Gå til innhold

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Men, da kan ikke politikere påberope seg at de gjør så voldsomme steg for miljøet enda, siden det har mange års forsinkelse på virkning. Det vil jo omsider komme brukte EL-biler som folk ønsker å kjøpe seg (modeller). Men det tar tid som folk nevner i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Gavekort said:

Solcellepaneler på elbil er en distrahering, både når det kommer til rekkeviddeproblematikken og trådens emne.

Solcellepaneler er ikke først og fremst for rekkevidde men for de tilfellene hvor man trenger noe ekstra enten får korte avstandander eller holde liv i bilen og inventar generelt. At det også kan bidra til at man slipper en ladestopp etter 10 timer på jobb kan også være greit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

De gjør det nå. Den heter Model Y, og er basert på Model 3.

Ser ut som den kan ha 1600kg på hengerfeste og takboks (ukjent kilo?) som er kurrant. 

Et av problemene minet er at den ikke har 3 fulle seter i 2.rad og skeptisk til plassen i 3.rad (3.rad ser ikke ut til å være tilgjengelig enda).
Ser ut til å være mindre plass i både 2. og 3.rad enn i S-maxen vi har nå og bilene er ganske like i størrelse på papiret.

Tror jeg klarer meg noen år til med S-MAXen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Luksus??? Her er vår "luksusbil".

image.png.e99d6ce09c6d174ca8810737d8da26dd.png

Jeg har ikke råd, eller vil ta meg råd til en slik. Sorry, lever på bruktbiler til under 50 tusen her, så det sier vel sitt om meg og min økonomi.

Har en i slekten som har en slik, samt en nabo som hadde en slik. Det er ymse typer av den der, og den naboene slet med å få solgt sin fordi den manglet en eller annen tilleggsfunksjon som kjøpere var ute etter. Ser jo noen av dem ligger under 50 tusen da, men ville være skeptisk til å gå for det der gamle greiene innen EL-bilutvikling. Sikkert en helt grei bybil.

https://www.finn.no/car/used/search.html?q=nissan+leaf&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Luksus??? Her er vår "luksusbil".

image.png.e99d6ce09c6d174ca8810737d8da26dd.png

Vis sitat  

Jeg har ikke råd, eller vil ta meg råd til en slik. Sorry, lever på bruktbiler til under 50 tusen her, så det sier vel sitt om meg og min økonomi.

Disse får du fra 40 tusen nå. Virker ikke som om du er særlig orientert om elbilmarkedet. Men det er ingen lov mot å ha forhåndsoppgjorte meninger, så du får bare ture videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Hanhijnn said:

Disse får du fra 40 tusen nå. Virker ikke som om du er særlig orientert om elbilmarkedet. Men det er ingen lov mot å ha forhåndsoppgjorte meninger, så du får bare ture videre.

Jeg orienterte meg og laget en edit etterpå da. Se Finn.no-lenke

Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke råd, eller vil ta meg råd til en slik. Sorry, lever på bruktbiler til under 50 tusen her, så det sier vel sitt om meg og min økonomi.

Har en i slekten som har en slik, samt en nabo som hadde en slik. Det er ymse typer av den der, og den naboene slet med å få solgt sin fordi den manglet en eller annen tilleggsfunksjon som kjøpere var ute etter. Ser jo noen av dem ligger under 50 tusen da, men ville være skeptisk til å gå for det der gamle greiene innen EL-bilutvikling. Sikkert en helt grei bybil.

https://www.finn.no/car/used/search.html?q=nissan+leaf&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Så fra "luksus" til noe du ikke vil ha pga "gamle greier". Snakk om tidenes raskeste snuoperasjon.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Hvor har du det fra? Er vanlig baksete for 3 personer i Model Y. Men ikke 3 separate seter (som det vel er i S-max'en?).

Det midterste setet ser ikke ut til å være full størrelse på mod Y. Ser ut som det har isofix men vet ikke om f.eks kan plasseres 2 større barneseter ved siden av hverandre.

S-Maxen har 3 seter i full størrelse som kan legges ned, skyves frem/tilbake osv. individuelt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Så fra "luksus" til noe du ikke vil ha pga "gamle greier". Snakk om tidenes raskeste snuoperasjon.

Nei har alltid hatt den tanken om at det første som kom på markedet var overpriset "skjit", eller overpriset luksus som Tesla. Kommer kanskje gode produkter innen 5 - 10 år?

Dessuten småskeptisk til elektrisk kontra fossilt, men ser at folk roser elektrisk som bare det, så da får en vel vende seg til at det er noe nytt bra etterhvert.

https://xn--strm-ira.no/fossilt-brensel

Quote

Olje, gass og kull har fått et dårlig rykte på seg i mange deler av verden. Likevel er det ingenting som tyder på at fossile brensler kommer til å fases ut med det første.

