Gå til innhold

Suksessfull = Mindre fremmedfrykt?


Anbefalte innlegg

On 3/4/2021 at 4:06 PM, Vaniman said:

Jeg tror du tar feil her. Det er først og fremst offentlig ansatte og eliten som er samsvarte. Det finnes en type felles kultur eller virkelighetstolkning mellom offentlig ansatte og eliten. 

Hva menes med «eliten» her? Og hvorfor kaller man det elite? Kom gjerne med navngitte eksempler så vi har noe konkret å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det har en sammenheng med at denne såkalte dumme arbeiderklassen ofte bor i områder med mye innvandring og ser resultatene av den hver eneste dag.

Mens den flotte og opplyste eliten (eller akademikere som dere så fint kaller det bare fordi man har festet bort 3+ år på universitet) bor i finere strøk helt uten påvirkning av innvandringens negative sider, og da kan man jo selvfølgelig lett vise sin moralske overlegenhet ved å påstå at alle som er i mot innvandring egentlig bare hater brune mennesker.

 

Som noen nevnte over her, hvem er det som har fordommer igjen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne er høyaktuell for tråden, og forklarer en del av det som er diskutert:

Folk flest er positivt innstilt til innvandrere

Sitat

Det er vanligere med positive enn negative holdninger til innvandrere. Syv av ti er for eksempel enige i at innvandrere flest beriker det kulturelle livet i Norge. Generelt er unge, høyt utdannede og kvinner mest positive til innvandring.

Undersøkelsen om holdninger til innvandrere og innvandring, som er blitt gjennomført årlig i dagens form fra 2002, viser at vi i Norge over tid har fått en mer innvandrervennlig innstilling. Hva er årsaken til denne utviklingen, og hvilke sammenhenger er det mellom holdninger til innvandring og utdanning, alder og kjønn?

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/folk-flest-er-positivt-innstilt-til-innvandrere
 

Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Kanskje det har en sammenheng med at denne såkalte dumme arbeiderklassen ofte bor i områder med mye innvandring og ser resultatene av den hver eneste dag.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det motsatt, at de som har kontakt med innvandrere har mer positive holdninger til innvandrere:
1744738629_Screenshot2021-03-09at21_54_13.thumb.png.3ec2a23df7709999d6b7b8abd992dad5.png

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/folk-flest-er-positivt-innstilt-til-innvandrere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Denne er høyaktuell for tråden, og forklarer en del av det som er diskutert:

Folk flest er positivt innstilt til innvandrere

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/folk-flest-er-positivt-innstilt-til-innvandrere
 

Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det motsatt, at de som har kontakt med innvandrere har mer positive holdninger til innvandrere:
 

Inkluderer "innvandrer" her dama fra Thailand og som gifta seg med naboen?

Jeg tror det ikke tjener gode formål å rote med statistikken her slik at løyner lyser opp i landskapet. Folk sier ofte ikke det samme som de ser ut til å mene eller etterleve. Segregeringen på Østlandet er tydelig. Etnisk norske har en tendens til å flytte fra innvandrer-tunge områder som minner om Marokko. Og forøvrig er det sannsynlig at de etnisk norske som faktisk bor der er positive 🙂  De andre har vel helst flytta ut allerede.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Da støtter ikke akkurat statistikken opp om narrativet at det er eliten som er minst negative til innvandring, da disse har en tendens til å bosette seg i områder med veldig lite innvandring.

Hvem er eliten? Hvor bor de hen? Hvordan vet du at det er lite innvandring akkurat der, og hva menes med lite?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo interessant at flere peker på nærhet til innvandrere som et premiss for rasisme; At dersom man kommer nært nok, er det ikke til å ungå at man utvikler grumsete holdninger..
-Som om det var noen automatikk i å holde en arbitrær gruppering ansvarlig for indivduelle handlinger, eller å mistolke klasse/økonomi som en rase-egenskap, eller en kombinasjon av disse, bare man bor i umiddelbar nærhet til folk hvis røtter strekker seg utenfor landet.
-Som om rasisme var en u-ungåelig konsekvens av å omgås såkalte fremmede.
Med den samme logikken skulle man nesten tro at alle var rasister, de vet det bare ikke selv ennå, fordi de ikke bor i et lavinntektsområde.

