Gå til innhold

Boligpris spørsmål


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (47 minutter siden):

Jeg tviler på at prisene i oslo kommer til å synke så mye, samfunnet begynner å gå tilbake til normalen, til høsten kommer en haug med nye studenter som pleier å drive prisene opp.

Nå kan jeg ikke nok om Oslo markedet, som virker å leve litt sitt eget liv sammenlignet med resten av landet. Men er det ikke mer normalt å leie fremfor å eie også i Oslo for studenter? Noen kjøper, men de fleste leier, eller?

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (Akkurat nå):

Nå kan jeg ikke nok om Oslo markedet, som virker å leve litt sitt eget liv sammenlignet med resten av landet. Men er det ikke mer normalt å leie fremfor å eie også i Oslo for studenter? Noen kjøper, men de fleste leier, eller?

Studenter med velstående foreldre er med på å drive prisene på små ettromsleiligheter til åndsvake nivåer. På Bjølsen kan du per i dag prøve deg på en 15 kvm til småpene 2,25 mill, eventuelt en på 16 kvm til 2,45. De fleste leier nok ja, jeg kan ikke se hvordan en vanlig 18-20-åring med deltidsjobb/sommerjobb skal kunne komme seg inn på markedet alene.

For 15-20 år siden var det muligheter. Mener en kamerat av meg kjøpte noe tilsvarende for rundt 600k i 2003/04 basert på egen sparing. Var en rimelig ok investering jeg skulle ønske jeg selv hadde gått for i retrospekt.

Lenke til kommentar
Smaskifa skrev (På 24.6.2021 den 12.06):

Studenter med velstående foreldre er med på å drive prisene på små ettromsleiligheter til åndsvake nivåer. På Bjølsen kan du per i dag prøve deg på en 15 kvm til småpene 2,25 mill, eventuelt en på 16 kvm til 2,45. De fleste leier nok ja, jeg kan ikke se hvordan en vanlig 18-20-åring med deltidsjobb/sommerjobb skal kunne komme seg inn på markedet alene.

For 15-20 år siden var det muligheter. Mener en kamerat av meg kjøpte noe tilsvarende for rundt 600k i 2003/04 basert på egen sparing. Var en rimelig ok investering jeg skulle ønske jeg selv hadde gått for i retrospekt.

Dette er vel egentlig veien det går i flere større byer enn bare Oslo. Både i Bergen og Trondheim er de "sentrale" (i hermetegn, for "sentralt" strekker seg nå ganske lagt utenfor bykjernene sammenliknet med før) boligene og leilighetene forbeholdt rikmannsfamilier med ressurser nok til å gi barna sine den økonomiske støtten som kreves for å vinne de skyhøye budrundene. De unge uten ressurssterke foreldre blir enten leieslaver eller hjemmeboende i flere år frem til man har spart opp tilstrekkelig egenkapital. Vi har sett flere tilfeller nå hvor unge med gode jobber og mer egenkapital enn hva man kan forvente fortsatt ikke har råd til å kjøpe seg noe verdig å bo i.

Må si det er litt av en situasjon, spesielt med tanke på hvor mange unge, høyt utdannede mennesker man har i dag som knapt får en brøkdel av hva foreldregenerasjonen fikk for en slikk og ingenting uten utdannelse eller arv.

Endret av MTH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MTH skrev (7 timer siden):

Dette er vel egentlig veien det går i flere større byer enn bare Oslo. Både i Bergen og Trondheim er de "sentrale" (i hermetegn, for "sentralt" strekker seg nå ganske lagt utenfor bykjernene sammenliknet med før) boligene og leilighetene forbeholdt rikmannsfamilier med ressurser nok til å gi barna sine den økonomiske støtten som kreves for å vinne de skyhøye budrundene. De unge uten ressurssterke foreldre blir enten leieslaver eller hjemmeboende i flere år frem til man har spart opp tilstrekkelig egenkapital. Vi har sett flere tilfeller nå hvor unge med gode jobber og mer egenkapital enn hva man kan forvente fortsatt ikke har råd til å kjøpe seg noe verdig å bo i.

Må si det er litt av en situasjon, spesielt med tanke på hvor mange unge, høyt utdannede mennesker man har i dag som knapt får en brøkdel av hva foreldregenerasjonen fikk for en slikk og ingenting uten utdannelse eller arv.

Personlig kjenner jeg på at det kanskje er på tide å komme seg ut av Oslo-markedet nå. 

Lenke til kommentar
Cerent skrev (Akkurat nå):

Tjener bankene mest på at det er høy eller lav rente, eller blir det samme? Dersom renta er høy tar færre lån, men de tjener mer på hvert lån, mens dersom den er lav tjener de mindre på hvert lån men flere tar lån?

