Gå til innhold

Hvorfor skal en ladestasjon ha låsmekanisme for ladekabelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mennekes hadde absolutt ingen intensjon om at deres kontakt skulle utrustes med lås. Dette kom som en pådyttet ettertanke, og hullet til låsebolten bærer tydelig preg av den saken. Ingen bajonettlås, der nei. Det er følgelig mulig å få kontakten låst, men lading avvist. Har selv opplevd dette. Mistenker låsebolt først ble aktuelt når IEC kom på banen og adopterte denne VDE-AR-E 2623-2-2 kontakten som IEC-62196-2.

 

Det Mennekes derimot hadde intensjon om, var at hurtiglading skulle overlagres eksisterende AC pinner i kontakten, og ikke i form av den feite dobbelthaken IEC hang på en ellers grei kontakt. Tesla valgte fornuftig nok følge Mennekes løsning (i Europa.) Om enn i form av en ‘forsterket’ men like fullt bakoverkompatibel versjon av kontakten  

 

438px-Typ2.jpg

 

Gjøby taler dernest om blanke ark. Da kan han få fortelle meg hvorfor interlock på IEC-62196-2 er basert på utgamle SAE J1772, en "bidireksjonell" analog PWM utveksling av informasjon?

 

Det verste er likevel at J1772 ikke er det verste med denne ladeløsningen. Den tvilsomme æren går til introduksjonen av IEEE 1901 HomePlug Power line communication. En slags Ethernet protokoll over AC ledningene. Bare at det viste seg være for mye støy på AC ledningene brukt til elbillading (Næææ!), så protokollen ble i stedet flyttet over på CP-pinnen, overlagret J1772 PWM signalet. Urk!
 

Altså ikke CAN bus, som enhver bil nyere som oldtiden allerede er utstyrt med, og som CHAdeMO valgte. Ei heller 1000BASE-T1 half-duplex Ethernet for Automotive som alle dyrere biler nå utrustes med. Nei, i stedet velger man en i realiteten håpløst proprietær protokoll som det i praksis bare finnes en leverandør av chipset til, og det er QCA7000 fra den verste av dem alle, Qualcomm.

 

Komitearbeide på sitt mest håpløse!

 

Faktisk direkte ondsinnet komitearbeide. Slik PLC ble valgt over de mer åpenbare alternativ ene og alene for at kraftforsyningen skulle ha mulighet til å kontrollere, overvåke og overstyre ladeprosessen fra sine Smartmeter i sikringsskapet. Gjennom et utall IEC V2G standarder, inkludert ISO15118. Altså presist hva jeg akter nekte 'dem' adgang til i mitt hus. Aksepterer utelukkende V2H, som i «Vehicle 2 House». Mitt hus. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bildet var jo et dårlig valg. Det er ikke noe lås i den ladestasjonen eller kabelen på bildet.

Det er bilen som låser kabelen, ikke stasjonen. Med CHAdeMO så er låsen i kabelen.

Her er det dessverre noen biler som er dårlig programmert. De låserer ikke opp kabelen selv om hurtigladingen er ferdig. Dette gir ingen mening, da ingen stikker av med en fastmontert kabel.

Endret av MEMENK76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (2 timer siden):

Bildet var jo et dårlig valg. Det er ikke noe lås i den ladestasjonen eller kabelen på bildet.

Det er bilen som låser kabelen, ikke stasjonen. Med CHAdeMO så er låsen i kabelen.

Her er det dessverre noen biler som er dårlig programmert. De låserer ikke opp kabelen selv om hurtigladingen er ferdig. Dette gir ingen mening, da ingen stikker av med en fastmontert kabel.

At hurtigladinga er ferdig, betyr det at den framleis lader med lågare effekt? I så fall kan det vere fornuftig å framleis ha den låst for å unngå unødvendig lysbue om ein kunne dratt pluggen ut med spenning på, som kan redusere levetida på både plugg og kontakt dersom det oppstår ein lysbue. Kontaktoren skal ta seg av lysbuen, ikkje pluggen.

Artikkelen er litt sparsom med kvifor pluggen blir låst. Det er kort nevnt lysbue, men kunne gjerne utbrodert litt når spørsmålet i artikkelen er kvifor den har låsemekanisme. At det står i ei norm er greit nok, men det er den tekniske forklaringa som er litt for knapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
johnrixn skrev (1 time siden):

Det burde være en"nødstopp" for ladingen slik at man garantert kunne komme seg av gårde etter endt lading. Håpløst å måtte ringe etter hjelp for å komme seg løs fra laderen.

