Gå til innhold

Finnes det positive sider med å installere alarm i dag?


Anbefalte innlegg

Vi har tidligere hatt en månedlig avtale med et alarmselskap til boligen og mange biler har også alarm etc. 

Etter noen år med alarm har jeg plutselig blitt motstander av det. Med ETT unntak og det er brann biten med utrykning (og nøkkel) hvis man har husdyr/barn hjemme alene etc. Altså HVIS dem faktisk rykker ut kjapt, noe jeg har erfart to ganger slett ikke stemmer. 

De fleste tyver vil jo ikke bli tatt og oppsøker huset/bilen etc. kun når det ikke er noen i huset (eller bilen). Dem bryter seg inn og tar det dem mener har en verdi og forsvinner veldig kjapt. Da blir spørsmålet. Hva hjelper det om alarmselskapet sender ut en sjåfør som i beste fall er der på 20 minutter?

For når en alarm går så ringer dem først meg som kunde. Som oftest er det en sensor som har reagert på ting den ikke burde etc. Altså "feil" som alarmselskapet på ta på sin kappe og dem kan ikke ta seg betalt for en evt. utrykning. Det ender med at det sitter langt inne for dem og sende ut en sjåfør. Å når sjåføren først ankommer stedet er boligen blitt bestjålet for leeenge siden. Innbrudstyver er ikke redd for alarm hvis fortjenesten er stor nok. 

At boliger uten alarm velges først er sikkert sant, men ikke hvis boligen med alarm har de største verdigjenstandene. Tror jeg. 

_________________

Så da mener jeg at man like godt kan lage seg et alarmsystem selv. Dette er et alarmsystem som er unikt i den grad at det ikke følger noen spesiell "standard". Jeg sier ikke at alarmsystemet man selv lager virker mer preventivt, men det koster vertfall ingenting i månedlige utgifter og vil trolig overraske tyven på en annen måte som dem ikke er vant til. 

Jeg har også erfart TO ganger at når brannalarmen går og ingen er hjemme (unntatt bikkja) og dem ringer meg og jeg bekrefter at ingen andre enn bikkja er hjemme så dem må sjekke ut dette kjapt. 

Jeg stolte ikke helt på dem, så jeg kjørte fra jobb selv for å sjekke. Jeg kom hjem og det viste seg at dette var falsk alarm. men bikkja var litt urolig for alarmen hadde gått og stått på i lang tid. Så jeg gikk en tur med bikkja før jeg kjørte på jobb igjen. Etter totalt 30 minutter etter alarmen gikk, kom alarmselskapet og tro det eller ei, han som kom hadde ikke engang nøkkel...... 

Så min tiltro til alarmselskaper er helt og holdent helt på bunn nivå. Nesten på grensen til svindel. 

 

Men hva mener dere? Har dere lignende opplevelser med alarmselskaper?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle fall plaget med mange falske alarmer.

Brann og vannlekkasje når man selv er ute av huset virker fordelaktig.

Du synes å legge til grunn at alle tyver er rasjonelle. Det tror jeg ikke stemmer. Dvs, bander fra utlandet er sikkert oppegående folk med erfaring. Men vel så ofte er det vel rusmisbrukere og andre slitne som bare vil prøve å finne noe de kan selge for litt penger?

Det kan godt tenkes at et alarm-system man eide selv, med sensorer som sørget for sirene om noen tok seg inn hadde vært like effektivt. Hvis jeg fikk en sms eller bildemelding så kunne jeg ta stilling til om jeg ville kjøre fra jobb. Evt ha en avtale med et vekterselskap om at jeg kunne be dem om å ta en titt (mot en betaling så klart).

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bjerknez said:

...

Så min tiltro til alarmselskaper er helt og holdent helt på bunn nivå. Nesten på grensen til svindel. 

...

 

Jeg føler litt det samme. Tar seg dyrt betalt, og lover ingenting som kundene kan etterprøve. Ingen utrykningstider, ingen "garantier" i forhold til trygghet, etc.

Jeg vil gjerne ha utstyret og være min egen "alarmsentral" der jeg/familien får pushvarsler på telefon om en alarm går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

I alle fall plaget med mange falske alarmer.

Brann og vannlekkasje når man selv er ute av huset virker fordelaktig.

Du synes å legge til grunn at alle tyver er rasjonelle. Det tror jeg ikke stemmer. Dvs, bander fra utlandet er sikkert oppegående folk med erfaring. Men vel så ofte er det vel rusmisbrukere og andre slitne som bare vil prøve å finne noe de kan selge for litt penger?

