Gå til innhold

Internetthastighet hjemmekontor


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboern har i dag 100mbps linje fra Telia. Jeg har hjemmekontor og samboern jobber turnus, så vi er ofte hjemme samtidig på dagtid. Da er vi ofte i den situasjonen at jeg har videomøter på en PC og gjør andre ting på en annen PC store deler av dagen, mens samboeren ser gjerne på Netflix og trykker på telefonen samtidig. Internett lagger og hakker til oss begge, og Speedtesten jeg tok i går viste 46 Mbps ned og 35 mbps opp. 1: hva betyr disse tallene? 2: trenger vi bedre hastighet for å få dette til å fungere? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Uderzo said:

100 Mbps burde være mer enn raskt nok. Bruker dere wifi hjemme eller har pc-ene kablet nett?

Wifi på alt, da ruteren var skrudd fast i veggen inni et skap da vi kjøpte leiligheten, så er litt begrensede muligheter for kabling, og vi kunne egentlig ikke tenkt oss kabler gjennom alle rommene (samboeren bruker stort sett stuen, jeg bruker kontoret, og ruteren er på soverommet)

Lenke til kommentar
Anonymous821 skrev (1 minutt siden):

Wifi på alt, da ruteren var skrudd fast i veggen inni et skap da vi kjøpte leiligheten, så er litt begrensede muligheter for kabling, og vi kunne egentlig ikke tenkt oss kabler gjennom alle rommene (samboeren bruker stort sett stuen, jeg bruker kontoret, og ruteren er på soverommet)

Ny wifi router. Anbefaler ubiquity amplifi 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ny wifi router. Anbefaler ubiquity amplifi 

Enig at man trenger en ny router.

Wi-Fi funker fint så lenge det er en storbruker om gangen. Men er det f.eks to video-brukere, så strupes hastigheten. Wifi-ruteren er kjempeviktig. 

Eventuelt prøve nett-over-strømplugg, men det er litt 50/50 om funker, avhengig av huset..

Lenke til kommentar

Har dere 100 Mbps begge veier, eller er det lavere upload? Dårlig ytelse på upload gjør at din Teams-video vil hakke/lagge hos de andre. Dersom noen streamer Netflix i 4k, tar dette ca 30-40 Mbps av download-kapasiteten pr sesjon.

Start med å finne den leverte ytelsen med en PC koblet til router med kabel, sjekk både svartid (ping), download og upload. Velg server manuelt i speedtest, så du er sikker på at du tester mot den samme når du så tester over WiFi. Sjekk gjerne med både PC og mobil. Har routeren din bare 2,4 GHz, eller har den også 5 GHz, så du kan prøve begge? Installer InSSIDer på PCen (søk opp en eldre gratisversjon), eller Netgear-appen på en Android-mobil eller -tablet, så ser du om det er mange andre nett i nærheten som bruker dine kanaler. Du kan også sjekke om din router kan settes opp med prioriterte enheter, da kan du sette din hjemmekontor-PC som 1. pri, da vil den få det den trenger av ytelser, på bekostning av lavere prioriterte enheter.

Jeg har kjørt hjemmekontor i et år, har 20/5 (Telenor Komplett 10), og har aldri oppleve hakking/lagging selv når jeg kjører Teams med mange samtidige deltagere, med lyd og video. Routeren står et stykke unna hjemmekontoret i leiligheten, så jeg bruker WiFi. Jeg har en god router (AC1900), så jeg får samme ytelse på speedtest fra hjemmekontor-PC som kablet til router. Det er riktignok bare meg som er logget på, ellers ville nok 20/5 blitt litt lite.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ny wifi router. Anbefaler ubiquity amplifi 

Takk for veldig konkret svar, skal sjekke ut denne!

1 hour ago, Uderzo said:

Som Salvesen er inne på, det kan tyde på for dårlig signal eller for svak router eller en kombinasjon.

Hvis vi kan få størrelsen på leiligheten og hva slags type vegger dere har i leiligheten, så kan vi komme med noen forslag :)
Hva slags router har dere i dag?

Nå spør du vanskelige spørsmål 😅 leiligheten er litt over 50 kvm, og gipsvegger? Routeren er plassert ganske knotete, men det er en inteno et-eller-annet.

