Gå til innhold

For de som tror på et liv etter døden


Anbefalte innlegg

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

Selv de trodde kanskje det var en liten sjanse for at det var et liv etter døden, vil jo selv 1% sjanse være en skyhøy risiko. For man kan jo ikke gå tilbake og endre ting. 

Hvis folk på noen måte trodde det var sannsynlig med liv etter døden (og det må jo nesten religiøse gjøre), og at livet etter døden ville vare i all evighet, er jo de 80 åra man lever i jorden ingenting. 

Det er derfor jeg har litt problemer med å tro at folk faktisk er så religiøse som de sier. For i mitt hode hadde vært det er jo det eneste logiske å bruke all tid på bibelstudier o.l. og komme så nær man kunne å sikre at man kom til himmelen. For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten.

 

Men det er det jo nesten ingen som gjør det i dag.

Kanskje noen kan forklare hva jeg overser her. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten"

Du setter noen premisser i posten din som i liten grad åpner for en meningsfylt diskusjon. Troende er åpenbart uenig i disse premissene. 

 

 

 

Jeg er temmelig sikker på at PgUp egentlig ønsker å bli troende, ettersom hen sitter våken kl 03 natt til søndag og funderer over disse spørsmålene. Hvorfor ønsker PgUp å bli religiøs, og hvilken religion vil passe best for hen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (31 minutter siden):

"For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten"

Du setter noen premisser i posten din som i liten grad åpner for en meningsfylt diskusjon. Troende er åpenbart uenig i disse premissene. 

 

 

 

Jeg er temmelig sikker på at PgUp egentlig ønsker å bli troende, ettersom hen sitter våken kl 03 natt til søndag og funderer over disse spørsmålene. Hvorfor ønsker PgUp å bli religiøs, og hvilken religion vil passe best for hen?

 

Nå er det heller deg som ikke setter opp premisser for en meningsfylt diskusjon, ved å hoppe rett på personangrep. Du kan gjerne forklare hvorfor du er uenig med premisset slik jeg åpnet for, men hvis du ikke har noe mer å tilføye enn å gå til angrep på meg er det best å heller overse posten. 

Satser på at moderator rydder opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (18 minutter siden):

Nå er det heller deg som ikke setter opp premisser for en meningsfylt diskusjon, ved å hoppe rett på personangrep. Du kan gjerne forklare hvorfor du er uenig med premisset slik jeg åpnet for, men hvis du ikke har noe mer å tilføye enn å gå til angrep på meg er det best å heller overse posten. 

Satser på at moderator rydder opp. 

Jeg føler du har lav terskel for hva som er personangrep, hvis du opplevde det slik. Det var ikke ment som det :)

Ser at du har redigert litt på førsteposten, slik at mitt svar mistet noe av konteksten. 

 

Har ikke noe ønske om å gå inn i en lang diskusjon om religion, men følte behov for å påpeke det jeg syntes var et dårlig utgangspunkt for en givende diskusjon.

Håper du får svar på det du lurer på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (28 minutter siden):

Jeg føler du har lav terskel for hva som er personangrep, hvis du opplevde det slik. Det var ikke ment som det :)

Ser at du har redigert litt på førsteposten, slik at mitt svar mistet noe av konteksten. 

 

Har ikke noe ønske om å gå inn i en lang diskusjon om religion, men følte behov for å påpeke det jeg syntes var et dårlig utgangspunkt for en givende diskusjon.

Håper du får svar på det du lurer på!

 

Helt greit det, men du vinklet det slik at jeg ønsket å bli troende, og prøvde å stille spørsmål til hvilken religion som passet for meg, og hvorfor jeg postet så sent. Det kan ikke sees på noe særlig annet enn som trolling / angrep på OP.

Absolutt greit å være uenig og komme med argumenter, men å bli såpass usaklig synes jeg vi skal være for gode til.  

Hvis du følte deg truffet av problemstillingen er det bare å ignorere den, ikke gå til angrep på den som stilte problemstillingen. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (10 timer siden):

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

Selv de trodde kanskje det var en liten sjanse for at det var et liv etter døden, vil jo selv 1% sjanse være en skyhøy risiko. For man kan jo ikke gå tilbake og endre ting. 

