Jump to content

dj_j0tul

Medlemmer
  • Content Count

    640
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kjøper du feks en ny Land Cruiser i dag, veier den rundt 2,3t uten maks bagasje/folk, og kan trekke rundt 3,5t (mulig det var 3,2). Altså, godt over 5tonn uansett konfigurasjon... Går ganske mange slike kombinasjoner på veiene, spesielt i anleggsbransjen (pickup+henger). 2500kg hengervekt burde vært minimum i denne klassen iX stiller i, selv fossil VW Tiguan/Kodiaq tar 2500kg henger.... Dette er 2tonns biler det også, med mange B-førerkort som kjører daglig, fullt lovlig. At E-tron og EQC ikke kom med minst 2,5t krok er merkelig, ellers hadde jeg definitivt kjøpt en😄
  2. F-35 har offisielt (kanskje mer uoffisiellt) tilnærmet dobbel motorkraft av F-16, både med og uten afterburner, så den støvsuger nok banen betydelig selv om luftinntakene sitter høyere opp... Nederland må nok investere i bedre vedlikehold av flystriper.
  3. Jeg syns faktisk ~500k før vinterdekk, på en bil som ikke kan jekkes opp i vanlig garasje, mangler 4x4, habil rekkevidde og for lav hengervekt er for mye. Dropp prisen til 400k flatt for fullt utstyrt bil m/vinterdekk. Da har man satt igang ett jordskjelv i markedet, og ett MYE mer interessant produkt som vil selge i bøtter og spann. På ~400k utgaven Peugeot faktisk tilbyr (med for lite batteri) har de gått tilbake til 80'tallet og glemt alt man forventer i en bil i 2021...selv klimaanlegg er kutta ut ,med varmt/kaldt ala en MG til 160k mindre. Jeg er IKKE overrasket over at denne ikke selger, den er rett og slett for dyr 🙂 de gipsplatene tar jeg heller på hengeren, Gud forby om jeg får gipsstøv i hele (ny)bilen😄
  4. 800v DC og 300++kw i en plugg som rett som det er ramler i bakken på en salta parkeringsplass, og blir full av korrosjon og møkk. Dette er en risiko på 400v systemer, men på 800 blir det enda høyere risiko. Man leker med ilden syns jeg, i jaget etter høyere ladehastigheter. Dessuten er det jo ladestasjonen som begrenser effekten - 150kw er 150kw, enten det er 400 eller 800v i bilen.
  5. ENDELIG en bil med god vekt på kroken, dessverre blir den vel minst 200k over budsjett før man har hengerfeste, 4x4 og vinterdekk 🙄
  6. All denne konverteringen av strøm til hydrogen og tilbake er veldig tungvint. Skulle satset på hydrogen rett på stempel motorer. Da kan du få raske miljøeffekter og hydrogen kan være fornuftig. Men hydrogen vil vel bare skape trøbbel i en stempel motor, brenner vel så raskt at det bare eksploderer.
  7. Kan ikke se at hengervekt skal ha noe å si, kuletrykket på 75kg (og noen høyere selvfølgelig) skal jo være likt uansett hva du henger bakpå egentlig. Så ett sett felger til A4 2004, der stod det faktisk i felgen "530kg"... Som i seg selv er litt snaut på en A4 også
  8. Kjøpt meg en kjedelig elbil som sparebøsse, som ihht vognkortet krever last index 96 på dekk (og felg). Det er det massevis av felger med riktig boltsirkel, nav og innpress fra VAG som passer bilen... utvalget på finn.no er enormt, og jeg kan like greit kjøpe brukt til vinterbruk. MEN, med en LI på 96 (710kg ) så er det brått ikke så lett å sile ut hva lags felger som er brukbare... Har VAG noen merke-ordning på sine felger for hva de tåler av vekt..? Står jo ingenting innvendig?
  9. Hei Skal på langtur med junior i baksetet (2år), og når det er krise var tanken å sette på en film for å redde siste etappe av turen. Vi har en Huawei 10" nettbrett på stativ for formålet, med android, men denne skulle vi gjerne fått fjernstyrt fra framsetene i bilen...begge vi forran har Android telefoner vi også. Bør være via BT, siden nettbrettet ikke har 4G. Denne virka jo perfekt, men er borte vekk fra google play... https://www.androidauthority.com/how-to-phone-tablet-to-control-another-android-via-bluetooth-41969/ Tips til alternativer?
  10. Artikkelen er lukket for abonnenter.
  11. Så lenge alternativene til en god diesel SUV ikke er der (trekke tungt, god plass,mm), vil ikke prisfallet på disse bilene bli noe av. Men en diesel/bensin/hybrid Golf feks, og veldig mange andre modeller, stiller i en annen gate selvfølgelig. Men vi snakker vel NOx partikler i artikkelen, ikke CO2...NOx er ett byfenomen, ett problem man løser lokalt.
  12. Jepp, og IF... Og Sparebank 1. Midt av 30åra, landlig på øvere romerike, ingen skader og 75% bonus.... Selskapene hater disse bilene?
  13. Er i utgangspunktet ikke redd for hverken el-feil eller mekaniske utfordringer. Fikser nok det fint selv. Men Audi, har jeg allergi for... VAG konsernets Beta-testere er Audi? kan ta helt av...og særlig med VAG sitt service program, som kronisk vil sende bilene på dynga før de blir 200k gamle.
  14. Ja det er helt hinsides.... TMX koster meg, med 16k i kjørelengde, ca 20k i året der jeg bor og det selv med 75% og 6000i egenandel... 3 ganger'n av en Kodiaq?
  15. Korrigerer meg selv, A6 Allroad med 3.0tdi tar 2,5t. Feks denne. https://www.finn.no/165822688 Men igjen, tør ikke Audi...
×
×
  • Create New...