1 minute ago, Tåkefyrste said:

Det ble definert av de som nevnte eliten i begynnelsen av tråden.

Kan du ikke klippe det inn? Første jeg ser som nevner eliten er Vaniman, men jeg kan ikke se hen definerer hvem/hva det dreier seg om, utover at det påstås de er i kohort med offentlige ansatte.

At folk vil flytte ut av belastede områder, er ikke nødvendigvis synonymt med rasisme.
Man kan sikkert anklage dem for å være u-solidariske eller noe, men da holder man folk til en ganske høy standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/4/2021 at 2:24 PM, Psykake said:

Dette vil være basert på egne observasjoner. Det hadde vært interessant hvis andre har observert det samme. 

 

Det slår meg at de menneskene som definerer seg selv som suksessfulle gjerne er de menneskene som har minst fremmedfrykt. Med suksess mener jeg ikke kun økonomisk, men med stabil familie, fullført utdanning, og mennesker som generelt er fornøyd med livet. 

 

Så har man de menneskene som har vært uheldige og ikke anser seg selv som suksessfulle. Gjerne uføre eller arbeidsledige , ikke stabil familie, lite nettverk,  lite eller ingen utdannelse osv. 

Det virker som at slike mennesker, naturlig nok, biter mye lettere på f. eks Sylvi Listhaug sin retorikk fordi de rett og slett ikke evner å tenke selv + at de er fanget i en lei livssituasjon. 

 

Er det så enkelt? At Sylvi Listhaug kynisk og bevisst bruker retorikk og propaganda som appellerer til samfunnets "tapere"? 

Dette må være noe av det mest fordomsfulle og idiotiske som er skrevet i dette forumet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Feynman said:

Hvorfor skal ikke hun inkluderes?

Fordi greia her var vel segregeringen på Østlandet? Svenske tilstander? Da har det lite mening å inkludere dama fra Thailand i statistikken eller professoren fra India som er min beste venn?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 3/9/2021 at 9:54 PM, Snikpellik said:

Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det motsatt, at de som har kontakt med innvandrere har mer positive holdninger til innvandrere:

Jeg har lest om tilsvarende funn i Sveits: Motstanden er størst der det er minst innvandrere. Fant ikke noe lenke til saken dessverre, men det var derfor jeg påpekte at siden jeg bor i Oslo kan det være en faktor.

Mistanken min er at de som bor i områder med lite eller ingen innvandring har det vanskeligere med å tolke nyhetssaker som gjelder innvandring og da blir ting fort litt skumlere enn det nødvendigvis er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Feynman said:

Jeg har lest om tilsvarende funn i Sveits: Motstanden er størst der det er minst innvandrere. Fant ikke noe lenke til saken dessverre, men det var derfor jeg påpekte at siden jeg bor i Oslo kan det være en faktor.

Mistanken min er at de som bor i områder med lite eller ingen innvandring har det vanskeligere med å tolke nyhetssaker som gjelder innvandring og da blir ting fort litt skumlere enn det nødvendigvis er.

Betyr det at Groruddalen etterhvert blir mer populær å flytte til for etniske nordmenn? Noe tegn på det?

Eller er spørsmålet her hva en svarer på menings-måling?

Eller angikk spørsmålet hvilken politiske spørsmål som er avgjørende ved nasjonale valg?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
5 hours ago, lada1 said:

Betyr det at Groruddalen etterhvert blir mer populær å flytte til for etniske nordmenn? Noe tegn på det?

