Kroat Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Kina har så mye penger at de kan leke seg på denne måten.
aklla Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 (endret) Hvorfor er dette lek? I følge kommentarene der er det ingen avkjøring på høyre vei, slik at de må over på andre siden for å kjøre av. Altså en billigere løsning enn å lage to avkjøringer. Eller er det at det er en stor og fin vei? Kina er ca 1 400 millioner folk, vi er ca 7 millioner, de har ett helt annet behov og antagelig budsjett til infrastruktur enn Norge. De har også en BNP på 35x vår, Kina har betydelig større økonomi enn oss. Endret 10. mai 2021 av aklla
Gavekort Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Infrastruktur er blodig alvor og Kina er et land som er vanskelig å bygge veier i. Pengene får de fra vestlige bedrifter som dumper fabrikkene sine i Kina for billig arbeidskraft. 2 1
onkel_jon Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Norge kunne hatt sånn og men vi velger heller å putte pengene i et oljefond samt gi en del til bistand. 1
debattklovn Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Pengene har de fått fra Norge i bistand. Mens vi ikke har råd til å bygge gode nok veier her. Våre politikere elsker å late som at vi er så mye bedre enn alle andre og gi bort det vi arbeider for. https://www.nettavisen.no/nyheter/kina-er-verdens-mektigste-land-norge-bidrar-med-hundrevis-av-millioner-i-bistand/s/12-95-3423928044 2 1
Dubious Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 "Alle" produserer varene sine i Kina. Norge kunne bygd slik også, og det ville ikke kostet mer enn det gjør i dag. Hadde blitt mindre tunneler også.
aklla Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 debattklovn skrev (4 minutter siden): Pengene har de fått fra Norge i bistand. Mens vi ikke har råd til å bygge gode nok veier her. Våre politikere elsker å late som at vi er så mye bedre enn alle andre og gi bort det vi arbeider for. https://www.nettavisen.no/nyheter/kina-er-verdens-mektigste-land-norge-bidrar-med-hundrevis-av-millioner-i-bistand/s/12-95-3423928044 De har jo også en haug med veier som dette: Litt vanskelig å si noe om veistandarder ut fra noen hundre meter fra en vei.. Fra en highway: 1 1
debattklovn Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 4 minutes ago, aklla said: Litt vanskelig å si noe om veistandarder ut fra noen hundre meter fra en vei.. Det en definitivt kan si er at Norge ikke har slike fantastiske broer som vist på bildet der. Her er forøvrig fra Nord-Norge:
aklla Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 debattklovn skrev (8 minutter siden): Det en definitivt kan si er at Norge ikke har slike fantastiske broer som vist på bildet der. Her er forøvrig fra Nord-Norge: Fra Nord-norge, riktignok ikke en fin bro, men en fin tunell. Er fine veier i Nord også(der øverste). Å titte på ett par veier, enten gode eller dårlige er ett dårlig mål på hvor bra veier i ett land er, alle land har både fine og dårlige veier. Men det typiske er jo å finne noen slitte side-gater her til lands så sammenligne med nye fine veier i uland for å vise hvor dårlige veier vi har, men det funker alle veier.. 2
Gavekort Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 debattklovn skrev (46 minutter siden): Pengene har de fått fra Norge i bistand. Mens vi ikke har råd til å bygge gode nok veier her. Våre politikere elsker å late som at vi er så mye bedre enn alle andre og gi bort det vi arbeider for. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Bistandspenger er Norge som kjøper innflytelse. 1 1
xaco Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Den måten brukes forøvrig litt i Norge også. Ring 3 østover ved Ullevål stadion så må du også over tunnelløpet mot Storo og ned på andre siden av Ring 3 om du skal til avkjøringen opp mot Sognsvann. Den er først og fremst ment for de som skal vestover fra Ullevål stadion eller de som kjører opp Sognsveien fra Ring 2 og skal videre oppover.
