Gå til innhold

Finnes det positive sider med å installere alarm i dag?


Anbefalte innlegg

Nokon som veit om vektarane har med seg verktøy i bilen til å bryte seg inn om nødvendig? Eller er det basert på at dei køyrer fram og så lenge dei ikkje ser teikn på innbrot eller røyk frå utsida så er det undersøking nok?

Om det har vært eller er brann eller vannskade så er det nok uansett lite vektaren kan gjere til eller frå utanom å ringe brannvesenet. Så får du vannlekkasje så vil ein alarm og ein vektar kunne føre til at du får mindre økonomiske skader (som du vel uansett har forsikra), men vektaren kjem nok for seint til å kunne eventuelt redde noko frå å bli øydelag, ser liksom ikkje for meg at vektaren kan starte med å løfte møblar og innventar opp frå golvet når han kjem dit åleine i lave sko.

 

Ellers så vil nok alarm kunne være eit alternativ for eldre som enten ikkje har muligheit til å lage sitt eige smarthussystem, eldre som ikkje klarer å ordne opp i sjølv om det skulle skje noko, og forsåvidt andre som ikkje har vennar eller familie i nærheita som dei kan få hjelp frå om det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (22 minutter siden):

Nokon som veit om vektarane har med seg verktøy i bilen til å bryte seg inn om nødvendig? Eller er det basert på at dei køyrer fram og så lenge dei ikkje ser teikn på innbrot eller røyk frå utsida så er det undersøking nok?

Om det har vært eller er brann eller vannskade så er det nok uansett lite vektaren kan gjere til eller frå utanom å ringe brannvesenet. Så får du vannlekkasje så vil ein alarm og ein vektar kunne føre til at du får mindre økonomiske skader (som du vel uansett har forsikra), men vektaren kjem nok for seint til å kunne eventuelt redde noko frå å bli øydelag, ser liksom ikkje for meg at vektaren kan starte med å løfte møblar og innventar opp frå golvet når han kjem dit åleine i lave sko.

 

Ellers så vil nok alarm kunne være eit alternativ for eldre som enten ikkje har muligheit til å lage sitt eige smarthussystem, eldre som ikkje klarer å ordne opp i sjølv om det skulle skje noko, og forsåvidt andre som ikkje har vennar eller familie i nærheita som dei kan få hjelp frå om det skulle være behov for det.

Så vidt jeg vet har ikke vektere lov til å bryte seg inn i hus. Så sant ikke det er snakk om å redde liv, men da kan vel hvem som helst gjøre det. 

Derimot har de fleste vekter selskapene noe som heter "nøkkeltjeneste". Dem oppevarer en kopi av nøkkelen din og bruker denne hvis dem får melding om brann og dem kommer først til boligen, for å redde ut husdyr etc. 

Denne tjenesten har jeg erfart to ganger fungerer veldig dårlig. 

Lenke til kommentar

Fordelen med å ha en alarm tilknyttet en vektertjeneste slik jeg ser det er at man slipper å måtte styre med å ringe etter låsesmed og glassmester fra hotellet på Granca klokka 3 på natta, men har heller en person på plass i leiligheten din som ordner alt det for deg.

Det får man jo ikke om man bygger alarmsystemet sitt selv. Så kan man selvsagt spørre seg om det er verdt prisen for tjenesten; det blir jo en annen vurdering.

Men å ha en alarm, enten selvbygget eller fra et selskap, ser jeg på som vettugt. Formålet er jo ikke å avverge tyveri, men når tyveriet først skjer så bør tyvene stresses så mye som mulig sånn at de bare løper gjennom og rasker med seg laptopper og iPader og stikker, i stedet for å komme tilbake over flere dager for å fullstendig tømme huset.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 minutter siden):

Fordelen med å ha en alarm tilknyttet en vektertjeneste slik jeg ser det er at man slipper å måtte styre med å ringe etter låsesmed og glassmester fra hotellet på Granca klokka 3 på natta, men har heller en person på plass i leiligheten din som ordner alt det for deg.

Det får man jo ikke om man bygger alarmsystemet sitt selv. Så kan man selvsagt spørre seg om det er verdt prisen for tjenesten; det blir jo en annen vurdering.

Men å ha en alarm, enten selvbygget eller fra et selskap, ser jeg på som vettugt. Formålet er jo ikke å avverge tyveri, men når tyveriet først skjer så bør tyvene stresses så mye som mulig sånn at de bare løper gjennom og rasker med seg laptopper og iPader og stikker, i stedet for å komme tilbake over flere dager for å fullstendig tømme huset.

