er en gris. Ikke bare bare. 

Bladet Motor er helt enig med deg.

Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir denne (motor.no)

Sitat

Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir denne.
Mange tippet at Tesla Model 3 ville bli presset i grøfta av alle de elektriske nykommerne. Men tvert imot: Bilen har beholdt forspranget, mye på grunn av en rekke oppgraderinger.

Og nettopp løpende oppgraderinger i hele bilens levetid er en av Tesla's store fordeler framfor andre biler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den tok jeg ikke. Med mindre jeg har rotet det totalt til (og påstår ikke at jeg har verdens beste husk) så kunne de opprinnelige 100-kWh S'ene klare 2,5 eller kanskje 2,7 og der omkring, før Tesla nå endelig "satt ned foten" så fordelingen ble 3,6-ish for TM3, så 3 og noe for basic S, så mindre for "billig plaid" så enda hakekt bedre for dyreste plaid, så noe ukjent (antageligvis pirtelitt bedre) for Roadster.

Og slik jeg personlig tolker det var TTS laget for å konkurrere mot den opprinnelige 100PD eller hva den S'en het.

Uansett, så blir en sammenligning med TM3 vs TTS hummer og kanari.

Lenke til kommentar

ser Teslabjørn har kjørt til polarsirkel (mo i rana) på 12 timer med e tron. Den er vel like rask som taycan. Nå prøver han å finne ut hvorfor etron er mye raskere enn alt annet han har testet. Det er vel bare 50kw ladere nord for trondheim. imponerende biler. Har sett litt på live stream fra turen.

Lenke til kommentar

Tesla Model 3 har direkte plagsom vindstøy og det alene gjør den uaktuell å kjøpe. Og det er 2021 modellen som skal være bedre støyisolert enn 2020 modellen. Rattet i Model 3 finnes ikke komfortabelt og dårligere enn hva man finner i langt rimeligere biler. Fremstår som en bil som appellere til ungdom som fokuserer på akselerasjon og underholdning i en altfor prangende skjerm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lunark skrev (8 timer siden):

Tesla Model 3 har direkte plagsom vindstøy og det alene gjør den uaktuell å kjøpe. Og det er 2021 modellen som skal være bedre støyisolert enn 2020 modellen. Rattet i Model 3 finnes ikke komfortabelt og dårligere enn hva man finner i langt rimeligere biler. Fremstår som en bil som appellere til ungdom som fokuserer på akselerasjon og underholdning i en altfor prangende skjerm. 

Det mange ikke skjønner er at støyisolasjon er bare en av flere faktorer for en støyfri kupe. Andre faktorer, som aerodynamikk karosseristivhet og NHV-problematikk må stort sett løses på tegnebrettet, og det koster mye tid og penger. Tesla har nedprioritert slike ting pga minimalt utviklingsbudsjett og stort fokus på hardware og softwareutvikling. En kan rett og slett ikke få alt. Derfor kommer nok  heller ikke Model S til å bli noen storselger til tross for oppgraderinger og enda en facelift. Den er rett og slett for gammel.

Lenke til kommentar
3 hours ago, AL123 said:

Det mange ikke skjønner er at støyisolasjon er bare en av flere faktorer for en støyfri kupe. Andre faktorer, som aerodynamikk karosseristivhet og NHV-problematikk må stort sett løses på tegnebrettet, og det koster mye tid og penger. Tesla har nedprioritert slike ting pga minimalt utviklingsbudsjett og stort fokus på hardware og softwareutvikling. En kan rett og slett ikke få alt. Derfor kommer nok  heller ikke Model S til å bli noen storselger til tross for oppgraderinger og enda en facelift. Den er rett og slett for gammel.

Nye Model S har aktiv støydemping med mikrofoner, så de har "løst" dette med teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Nye Model S har aktiv støydemping med mikrofoner, så de har "løst" dette med teknologi.

Det finnes ingen nye model S, kun en oppdatert gammel en. Hvor bra det funker vil vise seg. Teknologien har vært tilgjengelig siden 80-tallet, men ingen har valgt å implementere det i stor skala. Det fikser uansett kun deler av problemet.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Det finnes ingen nye model S, kun en oppdatert gammel en. Hvor bra det funker vil vise seg. Teknologien har vært tilgjengelig siden 80-tallet, men ingen har valgt å implementere det i stor skala. Det fikser uansett kun deler av problemet.

 

Den er veldig oppdatert da. Nye batterier, nye motorer og omtrent alt annet er vel oppgradert. Men den ser fortsatt likens ut på utsiden.

Tesla har introdusert mye rart som ingen andre har implementert i stor skala før.

elbil.no har forøvrig testet Model 3 mot E-tron GT: https://elbil.no/baneduell-vi-har-testet-audi-e-tron-gt-mot-tesla-model-3-performance/?fbclid=IwAR3T_i2TFZaomvBmO0-HI7vmu5MiyWaif9LOnYwcAKUhoKsk8oqSYKIrXbw

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Den er veldig oppdatert da. Nye batterier, nye motorer og omtrent alt annet er vel oppgradert. Men den ser fortsatt likens ut på utsiden.

Tesla har introdusert mye rart som ingen andre har implementert i stor skala før.

elbil.no har forøvrig testet Model 3 mot E-tron GT: https://elbil.no/baneduell-vi-har-testet-audi-e-tron-gt-mot-tesla-model-3-performance/?fbclid=IwAR3T_i2TFZaomvBmO0-HI7vmu5MiyWaif9LOnYwcAKUhoKsk8oqSYKIrXbw

Nå er det vel lite som er kjent med hva som er oppdatert. Om de klarer å få den fit og finish man forventer i en bil til en million gjenstår å se. I følge bilder har de snudd den store skjermen 90 grader.

Hjuloppheng karosseri og bremser må jo oppgraderes når effekt økes til over 1000hk

Det som blir spennende er om de klarer å øke reisehastighet på den oppgraderte modellen. De bør jo knuse VAG på dette. 

Taycan og Etron er definnetivt de elbilene i dag som tar deg raskest 1000km eller kommer lengst på et døgn. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Nå er det vel lite som er kjent med hva som er oppdatert. Om de klarer å få den fit og finish man forventer i en bil til en million gjenstår å se. I følge bilder har de snudd den store skjermen 90 grader.

Hjuloppheng karosseri og bremser må jo oppgraderes når effekt økes til over 1000hk

Det som blir spennende er om de klarer å øke reisehastighet på den oppgraderte modellen. De bør jo knuse VAG på dette. 

Taycan og Etron er definnetivt de elbilene i dag som tar deg raskest 1000km eller kommer lengst på et døgn. 

Siden den får 3 motorer istedenfor to er det vel endret noe i hjuloppheng og skulle man tro. Samt batterier bygget inn i karosseriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 minutes ago, Sportsidiot said:

Undskyld at jeg spørr men blir det ikke helt feil å kalle en el-bil for turbo? For hvis jeg har forstått rett så finnes det ikke turbo på elbiler. I og med det er noe som festes til eksosannlegget. Og er det noe elbiler ikke har så er det ihvertfall eksosanlegg.

Det er kanskje for å appellere til "petrolheads". Har den turbo så betyr det mer ytelser/høres kult ut elns.
Ja, dette er latterlig 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...