Gå til innhold

Neste Bioshock blir visst et åpen verden-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Om du ønsker å rushe gjennom open world RPGer tilbyr de fleste muligheten til å gjøre det ved forskjellige vanskelighetsgrader,

Jeg har faktisk sett i senere tid at en "story mode" vanskelighetsgrad har begynt å bli vanlig. Da kan man basically bare koste gjennom og nyte historien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
55 minutes ago, Evil-Duck said:

Om du ønsker å rushe gjennom open world RPGer tilbyr de fleste muligheten til å gjøre det ved forskjellige vanskelighetsgrader, kommer en til et punkt en føler fiendene blir for vanskelige uten å levle er det vel bare å sett ned vanskelighetsgraden et hakk eller to, i Witcher 3 er det vertfall 0 problem, på easy kan du facerolle det meste i det spillet selv om du er low level. I god of war som jeg spillet gjennom på norrmal eller balanced som de kaller det tror jeg at en lett kunne pløye gjennom storyen uten å gjøre noen sidequest om en ikke ville det, mesteparten av de virkelige utfordringene befinner seg i stor grad i en separat sidequest chain. 

Å sette ned vanskelighetsgraden underveis bryter den fjerde veggen for mye for min del. Og jeg har ofte opplevd at å skalere ned vanskelighetsgraden gjør andre deler av spillet for lett. 

Problemet for min del er at enkelte kamper krever for mye utstyr eller level at en rett og slett ikke klarer å komme videre uten å grinde. Setter en ned vanskelighetsgraden kommer en fort til et så enkelt spill utenom dette at det blir kjedelig.

I prinsippet er jeg enig i at det burde være mulig å tilpasse bedre, men det virker altså veldig vanskelig i praksis å gjøre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ralzar said:

 Så jeg følte meg presset inn i å gjøre side-missions og så bare druknet jeg i ekstrainnhold, ble lei spillet og nådde aldri slutten.

Det er omtrent det samme for min del. Jeg ender ofte opp med å bli lei når jeg har spilt ca 2/3 av hovedhistorien. Har massevis av rpg spill jeg aldri har spilt ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Jeg har faktisk sett i senere tid at en "story mode" vanskelighetsgrad har begynt å bli vanlig. Da kan man basically bare koste gjennom og nyte historien.

Story mode er også ganske kjedelig fordi det blir så enkelt at du ikke trenger å gjøre noe. Da kan du nesten heller bare se på alle cutscenene på youtube fremfor å "spille".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Mala said:

Spyr jeg av alt dette Øøøopen wøørld fokuset.

Pass på at luftrøret ikke er åpent som en åpen verden mens du spyr iallfall!

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (4 timer siden):

Det er omtrent det samme for min del. Jeg ender ofte opp med å bli lei når jeg har spilt ca 2/3 av hovedhistorien. Har massevis av rpg spill jeg aldri har spilt ferdig.

Enig med dere begge. Er en gjenganger. Jeg klarer liksom ikke bare spille videre i story når det er alt mulig annet å surre med. Føler jeg må ta alt før jeg går videre i main quest. Er noen få spill open world spill som klarer begrense seg slik at det ikke blir for mye unødvendig fyll i forhold til hvor mye meningsfylt man gjør. synes f.eks  Witcher 3, spiderman, HZD var gøy hele veien gjennom, men ghost of thushima, ass creed odyssey og valhalla, CP2077 har jeg ikke hatt sjans til å komme mer enn 30-50 timer før jeg går lei. Til tross for at flere av de er veldig bra spill.  

Lenke til kommentar
18 hours ago, Iki said:

Ser du på noe som helst spill (utenom nier kanskje) så består de av en gameplay loop hvor du gjentar det samme om og om igjen.

Tetris, Mario, call of duty, osv. De er ikke open world spill, men du gjør det samme gjennom hele spillet.

Ta tidligere Bioshock spill. Du går fra A til B mens du skyter samme type fiende med et våpen.

 

Og? Kostymer som ikke hadde vært i spillet, historie som du ikke hadde fått, osv.

Det er ekstra innhold, det tar ikke noe vekk, det legger til.

En velbalansert gameplayloop er et kunstverk. Men å "padde" et spill med tårn som må klatres eller blomster som må plukkes for at du skal få alt av utstyr er dårlig mekanikk. Det er IKKE ekstra innhold, det er innhold låst bak en grinde-mur. For at jeg som spiller skal kunne oppleve alt spillet har å tilby, må jeg gjøre gjentakende (og ofte dørgende kjedelige) arbeidsoppgaver. I Ass. Creed må jeg for eksempel klatre i dusinvis av tårn, eller plukke biter av et eller annet. Det er ingen variasjon i oppgavene, og da går det fra nytt og spennende til en plikt.