Godt poeng. Nødknapp burde være tilgjengelig på hurtigladeren av sikkerhetsgrunner og det burde vekte mer enn risikoen for at frekke køsnikere rapper din ladesesjon. Noe som forsåvidt løses ved å bygge ut ladenettverket slik at køer blir sjeldnere, samt noe generell bevissthet rund folkeskikk. Apropos folkeskikk så bør man også forsøke å unngå hurtiglading til under ~20 kW når det er fullt på laderne.

Lenke til kommentar
Sitat

Skulle vi utviklet en ny kontakt for dette formålet i dag ville vi stilt helt andre krav til den. Imidlertid er det lite realistisk å bytte ut alle kontakter vi har i husene våre og pluggene på alt utstyret vi har.  

Hvorfor er det lite realistisk?
Gamle støpsel uten jording passer ikke inn i jordet stikkontakter.

Svært få som bruker VGA eller Scart, da vi har gått over til HDMI og DP.
MicroUSB-C er utgått og de fleste produkter i dag leveres med USB-C

Så hvorfor tviholde på Schuko om det finnes noe bedre?
De fleste apparater leveres med utbyttbar ledning, og de som det ikke kan byttes på så går det an å bruke overgang

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Kontaktoren skal ta seg av lysbuen, ikkje pluggen.

Usikker på om du snakker om nødstilfelle eller til vanlig her, men ingen av delene skal behøve å ta seg av noen lysbue til vanlig. Faststoffelektronikken i laderen (likeretteren) bør slå av lasten før kontaktoren kobles ut. Da slipper kontaktoren å ta seg av noen lysbue. Lysbuer sliter veldig på kontaktorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om å konstruere problemstillinger. «Vi har i dag en utvikling hvor vi tøyer regelverket mer og mer, og dette skader utviklingen i markedet.» Jeg stiller heller spørsmål til hvem som lager forskriftene, det er nemlig bransjen selv som til stadig lager nye regler slik at de skal sikre seg arbeid. Snakk om bukken som passer havresekken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
johnrixn skrev (3 timer siden):

Det burde være en"nødstopp" for ladingen slik at man garantert kunne komme seg av gårde etter endt lading. Håpløst å måtte ringe etter hjelp for å komme seg løs fra laderen.

Det finnes forøvrig, problemet er at du ikke kan skille mellom AC-lading (egen ladekabel som oftest) og DC-lading (hurtig/lynlading, der kabel sitter fysisk fast i laderen). På min Kona har jeg en egen knapp der jeg kan velge om bilen skal slippe tak i kabelen straks ladingen er ferdig. Men jeg har bare valget mellom av/på (oversatt: løs-ut/ikke-løs-ut).

Jeg skulle gjerne tenkt meg 3 eller 4 innstillinger,  "Ja-løs-ut/Løs-ut-kun-DC/Nei", alternativt "Ja-løs-ut/Løs-ut-kun-DC/løs-ut-kun-AC/Nei", da man typisk alltid ville ønsket at den løser ut ved DC, så lenge laderen oppfatter ladestopp ved utløst kabel = ladestopp. Man ønsker jo selvsagt ikke at andre tar kabelen før man blir ferdig, eller at ladingen fortsetter hos neste bruker, men på "min" regning.

En eventuell nødutløser må selvsagt settes i bilen, nettopp for å unngå pøbelstreker eller vanvittig frekke folk som ikke har skrupler mot å koble fra andre for å snike i ladekøen. Kjedelig om man vet ladingen tar ca 1 time (min bil tar 54 min fra ca 0 til 80%), setter seg ned for å nyte litt mat mens bilen lader, for så å komme til lader å finne ut at andre lader på "min" lader mens sesjonen enda skulle vært i gang, eller ladekabel er satt inn igjen, men ladingen er stoppet f.eks. etter bare 10 minutter lading.

Vet det er irriterende å komme til ladestasjon, og ladingen er ferdig samtidig som eier ikke er mulig å se eller kontakte. Men en avbrutt ladesesjon pga pøbelstreker eller "frækk-skjit'a", er langt, langt værre.