At fremmedfrykten er størst hos de med minst omgang med såkalt fremmede, betyr ikke nødvendigvis at gruppen med mer omgang og mindre fordommer, har noe ønske om å flytte til lavinntektsområder.
At man ikke er rasist betyr ikke nødvendigvis at man besitter gitt mengde kjærlighet, tilsvarende til rasistens hat, ovenfor disse menneskene.
At man ikke er rasist, betyr ikke nødvendigvis at man trives noe mer enn noen andre i nedprioriterte områder, eller ønsker seg nærhet til marginaliserte grupper.
Det innebærer bare at man ikke tror på urimelige/fantastiske forklaringsmodeller angående arbitrære grupper.
Det er nok litt tidlig å peke på noen trender, men det er flere som ser for seg en slags drabantbyrenessanse i de kommende årene, om det skulle være tilfelle vil det vel ikke være noe mer utrolig enn hva som har skjedd på Tøyen i nyere tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Atib Azzad said:

At fremmedfrykten er størst hos de med minst omgang med såkalt fremmede, betyr ikke nødvendigvis at gruppen med mer omgang og mindre fordommer, har noe ønske om å flytte til lavinntektsområder.
 

Antyder du at grunnen til at etnisk norske har en tendens til å unngå å bo i Groruddalen er at de tjener for lite der?

Er dette en forsknings-basert konklusjon? Jeg er bare interessert i hva som er sant og ser på politisk bias som støy - uansett hvor den dreier hen.

Ja jeg har hørt om unge rike som har overtatt byområder i London - og presser ut fattige innvandrere som ikke får råd til husleia. Det samme har vel skjedd i New York. Vet ikke om hvordan en kan tolke dette i rassisme-sammenheng. Kanskje en kan organisere seg en fet penthouse leilighet i eller ved Groruddalen og dra damer på den måten?

Jeg har en teori: "Rikdom trumfer rassisme (og mye annet)". Jeg tror at det er dette denne tråden handler om. Bidragsyterne her er på bærtur 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
7 hours ago, lada1 said:

Antyder du at grunnen til at etnisk norske har en tendens til å unngå å bo i Groruddalen er at de tjener for lite der?

Jeg antyder at mennesker foretrekker å bo i områder som ikke er lavinntektsområder, dersom de har råd til det.
Ikke fordi beløpet på beboernes lønnslipp er så relevant, men fordi lavinntektsområder gjerne har lavinntektsproblemer, som dårlig vedlikehold, misnøye, rusmisbruk, tyveri og ran, og generell nedprioritering.

Quote

Er dette en forsknings-basert konklusjon? Jeg er bare interessert i hva som er sant og ser på politisk bias som støy - uansett hvor den dreier hen.

Jeg mistenker at det nesten er for selvsagt til at det finnes forskning på det.
Men jeg fant en sak som handler om den ulike terskelen for svensker og såkalte ikke-svensker for å flytte fra et såkalt fattig område.
(Svensker er langt mer mobile uavhengig av inntekt, mens innvandrere flytter først når de har høyere inntekt og eier egen bolig.)
Her er en annen sak som handler om å øke trivselen i fattige strøk, for at folk skal bli boende.
Begge sakene ser ut til å ta det for gitt at folk ikke ønsker å bo i lavinntektsområder.

Quote

Ja jeg har hørt om unge rike som har overtatt byområder i London - og presser ut fattige innvandrere som ikke får råd til husleia. Det samme har vel skjedd i New York. Vet ikke om hvordan en kan tolke dette i rassisme-sammenheng. Kanskje en kan organisere seg en fet penthouse leilighet i eller ved Groruddalen og dra damer på den måten?

Ja, det kalles gentrifisering.
Utover det forstår jeg ikke hva du mener med å tolke det i rasisme sammenheng, eller dette om å dra damer med penthouse i groruddalen.
Gentrifisering illustrerer vel et klasse-problem, at fattige ikke har makt til å beholde bosted, dersom området blir ettertraktet blant mer velstående mennesker, og således peker på den iboende urettferdigheten som kan oppstå, når man måler mennesker etter deres monitære status, samt pengers iboende makt.

Quote

Jeg har en teori: "Rikdom trumfer rassisme (og mye annet)". Jeg tror at det er dette denne tråden handler om. Bidragsyterne her er på bærtur 🙂 

Jeg er litt usikker på hva du mener med trumfer rasisme.
Men veldig mye rase-problematikk er også klasse-problematikk, og tidvis havner rase-problematikken i veien for å diskutere et mer konkret fordelingsprinsipp, som kanskje har større umiddelbar effekt, enn en diskusjon om såkalt rase, har.
Man bør likevel ikke hoppe til konklusjonen om at rasisme egentlig er klasseisme, da rasisme også dreier seg om u-økonomiske forhold, men rasisme kan lett overføres til klasseisme og vice versa.

