Gå til innhold

Er det greit at Israel dreper sivile (barn) i Gaza?


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (22 timer siden):

George Galloways talkshow er naturlig nok dedikert til Gaza i dag:
 

 

George Galloway har like mye troverdighet på emnet som Alex Jones eller Alexandria Ocasio-Cortez. Venstresiden har alltid hatt et sterkt hat mot Israel og gjerne antisemittisme, noe som man har opplevd i blant andre Labour. Det ligger ikke særlig mye kjærlighet for araberne på Gaza, det handler mye mer om hatet mot jøder og kapitalisme og at jøder og Israel er sterkt knyttet til USA. Man hører jo knapt et pip fra venstresiden når det guelder Tibet eller Hong Kong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

George Galloway har like mye troverdighet på emnet som Alex Jones eller Alexandria Ocasio-Cortez. Venstresiden har alltid hatt et sterkt hat mot Israel og gjerne antisemittisme, noe som man har opplevd i blant andre Labour. Det ligger ikke særlig mye kjærlighet for araberne på Gaza, det handler mye mer om hatet mot jøder og kapitalisme og at jøder og Israel er sterkt knyttet til USA. Man hører jo knapt et pip fra venstresiden når det guelder Tibet eller Hong Kong.

Du svarer som du har vett til, se hva Galloway selv svarte da han ble anklaget for antisemittisme av en israelsk student:
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

George Galloway har like mye troverdighet på emnet som Alex Jones eller Alexandria Ocasio-Cortez. Venstresiden har alltid hatt et sterkt hat mot Israel og gjerne antisemittisme, noe som man har opplevd i blant andre Labour. Det ligger ikke særlig mye kjærlighet for araberne på Gaza, det handler mye mer om hatet mot jøder og kapitalisme og at jøder og Israel er sterkt knyttet til USA. Man hører jo knapt et pip fra venstresiden når det guelder Tibet eller Hong Kong.

Tullprat. Jeg eller andre her på forumet har aldri stilt spørsmål ved Israelernes rett til å bo i Israel, og å leve der trygt, noe de stort sett gjør, dette i motsetning til palestinerne.

Denne konflikten er nå snart 80 år gammel, det har ikke vært noen storkrig mellom araberne og jødene på mange tiår, Egypt anerkjente Israel for over 40 år siden. Det er 25 år siden Oslo avtalen der Norge lot seg bruke som en nyttig idiot. Jeg er lei av denne konflikten og den blir aldri løst så lenge USA ensidig støtter Israel, jeg vet ikke hvordan det stiller seg med deg, men jeg venter faktisk en smule mer av USA enn av Kina.

Og uansett hva du enn sier om Kina, så har Peking ikke begynt å sulte ut befolkningen eller å bombe viktig infrastruktur i Hong Kong for å få viljen sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gavekort said:

Jeg har ikke en slik "support the troops" holdning. Mange soldater er flotte folk, men det gjør ikke handlingene deres automatisk moralske. Ta Irakkrigen, Vietnamkrigen eller Afghanistankrigen som eksempler på umoralske kriger.

Om en krig er moralsk eller uromalsk betyr ikke at soldaters handlinger i krigen også nødvendigvis er umoralske. 
Soldater kan oppføre seg og utføre handlinger som er moralske i en krig som er umoralsk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert i den saken, men etter å ha sett nyhetene og tallene (døds og skade tall) ser det ut som Israel har gått langt unna "self defense". De har såkallt "iron dome" som blokkerer det meste av rakettene, og tallene bekrefter dette, så hvordan kan man kalle det å bombe bygninger hvor det er veldig stor sannsynlighet at barn, kvinner og eldre dør for "self defense"? jeg forstår heller ikke hvorfor bombe media bygninger og hva dette har med "self defense" å gjøre.

Endret av Zamiazm
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke noe ekspert i den saken, men etter å ha sett nyhetene og tallene (døds og skade tall) ser det ut som Israel har gått langt unna "self defense". De har såkallt "iron dome" som blokkerer det meste av rakettene, og tallene bekrefter dette, så hvordan kan man kalle det å bombe bygninger hvor det er veldig stor sannsynlighet at barn, kvinner og eldre dør for "self defense"? jeg forstår heller ikke hvorfor bombe media bygninger og hva dette har med "self defense" å gjøre.

