Gå til innhold

Er det greit at Israel dreper sivile (barn) i Gaza?


Anbefalte innlegg

Kroat skrev (2 timer siden):

De er ikke bergensere, de er israelitter

De ble isrealitter da de flyttet til israel.
De ville vært bergensere om de flyttet til bergen.

...det er ganske sykt å forsøke å flytte tilbake i et land du må 1000 år tilbake i tid for å finne forfedre i, når du har hatt yngre forfedre i andre land i bokstavelig talt tusen år, som har bygget, arbeidet og strevd side om side med andre i landet i tusen år -- før de plutselig skal selge eller flytte til dette landet akkurat de forfedrene kom fra.

...

Og ja, det er mye israelsk propaganda om opprettelsen av Israel, produsert for å fremstille overtagelsen av landområdet som et mindre overgrep enn det faktisk var.

post-110514-0-15177900-1542486422_thumb.png
post-110514-0-48391700-1542486279_thumb.png
post-110514-0-81505000-1542487010_thumb.png

Palestinerene eide fremdeles en majoritet av verdiene i landet, hadde bygget infrastrukturen, og drev det meste av matproduksjon.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (47 minutter siden):


Det er dog heller ikke hele sannheten.

Etter at det osmanske riket falt, kjøpte både jøder og arabere opp landområder i det som i dag er Israel, Gaza og Vestbredden.
Når staten Israel ble opprettet i 1948, så eide jødene, mellom oppkjøpsfond og privat eierskap, ca. 11.1% av landområdet, fra ordinære oppkjøp.

Palestinere, altså de som valgte å bli, eide 3.3%

Andre arabere, som valgte å enten flytte til Jordan under delingen av mandatet, eller de som måtte flykte av diverse årsaker, eide 16.9%.

Offentlig land utgjorde 68.7%.

Jødene eide altså en stor del av landområdene som var i privat eierskap når staten Israel ble opprettet, det var ikke palestinernes.
At offentlig land utgjorde en stor del av området, kommer av at det stort sett var ørken ingen ville ha, før Israel gjorde det om til fruktbare områder.
 

Det er litt avhengig av hvilke av sidene som forteller historien.

Det du sier er det Israelere mener

Palestinere mener noe annet:

Noen hevder at de fikk småe penge summer for sine hjem og jord, og om de ikke takket ja til tilbudet så mistet de både pengene og hjemmet/landet sitt. Noen hevder til og med at de måtte forlate sine hjem ved tvang uten et slik tilbud.

Jeg har tenkt nøye på dette og jeg tror litt mer på det palestinere sier. For så lenge jødene sterkt ville ha et eget stat etter å ha flyktet fra Europa så måtte de på hvilke som helst måte få tak i landet enten ved bruk av penger eller ved tvang, hvis penger ikke hjulpet så er eneste løsningen tvang.

Hvis man tenker litt mer på det så gir det lite mening å forlate stedet man var født i og bli "statsløs" bare for noe penger selvom det er snakk om livsendrende summer. Spesielt når man vet at man kommer til å miste alle sine rettigheter (Når de flytter til andre Arabiske stater så blir de aldri statsborgere der, de får ingen pass eller tilsvarende dokumenter, for der er reglene slik at bestefedre må være opprinnelig fra det lande for å telles som borger, ellers så blir man aldri statsborger der, samme gjlder barna selvom de er født der, vi har flere som har flyktet til Norge som hadde status "statsløs")

Og hvis man ser på kartet av Palestina/Israel over tid så bekrefter kartet at Israel prøver å få mest mulig av området på uansett måte. Og i henhold til den internasjonale loven  så er det ulovlig å bygge "sattelments" i de områdene. Så det er helt klart at en side gjør mye galt.

 

Dette var bare min analyse etter å ha gjort en lannnng research (jeg har selfølgelig hørt fra begge sidene både Palestinere og Israelere)

Endret av Eivind-vind
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (16 minutter siden):

Det er inntrykket jeg har fått av å snakke med israelere også. Folk her inne har ut av seg uttrykk som "demokratisk stat" og "selvforsvar" som de gode propaganda-bottene de er, men de forstår ikke hvordan israelerne egentlig tenker.

