Gå til innhold

Øker rekkevidden: Tesla Model 3 kommer nå med over 600 kilometers WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

Eivind Helle skrev (1 time siden):

Er mer overrasket over at varmepumpe påvirker WLTP rekkevidden, siden den testen utføres ved temperatur på rundt 20 grader. Da er det null behov for oppvarming av kupe og heller ikke behov for å bruke varmepumpen. Hadde man utført testen ved rundt 0 grader derimot vil varmepumpe hatt en betydelig effekt på forbruket.

I tillegg til varmepumpe har bilene fått octovalve som gir bilen en avansert varmebuss med mulighet til å flytte både varme og kulde mellom diverse komponenter. Uten at jeg kjenner detaljene så vil jeg gjette på at dette gir mulighet for litt optimalisering, også i 23 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G3F198A1 skrev (1 time siden):

Ulempen medTesla er all energi som forsvinner når man ikke kjører. Jeg har el bil som ikke kjøres daglig.Har jeg 70% Soc, og bilen står en uke uten lading, har jeg fremdeles 70% Soc.

Hva med Tesla?

Det spørs. Om du har på sentry mode går det noen kilometer i døgnet. Om du stadig vekker bilen fra appen for å se hvordan det står til går det *også* noen kilometer.. Skrur du av sentry mode og lar bilen være i fred bruker den fint lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 timer siden):

Han vil ikke si hvordan de har økt rekkevidde fordi de ikke bruker sine egenproduserte batterier i lr utgaven men kjøper inn fra LG å de har vist seg å ha lavere intern motstand når de begynner å bli tomme enn Tesla/Panasonic sine. Dvs man mer effektivt kan benytte hele kapasiteten.

Kilde?

Lenke til kommentar
VbD skrev (57 minutter siden):

Er det en ting jeg kunne ønske Tesla fikk som valg så er det matrix-lykter. Noen som har sett uttalelser om at det er noe som kommer - eller ikke? Såvidt jeg vet så ble det i 2018(?) lovlig med Matrix..må kanskje I tillegg ha spylevæske-dyser I Europa for at det skal være mulig? 

Mine lykter på MS2014 resulterer ikke i gledeshopp i mørket akkurat 😂

De nyeste Model 3 har vel fått det nå? desverre av den litt enkle, førstegenerasjonsvarianten. Dessuten var de vel ikke ferdig med softwaren før lansering,  så foreløpig fungere lyktene som ordinære lys. Har vel ikke vært ulovlig med Matrixlys i EØS? En såpass ordinær bil som Ople Astra fikk dette i 2016.

Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (2 timer siden):

Ulempen medTesla er all energi som forsvinner når man ikke kjører. Jeg har el bil som ikke kjøres daglig.Har jeg 70% Soc, og bilen står en uke uten lading, har jeg fremdeles 70% Soc.

Hva med Tesla?

Model 3 ble vel beregnet til å kunne stå i et halvt år. Prøver du det med en dieselbil kan du glemme å få start.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Bengt Who said:

Model 3 ble vel beregnet til å kunne stå i et halvt år. Prøver du det med en dieselbil kan du glemme å få start.

Teslabjørn estimerte vel ett helt år med sin gamle Performance om jeg ikke husker helt feil? Fant vel ut av det etter den ble levnet noen måneder på gardemoen når Covid startet og han var i Thailand.

Så lenge man lar bilen være i fred, og har ett 12V batteri i god stand som ikke krever hyppig lading bruker den nesten ikke noe strøm av å stå parkert. Men hver gang man sjekker appen så våkner datasystemet og den vil da bruke litt strøm i en periode til den sovner igjen.

Sentry mode bruker mye strøm da bilen aldri får sovet med det aktivt.

Porche Taycan er vel en av de bilene med minst "Vampire Drain". Antar Porche har jobbet en del for dette da Porche gjerne selger biler til folk som har dem parkert lenge i slengen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

De nyeste Model 3 har vel fått det nå? desverre av den litt enkle, førstegenerasjonsvarianten. Dessuten var de vel ikke ferdig med softwaren før lansering,  så foreløpig fungere lyktene som ordinære lys. Har vel ikke vært ulovlig med Matrixlys i EØS? En såpass ordinær bil som Ople Astra fikk dette i 2016.

Ikke fått med meg noe som tilsier Matrix på de nye..?Tenker du på fjernlys som går av automatisk? 

Med Matrix tenker jeg på siste gen som slår kun av de LED som treffer kommende trafikk. 

Nei ikke EØS, men i USA ble det såvidt jeg kan huske først åpnet for i 2018 eller noe. 

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, VbD said:

Ikke fått med meg noe som tilsier Matrix på de nye..?Tenker du på fjernlys som går av automatisk? 

Med Matrix tenker jeg på siste gen som slår kun av de LED som treffer kommende trafikk. 

Nei ikke EØS, men i USA ble det såvidt jeg kan huske først åpnet for i 2018 eller noe. 

 

Eneste bekrefta "led matrix" på Model 3 er om man filmer at man slår lysene av og på i slow motion på nyere biler så ser man at lysene består av masse små segmenter som aktiveres likt led matrix. De gamle lyktene gjorde ikke dette.

Men Tesla har vel ikke sakt ett ord (som vanlig) og blir vel bare plutselig aktivert i en oppdatering.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Eneste bekrefta "led matrix" på Model 3 er om man filmer at man slår lysene av og på i slow motion på nyere biler så ser man at lysene består av masse små segmenter som aktiveres likt led matrix. De gamle lyktene gjorde ikke dette.

Men Tesla har vel ikke sakt ett ord (som vanlig) og blir vel bare plutselig aktivert i en oppdatering.

Interessant 👍😊

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Nope. Slår av tenninga på høsten og starter om våren. 

Nemlig. Hvorfor nevner du det her da?

Jeg kan og slå av bilen min helt, men den vil jo da stå uten alarm og uten kontakt med appen. 12V batteriet vil og tømmes etterhvert om det ikke kobles fra da det alltid vil gå litt strøm fra det.

original_171beddcd37911191d075344de65acb5.jpg.0fb92b39bca95c5aeb119c52a96fbc87.jpg

Kjekt å kunne slå den av når man skal koble på bilen og vil slippe feilmeldinger, men i hverdagen er det veldig praktisk at den alltid er online og klar til bruk.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...