Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorlampe lyser gult, men bilen føles fin.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Mazda 6 (diesel) har fått opp gul motorlampe, men bilen føles frisk. Finner ikke åpent verksted før etter 17. mai. Er det noe spesielt dette bruker å være? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Når gul motorlampe lyser, er det normalt lagret en feilkode som kan indikere hvor feilen er. Det er vanligvis ikke selve motoren, men avgassrensingen, som er årsak til feilmeldingen. Så lenge lampen lyser fast, kan du bruke bilen. Dersom lampen blinker, bør den ikke kjøres, da det kan være en feil som får følgeskader. 

Skrevet
4 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Når gul motorlampe lyser, er det normalt lagret en feilkode som kan indikere hvor feilen er. Det er vanligvis ikke selve motoren, men avgassrensingen, som er årsak til feilmeldingen. Så lenge lampen lyser fast, kan du bruke bilen. Dersom lampen blinker, bør den ikke kjøres, da det kan være en feil som får følgeskader. 

Den lyser fast og oppfører seg fint. Påspanderte bilen "rensediesel" fra Cirkle K, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Har bare blitt fortalt at den har godt av det av og til. 

Skrevet

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Ellers står det kanskje i instruksjonsboka hva gul motorlampe betyr? Vanligvis flere årsaker, så avlesing av kode er nok nødvendig for å finne presis årsak.

Skrevet (endret)

En motorlampe lyser aldri rødt, men er det en avgassrelatert feil pleier de ofte å gå i nødmodus, og da blir du frakjørt av en moped, så det er ikke særlig trivelig.

Avlese feilkode er første skritt.

Endret av FiveInline
Skrevet
1 hour ago, Thunderhead said:

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Ellers står det kanskje i instruksjonsboka hva gul motorlampe betyr? Vanligvis flere årsaker, så avlesing av kode er nok nødvendig for å finne presis årsak.

Det er alt fra løst drivstofflokk til avgasser. Får kjøre innom og lese av på tirsdag. 

Skrevet
3 hours ago, mobile999 said:

Man sparer fort inn kjøpet av en feilkodeleser i steden for å få et verksted til å sjekke hver gang bilen får gul motorlampe.

Noen skal ha nærmere prisen av en feilkodeleser for én sjekk. Må være verdens mest lettjente penger, og på grensen til svindel. 

Skrevet

På samme måte som elektrikere og rørleggere så må verkstedene også tjene inn igjen stadig nytt utstyr og etterutdanning av sine mekanikere. 

Er 12 år siden jeg jobbet med bil , men da kostet den mest avanserte diagnosestasjonen 250 tusen i innkjøp og flere titusener i årlig lisens. 

Skrevet
1 hour ago, Opelduude said:

På samme måte som elektrikere og rørleggere så må verkstedene også tjene inn igjen stadig nytt utstyr og etterutdanning av sine mekanikere. 

Er 12 år siden jeg jobbet med bil , men da kostet den mest avanserte diagnosestasjonen 250 tusen i innkjøp og flere titusener i årlig lisens. 

Men får jeg mer ut av å hente data fra et verksted kontra å kjøpe dette selv? 

Skrevet (endret)
3 hours ago, Windoge said:

Men får jeg mer ut av å hente data fra et verksted kontra å kjøpe dette selv? 

Du må ha en merkespesifikk kodeleser. De vanlige kodeleserne får kun ut generiske feilkoder.

Edit: Pluss at verkstedet forhåpentligvis har kompetanse til å tolke feilkodene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet

På bilen min så kan jeg lese av feilkodene ved å følge en spesiell sekvens av å trykke på div knapper(lys og 4 ganger på reset tripptellern eller noe i den duren), mulig du også kan det siden det er japansk.

 

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
On 5/15/2021 at 6:42 PM, Thunderhead said:

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Har aldri sett motorlampen vise annet enn gult. Enten fast lys, eller blinkende. 

Skrevet

Den gule motorlampen er definert av samme regler som ODB-II. Den skal lyse hvis det er problemer i motorstyring/overvåking som har betydning for utslipp og sikkerhet, og blinke hvis det er akutte problemer. Det skal være standardisert og likt for alle biler siden 2001 (og mange før).

Hva som finnes av lamper og varsler ellers er vel opp til bilprodusent å bestemme, men man kan vel anta at røde lamper ikke er bra å kjøre med.

Skrevet

Feilkoder på motor kan "alle" feilkodelesere hente ut. ODBII-standarden skal følges av alle etter 2001, derfor skal alle biler kunne leses av med samme feilkodeleser.

Jeg har en billig Bluetooth-leser jeg kobler til mobilen. Ved hjelp av f.eks. Torque-appen kan jeg lese feilkodene og nullstille dem hvis ønskelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...