Det er nok dette Israel kritiseres mest for av det internasjonale samfunnet og FN. De har rett til å forsvare seg og gå til proporsjonale motangrep. Men at motangrepene ikke akkurat er proporsjonale kan vel begge sider enes greit om. Søreide er flink til alltid å spesifisere dette når hun uttaler seg, ellers er hun veldig forsiktig.

USA har bedt om bevis på hvorfor de bombet mediebygningen, som jo hadde amerikanske interesser. Blinken sier nå de har mottatt "noe" informasjon, men kan ikke kommentere. Det meste tyder vel på at årsaken til bombingen var å ramme mediedekningen av hva som skjer på bakken inne i Gaza, og at bevisene ikke ville forsvart noe så drastisk som å bombe pressen siden de velger å ikke gi noen beviser. Associated Press vil ha en uavhengig gransking, noe USA etter all sannsynlighet vil støtte.

Blinken: I Saw No Evidence Hamas Operated in Gaza Media Building Downed by Israel
https://www.haaretz.com/us-news/blinken-i-haven-t-seen-evidence-that-hamas-operated-in-downed-ap-building-in-gaza-1.9815458

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

 Det meste tyder vel på at årsaken til bombingen var å ramme mediedekningen av hva som skjer på bakken inne i Gaza, og at bevisene ikke ville forsvart noe så drastisk som å bombe pressen siden de velger å ikke gi noen beviser.

Det blir jo bare spekulasjon. En tidligere AP-journalist som har jobbet der, og har tidligere skrevet om hvordan Hamas brukte tårnet som dekning da de skøyt raketter derfra for så å true AP-ansatte til å ikke rapportere om det (og som de heller aldri gjorde), trekker en konklusjon som går i motsatning retning -- de bomber ikke et slikt bygg uten grunn da det er en høy pris å betale.

The army legal advisers who approve these strikes were convinced that the intel and the military logic could be defended, meaning they saw proof. And because hitting press offices is a net negative for Israel, the army seems to have had a target it considered worth the fallout.

Endret av jallajall
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 minutter siden):

Det blir jo bare spekulasjon.

Ja, det blir bare spekulasjon foreløpig. Jeg har ingen forutsetninger for å vite, så det jeg skriver er det kommentatorer og eksperter har sagt om saken egentlig. Inntil det blir lagt frem noe bevis så vet vi jo ikke.

Jeg er i den mening at man bør ha en helt ekstremt god grunn til å bombe den frie verdenspressen, og jeg tror at for Israel var det ikke noe sjakktrekk omdømmemessig nærmest uansett hva slags fæle greier som måtte ha foregått i bygningen. Det eneste jeg tenker kan forsvare noe sånt er hvis det var en umiddelbar fare for angrep mot Israel fra dette bygget, og at det var avgjørende å bombe for å stoppe noe i å skje.

Journalisten du trekker frem er israeler og har definitivt tilsynelatende en agenda:

Sitat

Following the 2014 Israel–Gaza conflict, Friedman wrote an essay criticizing what he views as the international media's bias against Israel and undue focus on the country, stating that news organizations treat it as "most important story on earth".

https://en.wikipedia.org/wiki/Matti_Friedman

Men vi vet ikke foreløpig, så ja, det blir som sagt spekulasjoner foreløpig - i likhet med veldig mye annet i en pågående konflikt. Det er vel derfor de vil ha en granskning for å finne ut av hva som skjedde :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

USA har bedt om bevis på hvorfor de bombet mediebygningen, som jo hadde amerikanske interesser. Blinken sier nå de har mottatt "noe" informasjon, men kan ikke kommentere. Det meste tyder vel på at årsaken til bombingen var å ramme mediedekningen av hva som skjer på bakken inne i Gaza, og at bevisene ikke ville forsvart noe så drastisk som å bombe pressen siden de velger å ikke gi noen beviser. Associated Press vil ha en uavhengig gransking, noe USA etter all sannsynlighet vil støtte.