Hvis folk på noen måte trodde det var sannsynlig med liv etter døden (og det må jo nesten religiøse gjøre), og at livet etter døden ville vare i all evighet, er jo de 80 åra man lever i jorden ingenting. 

Det er derfor jeg har litt problemer med å tro at folk faktisk er så religiøse som de sier. For i mitt hode hadde vært det er jo det eneste logiske å bruke all tid på bibelstudier o.l. og komme så nær man kunne å sikre at man kom til himmelen. For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten.

 

Men det er det jo nesten ingen som gjør det i dag.

Kanskje noen kan forklare hva jeg overser her. 

Om jeg forstår deg rett tenker du at "de som er religiøse" kan sikre seg en plass " et godt sted" gjennom det de gjør eller ikke gjør - og derfor burde være fullt dedikert til å nå dette målet?

Her tenker nok religionene og retninger innen disse ulikt. Noen er lovreligioner - altså gjør du dette og dette går det bra. Kristedommen fokuserer på at uansett hva du gjør kan du ikke gjøre deg fortjent til en plass. Ingen klarer å holde Guds hellige bud. Her er kjernen Guds nåde, den som innrømmer at man ikke klarer det blir tatt imot som man er.

Det betyr ikke at man deretter bare skal gi blaffen og gjøre som man vil, men heller prøve å leve et normalt godt liv med seg selv og andre. Man trenger ikke å ligge våken i frykt for å havne i helvete - den saken er avklart - men heller gjøre så godt man kan. Derfor er himmelveien heller ikke avhengig av en rett tolkning av teksten, men at man stoler på at Jesus har tatt hånd om saken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/9/2021 at 1:52 AM, PgUp said:

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

Selv de trodde kanskje det var en liten sjanse for at det var et liv etter døden, vil jo selv 1% sjanse være en skyhøy risiko. For man kan jo ikke gå tilbake og endre ting. 

Hvis folk på noen måte trodde det var sannsynlig med liv etter døden (og det må jo nesten religiøse gjøre), og at livet etter døden ville vare i all evighet, er jo de 80 åra man lever i jorden ingenting. 

Det er derfor jeg har litt problemer med å tro at folk faktisk er så religiøse som de sier. For i mitt hode hadde vært det er jo det eneste logiske å bruke all tid på bibelstudier o.l. og komme så nær man kunne å sikre at man kom til himmelen. For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten.

 

Men det er det jo nesten ingen som gjør det i dag.

Kanskje noen kan forklare hva jeg overser her. 

Det er feil. Jesus sier: "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv." (Joh 5:39)

Med andre ord, tekstene er ikke veien til himmelen og det evige liv.

Evig liv er noe Jesus gir.

 "Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." (Joh 10:10)

"Jeg gir dem evig liv" (Joh 10:28)

Han er veien til himmelen

"Jeg er veien, sannheten og livet." (Joh 14:6)

Altså Jesus, ikke bibelstudier.

De som kommer i kontakt med Jesus blir helbredet og får evig liv.

"hvor han enn kom, til landsbyer, byer eller gårder, ble de syke satt ut på torget, og de ba om at de i det minste måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. Og alle som rørte ved ham, ble friske." (Mark 6:56)

"Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør." (Joh 11:25)

Jesu helbredende kraft er så sterk at døden ikke lengere er slutten på visa for de som kommer i kontakt med ham. Det er også derfor de kristne oppretholder kontakten med Jesus og fremfor alt tror på det.

"Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn." (1 Joh 5:11)

 "grip det evige liv" (1 Tim 6,12)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 9.5.2021 den 1.52):

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

Selv de trodde kanskje det var en liten sjanse for at det var et liv etter døden, vil jo selv 1% sjanse være en skyhøy risiko. For man kan jo ikke gå tilbake og endre ting. 

Hvis folk på noen måte trodde det var sannsynlig med liv etter døden (og det må jo nesten religiøse gjøre), og at livet etter døden ville vare i all evighet, er jo de 80 åra man lever i jorden ingenting. 

Det er derfor jeg har litt problemer med å tro at folk faktisk er så religiøse som de sier. For i mitt hode hadde vært det er jo det eneste logiske å bruke all tid på bibelstudier o.l. og komme så nær man kunne å sikre at man kom til himmelen. For hele veien til himmelen er jo helt avhengig av riktig tolkning av denne teksten.