Bankene tar sin andel uansett, så selv med nullrente så skal jo banken ha rundt 2% effektiv rente. Lav styringsrente gjør også at bankene får det mye mer travelt med å få kapital ut, og hvordan det påvirker fortjenesten vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Smaskifa skrev (På 23.6.2021 den 21.57):

Gjenoppliver denne med tanke på nåværende marked i Oslo. Fra å være helt sinnsykt i januar og februar ser det ut til å ha stagnert de siste månedene. Jeg har fulgt med på fire 2-roms på Sagene, en av de gikk så vidt over prisantydning i april, de tre andre har slitt med å selge og kun fått in ett bud. To av de gikk 100k under. En kamerat fikk nylig ingen bud på sin 3-roms.

Selv følger jeg med på prisene for å prøve å beregne hva jeg kan forvente å få for egen leilighet og sitte igjen med for å kjøpe - tenker kanskje først og fremst på å bruke et salg i Oslo på noe større, roligere og bedre utenfor byen.

Noen tanker om utviklingen i Oslo? Kan det være at vi ser et nytt prisfall som det i 2017? Eller er det mulig at det vil komme et nytt prishopp over sommeren? Eller kanskje ny giv over nyttår når færre kanskje ser ut av Oslo pga trange leiligheter, hjemmekontor og nedstengt by?

Selv synes jeg det ser shaky ut nå. Jeg kunne sannsynligvis solgt min 2-roms for nærmere 4,7 i februar, kanskje enda mer basert på et par salg i nabolaget, nå ville jeg ansett meg som heldig om jeg fikk 4,2. 

 

Min erfaring også. Fulgt med på nesten identiske leiligheter i samme blokk og prisantydning ned med ca 8%

Ser også noen leiligheter med oppdatert ny lavere pris og noen leiligheter som ikke blir solgt. Gjelder Oslo

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan se ut som enkelte føler en viss optimisme i møte med august i Oslo. En totalpris på rett under 4,8 mill for denne hadde vært en spinnvill tanke i mai og juni: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=221740601 Kan bli interessant å følge med på utviklingen, om det begynner å stige igjen utover høsten, eller om de som ønsker denne typen summer for to-romsleiligheter på Bjølsen er virkelighetsfjerne.

Lenke til kommentar
On 5/12/2021 at 11:33 AM, Rune_says said:

Jeg tror bankene regner det å ha bil som at man har tilsvarende 250 - 500 000 i lån allerede.

Så man kan fort øke lånet ved å kvitte seg med bilen (dvs reise kollektivt, med elsykkel, med bilpool ordninger) Men er jo ikke alltid mulig i distriktet.

Nei, det gjør de ikke. Man blir begrenset av 5x inntekt uavhengig av bil eller ikke

Lenke til kommentar
Smaskifa skrev (16 minutter siden):

Kan se ut som enkelte føler en viss optimisme i møte med august i Oslo. En totalpris på rett under 4,8 mill for denne hadde vært en spinnvill tanke i mai og juni: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=221740601 Kan bli interessant å følge med på utviklingen, om det begynner å stige igjen utover høsten, eller om de som ønsker denne typen summer for to-romsleiligheter på Bjølsen er virkelighetsfjerne.

Tror Oslo skal en vei og det er ned. Dette er vell ett nådestøt enn så lenge rentene er lave. Når de ryker opp så detter mange folk av lasset og prisene raser. Det er iallefall hva jeg forventer fremover.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Tror Oslo skal en vei og det er ned. Dette er vell ett nådestøt enn så lenge rentene er lave. Når de ryker opp så detter mange folk av lasset og prisene raser. Det er iallefall hva jeg forventer fremover.

Er vel mange som har spådd det over ganske mange år nå. Oslobobla strekker seg etter hvert også ganske langt utover byens grenser og inn i eneboligmarkedet langt utover i alle nabokommunene. Selv ser jeg at de fleste er skeptiske til den typen spådommer, og heller tror på mer moderat prisutvikling fremover. Men hva vet jeg, har ikke annen peiling enn at jeg innser at prisene er sinnsyke mtp hva du får for pengene. Men sånn er det jo i mange europeiske storbyer også, og har vært det veldig lenge.

En mulig utvikling jeg heller litt mot er at sentrale Oslo kan komme til å utvikle seg til et område som etter hvert domineres av folk med mye penger; utleiere og velstående folk som feks kjøper til barna sine. Å starte på null og kjøpe seg oppover med dagens priser virker nærmest umulig uten mye cash i ryggen. Du får jo knapt en toroms med en normal samlet inntekt på over 1 mill i disse dager, da må du ha 6-700k i egenandel. Da står fort de med veldig høye lønninger igjen mtp de store lånene. En vanlig offentlig ansatt med 600k i årslønn må pent finne seg noe annet eller gamble på at rentene ikke stiger altfor mye.