1 hour ago, Axefjord said:

Enig at man trenger en ny router.

Wi-Fi funker fint så lenge det er en storbruker om gangen. Men er det f.eks to video-brukere, så strupes hastigheten. Wifi-ruteren er kjempeviktig. 

Eventuelt prøve nett-over-strømplugg, men det er litt 50/50 om funker, avhengig av huset..

Hadde ikke tenkt på det før dere nevnte det, så absolutt nyttig å spørre på diskusjon.no før man tenker på å oppgradere hastigheten 😃

52 minutes ago, zanta said:

Har dere 100 Mbps begge veier, eller er det lavere upload? Dårlig ytelse på upload gjør at din Teams-video vil hakke/lagge hos de andre. Dersom noen streamer Netflix i 4k, tar dette ca 30-40 Mbps av download-kapasiteten pr sesjon.

Start med å finne den leverte ytelsen med en PC koblet til router med kabel, sjekk både svartid (ping), download og upload. Velg server manuelt i speedtest, så du er sikker på at du tester mot den samme når du så tester over WiFi. Sjekk gjerne med både PC og mobil. Har routeren din bare 2,4 GHz, eller har den også 5 GHz, så du kan prøve begge? Installer InSSIDer på PCen (søk opp en eldre gratisversjon), eller Netgear-appen på en Android-mobil eller -tablet, så ser du om det er mange andre nett i nærheten som bruker dine kanaler. Du kan også sjekke om din router kan settes opp med prioriterte enheter, da kan du sette din hjemmekontor-PC som 1. pri, da vil den få det den trenger av ytelser, på bekostning av lavere prioriterte enheter.

Jeg har kjørt hjemmekontor i et år, har 20/5 (Telenor Komplett 10), og har aldri oppleve hakking/lagging selv når jeg kjører Teams med mange samtidige deltagere, med lyd og video. Routeren står et stykke unna hjemmekontoret i leiligheten, så jeg bruker WiFi. Jeg har en god router (AC1900), så jeg får samme ytelse på speedtest fra hjemmekontor-PC som kablet til router. Det er riktignok bare meg som er logget på, ellers ville nok 20/5 blitt litt lite.

Er rimelig sikker på at det er 100/100 ja. Skal prøve å få testa forslagene dine ila helga 👍🏼 Vil nesten tro den bare har mulighet for 2,4 - evt så har forrige eier kun satt opp 2,4 nett

50 minutes ago, Sampson said:

Om du har mye hjemmekontor anbefaler jeg kablet nett eller Homeplug. 
https://www.komplett.no/category/10292/datautstyr/nettverk/homeplug/powerline

Skal sjekke det ut!

 

Takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kalle Klo said:

Med moderne (WiFi 5/6 ac/ax), burde ikke dette være problem. Mange av ruterne som leveres av ISPer er helt håpløst dårlige, særlig hvis de er noen år gamle. Mye mer båndbredde tilgjengelig på 5 GHz, bruk det på mer kritiske enheter.

Nå vil jeg tro det er der problemet ligger. Leiligheten ble bygd for 5 ish år siden, og borettslaget styrer hva slags leverandør vi skal bruke. Tror det er sannsynlig at det som er installert i skapet, er en noen år gammel ISP ruter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Anonymous821 said:

Nå vil jeg tro det er der problemet ligger. Leiligheten ble bygd for 5 ish år siden, og borettslaget styrer hva slags leverandør vi skal bruke. Tror det er sannsynlig at det som er installert i skapet, er en noen år gammel ISP ruter.

Fikk et Xyxel-ruter/fiberinterface fra Altibox når jeg fikk lagt inn fiber for noen år siden. Dette kræsjet ca. en gang i uken og måtte restartes stadig vekk. Når jeg kjøpte varmeovn med Wi-Fi styring, så begynte noen av nettbrettene til ungene å bli kastet av nett, virket som om ruteren maks støttet 16 tilkoblinger. Heldigvis går det an å putte fiberdelen i bridge-modus og koble til egen trådløs-ruter. Gjorde det, og har ikke hatt noen problemer siden. Var tydelig at det var trådløsdelen som kræsjet, ikke fiber-interface. 