Da kan man tenke så miljøvennlig og idealistisk man bare vil. Ikke alle har råd til å hive seg på denne idealismen. For en del av EL-bilentusiastene slår seg ihvertfall på brystet som miljøvennlige idealister.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Jeg har ikke råd, eller vil ta meg råd til en slik. Sorry, lever på bruktbiler til under 50 tusen her, så det sier vel sitt om meg og min økonomi.

Har en i slekten som har en slik, samt en nabo som hadde en slik. Det er ymse typer av den der, og den naboene slet med å få solgt sin fordi den manglet en eller annen tilleggsfunksjon som kjøpere var ute etter. Ser jo noen av dem ligger under 50 tusen da, men ville være skeptisk til å gå for det der gamle greiene innen EL-bilutvikling. Sikkert en helt grei bybil.

https://www.finn.no/car/used/search.html?q=nissan+leaf&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Jeg vet at mange er ute etter utgavene med varmepumpe. Det kom først noen år etter lanseringen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Jeg vet at mange er ute etter utgavene med varmepumpe. Det kom først noen år etter lanseringen.

Varmepumpe og vinterpakke slik jeg har skjønt det. De første manglet dette og har vist veldig dårlig isolasjon så går mye effekt i varmeapparatet.

Men klarer man seg men 8mil om dagen så duger de nok fortsatt for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er det verdt å nemne at mange er unødvendig nervøse og stresset over bilens rekkevidde, osv, spesielt i eldre elbiler. Elbil er framleis nytt for mange, og då er det lett å vende seg til nybil-markedet for å finne ein bil ein føler ein kan stole på.

F.eks i retrospekt trengte eg ikkje ein 2019 Ioniq. Eg kunne spart meg ganske mykje med ein eldre modell. Men når eg vurderte min første elbil var det mange nok biler å vurdere uten å også navigere bruktmarkedet, som mangedoblet utvalet av varianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Varmepumpe og vinterpakke slik jeg har skjønt det. De første manglet dette og har vist veldig dårlig isolasjon så går mye effekt i varmeapparatet.

Men klarer man seg men 8mil om dagen så duger de nok fortsatt for mange.

Vinterpakke var det vel bare gråimport som kunne risikere å mangle? Mulig husken er  upresis der nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Forøvrig er det verdt å nemne at mange er unødvendig nervøse og stresset over bilens rekkevidde, osv, spesielt i eldre elbiler. Elbil er framleis nytt for mange, og då er det lett å vende seg til nybil-markedet for å finne ein bil ein føler ein kan stole på.

F.eks i retrospekt trengte eg ikkje ein 2019 Ioniq. Eg kunne spart meg ganske mykje med ein eldre modell. Men når eg vurderte min første elbil var det mange nok biler å vurdere uten å også navigere bruktmarkedet, som mangedoblet utvalet av varianter.

Helt klart. Eneste grunnen til at jeg vurderer ny bil når jeg skal kjøpe neste gang er for å få den siste teknologien. Men har det ikke skjedd nok nytt kjøper jeg ikke ny men kanskje en brukt Enyaq iV80.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Theo343 said:

Vinterpakke var det vel bare gråimport som kunne risikere å mangle? Mulig husken er  upresis der nå.

Ja er mye mulig det.

Men det går noen slike på veien iallefall og varmeapparatet kan fint drikke 4kW konstant noe som går hardt ut over det 24kWh store batteriet på vinteren..

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

De gjør det nå. Den heter Model Y, og er basert på Model 3.

Jeg husker at det var snakk om model Y når jeg kjøpte BMW-en for et par år siden. Og nå skal den være tilgjengelig «til sommeren»?

Model 3 tikker veldig mange bokser for meg. Den har bare feil bakende.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, knutinh said:

Jeg husker at det var snakk om model Y når jeg kjøpte BMW-en for et par år siden. Og nå skal den være tilgjengelig «til sommeren»?

Model 3 tikker veldig mange bokser for meg. Den har bare feil bakende.

-k

Ja, på et tidspunkt var tanken at Tesla trolig ville levere Model Y fra USA, men det endte opp med å bli slik at leveransene til Europa vil komme fra fabrikken i Berlin. Og den tar form, dag for dag:

Jeg vet ikke akkurat når fabrikken er så klar at produksjonen kan starte opp, men det bør i hvert fall være i løpet av året. Det store spørsmålet blir egentlig hvor raskt den kan komme seg opp i en god takt, slik at køen begynner minke nevneverdig. EU versjonen introduserer en del ny teknologi, inkludert de nye 4680-cellene, som benytter kobolt-fri katode og silisiumanode. Dette er ganske revolusjonerende greier.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...