Blinken: I Saw No Evidence Hamas Operated in Gaza Media Building Downed by Israel
https://www.haaretz.com/us-news/blinken-i-haven-t-seen-evidence-that-hamas-operated-in-downed-ap-building-in-gaza-1.9815458

Netanyahu: 

Quote

We share all the intelligence with our American friends,” he said. “The intelligence we had is about an intelligence office for [Hamas] housed in that building that plots and organizes terrorist attacks on Israeli civilians. It is a perfectly legit target.”

Videre:

Quote

US Secretary of State Antony Blinken said that he did not see evidence from Israel that Hamas was operating out of the same building as the AP in Gaza, but that it is the job of others to handle intelligence matters.

 

Quote

Det meste tyder vel på at årsaken til bombingen var å ramme mediedekningen av hva som skjer på bakken inne i Gaza, og at bevisene ikke ville forsvart noe så drastisk som å bombe pressen siden de velger å ikke gi noen beviser.

Der var du litt rask på avtrekkeren synes jeg. Det er ikke så lenge siden bombingen. Det du beskriver er en potensiell krigsforbrytelse, en ganske alvorlig anklage. 

Lenke til kommentar

Ja, debattklovn, jeg lenket jo til en artikkel om nettopp det der over i israelsk media.

Selvfølgelig er det et legitimt mål hvis Hamas hadde operasjoner der, men det er foreløpig israels ord. Associated Press og BBC eller hvem det var som holdt til i bygget mener det ikke stemmer, og USA virker skeptiske/tause foreløpig. Hadde de sett bevis tror jeg USA ville vært mer klare i sin støtte til Israel som de vanligvis er. Om det ikke var umiddelbar fare for liv synes jeg som sagt det bør skulle veldig, veldig, veldig mye til for å målrettet bombe media (og sivile). 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Snikpellik said:

Journalisten du trekker frem er israeler og har definitivt tilsynelatende en agenda:

Ja det har han nok, han mener det bl.a. er alt for stor skjevdeling og ensidig rapportering, bl.a. fra AP.

Et par artikler han skrev i 2014 som har fått en del opppmerksomhet:
https://www.tabletmag.com/sections/israel-middle-east/articles/israel-insider-guide
https://www.theatlantic.com/international/archive/2014/11/how-the-media-makes-the-israel-story/383262/

Lenke til kommentar
jallajall skrev (11 minutter siden):

Ja det har han nok, han mener det bl.a. er alt for stor skjevdeling og ensidig rapportering, bl.a. fra AP.

Et par artikler han skrev i 2014 som har fått en del opppmerksomhet:
https://www.tabletmag.com/sections/israel-middle-east/articles/israel-insider-guide
https://www.theatlantic.com/international/archive/2014/11/how-the-media-makes-the-israel-story/383262/

Ikke at det er noe galt i å ha en klar agenda altså, så lenge man har litt oversikt over det og at det da kan være grunner til både utsagn og timing :) 

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (19 minutter siden):

NB! Sterke bilder! Israelsk TV viste «lynsjing» på direkten, trodde aldri at Israelere var så voldelige: https://www.tv2.no/v/1656327/

Jeg kan anbefale deg å sette deg inn i historien til det morderne Israel. Det var vold, drap og forbrytelser mot menneskeheten nesten helt fra starten. 

Jeg er ikke så naiv påstår at palestineren ikke gjør noe galt, men landet Israel er bygget på vold. 

EDIT: Hvis du er interessert kan du sjekke ut http://www.martyrmade.com/fear-loathing-in-the-new-jerusalem/

Endret av Flin
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om det er politisk lurt å gi Hamas noe som ligner på medhold i at de bruker sine barn som levende skjold.  De skyter raketter slik at svaret fra Israel medfører at deres barn blir drept. En ser at de organiserer demonstrasjoner med plakater som sier at "Israel dreper vår barn" etc. Det gjør de vel fordi de mener at Israel får skylda og at mange kjøper denne versjonen - og så oppmuntres de til å fortsette med å bruke barna sine som skjold.

Heier vi på Hamas på denne måten - så blir vi medslyldige i at de fortsetter slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...