Har inntrykk av at mange av de som er mest "svart/hvitt" i diskusjoner om Israel gjerne er langt mindre nyanserte om f.eks. Palestina enn moderate israelere flest er. Nå er det et par år siden jeg sist var i Israel, men det er et land jeg har oppholdt meg mye i og har familie i, og jeg er helt sikker på at en del av kommentarene til forsvar for Israel her i tråden ville fremkalt litt klein humring blant dem for å si det sånn. Mange israelere driter ganske langt i hva som skjedde før, enten det er 1000 eller 70 år siden, de er bare lei av konflikter, utkastelser av folk og krigsretorikk og vil ha slutt på bekymringer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Har inntrykk av at mange av de som er mest "svart/hvitt" i diskusjoner om Israel gjerne er langt mindre nyanserte om f.eks. Palestina enn moderate israelere flest er. Nå er det et par år siden jeg sist var i Israel, men det er et land jeg har oppholdt meg mye i og har familie i, og jeg er helt sikker på at en del av kommentarene til forsvar for Israel her i tråden ville fremkalt litt klein humring blant dem for å si det sånn. Mange israelere driter ganske langt i hva som skjedde før, enten det er 1000 eller 70 år siden, de er bare lei av konflikter, utkastelser av folk og krigsretorikk og vil ha slutt på bekymringer.

Da har du sikkert mer personlig erfaring med israelere enn jeg har, men den eneste jeg har prata inngående med om det hadde et ekstremt darwinistisk syn, ala den sterkestes rett (er man sterk, gjør man hva man vil, inkludert drap). De ulike videoene av israelere som roper i kor "det er ikke skole i morra i Gaza, for barna er døde", "muslimene er døde, hurra", gir ikke et godt inntrykk. Det er klart at ofte er det de mest høylytte som får mest oppmerksomhet, men at fascistiske partier i alt unntatt navnet får en stor andel av stemmene gir heller ikke et godt inntrykk. Jeg vet at det finnes mange unntak, jeg har postet flere av dem i tråden og alle er jo trivelige i festlig lag, men alt i alt så dannes et bilde av en ekstremt etno-sjåvinistisk og rasistisk befolkning. Det er mulig at de fleste isralere holder lav profil, slik du antyder, men slik var det i Nazi-Tyskland også. Jeg synes ikke vi skal feie dette problemet under teppet.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 minutter siden):

Da har du sikkert mer erfaring med israelere enn jeg har, men den eneste jeg har prata inngående med om det hadde et ekstrem-darwinistisk syn, ala den sterkestes rett (er man sterk, gjør man hva man vil, inkludert drap).

Ja, sånne folk finnes vel egentlig overalt, også i Israel. Vet ikke om jeg har sånn voldsom kjennskap til israelere, men noe har jeg naturlig nok på grunn av familie og besøkene der. Flere av de har deltatt i krigene også, så det har blitt noen historier. Jeg har absolutt ikke dårlig inntrykk av israelere, og det er kult, ungt og hipt land stort sett. Tel-Aviv og Haifa anbefaler jeg virkelig å besøke, førstnevnte minner en del om Beirut (slik det var før i hvert fall) på mange måter om du har vært der. Tror de fleste klart støtter gjengjeldelses-angrep mot Hamas pga rakettene, men synet på andre ting som utkastelser av arabere og okkupasjonene er mye mer nyansert. Mange skjønner kanskje ikke helt vitsen. Tar man for eksempler grupper som MIFF her i Norge vil jeg tro de fleste israelere synes det er en ekstrem greie også der.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Har inntrykk av at mange av de som er mest "svart/hvitt" i diskusjoner om Israel gjerne er langt mindre nyanserte om f.eks. Palestina enn moderate israelere flest er. Nå er det et par år siden jeg sist var i Israel, men det er et land jeg har oppholdt meg mye i og har familie i, og jeg er helt sikker på at en del av kommentarene til forsvar for Israel her i tråden ville fremkalt litt klein humring blant dem for å si det sånn. Mange israelere driter ganske langt i hva som skjedde før, enten det er 1000 eller 70 år siden, de er bare lei av konflikter, utkastelser av folk og krigsretorikk og vil ha slutt på bekymringer.