Lenke til kommentar

Jeg foregår artikkelen som at det er Type 2 som er gråsonen, ikke CCS eller Chademo lading. Saken dreier seg ikke om hvorvidt bilen låser kabelen fast til seg, men at kabelen skal være låst til selve ladeboksen under lading. Såvidt jeg vet er kabelen alltid låst til bilen både under hurtiglading og vanlig saktelading hjemme. 
 

Årsaken til at man kanskje velger å ikke låse kabelen til ladeboksen under lading (for dette er valgfritt, i alle fall for Zapteck), er at kabelen på en uønsket måte blir sittende fast. Man skal avgårde og må ha med kabelen, men man får den ikke løs. Kanskje er ladeboksen offline og man får ikke stoppet økten, eller kanskje man ikke forstår at man skal ta den løs fra bilen før man kan ta den løs fra ladeboksen. Kanskje står en annen bil og lader, den er full og man ønsker å plugge om halvveis i arbeidsdagen. Ladeboksen kan fort bli utsatt for ødeleggelse hvis den frustrerte bruker tyr til makt! En ødelagt kabel kan koste 2000 kr, en ødelagt boks 8000. Boksene er ikke utstyrt med manuell knapp for å stoppe økten og få ut kabelen. Låsen kan dessuten fryse fast hvis man er uheldig. 
 

Det er derfor mange grunner til at man kan ønske å ha denne funksjonaliteten av. Hva kan i verste fall skje? Pilotkretsen brytes slik at strømmen skrus av. Hvis det ikke virker, så risikerer man en lysbue på nivå med det man kan få dersom man drar ut støvsugerstøpselet uten å skru den av først. 
 

Nå skal ikke jeg si at artikkelforfatteren er imot enhver utvikling, men han velger å se på saken kun fra en side. Det er ingen risikovurdering til grunn, ansvaret plasseres igjen hos installatør og ikke utstyrsleverandør, og ulempene med låsen belyses ikke. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, rm84 said:

 

Årsaken til at man kanskje velger å ikke låse kabelen til ladeboksen under lading (for dette er valgfritt, i alle fall for Zapteck), er at kabelen på en uønsket måte blir sittende fast. 
 

Jeg har forstått valget  på Zaptec slik at det er valgfritt å låse kabelen når lading ikke pågår. For eksempel hvis man  ikke vil ha med seg kabelen. Hvis det benyttes en godkjent kabel så vil jeg tro den er låst under lading. Men jeg ser det finnes kabler hos utenlandske forhandlere som ikke følger standarden, bl.a. skjøtekabler.

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Usikker på om du snakker om nødstilfelle eller til vanlig her, men ingen av delene skal behøve å ta seg av noen lysbue til vanlig. Faststoffelektronikken i laderen (likeretteren) bør slå av lasten før kontaktoren kobles ut. Da slipper kontaktoren å ta seg av noen lysbue. Lysbuer sliter veldig på kontaktorer.

Ja, eg kom på det etter at eg hadde skrive innlegget at det nok fungerer sånn, men synest framleis det kunne stått meir om kva som er problemet med å dra ut ein plugg under lading.

Blir straumen kjørt ned hurtig nok og utan unødig slitasje på både plugg og elektronikk om du ikkje hadde hatt låsemekanismen og kunne dratt den rett ut? Sikkerhetsfunksjonen skal kjøre ned straumen mens det framleis er kontakt på pluggen, men då må det skje ganske fort, og med ein god del effekt som blir overført så kan det kanskje føre til unødig slitasje. Eg veit ikkje om den sikkerhetsfunksjonen faktisk kjører ned straumen gjennom elektronikken eller slår ut ein kontaktor for at det skal gå fort nok.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Zeph said:

Blir straumen kjørt ned hurtig nok og utan unødig slitasje på både plugg og elektronikk om du ikkje hadde hatt låsemekanismen og kunne dratt den rett ut?

Bra er det ikke, men det ville nok gått rimelig greit med AC lading, det hjelper at strømmen får en nullgjennomgang.   Under DC lading ville det vært mye mer kritisk. Store DC kontaktorer har gjerne magneter eller andre løsninger for å blåse ut lysbuen. Det verste er hvis en ikke gjennomfører utkoblingen og kobler til igjen med smeltede kontakter. Det blir en bra sveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...