debattklovn Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 2 minutes ago, Gavekort said: Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Bistandspenger er Norge som kjøper innflytelse. La oss ikke late som at Norge kan kjøpe innflytelse i Kina med et par hundre millioner i året. Kina gjør hva enn de vil. Det er ren og slær sløsing av dine og mine skattepenger av inkompetente politikere. 1
Gavekort Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 debattklovn skrev (2 minutter siden): La oss ikke late som at Norge kan kjøpe innflytelse i Kina med et par hundre millioner i året. Kina gjør hva enn de vil. Det er ren og slær sløsing av dine og mine skattepenger av inkompetente politikere. Having the cake and eating it too, debattklovn. Da får de kjøpe veiene sine selv da. Jeg later som om det funker, som er grunnen til at vi fortsatt gjør det og ingen stortingspolitikere er imot det. 2
Subara Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 De har også billig arbeidskraft til å bygge bruene og tunnelene. En arbeider i Kina får veldig lav lønn. Dessuten høye ambisjoner innen byutvikling for å imponere sin egen befolkning og resten av verden. 1
bruker-540634 Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 (endret) Subara skrev (På 10.5.2021 den 13.43): De har også billig arbeidskraft til å bygge bruene og tunnelene. En arbeider i Kina får veldig lav lønn. Dessuten høye ambisjoner innen byutvikling for å imponere sin egen befolkning og resten av verden. Ekstremt fine og forseggjorte veier i Sveits også, så det har nok ikke noe med lønnsnivået. Edit, veisystemet i kina er heller ikke så mye å skryte av. Bare sjekk advchina osv.. på youtube. Mye dårlig vei der, spesielt om man kommer litt unna byene. Endret 12. mai 2021 av freddy85
scuderia Skrevet 14. mai 2021 Skrevet 14. mai 2021 (endret) On 5/10/2021 at 10:44 AM, Kroat said: Kina har så mye penger at de kan leke seg på denne måten. Kina setter gdp mål også er det opp til lokale ledere å få til dette. Så lokale ledere gir bort statlige «gratis» lån til å bygge ting. Om de tingene som bygges er nyttige og bidrar spiller ingen rolle så lenge de øker gdp. Derfor ser vi byer uten innbyggere, veier uten biler og mange andre rare ting. Men byggingen bidrar til gdp og korrupsjon så ingen bryr seg. Mye av det som bygges er også av elendig kvalitet så ikke bli overrasket om broen faller ned innen 10 år Endret 14. mai 2021 av scuderia
scuderia Skrevet 14. mai 2021 Skrevet 14. mai 2021 1 minute ago, scuderia said: Kina setter gdp mål også er det opp til lokale ledere å få til dette. Så lokale ledere gir bort statlige «gratis» lån til å bygge ting. Om de tingene som bygges er nyttige og bidrar spiller ingen rolle så lenge de øker gdp. Derfor ser vi byer uten innbyggere, veier uten biler og mange andre rare ting. Men byggingen bidrar til gdp og korrupsjon så ingen bryr seg. Mye av det som bygges er også av elendig kvalitet så ikke bli overrasket om broen faller ned innen 10 år Og husk at dette betales med yuan og yuan er en politisk styrt valuta. Dvs den flyter ikke etter markedet men verdien fastsettes politisk. Blir som monopol penger og kan trykkes i det uendelige. Samme grunn til at ingen vil handle med kinesiske yuan.
clink Skrevet 19. mai 2021 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Fordi også Kina trykker penger slik at det skapes gjeldsslaver. Derfor har "Kina" så mye penger. Som i alle andre land er det de grådige og mektige som høster mest, og selvsagt trykkes det mer penger for å generere business til disse grådiges egeninteresse - først og fremst. At kinesere også får en velstand med på kjøpet er ikke til å unngå, så lenge det varer... Verden (s befolkning) drukner i gjeld, så hvem er kreditorene.... 😉 The World Is Drowning in Debt https://www.theepochtimes.com/the-world-is-drowning-in-debt_3421115.html Endret 19. mai 2021 av clink
Kroat Skrevet 19. mai 2021 Forfatter Skrevet 19. mai 2021 On 5/14/2021 at 10:47 AM, scuderia said: Kina setter gdp mål også er det opp til lokale ledere å få til dette. Så lokale ledere gir bort statlige «gratis» lån til å bygge ting. Om de tingene som bygges er nyttige og bidrar spiller ingen rolle så lenge de øker gdp. Derfor ser vi byer uten innbyggere, veier uten biler og mange andre rare ting. Men byggingen bidrar til gdp og korrupsjon så ingen bryr seg. Mye av det som bygges er også av elendig kvalitet så ikke bli overrasket om broen faller ned innen 10 år Ja det var like før SEG Plaza i Shenzhen raste sammen i går. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå