Gå til innhold

På hvilke områder er dieselbiler bedre enn elbiler?


kremt

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (9 timer siden):

Du har et poeng, men det koker ned til lathet. Det er fullt mulig å gjøre noe annet enn å gå som en siklende zombie 50 meter til nærmeste lysende fett og sukker-skilt.

Det må da være en udiskutabel ulempe å måtte legge rastepausene til et sted med ladeplass? Jeg tenker på de av oss som foretrekker å nyte nistematen ved "det bordet nede ved fossen der der aldri er andre biler eller folk". Hvor viktig dette er må jo enhver få avgjøre for seg selv, men en ulempe er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, frohmage said:

Det må da være en udiskutabel ulempe å måtte legge rastepausene til et sted med ladeplass? Jeg tenker på de av oss som foretrekker å nyte nistematen ved "det bordet nede ved fossen der der aldri er andre biler eller folk". Hvor viktig dette er må jo enhver få avgjøre for seg selv, men en ulempe er det.

Dette er direkte desperat hyperfiksjon ass.

Dykk argumenterer dette i same slengen som dykk argumenterer for 1200 km rekkevidde. Har du tida til å farte langt ut i Gokk som dette har du virkelig invalidert problemstillingen med lading.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (10 minutter siden):

Dette er direkte desperat hyperfiksjon ass.

Dykk argumenterer dette i same slengen som dykk argumenterer for 1200 km rekkevidde.

Jeg har aldri (tror jeg) argumentert for 1200 km rekkevidde, men i en tråd som dette påpeker jeg gjerne en av de få fordelene med diesel.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
36 minutes ago, frohmage said:

Når det er sagt er det håpløst med ladetiden på elbiler for oss som ikke har lademuligheter hjemme. Med fossilt brennstoff går fyllinga kjappere.

Har hatt elbil i snart 2 år uten mulighet for lading hjemme. Lader på jobben og hos familie når jeg besøker dem.
Blir enda billigere da 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (54 minutter siden):

Det må da være en udiskutabel ulempe å måtte legge rastepausene til et sted med ladeplass? Jeg tenker på de av oss som foretrekker å nyte nistematen ved "det bordet nede ved fossen der der aldri er andre biler eller folk". Hvor viktig dette er må jo enhver få avgjøre for seg selv, men en ulempe er det.

Har de parkering forbudt for elbiler nede ved den fossen?

frohmage skrev (38 minutter siden):

håpløst med ladetiden på elbiler for oss som ikke har lademuligheter hjemme

Og når problemet er manglende mulighet for å lade hjemme, så er løsninga ... *badabing* - finne opp fusjonsreaktor-biler?

(eller kanskje bare å skaffe den hjemmeladinga? ;) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Har de parkering forbudt for elbiler nede ved den fossen?

Hehe neida, men det er dårlig med lademuligheter der. Fordelen med annet drivstoff er jo at man kan fylle opp på kort tid, for så å raste hvor man vil.

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Og når problemet er manglende mulighet for å lade hjemme, så er løsninga ... *badabing* - finne opp fusjonsreaktor-biler?

(eller kanskje bare å skaffe den hjemmeladinga? ;) )

Jepp, selv om det siste er vanskelig for folk som må parkere i gata uten fast plass.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Men bensin har de altså nede ved fossen? Stadig flere bensinstasjoner får ladere.

Det tar da ikke mer enn et par minutter å fylle bensin? Etter fylling kan man putre vidre til den rasteplassen man ønsker. Kjipere med tre kvarters lading før man finner en plass for å spise.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Jepp, selv om det siste er vanskelig for folk som må parkere i gata uten fast plass.

Hvem er det som eier de plassene da? og vurderer markedspotensialet for å selge ladetjenester der?

Uansett, denne tråden blir bare mer og mer whataboutism for hver side her. Først var problemet at elbiler var så dyrt både i innkjøp og drift. Så fant man ut at det var elendige argumenter og skiftet raskt temaet til at elbiler ikke kan kjøre 5 timer i strekk på autobahn i 200 km/t. Så kom man fram til at det var et latterlig elendig argument og da skiftet temaet fort over på forvarming av elbiler, som heller ikke er et problem, så apper som ikke fungerer som heller ikke er noe problem, og Burger King ved ladeplasser var et kjempeproblem helt til man skjønte at det ikke er et problem. Så ble det umulig å stoppe elbilen ved en foss og raste der, som viser seg å være et oppkonstruert problem, og nå er altså problemet lading ved gateparkering uten fast plass. Jeg bare lurer på når sirkelen skal sluttes og det påståtte problemet igjen blir at elbiler er dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hvem er det som eier de plassene da? og vurderer markedspotensialet for å selge ladetjenester der?

Hvem veit. Her hvor jeg bor er det vel kommunen, som lot folk stå gratis frem til for et par år siden. Nå må en investere i elbil for å nyte av billig(ere) parkering.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Uansett, denne tråden blir bare mer og mer whataboutism for hver side her.

Det er ikke whataboutism, men konkrete eksempler på områder dieselbiler har fordeler over elbiler. Sånn som trådtittelen sier lizzzm, men samma for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Jeg bare lurer på når sirkelen skal sluttes og det påståtte problemet igjen blir at elbiler er dyrt.