Jeg har vært både i Israel og Palestina, og jeg har vel noe av det samme inntrykket av landet som det du skriver om. Konflikten er selvfølgelig komplisert, og det er jammen ikke lett å forstå hva som foregår. Hvem har retten på sin side? Det er ihvertfall ikke noe jeg kan avgjøre.

Ellers kan jeg si at jeg under oppholdet fikk et positivt inntrykk av Israel, og et negativt inntrykk av Palestina. Palestina var liksom en mørk og trist plass der jeg ikke følte meg trygg. Israel derimot var et morsomt og vakkert sted. Kanskje derfor jeg føler bias mot Israel. For jeg må innrømme at jeg støtter Israel, selv om jeg er usikker på hvem som har mest skyld i konflikten. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Mange gode og vettuge innlegg her med mye som ikke kommer frem i vanlig norsk media.
Er det bare meg, eller virker reportasjer som starter som dette kjent?:
- "... kvinner og barn drept i det verste angrepet mot Gaza.."
- "Israel fortsetter å angripe..."
- "... den Israelske bombingen"
- "...de massive angrepene mot sivilbefolkningen"
- "... de grusomme kamphandlingene fra Israel må ta slutt"

Veldig interessant at de hverken intervjuer den jevne jøden om hvordan dette oppleves der, utelater at det faktisk er en terrororganisasjon (Hamas) som styrer i Gaza og som med vilje bruker sitt eget folk som skjold for å få verdens sympati når Israel slår tilbake, at mye av det følelsesmessige tragiske fra Gaza faktisk er skuespill, overdrivelser og rent løgn, og ikke minst: at terrororganisasjonen fra Gaza faktisk startet det hele med å angripe Israel (nå med et firesiftret antall raketter skutt mot dem).

Jaja.... små detaljer som sikkert bare er forglemmelser :hmm:
Jeg holdt derfor på å falle ut av TV-sofa'n da en av nyhetsreportasjene i dag startet med å vise folk i Israel som løp til bomberommene under luftvernsirenene og ikke alle Gaza-ofrene.

Nei, krig er krig -og det er forferdelig for alle parter, men vi må ikke glemme at dette også er (og har vært lenge) en mediakrig med kamp om sannheten. Det ER massevis av folk som lider i Gaza, ingen tvil om det, men hvorfor retter ingen et kritisk blikk mot Hamas og hva de gjør mot sin egen befolkning i tillegg til å angripe Israel?
photo_2021-05-19_22-39-46.thumb.jpg.daf13101cd90ffd65875d563fd402309.jpg

Forresten, se denne videoen fra ei 10 år gammel jente i Israel om hvordan situasjonen oppleves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

Mange gode og vettuge innlegg her med mye som ikke kommer frem i vanlig norsk media.
Er det bare meg, eller virker reportasjer som starter som dette kjent?:
- "... kvinner og barn drept i det verste angrepet mot Gaza.."
- "Israel fortsetter å angripe..."
- "... den Israelske bombingen"
- "...de massive angrepene mot sivilbefolkningen"
- "... de grusomme kamphandlingene fra Israel må ta slutt"

Veldig interessant at de hverken intervjuer den jevne jøden om hvordan dette oppleves der, utelater at det faktisk er en terrororganisasjon (Hamas) som styrer i Gaza og som med vilje bruker sitt eget folk som skjold for å få verdens sympati når Israel slår tilbake, at mye av det følelsesmessige tragiske fra Gaza faktisk er skuespill, overdrivelser og rent løgn, og ikke minst: at terrororganisasjonen fra Gaza faktisk startet det hele med å angripe Israel (nå med et firesiftret antall raketter skutt mot dem).