Har du testet om vekterselskapet faktisk utfører slike tjenester? Altså i praksis og ikke bare på papiret?

Når noen har knust ruten din eller andre ting, så må det først anmeldes til politiet. Så må du kontakte forsikringsselskapet ditt (vektertjenesten kan neppe melde inn en skade på dine vegne) som bestemmer hvilket glassfirma du skal bruke etc. 

Jeg tror ikke det er så enkelt som du sier. Vekterne kommer trolig ikke til å gjøre noe annet enn å ringe deg, så må du selv kontakte politiet etc. Det er vertfall hva jeg tror. 

Lenke til kommentar

Det står i vilkårene at "vekteren skal sikre skadestedet, og kontakter om nødvendig politiet", og jeg kan vanskelig se for meg at det løses på noen annen måte enn at de faktisk ordner det praktiske med låsesmed/glassmester. Enten de eller politiet.

Det hadde blitt ramaskrik om det var sånn at de bare kom, skrudde av alarmen og så reiste i fra boligen med knuste ruter og oppbrutt dør.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 minutt siden):

Det står i vilkårene at "vekteren skal sikre skadestedet, og kontakter om nødvendig politiet", og jeg kan vanskelig se for meg at det løses på noen annen måte enn at de faktisk ordner det praktiske med låsesmed/glassmester. Enten de eller politiet.

Det hadde blitt ramaskrik om det var sånn at de bare kom, skrudde av alarmen og så reiste i fra boligen med knuste ruter og oppbrutt dør.

Min erfaring etter 6 år med vektertjeneste er såpass dårlig at jeg ikke ville stolt på at dette gikk på skinner. Du må uansett ta en del telefoner selv. Jeg klarer vertfall ikke å se den store fordelen. Husk at et nytt vindu koster rundt 5.000 kroner inkludert montering. (vanlig vindu). For den summen du betaler for utrykning kan du minst kjøpe ett slikt vindu pr. år. 

Jeg er 44 år gammel og har enda til gode og oppleve innbrudd. Naboen har hatt innbrudd i garasje (som sto åpen) men det er det.

Man må på en måte sette sannsynligheten opp mot pengene man betaler mener jeg. Man kan bygge seg et ganske fett alarmsystem selv for de pengene man sparer. 

Lenke til kommentar

Ble frastjålet en sykkel en gang. Den sto i innkjørselen. Ulåst. For noenogtretti år siden. Men det er mulig mine anekdotiske bevis ikke er representative for hele landet. 

Ja, jeg tenker at forsikring, alarm, noen sensorer og en avtale med naboen er mer verd enn vektertjenesten. Og strengt tatt er jo dette med "vi ringer naboen din" et av de beste salgsargumentene jeg har hørt fra alarmselgeselskapet. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Min erfaring etter 6 år med vektertjeneste er såpass dårlig at jeg ikke ville stolt på at dette gikk på skinner. Du må uansett ta en del telefoner selv. Jeg klarer vertfall ikke å se den store fordelen. Husk at et nytt vindu koster rundt 5.000 kroner inkludert montering. (vanlig vindu). For den summen du betaler for utrykning kan du minst kjøpe ett slikt vindu pr. år. 

Jeg er 44 år gammel og har enda til gode og oppleve innbrudd. Naboen har hatt innbrudd i garasje (som sto åpen) men det er det.

Man må på en måte sette sannsynligheten opp mot pengene man betaler mener jeg. Man kan bygge seg et ganske fett alarmsystem selv for de pengene man sparer. 

Ja, det er så klart sant. Jeg har også vurdert å bygge mitt eget, men sist jeg truet med å si opp abonnementet satte de ned prisen såpass at jeg følte det ble verdt det igjen. Så har jo prisen krøpet oppover igjen siden da, så det blir nok en ny vurdering igjen snart.

Men gitt trådens kontekst så ville jeg i det minste nevne at den vektertjenesten er noe du ikke får bygget selv. Jeg vet i noen land så har de sånne alarmsentraler som du kan abonnere på til å overvåke ditt selvbygde alarmanlegg, men jeg har ikke sett sånne tjenester i Norge enda.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet har ikke vektere lov til å bryte seg inn i hus. Så sant ikke det er snakk om å redde liv, men da kan vel hvem som helst gjøre det. 

Ja, det som stort sett er hinderet er å ha utstyret til å gjere det.
Treng treng ikkje nødvendigvis å stå om liv heller, nødretten kan nyttast for å "redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte" med eit tilleggsvilkår om at skaderisikoen ved å handle står i stil med det ein kan berge. For ein vekter som har fått alarm som indikerer innbrudd, brann eller vannlekkasje så vil faren for tap av verdiar åleine være nok til at nødretten kan brukast.
Det sagt så er det ikkje uansett ikkje ulovleg om det er avtalt, så det kunne vært satt inn som vilkår i avtalen at vektaren om nødvendig tek seg inn for å sjekke alarm.

 

Nøkkelteneste har eg fått med meg, men at vekterselskap skal ha ein kopi av nøkkelen min på kontoret høyres ikkje ut som at det kan fungere i praksis nei. Men det kan være at det er hensiktsmessig å ha tilgang til ein nøkkel slik at ein kan låse ytterdøra etter ein tjuv som braut seg inn vindauget og flykta ut inngangsdøra, men det blir ei stund etter at den meir kritiske fasen er over.
Eit betre alternativ må være på ha nøkkelsafe der alarmsentralen har koden og kan formidle den til nærmaste vekter ved behov.
Det er mulig det er litt paranoid av meg å tenke slik, men eg tenker også slik at eg er nok meir utsatt for innbrudd frå ein utro tener som både har nøkkelen min og masterkode til innbruddsalarmen enn for eit tilfeldig innbrudd.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

...Eit betre alternativ...

Jeg synes du presenterer en god case for «smart dør». Alle brukere har en unik kode, og i etterkant kan du gå inn og lese ut loggen for hvilken kode som har låst seg inn.

Hvis du er paranoid så er det selvsagt uheldig at «smarte» dørlåser tidvis kan knekkes med å sende en velformet blutooth-pakke til dem.

-k

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 15.4.2021 den 15.11):

Har du testet om vekterselskapet faktisk utfører slike tjenester? Altså i praksis og ikke bare på papiret?

Når noen har knust ruten din eller andre ting, så må det først anmeldes til politiet. Så må du kontakte forsikringsselskapet ditt (vektertjenesten kan neppe melde inn en skade på dine vegne) som bestemmer hvilket glassfirma du skal bruke etc. 

Jeg tror ikke det er så enkelt som du sier. Vekterne kommer trolig ikke til å gjøre noe annet enn å ringe deg, så må du selv kontakte politiet etc. Det er vertfall hva jeg tror. 

Svar til sitat:

Har hatt alarm fra Verisure tror jeg det var i en tidligere enebolig. To ganger da vi var bortreist gikk alarmen og begge gangene rykket vekter ut og sjekket. Vi hadde da nøkkelsafe hvor de fant nøkkelen. De hengte også opp et "bevis" på innsiden om at de faktisk hadde vært der.
Begge tilfellene viste seg å være utløst av en dør som hadde litt slark og dermed aktiverte dørsensoren.


Mine foreldre hadde et tilfelle av knust rute pga uvær en gang de var bortreist, da ble alarmen utløst og vekteren rykket ut, da ordnet vekter med sikring av rute. Dvs at de fikk tak i en snekker eller hva det var som tettet hullet hvor ruten skulle være slik at det var trygt for vær og vind. Tror alt ble dekket av forsikringen.

-- Sitat svar slutt ----


Nå kjører jeg alarm i leiligheten jeg har via Homeseer og et par kameraer. Har satt opp slik at kameraene innendørs fysisk mister strømtilførselen når jeg er hjemme for å ikke risikere uheldige situasjoner.  Kameraene utendørs står på hele tiden da det er såpass befolket område at jeg ikke gjør noe som ikke tåler dagens lys der.
Ved alarm får jeg melding vha pushover og mail med bilder fra alle kameraer. Er jeg bortreist ala feriemodus så blir tilsvarende melding sendt til flere familiemedlemmer som bor i nærheten.
Ved brann går alarmen i leiligheten og til meg først og 30 sekunder etterpå blir den sendt til de samme folkene hvis jeg ikke "anerkjenner" alarmen via en knapp jeg har ved komfyren ettersom det er den som i normale tilfeller aktiverer en falsk alarm.