Hvis du har tenkt å bo i leiligheten en stund, kjøp en ok 11ax/WiFi 6 ruter, så er du bra dekket i mange år framover. 50 m2 burde gå veldig greit å dekke med et aksesspunkt, så ikke tenk på mesh eller noe sånt. 

Igjen, pass på å bruke 5 GHz for ting som trenger mye båndbredde. 

Lenke til kommentar

Prøvde så vidt inteno routeren som jeg fikk med min isp å da byttet ikke enhetene mine automatisk over på 5ghz båndet, kan være det som er problemet ditt også at enhetene kun kobler seg på det trege 2,4ghz båndet

Det beste er å kjøpe en ny bedre router, men du kan teste med 2 separate ssdi for 5 og 2,4 og heller manuelt velge hvem du vil koble til.

Lenke til kommentar

Steg 1 bør vel være å sjekke om det er noe feil inn til ruter, hvilket her da blir å få testet via kablet forbindelse til ruteren. Forstår det slik i dette tilfellet at det er snakk om fiber, og en kombinert fiberterminering/ruter fra Inteno? Hvilken modell? EG400?

EG400 er i utgangspunktet en ruter med temmelig gode spesifikasjoner. Det er en 802.11ac 4x4 MU-MIMO-ruter og vel såpass nye at jeg i utgangspunktet ville tro at den hadde èn SSID for både 2,4 og 5GHz og styring for hvilket frevkensbånd enheter skulle benytte ("band steering" - der ruteren tar denne avgjørelsen, og ikke klienten - en del klienter er ganske dårlige på å ta denne avgjørelsen selv...).

Hvis dette er snakk om en leilighet med mange andre nett i nærheten og man har alle enhetene på en nettverk som er kun 2,4GHz, høres resultatene man her får ikke "uvanlige ut". Sjekk at det ikke er to separate SSID-er for 2,4 og 5GHz, og da hvilket resultat man kan få ved å bruke 5GHz i stedet.

Skal heller ikke glemme at dårlige klienter vil kunne gjøre at selv om man har en god ruter, blir det ikke spesielt bra. Hvilke klienter er det snakk om i denne sammenhengen? 

En start her kan også være å rett og slett kjøre en factory default-lasting på ruteren.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenkte jeg kunne oppdatere denne. Problemene har vedvart, i tillegg til at internett nå til stadighet faller ut. Vi kjøpte derfor ny router, som det var umulig å få koblet til. For det første er den fra inteno limt på veggen av tidligere eier, så den er det lettere sagt enn gjort å bli kvitt. Ringte Telia fordi vi ikke fikk det til (ny router lyste rødt etter oppsett), og det viser seg at Telia har monopol på utstyret i dette brl/sameiet. De har heller ikke noe annet utstyr enn inteno å tilby pdd, så vi må rett og slett bare bruke den fra inteno som allerede er der, og evt koble den nye fra ASUS via den. Prøvde å logge inn på Intenoen for å sjekke innstillingene/sette i bridge, men tidligere eier har endret passord så vi får bare feil passord (har prøvd user user, admin admin, alle de vanlige). Tør ikke resette den i frykt for å miste internett helt/ikke komme meg inn på den igjen. Er også usikker på om en ny router koblet via Intenoen vil hjelpe på at internett faller ut hele tiden. Telia mener at det ikke er noe problem på linja.

Lenke til kommentar
Anonymous821 skrev (9 minutter siden):

Tør ikke resette den i frykt for å miste internett helt/ikke komme meg inn på den igjen.

Jeg kan vanskelig se for meg at du mister tilgangen til internett når du resetter innstillingene. Innstillingene blir resatt til slik de var da det ble utlevert fra leverandøren så det er rart internett skulle falle ut fra et slikt standard oppsett. Passord og slik blir resatt til standard men det er jo langt på vei hensikten med å resette i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Sjekk routeren med en kablet forbindelse. En laptop e.l. Hvis den gir ca. 100/100, så er det utstyret som er problemet. Da tror jeg du nesten må klage til borettslag-styret. Rimelig sikker på at du har krav på det når du betaler for 100/100, men utstyret struper det til halvparten. Inteno må jo ha bedre routere en det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...