Jeg tror ikke trådstarters påstand er mer komplisert enn at dersom man befinner seg i en tilfredstillende situasjon, mentalt og fysisk, vil man være mindre tilbøyelig til å falle for fantastiske hatefulle forklaringsmodeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (10 timer siden):

Antyder du at grunnen til at etnisk norske har en tendens til å unngå å bo i Groruddalen er at de tjener for lite der?

Er dette en forsknings-basert konklusjon? Jeg er bare interessert i hva som er sant og ser på politisk bias som støy - uansett hvor den dreier hen.

Ja jeg har hørt om unge rike som har overtatt byområder i London - og presser ut fattige innvandrere som ikke får råd til husleia. Det samme har vel skjedd i New York. Vet ikke om hvordan en kan tolke dette i rassisme-sammenheng. Kanskje en kan organisere seg en fet penthouse leilighet i eller ved Groruddalen og dra damer på den måten?

Jeg har en teori: "Rikdom trumfer rassisme (og mye annet)". Jeg tror at det er dette denne tråden handler om. Bidragsyterne her er på bærtur 🙂

Hvite/etniske briter flytter ut av London, p g a innvandring. Samme i New York. Ressurssterke personer flytter, arbeiderklassen står tilbake med problemene. Når jeg ser på land som Storbritannia, Frankrike og Tyskland så tenker jeg stakkars, stakkars folk. Det må være bittert å miste sin nasjon og sitt folk fordi eliten har bestemt at samfunnene skal bli multikulturelle. Jeg er glad vi ikke har det slik i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (4 minutter siden):

Hvite/etniske briter flytter ut av London, p g a innvandring. Samme i New York. Ressurssterke personer flytter, arbeiderklassen står tilbake med problemene. Når jeg ser på land som Storbritannia, Frankrike og Tyskland så tenker jeg stakkars, stakkars folk. Det må være bittert å miste sin nasjon og sitt folk fordi eliten har bestemt at samfunnene skal bli multikulturelle. Jeg er glad vi ikke har det slik i Norge. 

Dette er jo ikke sant... I hver by så er det bykjernene som gentrifiseres, og utkantstrøkene som blir til slummer. Det er også de hvite og rike som flytter inn i byene.

https://www.centreforlondon.org/reader/the-london-intelligence-issue-9/demography/#national-insurance-number-registrations-8211-non-european-region

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Dette er jo ikke sant... I hver by så er det bykjernene som gentrifiseres, og utkantstrøkene som blir til slummer. Det er også de hvite og rike som flytter inn i byene.

https://www.centreforlondon.org/reader/the-london-intelligence-issue-9/demography/#national-insurance-number-registrations-8211-non-european-region

Gentrifisering innebærer at tradisjonell industri legges ned i byene, og at de ledige eiendommene overtas av servicenæringer, som cafee, restaurant, bibliotek og museer. Det har ikke noe med innvandring å gjøre. Noe må de ledige tomtene brukes til. 

Forøvrig er innvandrere i flertall både i sentrum og utkantstrøk i London. 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (7 minutter siden):

Gentrifisering innebærer at tradisjonell industri legges ned i byene, og at de ledige eiendommene overtas av servicenæringer, som cafee, restaurant, bibliotek og museer. Det har ikke noe med innvandring å gjøre. Noe må de ledige tomtene brukes til.

Og hvem tror du har råd til å bo i sentrumsnære områder som tidligere var industriområder? Fattige innvandrere?

Sitat

Forøvrig er innvandrere i flertall både i sentrum og utkantstrøk i London. 

Nei. Hvite utgjør 59% av hele London, og Inner London er 57% hvitt.

Hvor er det du får dine fakta fra egentlig? Tror du må heve kjøpet på leksikonet ditt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...