På den andre siden kan det tenkes at enkelte områder av byen, som feks Tøyen, Grønland og Carl Berner kan være potensielle områder å investere i for øyeblikket. Det er nok en stund til prisene når samme nivå i disse relativt sentrumsnære områdene som feks Torshov og Sagene. Kanskje kan prisene her stige til samme nivå i løpet av fem år’ish. Ellers kan man selvsagt se lengre østover i byen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 timer siden):

Når du sier virkelighetsfjent så sier du at Oslomarkedet er ei boble. Jeg kan hverken avblåse eller bekrefte en boble-påstand, men skal bli spennende å se hva leiligheten blir solgt for.

Jau, boble eller ikke, det blir spennende å se om det er folk der ute som er interessert i å bruke den type penger nå dersom de fulgte med på de ikke-eksisterende budrundene på tilsvarende leiligheter i mai og juni.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Smaskifa skrev (På 31.7.2021 den 15.54):

Kan se ut som enkelte føler en viss optimisme i møte med august i Oslo. En totalpris på rett under 4,8 mill for denne hadde vært en spinnvill tanke i mai og juni: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=221740601 Kan bli interessant å følge med på utviklingen, om det begynner å stige igjen utover høsten, eller om de som ønsker denne typen summer for to-romsleiligheter på Bjølsen er virkelighetsfjerne.

Den står foreløpig som usolgt etter to oppsatte visninger.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Den står foreløpig som usolgt etter to oppsatte visninger.

Jeg fulgte budrunden i går, den begynte på 4.1 og stoppet på 4,275 mener jeg. Tipper det var to personer som knivet. Men ser også at den ikke er markert solgt.

En relativt stor, men tilsynelatende strøken 2-roms gikk for en totalpris på nesten 5 mill rett ved for en uke siden. Så tydelig at det er stor variasjon i samme marked.

Lenke til kommentar
Smaskifa skrev (2 timer siden):

En relativt stor, men tilsynelatende strøken 2-roms gikk for en totalpris på nesten 5 mill rett ved for en uke siden. Så tydelig at det er stor variasjon i samme marked.

Ser for meg at markedet i Oslo er over gjennomsnittet fragmentert der man har en del budrunder som faller flatt og noen budrunder der det er to eller flere som går fullstendig bananas.

Bud på rundt 90% av prisantydning er ganske lavt. Jeg er ikke overrasket om selger vil forsøke igjen.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 15.5.2021 den 15.16):

Men på en annen side så selv om lønna går opp så vil det ikke være nok til å offsette en renteøkning på 5% på et 4 mill boliglån.

Jeg tror ikke Usa øker renten. Det er utrolig viktig for FED å holde aksjemarkedet høyt. Går det ned vil folk føle seg fattigere og bruke mindre. Så er det vel milliarder investert i bonds som sliter hvis rentene heves. Nei jeg tror heller de lar inflasjonen gå høyt for å redusere gjelden sin, så får heller folks sparepenger i bank miste sin verdi. Tror de skaper en mega boble der alt av hard assets vil gå kraftig opp.

Tror de kommer til å gjøre dette helt til det ikke går lenger. Da kan vi få et mega krakk, men jeg tror det er en god stund til.

Jeg heller også litt til dette.
Ser man på mange indikatorer er vi godt ute i farlig terreng allerede, men gitt tilnærmet 0-rente i de fleste land vil det nok fortsatt gå en tid før det smeller. 

Men alle økonomer jeg har hørt på/pratet med er enige i at man ideelt sett for lengst burde ha satt opp rentenivået.
Pga inflasjon, overinvestering i boliger, gjeldsoppbygging og generelt med tanke på hvor bra industrien egentlig går burde man satt opp renta for lenge siden.
Utfordringen er at alle venter på alle. Ingen ønsker å være "den første" til å heve renten mot mer normale nivåer. 
Tror nok som du er inne på man håper at inflasjonen skal løse deler av problemet for dem. Men foreløig er vel inflasjonen på forholdsvis normale nivåer, selv om man har enkelte spiker i råvarepriser. 

Men enig i at jeg tror det fortsatt vil gå litt tid.

Og med tanke på boligpriser, tror jeg de kan stige litt når samfunnet vender tilbake til normalen og folk blir påminnet hvor kjipt det er å pendle 1 time+ inn til Oslo. Når folk har sittet på (g)hjemmekontor er det ikke noe problem å bo i god avstand fra jobben.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
On 7/31/2021 at 3:59 PM, Wisd0m said:

Nei, det gjør de ikke. Man blir begrenset av 5x inntekt uavhengig av bil eller ikke

Ikke nødvendigvis. Utlånsforskriftens §12 sier at banken i 10 % av lånene gitt hvert kvartal (8 % i Oslo) kan avvike fra grensene på 5x inntekt, 85 % belåningsgrad osv, og at banken selv fastsetter rammer og retningslinjer for slike avvikende lån. Jeg fikk boliglån på denne kvoten, etter at bankrådgiveren blant annet hadde undersøkt min påstand om at jeg kunne klare meg uten bil om nødvendig. I mitt tilfelle gjaldt det over 85 % belåning, ikke over 5x inntekt, men forskriften skiller ikke på disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...