Jaja.... små detaljer som sikkert bare er forglemmelser :hmm:
Jeg holdt derfor på å falle ut av TV-sofa'n da en av nyhetsreportasjene i dag startet med å vise folk i Israel som løp til bomberommene under luftvernsirenene og ikke alle Gaza-ofrene.

Nei, krig er krig -og det er forferdelig for alle parter, men vi må ikke glemme at dette også er (og har vært lenge) en mediakrig med kamp om sannheten. Det ER massevis av folk som lider i Gaza, ingen tvil om det, men hvorfor retter ingen et kritisk blikk mot Hamas og hva de gjør mot sin egen befolkning i tillegg til å angripe Israel?
photo_2021-05-19_22-39-46.thumb.jpg.daf13101cd90ffd65875d563fd402309.jpg

Forresten, se denne videoen fra ei 10 år gammel jente i Israel om hvordan situasjonen oppleves.

Israel jevner 20 bygninger med jorda, dreper 212 og vi skal fokusere på følelsene til en ti år gammel israelsk jente, ok. :roll: Fint propagandagrep mister.

  

Vaniman skrev (4 timer siden):

Jeg har vært både i Israel og Palestina, og jeg har vel noe av det samme inntrykket av landet som det du skriver om. Konflikten er selvfølgelig komplisert, og det er jammen ikke lett å forstå hva som foregår. Hvem har retten på sin side? Det er ihvertfall ikke noe jeg kan avgjøre.

Ellers kan jeg si at jeg under oppholdet fikk et positivt inntrykk av Israel, og et negativt inntrykk av Palestina. Palestina var liksom en mørk og trist plass der jeg ikke følte meg trygg. Israel derimot var et morsomt og vakkert sted. Kanskje derfor jeg føler bias mot Israel. For jeg må innrømme at jeg støtter Israel, selv om jeg er usikker på hvem som har mest skyld i konflikten. 

Palestina er under massiv økonomisk blokade og blir jevnlig bombet. Lykke til med å gjøre det morsomt og vakkert der. Det er nokså ofte at undertrykkere er mer attraktive enn ofrene deres.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utkastelsene er visst ett resultat av rettsaker som har pågått siden 60 eller 70 tallene. Tidslinjen slik jeg har hørt:

Det handler om 8 Boliger i vestbredden som var eid av Jøder før Jordan anekterte i 1948.
Boligene ble da gitt til Jordanere, som leide ut til Palestinere 1948-67.
Da Israel tok over vestbredden etter krigen i 1967 tok Jødene saken opp til den Israelske Domstolen.
1967-82: Domstolen tok eiendommene fra Jordanerne, og ga eierskapet tilbake til Jødene, MEN:
Palestinerne måtte få tilbud om å bo videre, men å betale de nye eierne, Jødene.
1982-2021: Mange har sluttet å betale leie, men fortsatt å bo, noen har aldri betalt leie etter eierskiftet.

2021: Denne juridiske konflikten, noen anser å være urett, ledet til protester som eskalerte.
2021: Noen få Muslimer, av de veldig mange, kaster stein fra sitt hellige område, på jøder og politi under Bønn i sitt område like ved ---> Politiet tvinger Muslimene vekk fra sitt hellige område.
2021: Hamas ser muligheten til å rettferdig-gjøre rakettangrep fra Gaza i stor skala.

Jeg vet ikke om alle ble kastet ut samtidig i 2021, eller om de 8 boligene er blitt håndtert på separate tidspunkter.
Palestinerne som ble kastet ut, er såklart kun en bitteliten porsjon av familier som hvert år blir kastet ut av leieboliger i Israel, dette husker dere nok skjedde i Groruddalen nylig, akkurat slik masse Statsborgere blir kastet ut hvert år.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (21 minutter siden):

Utkastelsene er visst ett resultat av rettsaker som har pågått siden 60 eller 70 tallene. Tidslinjen slik jeg har hørt:

Det handler om 8 Boliger i vestbredden som var eid av Jøder før Jordan anekterte i 1948.

