Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bore i mur (eller betong?) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minimax skrev (På 20.3.2021 den 20.20):

Jeg skulle sette opp en rullegardin i dag, og dermed bore 4 hull (6mm). Det tok meg et par timer (!!!!) og fortsatt fikk jeg ikke boret de to siste hullene ordentlig og måtte gi opp.

Jeg vet ikke om veggene er laget av mur eller betong, men det er en blokkleilighet fra 70-tallet. Kanskje noen vet hva som er mest sannsynlig?
Jeg brukte en "vanlig" boremaskin (710W Black & Decker) med slagborfunksjon. Jeg prøvde ulike murbor, men de virket ikke å gjøre mer enn å skrape overflaten. Ganske utrolig at jeg greide å lage hull i det hele tatt!

Jeg prøvde ulik hastighet, legge press på boremaskinen, la den "bore selv" (ikke trykke) og en kombinasjon av alt dette. Hva gjør jeg galt? Trenger jeg spesialutstyr (som evt. kan leies)?

 

 

Du må ha slagdrill om du ikke er veldig sterk..

Slagdrill er anbefalt uansett, det er mest effektivt, om du ikke har det risikerer du betent arm eller brukket bor.

Du trenger også et spesielt murborr, men dette er ikke dyrt. bare spør på byggvare handel eller Clas osv.  Jeg bruker Jernia til sånt...

 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg klarer å bore med murbor og vanlig drilllmaskin, men det er tortur og plage.

 

Du må ha riktig murbor og en hvilken som helst Slagdrillmaskin så Black and Decker er null problem...

Men du må ha riktig murbor, de ser helt annerledes ut en vanlige bor, synes iallefall jeg.

 

Ja ett murborr er bredere på tuppen.

Lenke til kommentar
minimax skrev (På 20.3.2021 den 20.20):

Jeg skulle sette opp en rullegardin i dag, og dermed bore 4 hull (6mm). Det tok meg et par timer (!!!!) og fortsatt fikk jeg ikke boret de to siste hullene ordentlig og måtte gi opp.

Jeg vet ikke om veggene er laget av mur eller betong, men det er en blokkleilighet fra 70-tallet. Kanskje noen vet hva som er mest sannsynlig?
Jeg brukte en "vanlig" boremaskin (710W Black & Decker) med slagborfunksjon. Jeg prøvde ulike murbor, men de virket ikke å gjøre mer enn å skrape overflaten. Ganske utrolig at jeg greide å lage hull i det hele tatt!

Jeg prøvde ulik hastighet, legge press på boremaskinen, la den "bore selv" (ikke trykke) og en kombinasjon av alt dette. Hva gjør jeg galt? Trenger jeg spesialutstyr (som evt. kan leies)?

 

 

Jeg vill tro du trenger bor som er laget for betong og jern. Bruk lav hastighet så skal det fint greie jobben. Mur bor er helt ubrukelig til betong/armert betong. Du trenger garantert ikke en Hilti pigghammer med diamant bor til 15 000 - 20 000 kroner for å bore 4 hull på 6mm. Det er verktøy til proff bruk, ikke hjemme bruk. Tar litt lengre tid men ikke mye, om du har nytt bra bor. Og ikke bruk høy hastighet og pass på at det ikke går så varmt. Kan bruke en kopp med vann for å kjøle ned boret av og til. Men vanligvis går det uten.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Ja de er iallefall flate og brede på tuppen, stålbor for stål tror jeg ikke jeg har brukt, er disse veldig skarpe og tålelige?

Metall/Betong bor så er skjæret på boret flatt og ikke skarpt som trebor. Bor for Jern/stål og hardere materiale er laget av hardmetall legeringer eller diamant skjer. Men da er det mer vanlig å bruke drill benker og større verksted driller som står fastmontert. Det er store driller som en ikke kan løfte eller bære med seg.

Lenke til kommentar
Piaggio skrev (2 minutter siden):

Metall/Betong bor så er skjæret på boret flatt og ikke skarpt som trebor. Bor for Jern/stål og hardere materiale er laget av hardmetall legeringer eller diamant skjer. Men da er det mer vanlig å bruke drill benker og større verksted driller som står fastmontert. Det er store driller som en ikke kan løfte eller bære med seg.

Borr for fjell og betong er vanligvis laget av Tungsten Karbid, i en eller annen grad, man trenger ikke like harde borr om man skal bore i betong som for eksempel hard granitt.

Lenke til kommentar

Kjøpte for nokre år tilbake ei maskin med slag til 700 på Clas Ohlson for å bore fire hol i eit tak i ei leilegheit i ei blokk frå 2006.

Det var nesten håplaust. Sjølv om den hadde kabel og kunne gje full guff heile tida så tok det ei evigheit. Ikkje var det armering eg traff heller for det vart hol til slutt.

Maskina fungerte betre på ei eldre leilegheit der betongen var meir porøs, men det var nok ein kombinasjon av knallhard betong og dårleg maskin.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Kjøpte for nokre år tilbake ei maskin med slag til 700 på Clas Ohlson for å bore fire hol i eit tak i ei leilegheit i ei blokk frå 2006.

Det var nesten håplaust. Sjølv om den hadde kabel og kunne gje full guff heile tida så tok det ei evigheit. Ikkje var det armering eg traff heller for det vart hol til slutt.

Maskina fungerte betre på ei eldre leilegheit der betongen var meir porøs, men det var nok ein kombinasjon av knallhard betong og dårleg maskin.