Det kan godt tenkes at et alarm-system man eide selv, med sensorer som sørget for sirene om noen tok seg inn hadde vært like effektivt. Hvis jeg fikk en sms eller bildemelding så kunne jeg ta stilling til om jeg ville kjøre fra jobb. Evt ha en avtale med et vekterselskap om at jeg kunne be dem om å ta en titt (mot en betaling så klart).

-k

Alle tyver er ikke rasjonelle, men tyver flest vil ikke bli tatt. Og skulle det være en voldsforbryter som brøt seg inn for å overfalle oss, så er det nok lite alarmselskapet kan gjøre. Å trykke på "panikk knappen" på panelet er nok det siste jeg hadde tenkt. Å ringe politiet derimot er nok mer effektivt hvis mulig. 

Farten for vannlekasje er uansett forsvinnende liten. Forsikring dekker uansett dette hvis man da ikke har fikset mye selv. Det samme gjelder brann. Jeg ser fordelen hvis man har husdyr/barn hjemme alene. Men det fordrer jo at alarmselskapet faktisk rykker ut og gjerne har med nøkkel. Har opplevd to ganger at dette ikke skjer, så der ville jeg nok ikke stolt på dem. Husk at man betaler 5-600 kroner i måneden for dette. (7.000 kroner i året). 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Jeg føler litt det samme. Tar seg dyrt betalt, og lover ingenting som kundene kan etterprøve. Ingen utrykningstider, ingen "garantier" i forhold til trygghet, etc.

Jeg vil gjerne ha utstyret og være min egen "alarmsentral" der jeg/familien får pushvarsler på telefon om en alarm går.

Helt enig med deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uaktuelt, slikt lager jeg fint selv. Har også god kontakt med naboer om en trenger verifisering. Det som er mest irriterende er dør selgerne som aldri gir seg. Ødelegger hele ryktet for bransjen alene. I vinter hadde vi en sittende å vente på at folk skulle komme hjem morgen til kveld. Det var skikkelig akward og endte opp med å spørre fyren om dokumentasjon fra selskapet da det virket ut som han ventet på fri passasje til å rane eller noe slik. Men joda, personen hadde adgangskort med seg osv. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Helt uaktuelt, slikt lager jeg fint selv. Har også god kontakt med naboer om en trenger verifisering. Det som er mest irriterende er dør selgerne som aldri gir seg. Ødelegger hele ryktet for bransjen alene. I vinter hadde vi en sittende å vente på at folk skulle komme hjem morgen til kveld. Det var skikkelig akward og endte opp med å spørre fyren om dokumentasjon fra selskapet da det virket ut som han ventet på fri passasje til å rane eller noe slik. Men joda, personen hadde adgangskort med seg osv. 

Du må aldri svare på det de spør om.. 

Stadig vekk noen innom her med fraser som "Kan jeg spørre deg om hva slag alarm du benytter i boligen, og hvordan du sikrer verdiene dine mot brann og tyveri?" og forventer at det er informasjon jeg skal dele med vilt fremmede.. og de representerer sikkerhetsselskaper 🤧

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Helt uaktuelt, slikt lager jeg fint selv. Har også god kontakt med naboer om en trenger verifisering. Det som er mest irriterende er dør selgerne som aldri gir seg. Ødelegger hele ryktet for bransjen alene. I vinter hadde vi en sittende å vente på at folk skulle komme hjem morgen til kveld. Det var skikkelig akward og endte opp med å spørre fyren om dokumentasjon fra selskapet da det virket ut som han ventet på fri passasje til å rane eller noe slik. Men joda, personen hadde adgangskort med seg osv. 

Hadde en selger som var på døra hos meg og det virka som han ville ha forklaring på hvorfor jeg ikke var hjemme sist gang han hadde ringt på hos meg.

 

Men å sette opp noen strategiske overvåkingskameraer kan fort være like fint som en alarm vil jeg tro, tyven er jo gjerne borte lenge før noen er på plass uansett. Får man brannalarmen sin med varsling og sensor som stenger vannet der oppvaskmaskinen står så er vel mye gjort. Skal man være borte noen dager kan det være greit å stenge hovedvannkranen.
Med kamera får du kanskje identifisert tyven for politiet

Lenke til kommentar
aklla skrev (11 minutter siden):

Med kamera får du kanskje identifisert tyven for politiet

Jeg er skeptisk til verdien av en slik identifikasjon. Hvis det er en sliten narkoman så er vel verdiene for lengst omsatt i dop. Hvis det er en som sliter mentalt så ser jeg for meg påtaleunnlatelse. Hvis det er en kriminell gjeng fra utlandet så er de vel forduftet lenge før politiet tar tak i saken?

