Gå til innhold

TEST: Dette burde være den perfekte elbilen for norske familier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...sluttforbruket på 31,1 kilowattimer per 100 kilometer (mye regn og vind)! Dette er interessant, fordi en tilsvarende bil med bensinmotor sannsynligvis vil ha et forbruk på minst 1 liter/10 km. Energien i 1 liter bensin er på 8,88 kw/t (Miljødir. tabell), altså et stipulert forbruk som er tre ganger høyere enn for denne "9 seteren". Og da har vi ikke tatt med energibruk fra bunn av nordsjøen til bensinpumpa...! Det tragiske er at da jeg leste min forbrenningskjemi for 30 år siden, var forskjellen i virkningsgrad bensin/elmotor omtrent den samme. Man hadde allerede forsket på litium-ionebatterier siden energikrisen på 70 tallet, men prototypen lot vente på seg til 1985... Ryktene ville den gang ha det til at petroleumsindustrien hadde støvsugd batteripatenter i stor stil...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Vi syns også Peugeot godt kunne jobbe mer med brukeropplevelsen under lading. Bilen viser kun anslått tid til fulladet batteri, og ikke hva ladeeffekten er. Den viser ikke engang batteriprosent under lading. 

En bedre løsning hadde vært å i det minste gi et anslag til for eksempel 80 prosent. Det har liten verdi for brukeren å bli opplyst om at det er en og en halv time til bilen er ferdigladet når det kanskje er 30 minutter til den er 80 prosent oppladet.

Det har liten verdi å vite når bilen er 80% fulladet også. 80% er en fiktiv verdi for når biler struper hastigheten og antageligvis et gjennomsnitt for når den gjennomsnittlige elbil struper hastigheten. Noen biler struper før dette, andre lenge etter. Hvorfor i all verden skal man vite når bilen når 80% hvis den kan lade relativt raskt etter dette? Ikke vet bilen når den når 80% heller, for såfremt du ikke parkerer bilen med optimal batteritemperatur så er det ren gjetting fra bilens side når den er 80% oppladet.

Og hvorfor skal du vite batteriprosent? Hadde du behov for gjenstående drivstoffmengde i prosent da du lusket rundt i en treg landbruksmaskin fra VW? Du har jo en tankmåler og bør kunne ha en viss formening om hvor langt du kommer, dersom det er viktig informasjon for deg. Akkurat som vi har gjort de siste 100 årene med bensinbiler med analoge tankmålere. Forstår ikke hvordan nordmenn hadde IQ nok til å komme seg på Danmarksferie i gamledager, da det ikke fantes prosentvisning og 100% pålitelig rekkeviddeindikator i bilene.

Men det er klart, det har alltid vært de som hater å fylle tanken når man er nede på kvart tank, og som skal tvinge bilen fremover til man kjører på luft og kjærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk ~500k før vinterdekk, på en bil som ikke kan jekkes opp i vanlig garasje, mangler 4x4, habil rekkevidde og for lav hengervekt er for mye.

Dropp prisen til 400k flatt for fullt utstyrt bil m/vinterdekk. Da har man satt igang ett jordskjelv i markedet, og ett MYE mer interessant produkt som vil selge i bøtter og spann.

På ~400k utgaven Peugeot faktisk tilbyr (med for lite batteri) har de gått tilbake til 80'tallet og glemt alt man forventer i en bil i 2021...selv klimaanlegg er kutta ut ,med varmt/kaldt ala en MG til 160k mindre.

Jeg er IKKE overrasket over at denne ikke selger, den er rett og slett for dyr 🙂 de gipsplatene tar jeg heller på hengeren, Gud forby om jeg får gipsstøv i hele (ny)bilen😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne hinter om en fortid med de populære kombibilene som avgiftene ødela for.

Da var de romslige arbeidshester for familier i distriktene som hadde flere ærender når de først var i byen. Og så kom husbyggingen, oppussingen, og ferieturen, og andre typiske

prosjekter som hørte livet til.

Da hadde de kapasiteten, og en pris for vanlig dødelige.

Håndverkere i distriktene likeså.

Denne er ikke der, men hinter om hva mange venter, og håper på.

Denne blir nok for kort i beina, og så kom kulden...

 

Lenke til kommentar

Problemet er som flere antyder, at på en ferietur blir det fort for mange stopp, og de er på grensen for lange. Opp til 80 % på 30 minutter, og folk flest har litt mer vilje til å stoppe, spesielt om man har små barn. Og har man vogn som skal slepes bak denne, så blir dette en prøvelse.