Dette er feil. Eiendomsbevisene er etter sigende fra Ottomanertida, altså eldre enn 1916, kanskje mye eldre. Hvorfor minst 60 år gamle dokumenter dukket beleilig opp på 70-tallet kan man spørre seg. Jeg forstår godt at mistanken om falske papirer er der og man kan også spørre hvorfor de ikke er foreldet, kanskje er de 100 år gamle? Så gamle papirer burde være ugyldige, når de er på palestinsk land. De som bor der ble tross alt kastet ut av sine egne hjem i det som nå er Israel, så like for like så burde de altså ha rett til å ikke bli kastet ut nå, siden de bor på designert palestinsk land. Men i Israel er det ikke likhet for loven, så da blir det som det blir.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Aiven said:

Palestina er under massiv økonomisk blokade og blir jevnlig bombet. Lykke til med å gjøre det morsomt og vakkert der. Det er nokså ofte at undertrykkere er mer attraktive enn ofrene deres.

Bare et forsøk på nyansering:

Det hører vel med til historien at Hamas er en del av problemet her. Har forstått at de tjener (personlig) på blokaden via smugling. Mange av dem er rike og opererer delvis via kontakter i Iran? Er det ikke slik at at dersom det har vært rolig en stund og det er tendenser til at blokaden lettes, så sender de raketter over til Israel - som så svarer? Så strammes det til. Israel må jo uansett markere seg som harde og gjengjelde hardt dersom noen prøver seg. Dette er politikk. 

Hamas oppnår to ting ved rakettangrep: vedlike blokaden samt høste politisk sympati i Vesten ved å bruke sivile som skjold. Det siste er dog litt merkelig siden det er en klar krigsforbrytelse - men det ser ut til å funke. Slik sett kan de i Vesten som kjøper og demonstrerer for Hamas sin "Israel dreper-versjon", sees på som medskyldige i at barn blir brukt som levende skjold.  Hamas trenger forøvrig påskudd for å starte angrep. Det hadde de jo denne gang. En kobling av påskudd og angrep er en viktig ingrediens i dette spillet. 

En fredsordning i Midt-Østen krever vel at mange i Hamas må etterforskes og straffes? Så en fredsordning må de vel unngå? Og kanskje passer dette Israel litt også slik at de får gjennomført sine planer i ly av krigs-tilstander?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 timer siden):

Utkastelsene er visst ett resultat av rettsaker som har pågått siden 60 eller 70 tallene. Tidslinjen slik jeg har hørt:

Det handler om 8 Boliger i vestbredden som var eid av Jøder før Jordan anekterte i 1948.
Boligene ble da gitt til Jordanere, som leide ut til Palestinere 1948-67.
Da Israel tok over vestbredden etter krigen i 1967 tok Jødene saken opp til den Israelske Domstolen.
1967-82: Domstolen tok eiendommene fra Jordanerne, og ga eierskapet tilbake til Jødene, MEN:
Palestinerne måtte få tilbud om å bo videre, men å betale de nye eierne, Jødene.
1982-2021: Mange har sluttet å betale leie, men fortsatt å bo, noen har aldri betalt leie etter eierskiftet.

2021: Denne juridiske konflikten, noen anser å være urett, ledet til protester som eskalerte.
2021: Noen få Muslimer, av de veldig mange, kaster stein fra sitt hellige område, på jøder og politi under Bønn i sitt område like ved ---> Politiet tvinger Muslimene vekk fra sitt hellige område.
2021: Hamas ser muligheten til å rettferdig-gjøre rakettangrep fra Gaza i stor skala.