Det kan være at du kjørte boret med for stor hastighet. Kanskje feil bor, eller at det var ødelagt. Kanskje på grunn av varmgang om det var brukt fra før. Boring i harde materialene virker som følgende. Jo hardere materiale, jo saktere fart på boret. Og skjæret skal være nærmest rett. Skjæret på tuppen av boret er nærmest firkantet og ikke skarpt som et trebor. Så lenge maskinen ikke er sliten, mye brukt eller gammel. Så skal den virke helt greit om du bruker rett bor, som også er i orden.

Lenke til kommentar

Billige murbor er gjerne skrot etter ett eller to hull. karbidspissen er stort sett så kjip på disse at den går raskt i oppløsning.

Kjøp kvalitetsbor så går alt så meget bedre. 4-6mm hull er normalt greit men litt kjedelig med hammerdrill. Kan du låne en borhammer så gjør det, den klarer å tygge seg gjennom armeringsjern også.

Murbor ser slik ut: Den brede tuppen er wolframkarbid. (Akkurat disse  er sds bor, som passer i borhammere)

Hammer drill bit, Packaging Type: 1, Rs 30 /piece Mahavir Trading Co. | ID:  20649308797
Generelle bor ser gjerne slik ut:
image.jpeg.967339793d4a528f409fa5363262ccf9.jpeg

Denne typen i i hovedsak lagd for å bore metall, men den tar helt greit både tre og plast (anbefaler å sløve eggene for å bore i plast eller messing). Bor for rustfritt stål har gjerne en flatere spiss.

Det er også mange dedikerte typer for treverk
Turners Select Brad Point Drill Bit | Power Tools | Craft Supplies USA

DIsse er skarpere og med en spiss for å ikke vandre. De vil ikke tåle å bore i metall siden så skarpe egger også er skjøre.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Piaggio skrev (8 timer siden):

Det kan være at du kjørte boret med for stor hastighet. Kanskje feil bor, eller at det var ødelagt. Kanskje på grunn av varmgang om det var brukt fra før. Boring i harde materialene virker som følgende. Jo hardere materiale, jo saktere fart på boret. Og skjæret skal være nærmest rett. Skjæret på tuppen av boret er nærmest firkantet og ikke skarpt som et trebor. Så lenge maskinen ikke er sliten, mye brukt eller gammel. Så skal den virke helt greit om du bruker rett bor, som også er i orden.

Det var forholdsvis nytt, men prisen sto nok i stil med drillen. Maskina høyrtes meir ut som ei symaskin enn slagdrill.

Lenke til kommentar

Her var det lett å bli forvirret, men folk har vel erfaringer/forventninger og krav.

Jeg brukte faktisk murbor (av ulike kvalitet og pris), men kanskje jeg har misforstått -er det slik at "murbor" er et fellesbegrep for et bor som kan brukes både på mur og betong, eller er det egne "betongbor"?

EDIT: det var visst kommet inn noen svar i mellomtiden. Sverreb: det er "murbor" jeg har brukt som du avbildet først. I tillegg til en Clas Ohlson borboks (med ulike metall, tre og murbor) og Black & Decker Piranha murbor hadde jeg faktisk også en Bosch 5mm SDS bor veldig lignende det boret helt til høyre i det første bildet. Jeg har riktignok brukt disse borene tidligere (monterte et par røyvarslere i (betong) taket), men det var en pine og plage også da, og tok nesten like lenge.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
On 3/22/2021 at 6:52 PM, Gouldfan said:

Jeg klarer å bore med murbor og vanlig drilllmaskin, men det er tortur og plage.

Du må ha riktig murbor og en hvilken som helst Slagdrillmaskin så Black and Decker er null problem...
Men du må ha riktig murbor, de ser helt annerledes ut en vanlige bor, synes iallefall jeg.

Med slagdrillmaskin, mener du en slik jeg snakket om at jeg allerede har?
Altså en boremaskin med slagborfunksjon. Tror den kostet 500-600 eller noe slikt. Ikke noe spesielt eller fancy, men helt grei til boring i tre, gipsvegger og metall.

 

On 3/22/2021 at 8:59 PM, Piaggio said:

Jeg vill tro du trenger bor som er laget for betong og jern. Bruk lav hastighet så skal det fint greie jobben. Mur bor er helt ubrukelig til betong/armert betong. Du trenger garantert ikke en Hilti pigghammer med diamant bor til 15 000 - 20 000 kroner for å bore 4 hull på 6mm. Det er verktøy til proff bruk, ikke hjemme bruk. Tar litt lengre tid men ikke mye, om du har nytt bra bor. Og ikke bruk høy hastighet og pass på at det ikke går så varmt. Kan bruke en kopp med vann for å kjøle ned boret av og til. Men vanligvis går det uten.

Nei, en slik maskin ville uansett ikke vært aktuelt. Da hadde jeg leid en 😄
Jeg prøvde med ulike hastigheter, men det hjalp ikke. Som sagt brukte jeg et par timer på å bore 4 hull, og da uten å greie å fullføre. Men kanskje jeg misforstår deg og du mener at en "borhammer" som nevnt tidligere i denne tråden som kan fås for ca. kr. 800-1500 eller deromkring. Bosch PBH-2500-SRE (kr. 1560,-) virker som et bra kjøp da det også følger med adapterchuck til vanlig boring og 6-delers "SDS-plus" borsett. Er det noe slikt som Gouldfan og deg sikter til, i motsetning til de proffmaskinene til flere titusener?

pr_01_11411.jpg?revision=1391529412

Endret av minimax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...