Dersom man kan klare seg med soveplass inni vogna, eventuelt med taktelt, så er det likevel langt mer brukbart for flere. Men for mange, så skal bilen fylles opp med utstyr til å bli campinglasskongen, og alle store lekene og syklene. Fordelen en elbil kunne hatt med camper-mode, er det dog utilgivelig om de ikke har lagt til støtte for.

Opel sendte ut en reklame der de forteller de kan selge det med tilpasset campingbox-oppsett, og da trodde jeg faktisk at dette var på plass. Det håper jeg virkelig de har som mulighet, ellers så faller det igjennom selv for sånne som meg, som vurderer en slik. Men det stikker litt dypt å miste halve rekkevidden eller mer. 75 kWh batteri er fremdeles i snaueste laget selv uten tilhenger å slepe på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes rekkevidden på denne er litt snau. De burde hatt en modell med batteri som ga 500km rekkevidde. Da har man litt å gå på for kaldt vær, høy fart osv. Så kan heller de som er fornøyd med 300km rekkevidde kjøpe denne her. 

Nå trenger man 40kwh-ish ekstra for å bikke 500km rekkevidde på denne her, noe som sikkert vil veie 200kg mer og koste 70k ekstra. Om de får plass da og det er ikke sikkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (22 minutter siden):

Jeg synes rekkevidden på denne er litt snau. De burde hatt en modell med batteri som ga 500km rekkevidde. Da har man litt å gå på for kaldt vær, høy fart osv. Så kan heller de som er fornøyd med 300km rekkevidde kjøpe denne her. 

Nå trenger man 40kwh-ish ekstra for å bikke 500km rekkevidde på denne her, noe som sikkert vil veie 200kg mer og koste 70k ekstra. Om de får plass da og det er ikke sikkert.

Plass er ikke problemet, det er mye plass under gulvet. Vekt derimot er definitivt en utfordring, og pris likeså.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Plass er ikke problemet, det er mye plass under gulvet. Vekt derimot er definitivt en utfordring, og pris likeså.

Hvordan da? De ser ikke ut til å ha makset ut vektklassen? Eller tenker du på at dette er en fabrikkombygd ICE-bil som ikke nødvendigvis tåler 'uendelig' med ekstra batterier?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Hvordan da? De ser ikke ut til å ha makset ut vektklassen? Eller tenker du på at dette er en fabrikkombygd ICE-bil som ikke nødvendigvis tåler 'uendelig' med ekstra batterier?

Tenker på at mer vekt i batteripakken(e) går ut over nyttelasten. De må i så tilfelle forsterke bilen endel om de skal beholde nyttelasten med mere vekt i batteriene, tror jeg. Husk at alt dette skal helst holde seg under 3500 kg om man bare har førerkort klasse B og dra endel vekt på kroken.

Dog, EQV tillater 1 tonn, men da har den ikke mulighet for å dra tilhenger. Den har en tillatt totalvekt på akkurat 3500, og det gir den 950 kg nyttelast. Egenvekten på EQV er i utgangspunktet 2560 kg.

Om de kunne nyttiggjort seg regelen om vekt på inntil 4250 kg, forutsatt at den ikke har høyere kapasitet enn tilsvarende ice-bil, så hadde det kunne hjulpet veldig på her. Denne regelen er innført, selv om lenket artikkel bare sier forslaget er sendt inn:

https://bobilverden.no/tyngre-bil-med-samme-forerkort/

https://bobilverden.no/4250-kg-og-forerkort-klasse-b/

Innført i skjul:

https://www.at.no/anlegg/473370

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mattis1_112905 skrev (31 minutter siden):

Den virkelige konkurrenten til disse bilene er Mercedes e-vito Tourer. Som med bra utstyrsnivå kommer på rett over 600.

 

Den får du vel ikke i Norge, så vidt jeg vet. Eller så er det endret på sånn relativt nylig. Men den er mer eller mindre samme bilen som EQV, der forskjellen hovedsakelig er at EQV er litt mer luksusutførelse og bedre stoffkvaliteter. Mulig det og er noe forskjell på tilgjengelig tilbehør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde den bare hatt bedre rekkevidde, vært mer effektiv så hadde det vært perfekte familiebilen.

Annet ankerpunkt at den kun leveres med halogen lys for nær og fjernlys hvilket vil si at man burde investere i en led bar og.

Som og testen påpeker dette er egentlig en fosil bil som har fått batterier og elektrisk motor, tipper vw sin id buss blir vesentlig bedre siden den er bygd som en elbil.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

halv mill. for en j**la pizzabil?!? Da kjøper jeg heller en brukt fossil, og har 450.000,- til diesel og smågodt.

Og det tenker nok mange flere enn deg. Småbarnsfamilier kjøper vel neppe helt nye biler til en halv million. De leter heller etter noe på bruktmarkedet og denne er ikke der.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...