Jump to content
Redaksjonen.

Skulle stå for batteri-revolusjon i elbiler – Nå gir de opp

Recommended Posts

Henrik Fisker er kjent for å love mye og levere lite. Ikke engang forsinket levering.

Vet ikke forresten hvorfor man antar at Toyota ligger langt fremme på faststoffbatterier. Toyota-sjefen hater jo elbiler og mener hydrogen er fremtiden. Hvis man får til et faststoffbatteri så er jo hydrogen enda mer ubrukelig.

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

  • Like 9

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 time siden):

Henrik Fisker er kjent for å love mye og levere lite. Ikke engang forsinket levering.

Vet ikke forresten hvorfor man antar at Toyota ligger langt fremme på faststoffbatterier. Toyota-sjefen hater jo elbiler og mener hydrogen er fremtiden. Hvis man får til et faststoffbatteri så er jo hydrogen enda mer ubrukelig.

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

Han er ikke alene om å love mye og ikke levere.

Toyotasjefen er redd for klimaet. Han frykter økning i energiforbruk.

sist jeg sjekket var det produksjons kost og volum de jobbet med på ssb batterier

Share this post


Link to post
Ano__Nym skrev (4 minutter siden):

Ja eller Mercedes som har levert busser med solidstate batterier allerede?

Ja de har vel vert i drift noen måneder

Share this post


Link to post
Trestein skrev (10 timer siden):

Ja de har vel vert i drift noen måneder

Interessant. Har du en link slik at vi kan se Mercedes buss med SSB batteri..?

Share this post


Link to post
Trestein skrev (13 timer siden):

Han er ikke alene om å love mye og ikke levere.

Toyotasjefen er redd for klimaet. Han frykter økning i energiforbruk.

sist jeg sjekket var det produksjons kost og volum de jobbet med på ssb batterier

Toyotasjefen er så redd for en økning i energiforbruk at han ønsker å bruke hydrogen, som er ekstremt energisløsende. Makes sense.

  • Like 6

Share this post


Link to post
hekomo skrev (30 minutter siden):

Toyotasjefen er så redd for en økning i energiforbruk at han ønsker å bruke hydrogen, som er ekstremt energisløsende. Makes sense.

Det er ikke sikkert han så for seg elektrolyse fremstilling av hydrogen.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert han så for seg elektrolyse fremstilling av hydrogen.

Det som er sikkert er at hydrogen krever ekstremt mye energi.

Uansett, solid state-batterier er dårlig nytt for hydrogen-pusherne.

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Henrik Fisker er en utrolig god designer,  men er nok bare en middels forretningsmann. Det vil fortsatt være spennende å se om han kan få ut noen nye biler fra sitt merke, den forrige var jo ganske snasen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

"Faststoffbatterier har blitt lovet "om bare et par år" frem i tid i flere tiår nå. Jeg tror på det når det blir masseprodusert i populære biler."

.

.

.

Pussig, nå har jeg fulgt relativt greit med på elbilutviklingen iallefall siden tidlig 90-tall, men kan ikke huske å ha sett noen slike lovnader. 2024-2025 er vel det tidligste jeg har sett fra noen som faktisk driver med batterier.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (17 timer siden):

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

Merkelig, de samme folkene som er overbevist om robo-taxier i 2020 og en million mennesker på Mars, har null tro på at menneskeheten skal klare å få fram en ny batteriteknologi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (2 timer siden):

Uansett, solid state-batterier er dårlig nytt for hydrogen-pusherne.

Da hadde Toyota valgt en av teknologiene allerede. De selger litium og er en av OEMs som er mest involvert å verdikjeden som må til før batterier kan bli batterier. De satser på begge deler fordi de ser at vi må det. 

Share this post


Link to post
AL123 skrev (På 6.3.2021 den 12.47):

"Faststoffbatterier har blitt lovet "om bare et par år" frem i tid i flere tiår nå. Jeg tror på det når det blir masseprodusert i populære biler."

.

.

.

Pussig, nå har jeg fulgt relativt greit med på elbilutviklingen iallefall siden tidlig 90-tall, men kan ikke huske å ha sett noen slike lovnader. 2024-2025 er vel det tidligste jeg har sett fra noen som faktisk driver med batterier.

 

Toyota har jo vært frempå i ti år nå:

https://www.greencarcongress.com/2011/10/toyota-20111019.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
uname -i skrev (På 6.3.2021 den 12.52):

Merkelig, de samme folkene som er overbevist om robo-taxier i 2020 og en million mennesker på Mars, har null tro på at menneskeheten skal klare å få fram en ny batteriteknologi.

Hvem er overbevist om robotaxier i 2020 og en million mennesker på mars? Hva er poenget med å begynne å snakke om tilfeldige påståtte personer i en diskusjon som ikke har noe med dette å gjøre?

Ny batteriteknologi ser man stadig. Tesla viste frem mye nytt på batteridagen sin, for eksempel.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (På 6.3.2021 den 13.35):

Da hadde Toyota valgt en av teknologiene allerede. De selger litium og er en av OEMs som er mest involvert å verdikjeden som må til før batterier kan bli batterier. De satser på begge deler fordi de ser at vi må det. 

Toyotas problem er at de tydeligvis ikke vet hva de driver med. På den ene siden pusher de hydrogen og rakker ned på batterier, mens på den andre siden driver de stadig og skryter over faststoffbatterier.

Hydrogen blir deres død.

Og det er jo trist at hydrogen uansett ville blitt banket av faststoffbatterier (akkurat som det blir banket av dagens batterier).

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...