Dvs, politiet kan kanskje bruke evt identifikasjon som ledd i statistikk som hjelper samfunnet på ett eller annet vis. For deg som innbruddsoffer er jeg skeptisk, der er nok avskrekking og forsikring løsningen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (34 minutter siden):

Alle tyver er ikke rasjonelle, men tyver flest vil ikke bli tatt. Og skulle det være en voldsforbryter som brøt seg inn for å overfalle oss, så er det nok lite alarmselskapet kan gjøre. Å trykke på "panikk knappen" på panelet er nok det siste jeg hadde tenkt. Å ringe politiet derimot er nok mer effektivt hvis mulig. 

Jeg tenkte ikke på innbrudd med vold (skjer det i Norge?). Jeg tenkte på rusede, forvirrede, "enkle" sjeler som knuser et vindu mens huset er tomt, tømmer barskapet, skuffa med sølvtøy, tar DVD-spilleren, finner seg en pizza i fryseren, og så blir værende i huset i en tid. Da kunne det være fordelaktig om noen kom innom og ba vedkommende om å dra et annet sted.

-k

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Farten for vannlekasje er uansett forsvinnende liten. Forsikring dekker uansett dette hvis man da ikke har fikset mye selv.

Husk at man betaler 5-600 kroner i måneden for dette. (7.000 kroner i året). 

Forsikring dekker vel det meste vi snakker om her med mindre man har vært grovt uaktsom. Det er dog en forskjell mellom å ha vannlekkasje i 20 minutter kontra 1 uke (eller når enn vannselskapet reagerer på forbruket, eller naboene begynner å lure på hvorfor det renner en liten flod ut av stuedøra). Jeg kjenner folk som har hatt vann i huset og det er en ganske stor jobb. Alt blir ødelagt og muggent. Du må dokumentere hva du hadde av verdier. Du må gjerne krangle med forsikringsselskapet om hvordan ting skal settes i stand igjen. Og du må beregne tid de neste 6 mnd for å følge opp håndverkere og prosjekt-ansvar.

-k

 

Lenke til kommentar

Det beste med alarm i dag er når du blir vekket med hjertet i halsen kl. 3:30 p.g.a falsk alarm med en 110 dB sirene som er designet for å få opp adrenalinet, og så har du jo den tryggheten at det kommer en vekter en 20-30 minutter etterpå hvis du er heldig og sjekker når du enten er rundtstjelt eller at huset har brent ned p.g.a lang responstid.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Jeg er skeptisk til verdien av en slik identifikasjon. Hvis det er en sliten narkoman så er vel verdiene for lengst omsatt i dop. Hvis det er en som sliter mentalt så ser jeg for meg påtaleunnlatelse. Hvis det er en kriminell gjeng fra utlandet så er de vel forduftet lenge før politiet tar tak i saken?

Dvs, politiet kan kanskje bruke evt identifikasjon som ledd i statistikk som hjelper samfunnet på ett eller annet vis. For deg som innbruddsoffer er jeg skeptisk, der er nok avskrekking og forsikring løsningen.

-k

En evt alarm vil ikke få til så mye mer, de fleste er vel inne og ute på kortere tid enn det tar alarmselskapet å komme.
Men kamera brukes til to ting, både sjekke for f.eks brann og for en evt. identifikasjon.

Ellers, om det er en kjenning av politiet så er det en mulighet at de kan dra direkte hjem til personen å hente det med en gang.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (28 minutter siden):

Forsikring dekker vel det meste vi snakker om her med mindre man har vært grovt uaktsom. Det er dog en forskjell mellom å ha vannlekkasje i 20 minutter kontra 1 uke (eller når enn vannselskapet reagerer på forbruket, eller naboene begynner å lure på hvorfor det renner en liten flod ut av stuedøra). Jeg kjenner folk som har hatt vann i huset og det er en ganske stor jobb. Alt blir ødelagt og muggent. Du må dokumentere hva du hadde av verdier. Du må gjerne krangle med forsikringsselskapet om hvordan ting skal settes i stand igjen. Og du må beregne tid de neste 6 mnd for å følge opp håndverkere og prosjekt-ansvar.