Jeg vet ikke om alle ble kastet ut samtidig i 2021, eller om de 8 boligene er blitt håndtert på separate tidspunkter.
Palestinerne som ble kastet ut, er såklart kun en bitteliten porsjon av familier som hvert år blir kastet ut av leieboliger i Israel, dette husker dere nok skjedde i Groruddalen nylig, akkurat slik masse Statsborgere blir kastet ut hvert år.

Jeg tror det er viktig at du også får med deg at retten jøder har til å kreve eierskap til leiligheter eller eiendom i Øst Jerusalem ikke har noe motstykke til at palestinere har rett til å kreve eierskap til leiligheter eller eiendom som de har mistet i Vest Jerusalem.

Trying to reverse the events of 1948 is a fool’s errand – The Forward

Opinion | What Your Taxes Are Paying For in Israel - The New York Times (archive.org)

Å  forsøke å forsvare staten Israels handlinger med juridiske argumenter synes jeg er en glimrende tilnærmingsmåte. Men en slik metodikk vil dessverre bare avsløre at Israel sakte men sikkert beveger seg i retning mot et utilslørt apartheid regime.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Bare et forsøk på nyansering:

Det hører vel med til historien at Hamas er en del av problemet her. Har forstått at de tjener (personlig) på blokaden via smugling. Mange av dem er rike og opererer delvis via kontakter i Iran? Er det ikke slik at at dersom det har vært rolig en stund og det er tendenser til at blokaden lettes, så sender de raketter over til Israel - som så svarer? Så strammes det til. Israel må jo uansett markere seg som harde og gjengjelde hardt dersom noen prøver seg. Dette er politikk. 

Hamas oppnår to ting ved rakettangrep: vedlike blokaden samt høste politisk sympati i Vesten ved å bruke sivile som skjold. Det siste er dog litt merkelig siden det er en klar krigsforbrytelse - men det ser ut til å funke. Slik sett kan de i Vesten som kjøper og demonstrerer for Hamas sin "Israel dreper-versjon", sees på som medskyldige i at barn blir brukt som levende skjold.  Hamas trenger forøvrig påskudd for å starte angrep. Det hadde de jo denne gang. En kobling av påskudd og angrep er en viktig ingrediens i dette spillet. 

En fredsordning i Midt-Østen krever vel at mange i Hamas må etterforskes og straffes? Så en fredsordning må de vel unngå? Og kanskje passer dette Israel litt også slik at de får gjennomført sine planer i ly av krigs-tilstander?

Du er bare enda en lettlurt "Venn av Israel" som spiser rått det du blir servert. I mange tiår var det Fatah bevegelsen som var fienden, men etter hvert som Arafat og Fatah oppnådde internasjonal anerkjennelse som representanter for det palestinske folk, ble dette uutholdelig for de israelske ekstremistene, de måtte sørge for en splittelse;

 Your Comments on my Gaza Column - The New York Times (archive.org)

"En av tragediene i Midt-Østen er at Hamas faktisk ble næret i sine tidlige år av Israel. Tanken var at Israels virkelige trussel kom fra sekulære palestinske nasjonalister, og en religiøs gruppe ville distrahere palestinere ved å holde dem beende i moskeene. For de som ønsker å lære mer om Hamas og dets historie, anbefaler jeg på det sterkeste en ny bok av Beverly Milton-Edwards og min New York Times-kollega Stephen Farrell, "Hamas.""

Og dette kommer altså ikke fra Palestinakomiteen eller SV, men fra det svært Israel vennlige organet New York Times.

Naiviteten og ekstremismen norske Israel venner legger for dagen minner meg om ordtaket "å være mer katolske enn Paven."

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes denne mannen langt på vei sier det jeg har inntrykk av at de fleste israelere tenker om situasjonen. I hvert fall er det veldig likt mine inntrykk av dette, som jeg har skrevet litt om over i tråden mtp på familien min der og sånt:

https://www.nrk.no/urix/idfs-tidligere-talsmann-kaller-israels-okkupasjon-meningslos-1.15502242

Sitat

– Okkupasjonen har ingen hensikt, alle israelere som ikke stemmer på høyrepartier, mener det, sier Bjørn Hermann Ueland til NTB.