Er jo allereie tilbake dit egentlig, sida fleste "større" (dvs lengre rekkevidde) elbiler er dyrere, men har null problem med disse parkeringene sida du berre lader ein gong i uka meste av tida uansett. 🙃 Eller lader ved jobben, elns.

Så då blir jo sjølvsagt priser plutselig emnet igjen. 😂

Anyway, uunngåelig for meg å ikkje tenke på denne no.

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Det er ikke whataboutism, men konkrete eksempler på områder dieselbiler har fordeler over elbiler. Sånn som trådtittelen sier lizzzm, men samma for meg.

Nei, det er en tirade av fordommer og oppkonstruerte "problemer". Start på starten så ser du hvordan hvert eneste "problem" blir avkledd som ikke reelt og da skifter whataboutist-ene raskt over til neste oppkonstruerte "problem". Som sagt, jeg lurer på når tråden skal bite seg selv i halen og bare gjenta fordommene fra starten av den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konkrete eksempler... 🤣 Nei, det er vage implikasjoner knapt dykk kjem med!

Eit konkret eksempel er følgende: Med ein 2019 Ioniq kan eg køyre frå huset mitt i Haugesund til Oslo med ein lading om eg lader hyperstrategisk. Normalt lader eg 2-3 ganger i kortere spurter i staden. Det er ein 6.5 timer køyretur uten ladinga. Det er eit konkret eksempel. Eit eksempel bygd på faktuelle, sjekkbare data.

Når nokon kjem og seie "eg ynskje køyre 1200 km i ett strekk" er det ikkje konkret eksempel. Det er hyperfiksjon. Det var så ekstremt at dei som sjølv lagde eksemplet måtte justere fakta til å inkludere flere pauser sjølv!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (10 minutter siden):

Konkrete eksempler... 🤣 Nei, det er vage implikasjoner knapt dykk kjem med!

Okay. Jeg ser ofte at elbilsjåfører trenger pauser på langtur, så derfor gjør det visst ingenting at det tar en stund å lade. Er det en fordel eller en ulempe å måtte ta denne pausen i nærheten av en lader?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Men bensin har de altså nede ved fossen? Stadig flere bensinstasjoner får ladere.

Hvis man er på langtur så bør sjåføren ta pauser. Med en elbil så må man uansett stoppe og lade der hvor det finnes ladere, så det er naturlig å ta pausene ifbm lading. Med en ICE bil så står man friere til å ta pausene hvor man vil fordi rekkevidden generelt er større og fylletiden er veldig kort.

Jeg synes at frohmage argumenterte ganske klart.

Hvorvidt dette er en _viktig_ faktor ved valg av bilteknologi.... det er jeg ikke så sikker på. Jeg kjører mest til og fra jobb. Langtur >200km er unntak i ferier. Hvis jeg kan få en daglig fordel mot en liten ulempe i juli så er summen ganske ok.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, knutinh said:

Hvis man er på langtur så bør sjåføren ta pauser. Med en elbil så må man uansett stoppe og lade der hvor det finnes ladere, så det er naturlig å ta pausene ifbm lading. Med en ICE bil så står man friere til å ta pausene hvor man vil fordi rekkevidden generelt er større og fylletiden er veldig kort.

Problemet er at denne fiksjonen er presentert i relasjon til lang rekkevidde, og lang kjøretur uten stopp for å spare tid. Då er det å synke eigen skute at ein køyre av ruta for å finne seg rasteplass.

Straks tidsaspektet er borte er det borte. Det er ingen ulempe med å ta seg den pausen frohmage ynskje om ein likevel har tid og komfort til å gjere det. Ein treng ikkje alltid lade for å stoppe med elbil.

Mykje av fiksjonene her avhenger også av at bilen har ein arbitrær, kort rekkevidde. Kanskje noko likt bilen eg har, som er ein 2019 Ioniq. Men om eg kjøpe ein Tesla Model 3 eller noko kan eg krysse landet (Haugesund-Oslo) uten å lade. Kanskje eg ynskje lade ein gong. Utover det er alle stopp berre rein komfort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dubious said:

I påsken kjørte jeg "bare" 44 mil t/r hytta, og har fortsatt halv tank på dieselbilen.

I teorien kan jeg lade på hytta eller i nærheten, men hvorfor nedgradere, og det finnes uansett ikke noe tilsvarende i Norge, eller verden for den saks skyld (Har Hilux)

Fordi du ikkje normalt køyre til hytta, og å lade ved hytta (om den har straum) er bokstavlig talt eit trivielt intet-problem som betyr at du ikkje treng stoppe i det heila tatt...? For ikkje å nemne kor komiskt mykje peng du spare. 😂 Snodig at du snakker om nedgradering, det er jo ein openbar oppgradering.

Forøvrig løyse ikkje elbiler alle brukstilfeller enda, så om du desperat treng ein pickup ala Hilux er det lite av elbiler av det formatet per i dag.

Eg må berre anta at halve gjengen her berre troller med kor surrete argumenteringen er.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...