Aktivering og deaktivering skjer via et panel i gangen eller vha andre metoder som blir mellom meg og mitt system ;)

Lenke til kommentar

Kan tenke meg å hjelpe folk her som vil få til noe på egenhånd.. Kan også hjelpe til med lenker hvor du kan kjøpe utstyr (og har litt jeg kan avse selv) både til alarm / adgang / kamera osv.
Jeg har jobbet med alarm / overvåking et par ti-år og har massevis med erfaring på området.
Har selv en alarm med 6 områder, rundt 40 detektorer, endel 24 timers seksjoner inklusiv brannvarsling. Har også kameraer og det hele overføres til egen mobiltelefon. Anlegget styrer også adgangen via tre dører samt garasjeport. Absolutt greit å kunne åpne porten uansett hvor jeg befinner meg hvis jeg har avtalt at folk kan hente / levere varer i garasjen. 
Og så har jeg vel det absolutte utstyret for å jage kjeltringer, nemlig en hund! 🙂

Lenke til kommentar

Jeg driver selv med en del mikrokontrollere og sensorer samt programmering av disse etc. så det å bygge en fungerende alarm med røydetektor, bevegelsessensor, kamera etc. skal jeg kunne få til. 

Denne utrykningstjenesten fra et vekterselskap ser jeg på som veldig lite viktig. Kanskje den har en funksjon der hvor det bor gamle mennesker som er redde og som gjerne vil ha besøk av en vekter ved et illebefinnende eller en dårlig dag. Mange eldre mennesker er ensomme og jeg tror mange ville betalt for en utrykning i ny og ne for å få noen å snakke med. 

Men dette fungerer kanskje dårlig i praksis

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Lyncs skrev (1 time siden):

Er det noen her som har tips til et rimelig alarmsystem som man kan sette opp selv og få melding på mobil om alarmen går?

Man får vel kjøpt rimelige slike systemer både på Jula og Clasern etc. Men når du skal blande inn apper og mobilvarsler etc. kan det fort koste noen hundrelapper/tusenlapper hvis man skal kjøpe ferdige systemer.

Man kan selvsagt bruke mikrocontroller med WiFi etc og koble dette mot en app som igjen varsler deg men det krever både koding og en del mer involvering fra din side. 

Alternativt kan du tegne en avtale med feks. Sector Alarm etc. hvor dem tilbyr gratis oppsett av alarm etc. mot at du binder deg for ikke mer enn ett år. Når året er gått, så sier du opp avtalen og du har et komplett ferdig instalert alarmsystem. 

Dem sier at dem vil komme og ta det ned, men det skjer ikke. Grunnen er at det koster mer for dem og organisere dette samt sende en mann/dame ut for å ta ned utstyret og evt. rette feil som oppstår vedrørende skruehull i vegger etc enn det kostprisen dems for dette annlegget er. 

For jeg vet at selve kostprisen på dette ikke er all verden.

Jeg hadde Sector Alarm avtale i nesten to år (mener jeg å huske) og vi betalte 449,- pr. måned. Utrykningstiden de tre gangene dem rykket ut (grunnet feil på annlegg) var uhorvelig treig. Nesten en time(!). Når brannalarmen gikk når ingen var hjemme (kun bikkja) så dukket dem ikke opp før etter 35 minutter(!). Å han som kom hadde ikke med seg nøkkel for å evt. låse seg inn eller slippe ut bikkja. Ja, vi hadde nøkkel avtale. 

Det var regelrett bare plunder med det anlegget og servisen vi fikk. 

Hadde dem faktisk rykket ut fortere og helst innen 10-15 minutter så har en slik alarm en viss funksjon med tanke på brann hvis man har barn eller husdyr hjemme alene. 

Når det gjelder innbrudd så holder det med at tyver TROR at man har alarm ved hjelp av merker som forteller dette. Dette gjør vertfall at mange av dem velger et annet hus. Er verdiene store nok så driter dem også i alarmen for dme er jo ikke dummere enn at dem vet at dem er hjemme og spiser kveldsmat før vekterbilen kommer og dem har fraktet tyvgodset rundt halve kloden før politiet evt. dukker opp. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Man får vel kjøpt rimelige slike systemer både på Jula og Clasern etc. Men når du skal blande inn apper og mobilvarsler etc. kan det fort koste noen hundrelapper/tusenlapper hvis man skal kjøpe ferdige systemer.

Man kan selvsagt bruke mikrocontroller med WiFi etc og koble dette mot en app som igjen varsler deg men det krever både koding og en del mer involvering fra din side. 

Alternativt kan du tegne en avtale med feks. Sector Alarm etc. hvor dem tilbyr gratis oppsett av alarm etc. mot at du binder deg for ikke mer enn ett år. Når året er gått, så sier du opp avtalen og du har et komplett ferdig instalert alarmsystem. 

Dem sier at dem vil komme og ta det ned, men det skjer ikke. Grunnen er at det koster mer for dem og organisere dette samt sende en mann/dame ut for å ta ned utstyret og evt. rette feil som oppstår vedrørende skruehull i vegger etc enn det kostprisen dems for dette annlegget er. 

