Jump to content

dj_j0tul

Medlemmer
  • Content Count

    652
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dette skal komme frem av vedtektene til borettslaget. Men jeg hadde som styreleder i 2 år faktisk 2 slike saker, og praksisen var klar i vårt borettslag: Alt innenfor veggene av leiligheten er andelstaker sitt ansvar. Unntaket var felles infrastruktur, som der var kaldtvann og kloakkrør. Alt stod i vedtektene. Vedlikeholdsplikten har ingenting med dette å gjøre, det er ett uhell - derfor har man forsikringer for dette. Må dog kommentere at det er spesielt at det blir vannlekkasje fra sikkerhetsventilen, hvis den egentlig er koblet til sluk.
  2. Da skal du være heldig! De fleste verksteder i dag er laaaangt under par på feilsøking av 20år gamle biler....og særlig på asiatiske biler, med helt annen byggemåte/systemdesign enn det som er normalt i Europa.
  3. Men den starter ikke på startgass, sa du jo?
  4. Etter å ha lest litt om støydemping, sier alle at man bør angripe støyproblemer nærmest mulig kilden. Og nærmere kilden enn innerskjermene kommer man i praksis ikke, så det må jo være ett betydelig smartere sted å starte enn å rive bilen fra hverandre. Tesla Y er godt støyisolert mot alt annet enn veistøy, så vil tro at på fine veier i California fungerer dette svært godt. Men på slitt grov asfalt i Norge, er det ett betydelig støy-problem for de av oss med litt følsomme ører. Fruen har null problemer, er egentlig bare jeg som sliter med noen frekvenser av veistøyen. Problemet er om det vil sitte, på dette vevede materialet. Butyl flekser, samme med skummet, problemet er om limet på butylen ikke hefter på selve skjermen, for den blir jo også våt mot hjulet, og hvis den blir gjennomvåt vil jo lim på baksiden løsne.🤔 Lest litt tråder om 3 og støyisolering, men konstruksjonen i y er fundamentalt annerledes, med store alu-støper etc. Men dette med innerskjermene er kanksje likt?
  5. Kommer tenning på sylinder 1 når den skal? Kan fort bytte om på dette under arbeid på disse motorene. Sjekkes med tennningslampe mot veivhjulet. Hvis tenninga er feil, vil ikke startgass hjelpe.
  6. Hei Tenker å prøve å støydempe innerskjermene på vår Tesla Y for å dempe noe av veistøyen på spesielt grov asfalt. Planen er Soundcoat 2mm butyl + 6mm vannbestandig skum på baksiden av innerskjermene i første omgang. Men disse innerskjermene virker være i ett halvstivt vevd materiale, og jeg er usikker på om butylen vil sitte fast. Noen med erfaring på området?
  7. HvIs estimatet er i nærheten av WLTP, så bruker disse ganske mye strøm på mila. Kombinert med ett nærmest Egolf bagasjerom, så må Nissan dra noen virkelig gode triks opp av hatten for at dette skal smelle.
  8. Alternativet for Norge er sikkert å betale noen for opphugging, ikke gratis det heller vil jeg tro. Så at en NATO alliert får billige fly, og Norge totalt sett sparer penger kontra skroting, er nok en vin-vin situasjon. Konkurransen mot Nederland og Danmark var nok også betydelig vil jeg tro... De har også F-16 for salg i disse dager.
  9. Vinterdekkene blir nok 235/55/18, det sies 18" går akkurat 😄 lukter North4 eller IG3, ser ut som Hakk10ev ikke har særlig valg i 18". Men på sommer kunne jeg gjerne holdt meg til originale felger og dimensjon. Michelin pilot sport 4, Hakka Black 2.. mange er veldig fornøyd med Pilot Sport 4 ser det ut som?
  10. hankook ventus s1 evo 3 ev sitter på Tesla Y 🙄
  11. Vår Tesla Model Y, trenger de mest stillegående dekkene som er. Er ikke fornøyd med støynivået fra Hankook 19" med 255/45-19. Piggdekk: X-ice North4, Continental IC3 eller det nye Nokian hakka 10 EV? Sommerdekk: Hakka Black 2? Få som leverer i 255/45-19 som skryter på seg noe lavt støynivå ihvertfall?
  12. Med høyere strømpriser får staten MYE mer i statskassa gjennom MVA på strøm, enn fabrikker som trolig i praksis vil være moms-frie pga alt skal til eksport. Med fallende salg av feks drivstoff, minsker inntektene fra denne energikilden - strøm blir da ny energikilde som må fore statskassa 🙂👍
  13. Kjøper du feks en ny Land Cruiser i dag, veier den rundt 2,3t uten maks bagasje/folk, og kan trekke rundt 3,5t (mulig det var 3,2). Altså, godt over 5tonn uansett konfigurasjon... Går ganske mange slike kombinasjoner på veiene, spesielt i anleggsbransjen (pickup+henger). 2500kg hengervekt burde vært minimum i denne klassen iX stiller i, selv fossil VW Tiguan/Kodiaq tar 2500kg henger.... Dette er 2tonns biler det også, med mange B-førerkort som kjører daglig, fullt lovlig. At E-tron og EQC ikke kom med minst 2,5t krok er merkelig, ellers hadde jeg definitivt kjøpt en😄
  14. F-35 har offisielt (kanskje mer uoffisiellt) tilnærmet dobbel motorkraft av F-16, både med og uten afterburner, så den støvsuger nok banen betydelig selv om luftinntakene sitter høyere opp... Nederland må nok investere i bedre vedlikehold av flystriper.
  15. Jeg syns faktisk ~500k før vinterdekk, på en bil som ikke kan jekkes opp i vanlig garasje, mangler 4x4, habil rekkevidde og for lav hengervekt er for mye. Dropp prisen til 400k flatt for fullt utstyrt bil m/vinterdekk. Da har man satt igang ett jordskjelv i markedet, og ett MYE mer interessant produkt som vil selge i bøtter og spann. På ~400k utgaven Peugeot faktisk tilbyr (med for lite batteri) har de gått tilbake til 80'tallet og glemt alt man forventer i en bil i 2021...selv klimaanlegg er kutta ut ,med varmt/kaldt ala en MG til 160k mindre. Jeg er IKKE overrasket over at denne ikke selger, den er rett og slett for dyr 🙂 de gipsplatene tar jeg heller på hengeren, Gud forby om jeg får gipsstøv i hele (ny)bilen😄
×
×
  • Create New...