Og dessverre velger de fleste utviklere å "padde" (godt norsk ord for det?) spillet for å gjøre spilletiden lengre. Og jeg som er tobarnsfar må derfor la vær å gjøre enkelte ting for jeg har ikke tid. Men heldigvis har jo noen utviklere gitt meg muligheten til å kjøpe meg forbi slike arbeidsoppgaver! Så jeg kan betale oppå de 700kr jeg allerede har betalt for å få ting som jeg allerede har betalt for fordi jeg ikke har tid å bruke 15timer på å plukke sopp i regnbueskogen for å få det kuleste sverdet i slikkepinnelandet.

Nei, det er dårlig spilldesign, ferdig med det.

Men klart, det finnes noen som er bedre på åpen-verden spill (Rockstar eksempelvis) og noen som er fryktelig dårlige på det (Ubisoft eksempelvis). Det betyr ikke at alt Rockstar gjør er bra for det er mye kjedelig der og, men forskjellen er kanskje at de leker litt mer "samle-greier-oppgavene". Og det er ikke alt Ubisoft gjør som er kjedelig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig skeptisk. Jeg elsker Bioshock-serien og spesielt Rapture-verdenen i så stor grad at jeg sliter med å komme unna det første spillet i serien på en topp ti-liste over favoritter gjennom tidene, kanskje også topp fem.

Å ta dette til en åpen verden blir etter min mening å sparke ut deler av grunnmuren i serien. Den stramme regien og lineariteten er nærmest en forutsetning for intensiteten i historiefortelling. Din rolle som protagonist er ganske ubetydelig da det er verdenen du beveger deg i som er hovedpersonen og historieforteller, og at fri vilje og frie handlinger er en illustrasjon er et poeng som bankes inn jevnlig gjennom hele serien.

Selvsagt skal jeg se hva dette er før jeg dømmer, og fri vandring i eksempelvis Rapture høres utvilsomt forlokkende ut, men jeg er redd historien glir ut, noe som bryter voldsomt med det tydelige narrativet i de tidligere spillene.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 timer siden):

Det er IKKE ekstra innhold, det er innhold låst bak en grinde-mur. 

Hvor mange klesdrakter hadde man i det originale Bioshock spillet?

Om svaret er mindre enn 2 så vill selvfølgelig alt over dette være ekstra innhold.

Dette burde da være ganske lett å forstå.

Alt som du ikke trenger er ekstra, alt man ikke må gjøre for å komme gjennom et spill er ekstra.

Det er ingen som tvinger deg til å utforske hele spillet.

Jeg tviler sterkt på at du kjører gjennom alle spill  100% for å få alle achievements, og siden du ikke gjør dette så kan du ikke si at du må gjøre alt spillet har å tilby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Hvor mange klesdrakter hadde man i det originale Bioshock spillet?

Om svaret er mindre enn 2 så vill selvfølgelig alt over dette være ekstra innhold.

Dette burde da være ganske lett å forstå.

Alt som du ikke trenger er ekstra, alt man ikke må gjøre for å komme gjennom et spill er ekstra.

Det er ingen som tvinger deg til å utforske hele spillet.

Jeg tviler sterkt på at du kjører gjennom alle spill  100% for å få alle achievements, og siden du ikke gjør dette så kan du ikke si at du må gjøre alt spillet har å tilby.

Vel, har jo noen 100% fullførte spill, men det har jeg ikke tid til lengre.

Men om du mener det er bra spilldesign å gjøre de samme kjedelige oppgavene om igjen og om igjen for å få det spillet har å tilby så deg om det. Jeg har ikke tid til det og foretrekker at min underholdning faktisk underholder meg.

Så jeg står fremdeles veldig trygg bak utsagnet mitt: Det er IKKE ekstra innhold, det er innhold låst bak en grinde-mur. 

Og når enkelte selskaper, som for eksempel Ubisoft, gir deg muligheten til å betale deg forbi de kjedelige oppgavene så må jo til og med du innrømme at det er dårlig design (eller designet for å nettopp tjene penger på folk som ikke orker det).

For meg er det to typer løsninger selskapene har valgt, og dessverre for mange har valgt det første:

1) En samling oppgaver, som å klatre tårn, eller plukke dingser, der det er lite eller ingen variasjon mellom hver gang du gjør det.

2) Hver gang du skal gjøre oppgaven er det innført en tvist, eller en gåte, som gjør at hver gang du gjør det så er litt mer "nytt".

Horizon Zero Dawn (100%), løste det på 2. måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (18 minutter siden):

Men om du mener det er bra spilldesign å gjøre de samme kjedelige oppgavene om igjen og om igjen for å få det spillet har å tilby så deg om det. Jeg har ikke tid til det og foretrekker at min underholdning faktisk underholder meg.

Hvilket spill er det du påstår ikke har samme gameplay loop gjennom spillet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...