 

Men det er det jo nesten ingen som gjør det i dag.

Kanskje noen kan forklare hva jeg overser her. 

utallige millioner gått i en altfor tidlig grav. Sykdom og sott har brutt ned menneskeslektens livskraft. Er det vår skjebne å leve bare noen få bekymringsfulle år her på jorden og så gå ned i graven for aldri mer å vende tilbake. er det noe håp om at de som er gått ned i graven, kan få liv igjen? Rettsindige mennesker som søker å finne et tilfredsstillende svar på dette, er kloke nok til å gå til en pålitelig og sann kilde, Bibelen Jehovas ord. 

Han var en av Guds åndesønner og hadde navnet Lusifer. Gud hadde satt det fullkomme menneskepar i Edens hage og det var åndeskapningen Lusifer plikt å hjelpe dem til å oppfylle Guds krav og å undervise dem om deres rette forhold til skaperen. En tid gikk alt godt i universet og det var fullkommen fred i hele verden. Men det varte ikke lenge. Griskhet og havesyke gjorde sitt inntog. Lusifer hadde store planer. Han ønsket at han selv måtte få denne hengivenhet og tilbedelse og så ble hans hjerte fylt av ondskap. Han gjorde opprør mot den teokratiske ordning. Han fikk vendt det første menneskepar bort Gud så de falt i unåde og nå tenkte han at han var på vei til å nå sitt mål, å stige påå til himmelen og gjøre seg slik den høyeste. Tydelig kom han nå til Jehova med hån og spott. Jehova, du er ikke istand til å sette mennesker på jorden som ikke jeg på en eller annen måte kan vende bort fra deg. Ordlyden i dette skriftstedet viser at det må ha eksistert et stridspørsmål i lang tid mellom Gud og satan. Guds spørsmål: hvor kommer du fra og satans svar: Jeg har fart og flakket omkring på jorden tyder på at Gud har gitt Satan tillatelse til å ha frie hender, så han kunne frambringe sin ætt eller sine barn blant menneskene.

Bibelen er full av beretning om mennesker som svikte skaperen når de ble angrepet av Satan. Jødene er et eksempel på at det samme gjelder for en hel nasjon. Når de som nasjon betraktet, strebet sammvittighetsfullt etter å tjene Jehova og holde hans bud, så kjempet han kampene deres for dem og ga dem framgang og velstand. Men Jehova ga dem ikke lenger sin beskyttelse når de bukket under for det djevelen hadde å tilby og falt for de hedenske skikkene. Ned gjennom alle tider helt fra Eden av har det levd trofaste menn og kvinner som var ulastelige i sin ustraffelighet overfor Gud og dom djevelen ikke kunne vende bort fra den sanne tilbedelsen. Slik var det med kristus. Skjønt han døde, en vanærende død for satans tjeneres hånd, lot det seg ikke gjøre for satan å bruke han som bevis for at det er umulig for menneskelige skapninger å være urokkelige i sin ustraffelighet overfor Gud under alle de prøver djevelen lar komme over dem. Da satan og demonene ikke hadde hatt hell med seg i å ødelegge menneskes tro på oppstandelsen, prøvde de å forkunkle den rette forståelsen av læren. De sørget for at det oppsto vranglære og at den ble forkynt for andre av menn som har fart vill fra sannheten.

Lenke til kommentar
On 5/10/2021 at 10:19 PM, ikkesidet said:

utallige millioner gått i en altfor tidlig grav. Sykdom og sott har brutt ned menneskeslektens livskraft. Er det vår skjebne å leve bare noen få bekymringsfulle år her på jorden og så gå ned i graven for aldri mer å vende tilbake. er det noe håp om at de som er gått ned i graven, kan få liv igjen? Rettsindige mennesker som søker å finne et tilfredsstillende svar på dette, er kloke nok til å gå til en pålitelig og sann kilde, Bibelen Jehovas ord. 