For jeg vet at selve kostprisen på dette ikke er all verden.

Jeg hadde Sector Alarm avtale i nesten to år (mener jeg å huske) og vi betalte 449,- pr. måned. Utrykningstiden de tre gangene dem rykket ut (grunnet feil på annlegg) var uhorvelig treig. Nesten en time(!). Når brannalarmen gikk når ingen var hjemme (kun bikkja) så dukket dem ikke opp før etter 35 minutter(!). Å han som kom hadde ikke med seg nøkkel for å evt. låse seg inn eller slippe ut bikkja. Ja, vi hadde nøkkel avtale. 

Det var regelrett bare plunder med det anlegget og servisen vi fikk. 

Hadde dem faktisk rykket ut fortere og helst innen 10-15 minutter så har en slik alarm en viss funksjon med tanke på brann hvis man har barn eller husdyr hjemme alene. 

Når det gjelder innbrudd så holder det med at tyver TROR at man har alarm ved hjelp av merker som forteller dette. Dette gjør vertfall at mange av dem velger et annet hus. Er verdiene store nok så driter dem også i alarmen for dme er jo ikke dummere enn at dem vet at dem er hjemme og spiser kveldsmat før vekterbilen kommer og dem har fraktet tyvgodset rundt halve kloden før politiet evt. dukker opp. 

 

Jeg tenkte på systemer som varsler med sms og mms. Driften av slike koster vel ikke tusenvis av kroner.

Når det gjelder tyveri av verdisaker så har jo de kriminelle en fantastisk informasjonskilde gjennom media som utallige ganger forteller hvor treige vaktselskapene er og hvor enkelt det er å komme seg unna med verdifulle og lett omsettelige  verdigjenstander. På  den måten finner de ut at det er null risiko dersom de gjør unna brekket på noen få minutter. Ikke noe særlig smart tenkt av dem som deler slik informasjon..

Lenke til kommentar

Du finner systemer som absolutt lar deg få alarmene presentert over sms / pushvarsel / mms. Jeg har selv et levert av Vanderbilt av typen SPC5300, ikke av de rimeligste du får dette da. Er vel en eller to av 'data-butikkene' på nett som selger Vanderbilt, men du må ha rimelig peiling for å skaffe deg et sånn og få det til å fungere.

Å drifte eget anlegg koster deg ikke mer enn strømforbuket av sentralen og batteribytte ved behov. ideen om å kjøpe et anlegg for så å si det opp etter et år er jo grei, men da må du jo vite hvordan du får rutet alarmene til din egen telefon, ikke mange som hjelper deg med det. I praksis sitter du igjen med en sentral som ikke gjør stort annet enn å bruke strøm..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte på systemer som varsler med sms og mms. Driften av slike koster vel ikke tusenvis av kroner.

Når det gjelder tyveri av verdisaker så har jo de kriminelle en fantastisk informasjonskilde gjennom media som utallige ganger forteller hvor treige vaktselskapene er og hvor enkelt det er å komme seg unna med verdifulle og lett omsettelige  verdigjenstander. På  den måten finner de ut at det er null risiko dersom de gjør unna brekket på noen få minutter. Ikke noe særlig smart tenkt av dem som deler slik informasjon..

Neida, prisen faller i takt med hvor stor kunnskap du har selv. Du kan lage et fullverdig alarmsystem til hele huset for ett par hundrelapper hvis du bygger alt selv med mikrokontrollere og det hele. 

Eller du kan bruke flere tusenlapper på et system som funker rett ut av boksen. Det er litt opp til deg og hva du ønsker. 

Lenke til kommentar

Har du alarm husk å teste den av og til, ikke stol på lovnader om at anlegget varsler feil selv osv. 

En dag gikk jeg inn i huset til en i familie for å vanne blomster (ferie), tenkte ikke på alarm. Anlegget til Verisure var aktivert men allikevel ikke i funksjon. Verisure fikset feilen, ble ikke gitt forklaring. Så ikke stol på at anlegget sier alt er ok.

Ellers kjenner jeg flere som har kastet ut sin alarmavtale.

Bor man i et særskilt utsatt strøk med mange narkomane og hardt kriminelle som regjerer, så er nok alarm greit. 

Selskapene sine påstander om alarmanlegg og den trygghet det gir er for meg bullshit. Men, man får selvsagt noen som tetter knust vindu i løpet av dagen så det f. eks. ikke regner inn. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...