-k

 

I så fall må det vel være mye bedre å bruke pengene på automatisk stoppekran med sensorer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Jeg vil gjerne ha utstyret og være min egen "alarmsentral" der jeg/familien får pushvarsler på telefon om en alarm går.

No for tida er det så mange smarthus-løysingar ute og går at ein enkelt kan få til dette, både med tanke på brann, innbrot og vasslekkasje. Ikkje treng det å koste skjorta heller. Brukar ein trådlaus utstyr (Z-Wave, Zigbee, WiFi...) så er det enkelt å ettermontere i eksisterande bustad òg. 😊👍

Lenke til kommentar

Vi har alarm på jobben, og innimellom hender det at folk glemmer koden, da det er sjelden de trykker den. Da ringer de den som har vakt hos oss og sier fra. Det tar ofte fem til ti minutter før alarmselskapet ringer og spør om kodeord. 

 

Troe det er lite å tjene på det, bortsett fra lavere forsikring. 

Lenke til kommentar

Eg vil tørre påstå at dei aller fleste ikkje treng innbrudsalarm, men det er sikkert fordelsaktig for enkelte.

Særleg i dag med smarthusfunksjonar så kan ein lett lage sitt eige alarmsystem som også varlser ut. Så før ein brukar mykje pengar på alarmsystem så bør ein vurdere kva som er ditt behov.

Dei fleste innbruddsalarmar varsler berre vaktsentralen som kjem til ei stund etterpå, så sannsynlegheita for å ta tjuvar på fersk gjerning før dei er ute av huset igjen er svært liten. Det sagt så vil ein høg alarmlyd som både skremmer tjuven og vekker opp naboane kunne bra effekt på dei fleste andre enn proffe tjuvar som veit eksakt kva dei skal inn i huset ditt og hente ut.
Skal du ha innbruddsalarm for personleg sikkerheit mot voldelege inntrengarar så bør innbruddsalarm være sekundært, då bør du heller legge pengane i låsesystem som hindrar inntrenging i utgangspunktet.

Om vekterselskapet kan sjekke ut og ordne praktiske ting for deg, slik at du slepp å kome springane enten du er på jobb eller ferie så kan denne tenesten være verdt å betale for. Men du vil kunne oppnå mykje av samme fordelen med ein smarthus-sensor som varsler deg på mobilen slik at du sjølv ringer etter vaktmester eller liknande som kan sjekke for deg dei få gongane det vil være aktuelt. 

Lenke til kommentar

Eneste fordelen med alarm slik jeg ser det, er i store bedriftslokaler hvor en tyv lett kan gjemme seg hele dagen uten at han blir merket. Litt ubehagelig og møte på en person i mørket tidlig på morgenen inne på jobben. Så i store lagerhus etc. kan jeg se en viss fordel med alarm. 

Når jeg kommer på jobb tidlig om morgenen (Jeg er som oftest først ute og er alene) og alarmen er aktivert så vet jeg vertfall når jeg slår den av at det ikke er noen som gjemmer seg i bygget. På 4.000kvm med mange rom og kriker og kroker er dte greit å vite at man faktisk er alene i bygget. 

Men privat, så ser jeg ikke en eneste fordel, nettopp av de grunnene jeg nevner lenger opp og min dårlige erfaring med vaktselskapene og utrykningen dems. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Bjerknez said:

Farten for vannlekasje er uansett forsvinnende liten. Forsikring dekker uansett dette hvis man da ikke har fikset mye selv. Det samme gjelder brann. Jeg ser fordelen hvis man har husdyr/barn hjemme alene. Men det fordrer jo at alarmselskapet faktisk rykker ut og gjerne har med nøkkel. Har opplevd to ganger at dette ikke skjer, så der ville jeg nok ikke stolt på dem. Husk at man betaler 5-600 kroner i måneden for dette. (7.000 kroner i året). 

Du får kjøpt himla mye vannsensor for 7.000 kroner i året. Tenk så mange vannsensorer du ville hatt etter 10 år. 

Jeg tenker at kombinasjon av kameraovervåking, sensorer og et smarthus-system er bedre anvendte penger. Til syvende og sist er det du som tar avgjørelsen om hva som skal gjøres uansett, om du får informasjonen direkte sparer du tid sammenlignet med om det går via en telefonoperatør i alarmselgeselskapet først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...