Han var en av Guds åndesønner og hadde navnet Lusifer. Gud hadde satt det fullkomme menneskepar i Edens hage og det var åndeskapningen Lusifer plikt å hjelpe dem til å oppfylle Guds krav og å undervise dem om deres rette forhold til skaperen. En tid gikk alt godt i universet og det var fullkommen fred i hele verden. Men det varte ikke lenge. Griskhet og havesyke gjorde sitt inntog. Lusifer hadde store planer. Han ønsket at han selv måtte få denne hengivenhet og tilbedelse og så ble hans hjerte fylt av ondskap. Han gjorde opprør mot den teokratiske ordning. Han fikk vendt det første menneskepar bort Gud så de falt i unåde og nå tenkte han at han var på vei til å nå sitt mål, å stige påå til himmelen og gjøre seg slik den høyeste. Tydelig kom han nå til Jehova med hån og spott. Jehova, du er ikke istand til å sette mennesker på jorden som ikke jeg på en eller annen måte kan vende bort fra deg. Ordlyden i dette skriftstedet viser at det må ha eksistert et stridspørsmål i lang tid mellom Gud og satan. Guds spørsmål: hvor kommer du fra og satans svar: Jeg har fart og flakket omkring på jorden tyder på at Gud har gitt Satan tillatelse til å ha frie hender, så han kunne frambringe sin ætt eller sine barn blant menneskene.

Bibelen er full av beretning om mennesker som svikte skaperen når de ble angrepet av Satan. Jødene er et eksempel på at det samme gjelder for en hel nasjon. Når de som nasjon betraktet, strebet sammvittighetsfullt etter å tjene Jehova og holde hans bud, så kjempet han kampene deres for dem og ga dem framgang og velstand. Men Jehova ga dem ikke lenger sin beskyttelse når de bukket under for det djevelen hadde å tilby og falt for de hedenske skikkene. Ned gjennom alle tider helt fra Eden av har det levd trofaste menn og kvinner som var ulastelige i sin ustraffelighet overfor Gud og dom djevelen ikke kunne vende bort fra den sanne tilbedelsen. Slik var det med kristus. Skjønt han døde, en vanærende død for satans tjeneres hånd, lot det seg ikke gjøre for satan å bruke han som bevis for at det er umulig for menneskelige skapninger å være urokkelige i sin ustraffelighet overfor Gud under alle de prøver djevelen lar komme over dem. Da satan og demonene ikke hadde hatt hell med seg i å ødelegge menneskes tro på oppstandelsen, prøvde de å forkunkle den rette forståelsen av læren. De sørget for at det oppsto vranglære og at den ble forkynt for andre av menn som har fart vill fra sannheten.

Er du fortsatt i Jehovas vitner ? Hvorfor tror du Jehovas vitner er så opptatt av satan, demoner og djevler ? Normale kristne er ikke det, de konsentrer seg om Jesus og hans etterfølgere. Og har du funnet noen forklaring på hvorfor Jehovas vitner ikke tror Jesus fysisk stod opp fra graven ? Kan det være fordi Jesu fysiske oppstandelse er en viktig hendelse ?

Luk 24:36 Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» 37 De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. 38 Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres?39 Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» 40 *Dermed viste han dem hendene og føttene sine.• 41 Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» 42 De ga ham et stykke stekt fisk, 43 og han tok det og spiste mens de så på.

613zPBezbnL._AC_UL160_.jpg

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 9.5.2021 den 1.52):

-

For det første, så må ikkje ein lese "Bibel". For noen kan det være Koran, feks? Eller noe annet?

For det andre, om vi går ut i fra bibelen, det står vel ingen plass "du må gjøre alt perfekt". Det står vi alle er syndere og veien til tilgivelse er ved å tru på Gud/Jesus.
Om noen virkelig trur på gud, så vil de naturligvis gjøre så godt det lar seg gjøre å følge bibelen. Samtidig, det er 2000 år gammal bok (gammal testament er mye eldre) som er skrevet av mennesker. Så alt der må tas med klype med salt.

Til slutt, du skriver om "1% sjanse". Personlig vil eg si det er dårlig odds. Bruke det ene livet vi får på å "forberede til det andre livet, in case 1% sjanse slår til". Kva med 99% og det er det eneste livet vi har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/11/2021 at 1:25 AM, aomt said:

For det første, så må ikkje ein lese "Bibel". For noen kan det være Koran, feks? Eller noe annet?

