Gå til innhold

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (58 minutter siden):

Lengre rekkevidde

Billigere å kjøpe

Kan trekke mer

 

Jeg hater å ta ferge, men må gjøre det flere ganger i måneden.
Turen tar omtrent 20 minutter en vei, omtrent samme tid det tar å hurtiglade elbil
Jeg får betalt for å ta ferjen.

 

Rekkevidden er ikke viktig for meg, stopper lenge før rekkevidden til elbil/diesel uansett på langtur.

Billigere å kjøpe stemmer ikke, man får alle biler i alle prisklasser. Jeg kjører dog ikke gamle biler da jeg har økonomi til å prioritere anderledes. Altså ikke viktig for meg igjen.

Trekke mer er vell forsåvidt greit, men igjen ikke noe jeg gjør til vanlig. Og den ene gangen i skuddåret låner jeg meg en bil eller får hjelp. Så ikke viktig for meg.

 

Usikker på den siste der, men gjelder ikke meg igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (7 minutter siden):

Det er betydelig større variasjon i modeller tilgjengelig, spesielt på bruktmarkedet. Som noen har nevnt finnes det ikke en eneste el pickup på markedet enda.

I mange tilfeller lavere innkjøpspris for et gitt bruks-område.

Kjent teknologi med forutsigbare problemer og levetid.

Større rekkevidde uten stopp, mulighet for å tilbakelegge Oslo-Bodø på kortere tid.

Bedre muligheter for tilhenger og campingvogn, enklere lasting av tak enn Tesla modell X.


Dette må selvsagt stilles opp mot betydelige ulemper med diesel: nybilavgifter, bruksavgifter, en framtid hvor det vil bli stadig vanskeligere å kjøre diesel, mange bevegelige deler, dårligere akselerasjon fra stillestående...

-k

Jeg snakker for meg selv og kjøper ikke brukt, ikke pickup, kjent teknologi er da batterier/elmotor. De er har langt bedre levetid/mindre kostnader. Rekkevidden uten stopp leverer elbiler for meg. Drar ikke tilhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både batterier og bensintanker har mer enn lang nok levetid for en bil, så ingen av delene burde være noe praktisk problem.

Elmotorer har derimot mye mindre slitasjeproblemer enn stempelmotorer. Så der trekker nok elbilene det lengste strået.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Hummer EV kan bytte ut den delen av batteriet som er skadet eller brukt opp da batteripakken er laget av moduler, så i teorien kan bilen vare evig uten at det trenger å koste så mye.

Får bare håpe det er noen som tar inn bilen til Norge, for da blir det elbil i 2030.

Jepp, det er jo flere som driver med reparasjon av andre batteripakker også. Om en skulle være uheldig å få problemer med batteripakken er det ikke nødvendig å kjøpe flunkende ny. Selv de som får batteri på "garanti" får brukte/reparerte pakker. Miljøvennlig og billig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...