Den 62 år gamle sekulære jøden er født i Tel Aviv, studerte sosialøkonomi og statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, har kapteinsrang i det israelske forsvaret og tilbringer mye tid i Norge.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Aiven said:

Israel jevner 20 bygninger med jorda, dreper 212 og vi skal fokusere på følelsene til en ti år gammel israelsk jente, ok. :roll: Fint propagandagrep mister.

Propaganda? Fordi jeg peker på at sivile i Israel også lider? Eller er du en av de mange som kun bryr deg om palestinerne?

Når vi snakker om propaganda så er dette Hamas' ekspertområde -både indoktrinering av sine egne og et spill for verdensgalleriet. Og når sivile lider utnyttes dette maksimalt. Ikke fordi de bryr seg om sine medmennesker, men for å fremme deres mål som er å skape en islamsk stat og eliminere alle jøder. Hamas er ren ondskap og de selv legger ikke skjul på dette. Ta en titt på hva Hamas står for.

Det er aldri OK at sivile blir drept i krig, men dessverre noe som skjer selv om intensjonen er å treffe militære mål -som er det Israel gjør. Hamas derimot ønsker å treffe sivile. Fortelle meg hvordan dette kan rettferdiggjøres?
Jeg kan ikke kommentere tallene du kommer med her, men håper du skiller mellom drepte terrorister og sivile. Feige som de er gjemmer de seg i tunneler (også NRK skriver om dette i dag) og bunkers under sivile bygninger med våpenlagre og rakettutskytningsramper og bygninger som offisielt brukes av sivile. Skal Israel få slutt på terrorhandlingene mot dem må de selvsagt få has på terroristene og deres våpen, og de går langt for å skåne sivilbefolkningen selv om Hamas brukes sivile som skjold og for å fremme deres sak når sivile blir truffet.

Det var "propagandaen" (eller "mot-propagandaen") min for nå 😉
Er du interessert i sannheten tar du gjerne og sjekker ut det jeg har skrevet, fra troverdige kilder -om det er propaganda eller fakta.

Endret av minimax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Windfarmer said:

Du er bare enda en lettlurt "Venn av Israel" som spiser rått det du blir servert. I mange tiår var det Fatah bevegelsen som var fienden, men etter hvert som Arafat og Fatah oppnådde internasjonal anerkjennelse som representanter for det palestinske folk, ble dette uutholdelig for de israelske ekstremistene, de måtte sørge for en splittelse;

 Your Comments on my Gaza Column - The New York Times (archive.org)

"En av tragediene i Midt-Østen er at Hamas faktisk ble næret i sine tidlige år av Israel. Tanken var at Israels virkelige trussel kom fra sekulære palestinske nasjonalister, og en religiøs gruppe ville distrahere palestinere ved å holde dem beende i moskeene. For de som ønsker å lære mer om Hamas og dets historie, anbefaler jeg på det sterkeste en ny bok av Beverly Milton-Edwards og min New York Times-kollega Stephen Farrell, "Hamas.""

Og dette kommer altså ikke fra Palestinakomiteen eller SV, men fra det svært Israel vennlige organet New York Times.

Naiviteten og ekstremismen norske Israel venner legger for dagen minner meg om ordtaket "å være mer katolske enn Paven."

Men hvor er uenigheten mellom oss her (angående Hamas) ?

Lenke til kommentar

Basert på Historien fra 2005-2021, er det ganske sikkert hva som vil skje om Israel gir tilbake hele Vestbredden til Araberne, det vil bli til en enorm variant av Gaza, med grenser helt intil Israels største byer. Risikoen for dette er for høy.
Jordan vil nok bli Vestbreddens formynder, i mindre eller større grad, Israel vil da ikke kunne kontrollere grensen mellom Jordan & Vestbredden, som er en sentral grunn for okkupasjonen.

Det eneste realistiske jeg ser ved 2-deling, er at Israel beholder kontroll over Jordan-grensen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...