For det andre, om vi går ut i fra bibelen, det står vel ingen plass "du må gjøre alt perfekt". Det står vi alle er syndere og veien til tilgivelse er ved å tru på Gud/Jesus.
Om noen virkelig trur på gud, så vil de naturligvis gjøre så godt det lar seg gjøre å følge bibelen. Samtidig, det er 2000 år gammal bok (gammal testament er mye eldre) som er skrevet av mennesker. Så alt der må tas med klype med salt.

Til slutt, du skriver om "1% sjanse". Personlig vil eg si det er dårlig odds. Bruke det ene livet vi får på å "forberede til det andre livet, in case 1% sjanse slår til". Kva med 99% og det er det eneste livet vi har?

Himmelriket og det evige livet er noe du kan tre inn i her og nå.

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

1 Joh 5:13 "Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv"

Men det er vanskelig å komme inn

Matt 5:20 "Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket."

Matt 19:23 Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket.  Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike

Et hint om hva som må til for å komme inn

Matt 19:23 "Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket."

Joh 3:3: Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»........Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.

Du må altså vende om (angre) og bli Guds barn 

Født av vann og Ånd = Døpt med vann og Ånd

Luk 3:16 "Da tok Johannes til orde og sa til dem alle: «Jeg døper dere med vann. Men det kommer en som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å løse sandalremmen hans. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild."

Apg 1:5 "Johannes døpte med vann, men dere skal om noen få dager bli døpt med Den hellige ånd."

1 Kor 12:13 "For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke.

Joh 7:37 "På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få."

Joh 4:14 "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv"

Jesus er kilden til evig liv, når du drikker av den kilden, blir du Guds barn.

Åp 21:6 "Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. "

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 12.5.2021 den 8.39):

Himmelriket og det evige livet er noe du kan tre inn i her og nå.

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

1 Joh 5:13 "Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv"

Men det er vanskelig å komme inn

Matt 5:20 "Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket."

Matt 19:23 Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket.  Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike

Et hint om hva som må til for å komme inn

Matt 19:23 "Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket."

Joh 3:3: Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»........Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.

Du må altså vende om (angre) og bli Guds barn 

Født av vann og Ånd = Døpt med vann og Ånd

Luk 3:16 "Da tok Johannes til orde og sa til dem alle: «Jeg døper dere med vann. Men det kommer en som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å løse sandalremmen hans. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild."

Apg 1:5 "Johannes døpte med vann, men dere skal om noen få dager bli døpt med Den hellige ånd."

1 Kor 12:13 "For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke.

Joh 7:37 "På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få."

Joh 4:14 "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv"

Jesus er kilden til evig liv, når du drikker av den kilden, blir du Guds barn.

Åp 21:6 "Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. "

Virker ganske risikabelt spør du meg, å ikke dedikere seg 100% til å finne ut av veien til himmelen. Hvis det er vanskelig å komme inn potensielt. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 11.5.2021 den 1.02):

Er du fortsatt i Jehovas vitner ? Hvorfor tror du Jehovas vitner er så opptatt av satan, demoner og djevler ? Normale kristne er ikke det, de konsentrer seg om Jesus og hans etterfølgere. Og har du funnet noen forklaring på hvorfor Jehovas vitner ikke tror Jesus fysisk stod opp fra graven ? Kan det være fordi Jesu fysiske oppstandelse er en viktig hendelse ?

Luk 24:36 Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» 37 De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. 38 Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres?39 Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» 40 *Dermed viste han dem hendene og føttene sine.• 41 Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» 42 De ga ham et stykke stekt fisk, 43 og han tok det og spiste mens de så på.

613zPBezbnL._AC_UL160_.jpg

 

mener du at Jesus er Gud, da er du antikrist

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 5/9/2021 at 1:52 AM, PgUp said:

Kanskje noen kan forklare hva jeg overser her. 

Du overser at troen på at bevissthet overlever kroppslig død ikke fordrer at man også må tro på ting som helvete og skjærsilden. 

Du overser at det at man kanskje skal måtte stå til ansvar for sine tanker og gjerninger på jorden ikke nødvendigvis fordrer at man må ha levd et "perfekt" moralsk/etisk liv i henhold til noe slags karakterkort. 

I det hele tatt tar innlegget ditt kun utgangspunkt i en veldig spesifikk form for religiøsitet, en nærmest parodisk form for religiøsitet som stort sett kun forfektes av mennesker som selv ikke anser seg som religiøse.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 9.5.2021 den 1.52):

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

Jeg har tenkt på nøyaktig det samme.

Om folk virkelig tror på evig liv i himmelen eller i helvete, er det sjokkerende tafatt å ikke en gang gidde å lese hele Bibelen eller gå jevnlig i kirken. En risiko for fortapelse, med de katastrofale følgene det hadde medført, hadde ikke jeg tatt sjansen på.

Muligens lener de seg på "barnetroen" og regner med alt går bra til slutt uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
PgUp skrev (På 9.5.2021 den 1.52):

Noe jeg stusser litt over, for de som er religiøse og tror på et liv etter døden. Hvorfor ville man ikke brukt 100% av tiden sin på å sikre seg at man kommer til et godt sted? Altså ikke er så uheldig og havner i helvete eller skjærsilden eller noe annet kjipt sted for all evighet. 

 

Alle tror forskjellig, også de som ikke har tro. Jeg har mange eksempler på sannhet ut fra det bibelske perspektivet, men jeg kaller meg ikke religiøs. Ordene fra Bibelen i Rom.5.12-18 forteller om et menneskes fall som ble til fordømmelse av alle mennesker, hvor døden hersket fra Adam til Moses. Den fikk herredømme av et menneskes fall. Adam er motstykke til det mennesket som skulle komme, for med nåden er det annerledes enn med fallet da alle måtte dø, men med nåden som er en Guds gave fra det ene mennesket Kristus, skal alle som ble til fordømmelse fra den ene, føre til rettferdige gjerninger og frifinnelse for alle fra det andre menneske gjennom nåden.

Jeg tror ikke Moses (eller Kristus, Joh.5.56) har levd ennå, siden døden ennå har herredømme (se 1.Kor.15.26 - den siste fiende som blir tilintetgjort er døden. Se forståelsen omkring dette i 1.Kor.15.21-28 og i Åp.20.11-13, dømt etter sine gjerninger, husk da hva Rom.5. sier om Guds gave, nåden som gis til alle og må her sees i sammenheng, sammenlignbar i 1.Kor.15.51-57) Religiøse mennesker forstår ikke hva Jesu første komme innebærer, dels fordi skriftene ikke har riktige sammenhenger. Eks.: Heb.2.14: 

Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet. Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet.

Enden på djevelen kan refereres til flere steder, han er også nevnt 2 ganger som fortapelsens sønn i Joh.17.12 og i 2.Tess.2.3-4 hvor v4 ligner mye på Filipperne 2.5-9, men det er nok en annen diskusjon. Men hører med under alt som kalles fortapt, og fortapte får... og selv ikke fortapte får går fortapt i fortellingene, den fortapte gjør seg selv om til en lysets engel (i 2.Kor.11.14)

Matt.12.26-28: Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da riket hans bli stående? Og om det er ved Beelsebul jeg driver ut de onde åndene, hvem er det da deres egne folk driver dem ut ved? Derfor skal deres egne dømme dere. Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde åndene, da har jo Guds rike nådd fram til dere. 

Egentlig menneskelige prosesser som handler om å finne seg selv som god og ond.

Hva man tror om døden kommer kanskje litt an på hva man tror om hvor i fortellingene man tror vi er kommet, men foreløpig mener jeg at man ikke har sett noen tegn på straffens tid (i Luk.21.22)

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke noen religøs bakgrunn eller jeg har vokst opp i et utpreget religiøst hjem osv. En kan dog altids diskutere kalendere og klokker som har hengt eller henger på veggene.
Jeg er noe kjent, men jeg kan ikke si at jeg kan religiøse tekster og debatter så godt.

I dag så heller jeg mot religiøs retning ala 'det kommer en dag i morgen'. 
Jeg vil tro at dette ikke er så kontroversiellt, men hva jeg setter i gang i dag har konsekvenser i morgen, og slik er det nok fra liv til liv nivå også.
Religiøse verdier fungerer og ser ut til å tåle tidens tann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...